مدیر سبز تی‌وی

قسمت: 23 ژان بقوسیان

دانلود ویدیو

کیفیت HD کیفیت Full HD

برگزاری وبینار با کیفیت

4.7
(20)

سلام به دوستان مدرس و غیرمدرس و همه کسانی که وبینار برگزار می‌کنید. وبینار می‌تواند به قصد تدریس باشد یا می‌تواند به قصد برگزاری جلسات آنلاین و هر مورد دیگری باشد.

5 نکته کلیدی می‌گویم که باعث می‌شود وبینارهایتان خیلی با کیفیت‌تر باشد. حتما می‌دانید که وبینارها بسیار خسته‌کننده شده‌اند یعنی یک اسلاید پاورپوینت بزرگی است که اسلایدها عوض می‌شود، شاید یک وبکم هم در گوشه تصویر وجود دارد. بعد از چند دقیقه تماشای این وبینار شخص خسته می‌شود و ترجیح می‌دهد ادامه ندهد.

چگونه کارهایی انجام دهیم که هم کیفیت تصویر وبینار، ‌هم صدا و نور و… خوب شود و هم افراد خیلی زود خسته نشوند و وبینار را ادامه دهند.

 

1. انتخاب وبکم

اگر امکانش را دارید ترجیحا از وبکم External یا خارجی استفاده کنید. وبکم‌هایی که روی لب‌تاب وجود دارد، معمولا کیفیت کافی را ندارد و بسیار بی‌کیفیت و معمولی است و نمی‌توانید با آن یک وبینار باکیفیت و قابل‌قبولی برگزار کنید.

بنابراین یک راه این است که از وبکم خارجی استفاده کنید. یک راه دیگر این است که از دوربین استفاده کنید. اگر دوربین DSLR عکاسی یا فیلم برداری دارید با یک کارت کپچر می توانید از خروجی HDMI OUT دوربین به کامپیوتر بفرستید و از این دوربین به‌عنوان وبکم استفاده کنید.

موارد دیگری وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید؛ مثلا از موبایلتان به‌عنوان وبکم استفاده کنید. من مقاله مفصلی در مورد تبدیل موبایل به وبکم نوشته‌ام. کافی است در گوگل سرچ کنید تبدیل موبایل به وبکم و این مقاله را بخوانید.

در آنجا اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی معرفی شده است. احتمالا موبایل شما هر موبایلی که باشد، کیفیتش نسبت به وبکم شما خیلی بهتر است و می‌توانید موبایل را با کابل یا حتی به‌صورت بی‌سیم تبدیل به وبکم کنید و استفاده کنید.

این اولین گام برای بهبود کیفیت وبینارهایتان است.

 

2. صدا

اگر امکانش را دارید حتما از میکروفون خارجی استفاده کنید. External یا خارجی به این معنی است که از میکروفون خود لب‌تاب یا کامپیوترتان استفاده نمی‌کنید. این مزیت را برای‌تان دارد که می‌توانید از وبکم فاصله بگیرید.

بنابراین اگر از میکروفون  خارجی استفاده کنید این امکان را دارید که لب‌تاب را کمی دورتر از خودتان بگذارید و فقط صورتتان دیده نشود. شاید Medium Shot یعنی از کمربند تا سر دیده شود یا اگر وبکم در حد قابل قبولی باکیفیت باشد،‌می‌توانید با فاصله قرار دهید و تدریس کنید. ژس اگر می‌توانید حتما یک میکروفون External بخرید که از میکروفون‌های سیم‌دار 200 یا 300 تومانی می‌توانید استفاده کنید تا میکروفون‌های باکیفیت‌تر مانند Rode Wireless Go که می تواند تا فاصله زیادی به‌صورت وایرلس، صدا را منتقل کند.

 

3. نگاه

سومین نکته که خیلی در وبینارها مهم است، نگاه شما رو به صفحه مانیتور نباید باشد؛ بلکه باید رو به وبکم باشد. بسیاری از وبینارهایی که می بینیم شخص لب‌تاب را جلوی خود گذاشته است و بالای آن وبکم است ولی خودش می‌خواهد نوشته‌ها را ببیند و اصلا به وبکم نگاه نمی‌کند.

نمی‌توانید همیشه به وبکم نگاه کنید چون باید چت‌ها را بخوانید و وبینار را مدیریت کنید، ولی هر چند ثانیه یک‌بار به‌خصوص زمانی که می‌خواهید نکته مهمی بگویید،‌حتما مستقیم به وبکم نگاه کنید.با اینکار مخاطب احساس می‌کند با او صحبت می‌کنید.

بنابراین نگاه چند ثانیه یک‌بار برای چند لحظه باید رو به دوربینی که استفاده می‌کنید، باشد.

 

4. تعامل

نکته‌ای که باعث می‌شود افراد در وبینار خسته نشوند این است که در وبینار مدام باید تعامل داشته باشید. تعامل به این معنی است که صحبت‌های شما از حالت سخنرانی و یک‌طرفه خارج شود و به‌صورت دو طرفه باشد.

شاید در بدترین حالت هر 2 یا 3 دقیقه یک‌بار لازم است سوال مطرح کنید و صبر کنید در چت یا به هر روشی که پیش‌بینی کرده‌اید،‌افراد پاسختان را بدهند. حتی سوالاتی بپرسید که نمی‌خواهید شخص پاسخ دهد. هر سوال باعث ایجاد تعامل می‌شود.

اگر از پلت‌فرم‌های وبیناری حرفه‌ای‌تری استفاده می‌کنید روش‌های بهتری برای تعامل است؛‌مثلا می‌توانید نظرسنجی برگزار کنید یا کارهای دیگری انجام دهید که بستگی به پلت‌فورم وبیناری‌تان دارد.

 

5. نور

آیا نور کافی از روبه‌رو به صورت و چهره شما می‌تابد یا خیر؟ نمی‌توانید جایی بایستید یا بنشینید که پشتتان پنجره باشد و در روز باشد. احتمالا در روز از پشت سر نور زیادی می‌تابد و چهره‌تان خیلی تاریک می‌شود.

در خیلی از محل‌های کار یا در خانه شاید میز کاری داریم که در پشت سر پنجره است، راهش این است که یک پرده خیلی ضخیم که جلوی نور را می‌گیرد پشت سرمان قرار دهیم یا موقعیتمان را عوض کنیم به‌نحوی که از روبه‌رو نور خیلی بیشتری بتابد؛ همچنین می‌توانید برای این‌ کار از رینگ‌لایت یا نورهای مخصوص وبینار (LED Panel) که ما هم در سایتمان داریم و باعث می‌شود نور تصویر خیلی خوب و واضح باشد و افراد تصویر باکیفیت‌تری ببینند.

بنابراین برای برگزاری وبینارهای با کیفیت حداقل این 5 نکته را رعایت کنید و مطمئن باشید وبینارهایتان بسیار اثربخش‌تر خواهد بود.

 

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 20

15 دیدگاه برای “برگزاری وبینار با کیفیت

  1. user-5754316110 گفته:

    بسیاری از مدرسین این نکات را رعایت نمی‌کنند.
    یکی از نقاط تمایز بین مدرسان حرفه‌ای و معمولی این ظرافت‌ها است که استاد به خوبی اشاره کردند

  2. فرشته کیااحمدی گفته:

    سلام
    من قبلا یک عدد رینگ لایت دیدم تو دوره هاتون معرفی کرده بودید الان هر چی میگردم تو سایتتون نیست . میشه مدلشو بهم اعلام کنید واینکه چطور تهیه کنم

  3. سداللهی گفته:

    بسیار عالی و آموزنده و مفید و کاربردی، از محضر استاد بقوسیان در کلاس مستری ذهن برتر به همت استاد سیدا ، استفاده نمودم و محضر ایشون ارادت خاص دارم . امید است هر کس به نسبت توانایی و درک از ایشون و آموزشهاشون بهره مند بشوند. باشپاس و احترام علی اکبر اسداللهی

  4. نوید زاهدی گفته:

    سلام. خیلی مفید بود .ممنونم استاد. فقط اکثر پلتفرمهای برگزاری وبینار تصاویری که ارائه میدهند با کیفیت پیکسلی به شرکت کنندگان ارائه میدهند. برای اینکه با کیفیت HD و بدون قطعی به شرکت کنندگان سرویس بدیم شما چه پیشنهادی می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه، نیاز است که وارد حساب کاربری خود شوید

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب