چگونه در وبکم خوب به نظر برسیم
چگونه در وبکم خوب به نظر برسیم
4.9
(11)

هنگام آماده‌سازی تجهیزات خود، ممکن است نورپردازی را تنظیم کنید، مطمئن شوید که فضای جلوی شما بدون در ‌هم‌ریختگی است یا لوازم جانبی و تصویر پس‌زمینه خود را آماده کنید. آیا به موقعیت قرارگیری وبکم خود فکر می‌کنید؟ مطالعات نشان داده‌اند که موقعیت و زاویه وبکم می‌تواند بر درک بینندگان از شما تاثیر بگذارد.

 

بهترین زاویه وبکم برای وبینار

ارتباط روان‌شناختی بین ارتفاع و قدرت وجود دارد. افراد قد بلندتر تمایل دارند مورد احترام بیشتری قرار بگیرند، کلمات «قدرت» زمانی که در جایگاه بالاتری قرار بگیرند، راحت‌تر شناسایی می‌شوند و افراد قدرتمند تمایل دارند قد خود را بیش از حد واقعی تصور کنند. رسانه‌ها و فیلم‌ها با به‌ تصویر کشیدن افراد و شخصیت‌های قدرتمند از زوایای پایین دوربین، روی این ارتباط ذهنی کار می‌کنند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۵ این ارتباط را با وبکم‌ها بررسی کرد تا ببیند آیا بر تعامل اجتماعی تاثیر می‌گذارد یا خیر و نتیجه مثبت بود. شرکت‌کنندگان در آزمایش، هنگام مشاهده فردی از طریق وبکمی که پایین‌تر از صورتشان قرار داشت، تمایل بیشتری به همکاری با او نشان دادند. این موضوع نشان می‌دهد که موقعیت پایین‌تر وبکم باعث می‌شود فرد «قد بلندتر» به نظر برسد و در نتیجه، در ذهن بینندگان با قدرت بیشتری تداعی شود.

آیا این به این معناست که همیشه باید وبکم خود را در زاویه پایین هنگام استریم قرار دهید؟ لزوما نه. در واقع، اکثر استریمرها توصیه می‌کنند برعکس عمل کنید تا نمایی طبیعی داشته باشید.

موقعیت وبکم اهمیت دارد و عوامل دیگری هم به جز قد باید در نظر گرفته شود. خبر خوب این است که در ادامه، نکاتی در مورد موقعیت وبکم، زاویه و سایر عوامل برای داشتن یک استریم زنده موفق ارائه خواهیم کرد.

 

بهترین موقعیت‌های وبکم برای وبینار

تنها با یک مانیتور و یک وبکم، می‌توانید ظاهری عالی در مقابل دوربین داشته باشید. نکات زیر را در مورد موقعیت و زاویه وبکم برای راه اندازی اولیه پخش زنده است.

 

1. قرار دادن وبکم در سطح چشم

تحقیقی که قبلا ذکر شد، از این ایده حمایت می‌کند که زاویه پایین‌تر دوربین، قدرت را القا می‌کند، اما زاویه دوربینی که پایین‌تر از چانه قرار گیرد، برای هیچکس ظاهر خوشایندی ایجاد نمی‌کند. (این را حتما اگر تا به حال از خود سلفی گرفته باشید، درک می‌کنید.)

با ارتفاع‌های مختلف و کمی بالاتر یا پایین‌تر از سطح چشمان خود آزمایش کنید. برای اینکه وبکم به ارتفاع مناسب برسد، می‌توانید آن را روی یک دسته کتاب قرار دهید یا لپ‌تاپ خود را روی یک جعبه بزرگ بگذارید.

نکته: قبل از شروع پخش زنده، حتما وبکم خود را تست کنید.

 

2. به پس‌زمینه خود توجه کنید

وقتی استریمرهای معروف را تماشا می‌کنید، متوجه می‌شوید که پشت سر آن‌ها چه چیزی قرار دارد؟ حتی اگر متوجه نشوید، مطمئنا ناخودآگاه شما متوجه آن خواهد شد. به همین دلیل است که بسیاری از استریمرهای زنده، وسایل یا جلوه‌های تصویری خاصی را پشت سر خود قرار می‌دهند. برخی حتی از پرده سبز استفاده می‌کنند.

اگر پس‌زمینه نیمه‌حرفه‌ای با وسایل یا تابلوهای برند ندارید، یک پس‌زمینه خنثی پیدا کنید. خنثی بودن به معنای خالی بودن نیست، بلکه به معنای بدون به‌هم‌ریختگی است.

اگر قصد دارید به طور مرتب پخش زنده داشته باشید، می‌توانید یک گوشه از اتاق را برای آن در نظر بگیرید. هنگامی که مکانی با نور خوب و پس‌زمینه دلپذیر پیدا کردید، هر بار که پخش زنده می‌روید از همان فضا استفاده کنید.

 

3. تمرین کنید که به دوربین نگاه کنید

برای اکثر افراد، صحبت کردن و نگاه مستقیم به لنز دوربین، عادی نیست. اما اگر می‌خواهید بینندگان احساس کنند که واقعا با آن‌ها صحبت می‌کنید، باید خودتان را برای صحبت کردن با دوربین تمرین دهید.

برقراری تماس چشمی با وبکم بسیار راحت‌تر است، اگر آن را در سطح چشم قرار دهید. وبکم شما باید در جایی قرار گیرد که احساس طبیعی داشته باشد، جایی که بینندگان احساس کنند با آن‌ها صحبت می‌کنید.

 

4. به قاب‌بندی اهمیت دهید

می‌خواهید خودتان را جلوی وبکم به گونه‌ای قاب کنید که بینندگان شما را ببینند، نه پس‌زمینه را. این به معنای کم کردن فضای بالای سر (فضای بین بالای سر و بالای کادر) و قرار دادن خودتان در مرکز است. سعی کنید کل سر به همراه قسمت بالا تنه‌ داخل کادر قرار گیرد.

 

5. نور را تنظیم کنید

نورپردازی مناسب برای دیده شدن در وبکم بسیار مهم است. خوشبختانه، دستیابی به نورپردازی خوب نه دشوار است و نه گران‌قیمت. ابتدایی‌ترین نوع نورپردازی، استفاده از دو چراغ گیره‌ای ارزان‌قیمت در دو طرف وبکم شماست تا بدون ایجاد سایه، صورتتان را روشن کند. نور طبیعی نیز می‌تواند به خوبی عمل کند.

 

6. یک وبکم عالی تهیه کنید

لپ‌تاپ شما احتمالا یک وبکم دارد، اما به احتمال زیاد کیفیت بالایی ندارد. اگر نورپردازی خوبی نداشته باشید، ویدیوی شما تخت و کمی تاریک به نظر می‌رسد. با کمتر از ۳۰ دلار، می‌توانید یک وبکم با رزولوشن بالا تهیه کنید که تصویر واضح‌تری به شما می‌دهد. یک وبکم ابتدایی را با کمی نورپردازی اولیه ترکیب کنید، و به این ترتیب راه‌اندازی نسبتا خوبی برای استریم زنده خواهید داشت. البته، اگر کیفیت بالاتری می‌خواهید، همیشه می‌توانید وبکم خود را ارتقا دهید.

 

نکات حرفه‌ای برای قرار دادن وبکم

بسیاری از استریمرهای حرفه‌ای از یک مانیتور و یک وبکم فراتر می‌روند. آنها ممکن است برای لایو، از یک لپ‌تاپ یا تبلت اضافی، یک وبکم دیگر یا لوازم جانبی استفاده کنند. در ادامه، نکاتی در مورد جایگاه وبکم برای استریمرهای حرفه‌ای ارائه خواهیم کرد.

 

1. بهترین موقعیت وبکم برای وبینار با لایو با دو مانیتور

قرار دادن وبکم بالای مانیتور رایج‌ترین حالت است، اما تنها راه حل نیست. اگر از دو مانیتور استفاده می‌کنید، می‌توانید وبکم خود را روی یک سه پایه، یک دسته کتاب یا هر چیزی که در اختیار دارید، بین دو مانیتور قرار دهید.
به این ترتیب می‌توانید اسلاید (یا هر چیزی که با مخاطب به اشتراک می‌گذارید) را روی یک مانیتور قرار دهید و یادداشت‌ها یا نرم‌افزار استریم خود را روی مانیتور دیگر نمایش دهید. به راحتی می‌توانید بین مانیتورها نگاه کنید بدون اینکه چشمتان را خیلی از وبکم دور کنید.

 

2. وبکم برای استریم از کنسول بازی

اگر گیمر هستید، برای استریم زنده به کامپیوتر نیاز ندارید. شما همچنین می‌توانید وبکم USB خود را به Xbox متصل کنید. برای PS4، می‌توانید برای استریم یک دوربین اختصاصی تهیه کنید.
هنگامی که با کنسول خود استریم می‌کنید، همچنان باید زاویه و موقعیت دوربین را در نظر بگیرید و از وبکم برای کادربندی مناسب خود استفاده کنید. در کنسول، موقعیت همچنین به جایی از صفحه نمایش اشاره دارد که تصویر زنده شما هنگام بازی نمایش داده می‌شود.
در برنامه Twitch برای Xbox، می‌توانید یکی از هشت موقعیت را انتخاب کنید. قبل از شروع استریم، هر کدام را امتحان کنید تا ببینید چگونه به نظر می‌رسد. همچنین، اگر می‌خواهید مخاطبان صدای شما را بشنوند، باید یک هدست یا میکروفون به کنسول وصل کنید.

 

3. استفاده از وبکم با سه‌ پایه

با داشتن یک سه پایه برای وبکم، می‌توانید موقعیت‌ها و زوایای مختلف دوربین را امتحان کنید. می‌توانید وبکم را در هر جایی جلوی خود، در ارتفاع‌های مختلف قرار دهید. اگر در طول استریم بلند می‌شوید یا می‌خواهید کل اتاق خود را ضبط کنید، می‌توانید وبکم را روی یک سه پایه بلند قرار دهید.
همانطور که قبلا ذکر شد، می‌توانید سه پایه و وبکم را بین دو مانیتور قرار دهید و تصویر وبکم را روی یک مانیتور نمایش دهید تا در حین استریم خود را ببینید. با یک سه پایه قابل تنظیم، گزینه‌های جایگذاری وبکم شما نامحدود است.

 

4. موقعیت وبکم برای مصاحبه دونفره

اگر در استریم زنده خود نفر دومی مانند مهمان یا مجری حضور داشته باشد، باید ملاحظات بیشتری در مورد جایگاه دوربین در نظر بگیرید. آیا همچنان از یک دوربین استفاده می‌کنید؟ بستگی به نیازهای شما دارد.
اگر مهمان شما در حین استریم کنار شما می‌نشیند، احتمالا هر دوی شما می‌توانید در یک کادر قرار بگیرید. برای مصاحبه‌های رسمی با شما و مهمانتان که روبروی هم می‌نشینید، تنها یک زاویه دوربین ممکن است بعد از مدتی خسته‌کننده شود. برای استریم زنده یک مصاحبه رسمی، باید دو دوربین یا بیشتر را در نظر بگیرید. و اگر بیش از یک دوربین استفاده می‌کنید، باید «قانون ۱۸۰ درجه» را رعایت کنید.

 

5. راه‌اندازی پخش زنده چند دوربینه

حتما لازم نیست مهمان داشته باشید تا بخواهید از چند دوربین استفاده کنید. دو یا چند زاویه دوربین می‌توانند دیدگاه مخاطبان را تغییر دهند که باعث حفظ توجه آنها می‌شود.
می‌توانید یک دوربین را در سطح چشم یا بالاتر، درست روبروی خود و دیگری را در کنار خود قرار دهید. می‌توانید نگاه خود را از یک دوربین به دوربین دیگر تغییر دهید، اما این کار نیازمند جابجایی قاب نیز هست تا همچنان به نظر برسد که با بینندگان تماس چشمی برقرار کرده‌اید. اگرچه راه‌اندازی چند دوربینه با یک استریمر امکان‌پذیر است، اما با بیش از یک نفر بهتر عمل می‌کند.
راه‌اندازی چند دوربینه همچنین برای نمایش، آنباکسینگ، آثار هنری یا هر چیزی که می‌خواهید هنگام صحبت در مورد آن به نمایش بگذارید، ایده‌آل است. یک دوربین هر کاری را که دست‌های شما انجام می‌دهند (نقاشی، نواختن ساز، باز کردن بسته و…) ضبط می‌کند و دیگری ممکن است روی صورت شما باشد که در حال توصیف کاری هستید که انجام می‌دهید.

 

پرسش‌های متداول

1. بهترین زاویه دوربین برای تماس‌های ویدیویی چیست؟
برای اکثر افراد، قرار دادن دوربین در سطح چشم برای تماس‌های ویدیویی حرفه‌ای یا شخصی بهترین کارایی را دارد. با این زاویه، فرد دیگر در تماس شما این احساس را خواهند داشت که شما مستقیما با آن‌ها ارتباط چشمی برقرار می‌کنید، که برای جلب توجه آن‌ها مهم است.

2. چگونه یک مصاحبه دو دوربینی راه‌اندازی کنم؟
برای مصاحبه‌ها، می‌توانید یک دوربین روی خود و یک دوربین روی فرد مصاحبه‌شونده متمرکز کنید. هر زمان که یکی از شما صحبت می‌کند، باید بین زوایای دوربین جابجا شوید. کسی که صحبت نمی کند را بیش از یک یا دو ثانیه نشان ندهید.

3. بهترین موقعیت وب کم خارجی برای استریم زنده چیست؟
برای لایو استریم، رایج‌ترین زاویه وبکم در سطح چشم شماست. با این حال، می‌توانید با زوایای مختلف وبکم اکسترنال آزمایش کنید تا ببینید کدام‌یک برای پخش زنده شما بهتر کار می‌کند.

 

جمع‌بندی

موقعیت وبکم بخش مهمی از پخش زنده است. نباید از موقعیت وبکم خود چشم‌پوشی کنید، زیرا می‌تواند بر تجربه بیننده تاثیر بگذارد. جایگذاری نامناسب و نورپردازی ضعیف باعث می‌شود افراد سریع‌تر از آن که بتوانید کلمه «وبکم» را تلفظ کنید، استریم شما را ترک کنند. با کمی فکر کردن در مورد وبکم خود و با دنبال کردن نکات ما می‌توانید یک راه‌اندازی عالی برای پخش زنده داشته باشید.

 

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 11

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب