نکات استفاده از وبکم در وبینارها
روش استفاده از وب‌کم در لایواستریمینگ
4.9
(22)

وقتی در حال آماده‌سازی تنظیمات لایو هستید، نور را تنظیم می‌کنید، اتاق را مرتب می‌کنید یا وسایل و تصاویر خاصی برای پس‌زمینه در نظر می‌گیرید. اما آیا درباره مکان وب‌کم هم به اندازه کافی فکر می‌کنید؟ باید به این مورد مهم نیز توجه کنید! مطالعات نشان داده که موقعیت و زاویه وب‌کم بر نظر بینندگان درباره شما اثر می‌گذارد.

 

ارتباط بین ارتفاع وب‌کم و قدرت اثرگذاری آن

یک ارتباط روانی بین ارتفاع/ قد و قدرت/اثرگذاری وجود دارد. مردم نظر مثبت‌تری به افراد قدبلند دارند. کلمات قدرتمند وقتی در مکان بالاتری قرار بگیرند، راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند و افراد قدرتمند هم تمایل دارند بلندتر از حالت واقعی خود به نظر برسند. رسانه‌ها و فیلم‌ها هم با فیلم‌برداری از افراد و شخصیت‌ها از زاویه پایین، سعی می‌کنند آن‌ها را قدبلندتر و قدرتمندتر نشان دهند.

مطالعه‌ای در سال 2015 این رابطه را هنگام استفاده از وب‌کم هم بررسی کرد تا اثر آن را بر روابط اجتماعی ببیند و به نتایج مشابهی رسید. وقتی وب‌کم پایین‌تر از صورت شخص قرار داشت، شرکت‌کنندگانی که تصویر او را می‌دیدند، تمایل بیشتری به همکاری با او پیدا کردند. اگرچه آن‌ها این فرد را از طریق وب‌کم می‌دیدند، اما فکر می‌کردند قدش بلندتر است و مغز ما هم قدبلند را به قدرت بیشتر ربط می‌دهد.

پس آیا باید همیشه هنگام لایو، وب‌کم را در زاویه پایین‌تر از صورت خود قرار دهید؟ نه لزوما. در واقع، اکثر استریمرها توصیه می‌کنند که برعکس این کار را انجام دهید. هنگام تصمیم‌گیری برای محل قرار دادن وب‌کم، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. نتایج مطالعه بالا نشان می‌دهد که تعیین جای مناسب برای وب‌کم بسیار مهم است و قبل از لایو باید درباره این موضوع فکر کنید. خوشبختانه، ما نکاتی در مورد محل قرار دادن وب‌کم، زاویه آن و موارد دیگر برای شما داریم:

 

پیشنهادات کلی برای استریم با یک مانیتور

فقط با یک مانیتور و یک وب‌کم می‌توانید خود را مقابل دوربین زیبا جلوه دهید. برای تعیین مکان و زاویه وب‌کم در یک استریم معمولی به نکات زیر توجه کنید.

1. وب‌کم را در امتداد چشم قرار دهید

اگرچه مطالعه قبلی اعتقاد دارد که زاویه پایین‌تر دوربین، شما را قدرتمندتر نشان می‌دهد، اما اگر زاویه دوربین زیر چانه باشد، اصلا چهره جالبی از شما نشان نمی‌دهد. اگر تابه‌حال سلفی گرفته باشید، حتما این موضوع را خوب می‌دانید. پس زاویه دوربین را با ارتفاع‌های مختلف و کمی بالاتر یا پایین‌تر از امتداد چشم امتحان کنید. وب‌کم را روی چند کتاب قرار دهید یا لپ‌تاپ را روی جعبه بزرگی بگذارید تا به ارتفاع مناسب برسند.

2. به پس‌زمینه خود توجه کنید

وقتی برنامه استریمرهای معروف را تماشا می‌کنید، آیا به پس‌زمینه تصویرشان هم توجه می‌کنید؟ حتما توجه می‌کنید، حتی اگر ناخودآگاه باشد. به همین دلیل اغلب استریمرها، وسایل یا تصاویر خاصی پشت سر خود قرار می‌دهند. حتی بعضی از پرده سبز استفاده می‌کنند. اگر پس‌زمینه نیمه‌حرفه‌ای با وسایل یا تابلوهای جذاب ندارید، یک زمینه خنثی پیدا کنید. خنثی به معنای خالی نیست، بلکه به معنی منظم و بدون عوامل حواس‌پرتی است. اگر مدام استریم برگزار می‌کنید، می‌توانید یک گوشه خاص یا یک اتاق را آماده کرده و به این کار اختصاص دهید. وقتی مکانی با نور مناسب و پس‌زمینه خوب پیدا کردید، می‌توانید همه استریم‌‌ها را همان‌جا برگزار کنید.

3. نگاه کردن به دوربین را تمرین کنید

نگاه کردن مستقیم به لنز دوربین و صحبت در آن برای اکثر مردم طبیعی نیست، اما اگر می‌خواهید بینندگان احساس کنند واقعا با آن‌ها صحبت می‌کنید، باید یاد بگیرید با دوربین صحبت کنید. اگر وب‌کم در امتداد چشم قرار گرفته باشد، حفظ ارتباط چشمی با آن خیلی راحت‌تر است. وب‌کم باید در جایی قرار گیرد که احساسی طبیعی را انتقال دهد و بینندگان احساس کنند با آن‌ها صحبت می‌کنید.

 

4. به کادربندی و ترکیب‌بندی توجه کنید

باید صورتتان را مقابل وب‌کم قرار دهید تا بینندگان بتوانند شما را ببینند، نه پس‌زمینه را. پس باید فضای سر (فاصله بین بالای سرتان و بالای کادر) را کم کنید و خودتان در مرکز تصویر باشید. کل سر شما به‌علاوه قسمت بالایی بالاتنه باید در کادر باشد.

5. نور را تنظیم کنید

نورپردازی خوب هنگام استفاده از وب‌کم بسیار مهم است. خوشبختانه، تهیه نور خوب دشوار یا گران نیست. ساده‌ترین نوع نورپردازی این است که دو کلیپ‌لایت (گیره نور) ارزان دو طرف وب‌کم بگذارید تا چهره‌تان را بدون هیچ سایه‌ای روشن کند. نور طبیعی هم خوب است، به شرطی که مستقیم جلوی پنجره ننشینید.

6. یک وب‌کم عالی بخرید

احتمالا لپ‌تاپتان وب‌کم دارد، اما از کیفیت بالایی برخوردار نیست. پس اگر نور خوبی نداشته باشید، ویدیو یکنواخت و کمی تاریک به نظر می‌رسد. اگر یک وب‌کم معمولی را با یک منبع نور معمولی ترکیب کنید، یک مجموعه کافی برای لایواستریمینگ دارید. البته اگر کیفیت بالاتری می‌خواهید، همیشه می‌توانید این مجموعه را ارتقا دهید.

 

استریم پیشرفته

اغلب استریمرهای حرفه‌ای بیش از یک مانیتور و یک وب‌کم دارند. شاید یک لپ‌تاپ یا تبلت اضافی، یک دوربین دیگر یا سایر لوازم جانبی هم داشته باشند تا راحت‌تر استریم کنند. در ادامه به نکاتی درباره محل قرار دادن وب‌کم در استریم‌های حرفه‌ای اشاره می‌کنیم.

 

استریم با دو مانیتور

قرار دادن وب‌کم بالای مانیتور رایج‌ترین روش است، اما تنها روش مناسب نیست. اگر دو مانیتور دارید، می‌توانید وب‌کم را روی سه‌پایه، روی یک دسته کتاب یا هر چیز دیگری قرار دهید و بین دو مانیتور بگذارید. می‌توانید اسلایدها (یا هر چیزی که با مخاطب به اشتراک می‌گذارید) را روی یک مانیتور نمایش دهید و یادداشت‌ها یا نرم‌افزار استریم را روی مانیتور دیگر قرار دهید. در نتیجه به‌راحتی می‌توانید بدون اینکه نگاهتان خیلی از وب‌کم منحرف شود، به هر یک از مانیتورها نگاه کنید.

 

استریم کنسولی

اگر گیمِر هستید، برای استریم نیازی به کامپیوتر ندارید. می‌توانید وب‌کم یو.اس.بی. خود را به دستگاه ایکس‌باکس وصل کنید. می‌توانید هنگام خرید پی.اس.4. یک دوربین مناسب هم تهیه کرده و با آن استریم کنید. وقتی با کنسول بازی در حال استریم هستید، باید به زاویه و محل دوربین هم توجه کنید تا کادربندی درستی داشته باشید. باید بدانید هنگام بازی با کنسول، تصویر بازی در کدام قسمت صفحه‌نمایش قرار می‌گیرد. در اپ توییچ برای ایکس‌باکس، می‌توانید یک مورد از هشت موقعیت موجود در صفحه را انتخاب کنید. قبل از شروع استریم، همه موارد را امتحان کنید تا ببینید هرکدام چگونه به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید بینندگان صدایتان را بشنوند، باید هدست یا میکروفون هم به آن وصل کنید.

 

ضبط مصاحبه‌ها

اگر در لایواستریم با شخص دومی مثل یک مهمان یا مجری گفتگو می‌کنید، باید چند دوربین دیگر هم داشته باشید. آیا هنوز هم از یک دوربین استفاده می‌کنید؟ این موضوع به نیازهایتان بستگی دارد. اگر هنگام لایو مهمان کنارتان نشسته است، احتمالا هر دو در یک کادر جا می‌شوید. برای مصاحبه رسمی که شما و مهمان باید روبروی هم بنشینید، داشتن یک زاویه دوربین بعد از مدتی خسته‌کننده می‌شود. پس باید دو یا چند دوربین داشته باشید. اگر از بیش از یک دوربین استفاده می‌کنید، باید از قانون 180 درجه پیروی کنید.

 

سه‌پایه

اگر وب‌کم را روی سه‌پایه قرار دهید، می‌توانید موقعیت‌ها و زاویه‌های مختلف دوربین را امتحان کنید. می‌توانید وب‌کم را در هر نقطه‌ای مقابل خود و با ارتفاع‌های مختلف قرار دهید. اگر هنگام لایو می‌ایستید یا می‌خواهید کل اتاق را به مخاطب نشان دهید، می‌توانید ارتفاع سه‌پایه را بیشتر کنید. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، می‌توانید سه‌پایه و وب‌کم را بین دو مانیتور قرار دهید و تصاویر وب‌کم را روی یک مانیتور بیندازید تا بتوانید هنگام لایو خودتان را هم ببینید. با داشتن یک سه‌پایه قابل تنظیم، گزینه‌های قرار دادن وب‌کم نامحدود می‌شود.

 

لایواستریم با بیش از یک دوربین

حتی اگر در لایو مهمان ندارید، شاید دوست داشته باشید از دو یا چند دوربین استفاده کنید. دو یا چند زاویه دوربین می‌تواند دید بینندگان را تغییر دهد و توجه آن‌ها را حفظ ‌کند. می‌توانید یک دوربین را در سطح چشم یا بالاتر از آن و مستقیم مقابل خود قرار دهید و یک دوربین را کنار خود بگذارید. می‌توانید نگاه خود را از یک دوربین به دوربین دیگر ببرید، اما باید تصاویر در حال پخش از هر دوربین را هم تغییر دهید تا همچنان به نظر برسد که با بینندگان تماس چشمی دارید. اگرچه یک استریمر هم می‌تواند از تنظیم چنددوربینه استفاده کند، اما این روش برای لایو چندنفره مناسب‌تر است.

همچنین تنظیم چنددوربینه برای نمایش دادن محصولات، باز کردن جعبه محصولات، نمایش کارهای هنری یا نشان دادن هر چیزی که مقابلتان است و می‌خواهید درباره‌اش صحبت کنید، ایده‌آل است. مثلا هنگام نقاشی، نواختن ساز، باز کردن جعبه و غیره، یک دوربین حرکات دست شما را نشان می‌دهد و دیگری روی صورت شما تنظیم می‌شود که مشغول توضیح دادن درباره آن موضوع هستید. زاویه‌دوربین کلوزآپ در نظر می‌گیرید، به نوع کارتان بستگی دارد. مثلا اگر کار هنری انجام می‌دهید یا پیانو می‌نوازید، بهتر است دوربین بالای دستتان تنظیم شود و اگر نقاشی می‌کنید، بهتر است دوربین پشت دستتان تنظیم شود. باید این دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید، وگرنه قرار دادن آن در محل مناسب غیرممکن می‌شود.

 

جمع‌بندی

محل قرار دادن وب‌کم موضوع مهمی در لایواستریمینگ است. نباید این موضوع را بی‌اهمیت بدانید، زیرا اثر زیادی بر تجربه مخاطبان از لایو شما دارد. مکان نامناسب وب‌کم و نور نامناسب باعث می‌شود مخاطب در یک چشم به هم زدن از لایو شما برود. با تفکر درباره محل مناسب قرار دادن وب‌کم و توجه به نکات بالا می‌توانید لایو فوق‌العاده‌ای برگزار کنید.

 

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 22

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب