7 نکته درباره استفاده از پرده ‌سبز
7 نکته مفید درباره پرده ‌سبز
4.8
(15)

از فیلم‌های پرفروش هالیوود گرفته تا اخبار تلویزیونی، پرده ‌سبز ابزار قدرتمندی است که هر فیلم‌سازی باید شیوه استفاده از آن را بداند. پرده ‌سبز به فیلم‌سازان امکان می‌دهد تا در مرحله پس از تولید، سوژه را از پس‌زمینه جدا کنند. وقتی فیلم‌ساز پس‌زمینه را از فیلم درمی‌آورد، می‌تواند تصویر دلخواهش را جایگزین پرده ‌سبز کند. در فیلم بعدی خود از نکات کاربردی این مقاله استفاده کنید و ویدیوهایتان را ارتقا دهید.

 

موارد لازم برای ساخت ویدیو پرده سبز

برای استفاده از نکات این مقاله به ابزار زیر نیاز دارید:

1. دوربین دیجیتال یا تلفن هوشمند
2. پرده ‌سبز. می‌توانید پرده‌های قابل حمل و استاندارد را با قیمت مناسب در فضای آنلاین پیدا کنید.
3. نور. اگر LED باتری‌خور یا هات‌لایت ندارید، یک آباژور، چراغ مطالعه یا لامپ معمولی هم کافی است.
4. نرم‌افزار ویرایش. مثلا نرم‌افزارهای Adobe Premiere Pro و Final Cut X امکان حذف پرده سبز را در خودشان دارند و فقط کافی است آن را در افکت‌های نرم‌افزار پیدا کنید.

 

شیوه کارکرد پرده ‌سبز

در مرحله پس از تولید، فرایندی به نام کروماکی زمینه سبز را از سوژه شما حذف می‌کند. کروماکی نوعی فرایند پس از تولید است که لایه‌های فیلم را ویرایش می‌کند. پس وقتی رنگ سبز یکدست پس‌زمینه را از فیلم بیرون بکشید و حذف کنید، سوژه و پس‌زمینه شفافی برایتان باقی می‌ماند. حالا می‌توانید لایه جدیدی را به فیلم اضافه کنید و آن را به‌جای پرده ‌سبز بگذارید. لایه سوژه (آنچه که قرار است در جلوی تصویر ببینید) باید‌ بالاتر از لایه پس‌زمینه قرار گیرد. اگر کروماکی را درست انجام دهید، فیلمتان بسیار ارزشمند می‌شود.

 

7 نکته مفید درباره پرده ‌سبز

در ادامه به 7 نکته مهم پرده ‌سبز هنگام فیلم‌برداری اشاره می‌کنیم:

1. نورپردازی یکدست روی پرده سبز انجام بدهید

این مهم‌ترین نکته استفاده از پرده ‌سبز است. اگر پس‌زمینه سبز یکدست نباشد، نرم افزار کروماکی در تشخیص سبزهای تیره‌ از سبز‌های روشن با مشکل مواجه می‌شود. نوری که به پرده ‌سبز می‌تابانید باید ملایم و یکنواخت باشد و روی همه پرده پخش شود. این نکته برای حذف پرده در مرحله پس از تولید بسیار مهم است. بسیاری از فیلم‌سازان این نکته اساسی را نادیده می‌گیرند و فقط به فکر نورپردازی سوژه هستند. پس از هر منبع نوری که لازم است استفاده کنید تا نور به‌طور مساوی به همه قسمت‌های پرده ‌سبز بتابد.

 

2. از سوژه بخواهید رنگی متضاد با سبز بپوشد

لباس سبز نپوشید، زیرا با پس‌زمینه ترکیب می‌شوید و کروماکی، هر بخش سبزرنگ لباس شما را حذف می‌کند. از سوژه بخواهید طیف رنگی کاملا متفاوتی با رنگ سبز بپوشد تا مشکلی پیش نیاید. اگرچه، اگر سوژه به‌عمد لباس سبز بپوشد به‌نظر می‌رسد آن قسمت بدنش قطع شده است. مثلا در فیلم فارست گامپ (1994)، پاهای قطع‌شده ستوان دان فقط با جوراب‌ بلند سبز فیلم‌برداری شد که در مرحله پس از تولید آن قسمت را از فیلم حذف کردند.

 

3. بین سوژه و پس‌زمینه فاصله بگذارید

فاصله گذاشتن بین سوژه و پرده ‌سبز، احتمال ایجاد سایه‌های تند روی پرده ‌سبز را از بین می‌برد. اگر سوژه دقیقا جلوی پرده ‌سبز بایستد، نمی‌توان پرده را به‌طور یکنواخت روشن کرد و به‌طور مساوی به همه قست‌های آن نور تاباند، اما اگر سوژه فقط چند قدم با پرده فاصله داشته باشد، می‌توانید چراغ‌ها را پشت او قرار دهید و همه پرده ‌سبز را روشن کنید.

 

4. دیافراگم را روی مقدار کمی قرار بدهید

دیافراگم لنز دوربین را روی عدد کمتری تنظیم کنید. هرچه f دوربین کمتر باشد، عمق میدان کمتر است. اگر سوژه فقط چند قدم با پرده ‌سبز فاصله داشته باشد و روی او شدید فوکوس کنید، پرده ‌سبز پس‌زمینه تارتر و ملایم‌تر به‌نظر می‌رسد. فوکوس ملایم هم باعث رنگ یکنواخت‌تر پرده ‌سبز می‌شود.

 

5. از سرعت شاتر بالا استفاده کنید

اگر سرعت شاتر دوربین را بالاتر ببرید، مانع تار شدن سوژه متحرک می‌شود. اگر سوژه در حال حرکت نیست و مثلا گوینده خبر است، سرعت شاتر را دو برابر فریم ریت تنظیم کنید. وقتی با سرعت 24 فریم بر ثانیه تصویربرداری می‌کنید، سرعت شاتر باید 1/48 باشد. اگر حرکت زیادی جلوی پرده ‌سبز اتفاق می‌افتد و مثلا می‌خواهید یک صحنه زدوخورد را فیلم‌برداری کنید، باید سرعت شاتر را بیشتر کرده و روی 1/80 یا 1/100 تنظیم کنید. یادتان باشد وقتی سرعت شاتر را بالا می‌برید، نوردهی (اکسپوژر) تصویر تغییر می‌کند.

 

6. از ISO اختصاصی هر دوربین استفاده کنید

ایزو میزان حساسیت حسگر دوربین است. وقتی ایزو بیش از حد بالا باشد، دانه‌هایی در تصویر می‌افتد که کار کروماکی را سخت می‌کند. هر دوربین دیجیتالی ایزوی مخصوص خودش را دارد که Native ISO نام دارد و با بقیه دوربین‌ها متفاوت است. با این حال، با یک نگاه کوتاه به دفترچه راهنما یا جستجوی سریع در گوگل می‌توانید Native ISO دوربینتان را پیدا کنید. ایزوی اختصاصی هر دوربین بهترین ایزو برای حسگر آن دوربین است و در نتیجه برای افزایش نوردهی در صحنه‌های کم‌نور نیازی به افزایش ولتاژ ندارید.

 

7. پرده ‌سبز و یا آبی؟

سبز تنها رنگی نیست که نرم‌افزار ویرایش می‌تواند آن را از فیلم بیرون بکشد و حذف کند. در صنعت فیلم‌برداری از پرده آبی نیز زیاد استفاده می‌کنند، زیرا درخشندگی کمتری دارد و برای فیلم‌برداری در نور کم مناسب‌تر است. با این حال، یک جنبه منفی نیز دارد. احتمال وجود رنگ آبی در لباس‌های سوژه یا صحنه فیلم‌برداری بیشتر از سبز است. از طرف دیگر، حذف پرده‌های آبی راحت‌تر از پرده ‌سبز است. مثلا، گاهی حذف هاله دور سر سوژه با پرده سبز خیلی سخت می‌شود. پس باید ببینید کدام یک از این دو رنگ برای پروژه‌تان مناسب‌تر است.

 

استفاده از پرده ‌سبز بسیار رایج است و این مقاله به شما نشان داد که به‌کارگیری آن چندان هم سخت نیست. پرده‌ سبز چشم ما را به دنیای جدیدی از فیلم‌سازی خلاقانه باز کرده است و در تولید جلوه‌های ویژه تا فیلم‌برداری صحنه‌های رانندگی در یک ماشین بی‌حرکت به کمک ما می‌آید. در نهایت، وقتی سوژه‌ها را ماهرانه از پس‌زمینه جدا کنید، تماشاگر هرگز شک نمی‌کند که پرده‌ای وجود داشته است.

 

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 15

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب