چگونه در خانه صوت بهتری ضبط کنیم؟
چگونه در خانه صوت بهتری ضبط کنیم؟
4.6
(33)

در حال حاضر، خیلی از ما نمی‌توانیم برای رفتن به یک استودیوی حرفه‌ای از خانه بیرون بیاییم، اما هنوز هم می‌توانید صوتی عالی را پشت میزتحریرتان ضبط کنید. در این مقاله به چند نکته برای ارتقای تنظیمات صوتی در خانه می‌پردازیم. چه بخواهید صوتی را برای وی‌لاگتان ضبط کنید و چه با رئیستان کنفرانس صوتی داشته باشید، می‌توانید از این نکات استفاده کنید. برای ضبط صوت حرفه‌ای به یک استودیوی کامل نیازی ندارید. البته با حضور در استودیو که مکان تخصصی این کار است، ضبط صوت خوب آسان‌تر می‌شود، اما منظور این نیست که نمی‌توانید یک استودیو در خانه‌تان بسازید. در ادامه، به همه نکات مهم برای تبدیل اتاقتان به یک استودیوی خانگی اشاره می‌‌کنیم.

 

اول یک میکروفن مناسب تهیه کنید

برای شروع ضبط، به یک میکروفن ثابت و محکم نیاز دارید. حتی اگر از قبل میکروفن دارید، باید دستگاه مناسب‌تری برای کارتان پیدا کنید. اگر واقعا می‌خواهید صوت بهتری ضبط کنید و بودجه کافی دارید، میکروفن پایه‌دار صدا‌گذاری یا پادکست از میکروفن هدست یا میکروفن لپ‌تاپ خیلی بهتر است.

انتخاب میکروفن

قبل از انتخاب میکروفن باید به چند نکته توجه کنید. اول برای سیم‌دار یا بی‌سیم بودن میکروفن تصمیم بگیرید که واقعا به نوع محصول صوتی شما بستگی دارد. مثلا، اگر فقط می‌خواهید صوت ضبط کنید و ویدیویی در کار نیست یا اگر برایتان مهم نیست که میکروفن در قاب تصویر باشد، توصیه می‌کنیم یک میکروفن سیم‌دار تهیه کنید. میکروفن‌های سیمی مطمئن‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از میکروفن‌های بی‌سیم هستند. بااین‌حال، اگر می‌خواهید ویدیو ضبط کنید یا نمی‌خواهید میکروفن در تصویر باشد، بهتر است میکروفن بی‌سیم را انتخاب کنید.

نکته مهم دیگر، توان فرکانسی هر میکروفن است. باید میکروفنی را انتخاب کنید که دامنه فرکانسی صدای انسان، یعنی از حدود 85 تا 255 هرتز را ضبط کند. بااین‌حال، بعضی مهندسان صدا توصیه می‌کنند که میکروفن شما توانایی ضبط فرکانس بیش از 15000 هرتز (15 کیلوهرتز) را داشته باشد تا صدا کاملا شفاف شود.

 

روش قرار دادن میکروفن

داشتن یک میکروفن خوب کافی نیست، بلکه باید آن را در محل مناسبی قرار دهید تا صوت موردنظرتان را به بهترین شکل ضبط کند. با روش‌های قرار دادن میکروفن آشنا شوید، زیرا هر چه شیوه قرار دادن میکروفن مناسب‌تر باشد، صدای بهتری ضبط می‌کنید و دیگر نیازی به تهیه میکروفن‌های گران نیست. تعیین فاصله مناسب بین میکروفن و منبع صدا، یک قانون طلایی است. باید میکروفن را تا حد ممکن به منبع صدا نزدیک کنید، البته نه در حدی که صداهای ناخواسته‌ و دیستورشن هم ضبط شوند.

 

از پایه میکروفن استفاده کنید

با اینکه می‌توانید حرف‌هایتان را با یک میکروفن دستی ضبط کنید، اما این صدای ضبط‌شده کیفیت خوبی نخواهد داشت. ازآنجاکه اکثر افراد هنگام ضبط صدا کاملا بی‌حرکت نیستند، بهتر است هنگام ضبط از پایه میکروفن استفاده کنید تا میکروفن را ثابت نگه دارد.

اگر قصد دارید در خانه و پشت میزتان صوت ضبط کنید، بهتر است میکروفن را روی مبلمان نزدیک خودتان ثابت کنید. همچنین می‌توانید از یک پایه قدی استفاده کنید. نباید میکروفن را مستقیم روی میز بگذارید تا اگر هنگام ضبط حرکات کوچکی انجام دادید، این صداها ضبط نشوند. باید از هر نوع صدای اضافه اجتناب کنید.

مکان مناسبی برای ضبط انتخاب کنید

اتاقی را برای ضبط انتخاب کنید که کمترین میزان صدای بیرون به آن وارد می‌شود و تا حد ممکن ساکت است. حواستان به صداهای درون و بیرون خانه باشد و تا می‌توانید از منبع این صداها دور شوید. مثلا اگر از بیرون صدای اتومبیل بیاید، حواستان پرت می‌شود. اگر نمی‌توانید مکانی آرام در خانه‌تان پیدا کنید، چند پنل آکوستیک تهیه کنید که اکو را از بین می‌برد و سروصدای کلی محیط را کاهش می‌دهد. همچنین، می‌توانید کار ضبط را برای آخر شب بگذارید که سروصدا کمتر باشد.

 

فیلتر صدا (Pop Filter) تهیه کنید

فیلترهای صدا از ورود صداهای ناخواسته به میکروفن جلوگیری می‌کنند. معمولا وقتی نزدیک میکروفن صحبت می‌کنید، صداهای انفجاری وارد میکروفن می‌شود. این انفجارهای هوا که ناشی از تلفظ حروف صامت هستند، کار میکروفن را مختل می‌کنند. فیلترهای صدا اطراف یا جلوی میکروفن قرار می‌گیرند و مانع بروز این دیستورشن می‌شوند. فیلترهای صدا انواع مختلف گران و ارزانی دارند، اما حتی ارزان‌ترین آن‌‌ها هم تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند.

از نرم‌افزار‌های ویرایش صوت استفاده کنید

پس از ضبط صدا، آن را در مرحله پس‌ازتولید ویرایش کنید. بسته به اینکه صوت را برای چه کاری بخواهید، کارهای پس‌ازتولید متفاوت است. بااین‌حال، باید در کل مدت‌ ضبط، صوت یکنواختی داشته باشید و مثلا اگر در حال ضبط پادکست هستید، باید مکث‌ها و بخش‌های غیرضروری را حذف کنید. همچنین می‌توانید صداهای ناخواسته‌ای که اتفاقی وارد میکروفن شده‌اند را هم حذف کنید.

یادتان باشد اگرچه نرم‌افزار ویرایش صدا می‌تواند برخی اشکالات را برطرف کند، اما نمی‌تواند همه صداهای مزاحم را قطع کند و حتی اگر ویرایش صوت ممکن باشد، این کار خیلی طول می‌کشد. پس بهتر است هنگام ضبط، همه کارهای لازم برای به‌ حداقل رساندن ایرادها را انجام دهید تا زمان ویرایش صوت کاهش یابد. برای ضبط کردن صوت خوب نیازی به استودیوی گران‌قیمت ندارید و با توجه به این نکات می‌توانید صوتی عالی را پشت میزتان ضبط کنید.

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 33

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب