7 مزیت نوشتن کتاب برای مدرس‌ها و متخصصان
4.2
(20)

اگر مدرس هستید یا تخصصی دارید، یکی از ارزشمندترین کارهایی که می‌توانید انجام بدهید، نوشتن یک کتاب درباره تخصص‌تان است. تقریبا تمام مدرس‌های حرفه‌ای جهان کتاب چاپ‌شده دارند.

شاید این سوال پیش بیاید که هدف از نوشتن کتاب چیست. وقتی یک مدرس، دوره آموزشی گرانی داد چرا باید مطالب ارزشمندش را به‌صورت کتاب هم منتشر کند؟ کتاب می‌تواند جزو محصولات ارزان یک مدرس باشد. حتی می‌تواند محصولی رایگان باشد!

یک استراتژی بسیار عالی این است که به کتاب به‌عنوان محصولی برای ایجاد سود نگاه نکنیم! اگر تعداد زیادی از کتاب‌مان را حتی با قیمت تمام‌شده بفروشیم، مسیر تبدیل شدن به مدرس مرجع را با سرعت بسیار بیشتری طی خواهیم کرد. کسانی که با خواندن کتاب، به آموزش‌های ما علاقه‌مند می‌شوند، خیلی راحت حاضر می‌شوند مبالغ بسیار بیشتری بپردازند و از آموزش‌های تخصصی‌تر ما استفاده کنند.

حتی می‌توانید در خود کتاب، تبلیغ محصولات دیگر را انجام دهیم و مثلا توصیه کنیم یک ویدیوی آموزشی تهیه کنند. به این ترتیب کتاب ابزاری عالی برای بازاریابی محصولات دیگر خواهد بود. پس یکی از قوی‌ترین استراتژی‌ها این است که کتاب را با سود بسیار ناچیزی بفروشید و از آن به‌عنوان ابزاری برای بازاریابی محصولات و خدمات گران‌تر استفاده کنید.

شاید مدرس نیستید و تخصصی دارید. مثلا طراح سایت هستید. افراد و شرکت‌های پروژه طراحی سایت‌شان را خیلی راحت‌تر به شما واگذار می‌کنند؛ اگر نویسنده کتابی در زمینه طراحی سایت باشید.

 

در این مقاله به 7 مزیت نوشتن کتاب برای مدرس مرجع می‌پردازیم:

1. ایجاد اعتبار سریع

کتاب تنها موردی است که به‌محض چاپ شدن می‌تواند اعتبار شما را به‌عنوان مدرس بالا ببرد. افراد جامعه برای نویسندگان کتاب احترام زیادی قائل هستند. گاهی پیش می‌آید که مثلا برای خرید لباس به فروشگاهی مراجعه می‌کنم. همینطور که صحبت می‌کنیم به فروشنده می‌گویم: «شما در فروش نکته بسیار مهمی را رعایت کردید.» سپس آن نکته را توضیح می‌دهم. وقتی به او می‌گویم نویسنده یک کتاب درباره فروش هستم، ناگهان شرایط عوض می‌شود. دید آن فروشنده به من عوض می‌شود. با احترام بسیار بیشتری برخورد می‌کند و سوالات بیشتری می‌پرسد. کتاب اعتبار شما را به‌عنوان متخصص بالاتر می‌برد.

 

2. افزایش فروش محصولات

اگر مخاطبان بدانند علاوه بر محصولات آموزشی، کتاب چاپ‌شده‌ای دارید با رغبت بیشتری محصولات شما را تهیه می‌کنند. به‌خصوص کسانی که بخش‌هایی از کتاب را خوانده‌اند، علاقه زیادی به تهیه محصولات دیگر شما خواهند داشت. درضمن در متن کتاب خیلی راحت می‌توانید به دوره‌های آموزشی و خدمات دیگر خودتان اشاره کنید. بدون اینکه تبلیغ مستقیمی انجام داده باشید، افراد را متقاعد می‌کنید تا از محصولات دیگر شما استفاده کنند.

 

3. درخواست سخنرانی

اگر کتاب چاپ‌شده داشته باشید افراد بیشتری از شما درخواست‌ سخنرانی خواهند داشت. یکی از اتفاقات جالبی که بارها برایم پیش آمده آن است که مدیر یک شرکت یا سازمان کتابم را می‌خواند. سپس تماس می‌گیرد و از من می‌خواهد دقیقا همان مطالب کتاب را در یک کارگاه آموزشی یا همایش ارائه بدهم. یک کتاب باعث می‌شود آن فرد حاضر باشد مبلغ قابل‌توجهی بپردازد و همان مطالب را مستقیم از نویسنده کتاب بشنود. سود کتاب شاید زیاد نباشد؛ ولی با چند سخنرانی، مبلغ قابل‌توجهی عاید شما می‌شود که نتیجه چاپ همان کتاب است.

 

4. چاپ مقالات در مجلات

وقتی نویسنده کتاب باشید مذاکره با مجلات خیلی راحت‌تر می‌شود. وقتی با سردبیر یک مجله درباره چاپ مقاله صحبت می‌کنید، معمولا سابقه شما پرسیده می‌شود. به‌محض گفتن این موضوع که نویسنده کتاب هستید خیال سردبیر راحت می‌شود. او مطمئن می‌شود تا حدی با اصول نگارش آشنایی دارید. شما یک نویسنده هستید، پس چاپ مقالات شما می‌تواند به اعتبار آن مجله کمک کند.

 

5. مصاحبه با شما

رسانه‌های مختلف دوست دارند با نویسندگان کتاب مصاحبه انجام دهند و از نظرات و توصیه‌های تخصصی نویسنده استفاده کنند. یک ایده‌ ساده این است که چند نسخه از کتاب را برای مجلات و رسانه‌ها به‌عنوان هدیه بفرستید. حتی شاید بهتر باشد نامه‌ای را ضمیمه کنید و در آن خودتان را معرفی کنید و آمادگی‌تان را برای همکاری اعلام کنید. شاید برخی از آن‌ها با شما تماس بگیرند و درخواست مصاحبه با شما را داشته باشند. به همین راحتی ارتباط با رسانه‌ها و مجلات آغاز می‌شود.

 

6. اعتبار جهانی

تمام کتاب‌هایی که می‌نویسید و چاپ می‌شود، در سایت کتابخانه ملی ایران ثبت می‌شود. حتی اگر در ایران هستید و کتابی به زبان فارسی نوشته‌اید، همین موضوع می‌توان برایتان اعتبار جهانی ایجاد کند. من برای عضویت در یک سایت خاص درخواست دادم. اعلام کردند فقط نویسندگان می‌توانند عضو شوند. لینک کتاب‌هایی که نوشته بودم را برایشان فرستادم. آن‌ها بررسی کردند که لینک مربوط به کتابخانه ملی ایران است. سپس با گوگل ترنسلیت موارد را چک کردند و به‌عنوان نویسنده پذیرفته شدم. البته یک پیشنهاد عالی آن است که کتابتان را به انگلیسی ترجمه کنید و در سایتی مانند آمازون نیز منتشر کنید.

 

7. تولید محتواهای کوتاه برای رسانه‌های اجتماعی

یکی از ایده‌های بسیار خوب برای معرفی خودتان آن است که بخش‌های مختلف کتاب را به‌صورت ویدیوهای کوتاه در رسانه‌های اجتماعی منتشر کنید و در ویدیو اشاره کنید که این مطلب بخشی از کتابی است که خودتان نوشته‌اید. با هر ویدیویی که منتشر می‌کنید، تعدادی از کتاب‌ها فروخته خواهد شد. همچنین در رسانه‌های اجتماعی هم اعتبار بیشتری به‌عنوان نویسنده خواهید داشت.

 

اگر تخصصی دارید و می‌خواهید آن را به یک کتاب ارزشمند تبدیل کنید حتما مقاله چگونه کتاب بنویسیم؟ فقط در ۳۰ روز! را مطالعه کنید.

 

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 20

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب