‌‌‌نکاتی درباره نورپردازی وبینارها و ویدیوها
‌‌‌نکاتی درباره نورپردازی وبینارها و ویدیوها
4.4
(24)

آیا شما یک تازه‌کار پخش زنده هستید که فیلم‌هایش همیشه کمی کسل‌کننده به نظر می‌رسد؟ شما احتمالا به نورپردازی بهتری نیاز دارید. در این مقاله، مواردی که باید در مورد روشنایی برای تولید فیلم بدانید، از جمله نحوه انتخاب بهترین چراغ‌ها، نکات اساسی، تجهیزات و موارد دیگر را یاد خواهید گرفت!

 

چرا نورپردازی این‌قدر مهم است؟

نورپردازی ویدیوی شما را می‌سازد یا آن را خراب می‌کند.

روش دریافت نور دوربین‌ها متفاوت از روشی است که چشم انسان نور را دریافت می‌کند. اگر می‌خواهید تصویری که روی صفحه ظاهر می‌شود طبیعی به نظر برسد، به نور زیادی نیاز دارید. اما نمی‌توانید تمام لامپ‌هایی را که در خانه دارید بگیرید و آن‌ها را به شی موردنظر خود بتابانید. نور بیشتر خوب است، اما اگر آن را اشتباه تنظیم کنید اوضاع بدتر می‌شود.

اگر روشنایی شما کافی نباشد، مهمترین قسمت ویدیوی شما یعنی پیام شما را تضعیف می‌کند. نور بد باعث حواس‌پرتی می‌شود و هیچ‌کس به صحبت‌های شما گوش نمی‌دهد. یک فیلم خوب به نورپردازی خوب نیاز دارد.

 

 

4 عامل مهم در انتخاب نور

هنگام انتخاب نور خود، چهار عامل زیر را در نظر بگیرید:

1. منبع نور

روشنایی موجود در محل عکاسی خود را بررسی کنید. نور طبیعی می‌تواند بهترین منبع نور باشد یا بدترین دشمن شما! در صورت تغییر آب‌وهوا نمی‌توانید نور ثابت داشته باشید و نور مستقیم خورشید گاهی بسیار شدید است.

همچنین سعی کنید از روشنایی بالای سر خودداری کنید، چون سایه‌های زشتی روی سوژه شما ایجاد می‌کند. به خاطر داشته باشید که منابع نور بزرگ همیشه ملایم تر از منابع کوچک هستند.

 

2. دمای رنگ

بر اساس نوع لامپ ، نور می‌تواند «گرمتر» یا «سردتر» به نظر برسد. نورهای گرم زرد، و نورهای سرد، سفید یا آبی روشن هستند.

درجه حرارت رنگ را با واحد کلوین اندازه‌گیری می‌کنند. عدد بالاتر به معنای نور یا سفیدتر است. عدد کمتر گرم‌تر یا زردتر است. برای مرجع ، نور شمع گرم‌ترین نور انتخاب شده و  درجه حرارت رنگش 1000 کلوین است. آسمان آبی در روز سردترین رنگ انتخاب شده که 10000 کلوین است. در یک فیلم دمای رنگ باید ثابت باشد. همچنین ترکیب چند منبع نور با دمای رنگ گرم و سرد، باعث بی‌کیفیت شدن فیلم می‌شود.

 

3. شدت

شدت نور میزان روشنایی محیط را مشخص می‌کند. نوری که شدت بالاتری دارد محیط را روشن‌تر می‌کند. البته همیشه خوب نیست شدت نور زیاد باشد؛ مانند عکس گرفتن زیر آفتاب کامل در ظهر. اگر شدت نور خیلی زیاد باشد، صورت شما اصطلاحا اشباع می‌شود، یعنی بخش‌هایی از آن برق می‌زند و هیچ جزئیاتی از آن بخش‌ها دیده نمی‌شود.

 

4. مشخصات فیزیکی

پایه روشنایی شما چقدر ارتفاع دارد؟ آیا حمل چراغ‌هایتان آسان است؟ کار با تجهیزات نور باید برای شما راحت باشد. باید بتوانید عرض پرتو و ارتفاع پایه را کنترل کنید. حجمی که منبع نور در اتاق اشغال می‌کند نیز مهم است. همچنین جمع‌آوری و نصب مجدد آن باید راحت باشد و زمان کمی از شما اشغال کند.

 

4 نکته در نورپردازی

1. نورپردازی در وبینار یا وبکست

اگر در حال فیلم‌برداری با وبکم هستید، چهره شما در مرکز توجه قرار دارد. اطمینان حاصل کنید که نور روی چهره یکدست و با کمترین سایه روشن باشد. از نور طبیعی پنجره استفاده کنید. وبکم خود را در مقابل پنجره قرار دهید و رو به پنجره باشید. اگر می‌خواهید حرفه‌ای‌تر عمل کنید، از رینگ لایت استفاده کنید.

 

2. فیلمبرداری در فضای بیرون

فیلم‌برداری بیرون از خانه در روز را در سایه انجام دهید. نور مستقیم خورشید باعث می‌شود در معرض نور بیش از حد قرار بگیرید. اگر شب است، چراغ خیابان را پیدا کنید تا نزدیک آن فیلم بگیرید. مستقیم زیر چراغ نایستید، زیرا این کار سایه‌های وحشتناکی را روی صورت شما ایجاد می‌کند.

 

3. از چند نور متفاوت استفاده نکنید

هنگامی که نور گرم و نور سرد هر دو به شما بتابند، کیفیت فیلم خوب نخواهد شد. این دماهای متفاوت باعث می‌شود سنسور دوربین شما سخت‌تر کار کند و فیلم شما بسیار زرد یا آبی باشد.

 

4. بک‌لایت یا نور پشت سر باید ضعیف باشد

برای برنامه یا ویدیویی زنده که مستقیم با دوربین صحبت می‌کنید، از نور پشت سر زیاد خودداری کنید. زیرا سایه‌ای دراماتیک ایجاد می‌کند که برای فیلم‌های سینمایی عالی است، اما برای پخش‌های زنده نامناسب است. اگر می‌خواهید از نور پس‌زمینه استفاده کنید، آن را ضعیف‌تر از نورهای اصلی که از روبرو می‌تابد انتخاب کنید.

 

نورپردازی فیلم‌ها و برنامه‌های زنده موضوع کم‌اهمیتی نیست. طرح نورپردازی شما می‌تواند تفاوت بین برنامه‌ایی با کیفیت بالا که مخاطبان شما را درگیر خود می‌کند و یک ویدیوی غیرحرفه ای که باعث پرت شدن حواس بینندگان می‌شود باشد. کمی به وضعیت خود فکر کنید و سبک‌های مختلف را تجربه کنید. همه دوست دارند وبینارها و برنامه‌های زنده باکیفیت ببینند.

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 24

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب