5 کتابی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار بخوانید
5 کتابی که باید قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار بخوانید
4.4
(18)

مجموعه‌ کتاب‌هایی که به من کمک کرد استارتاپ خود را راه‌اندازی کنم و ارزش آن را از ده‌هزار دلار به یک میلیارد دلار برسانم

این کتاب‌ها نکات و استراتژی‌های کاربردی به شما ارائه می‌دهند تا بر ترس و شک خود غلبه کنید، اعتماد‌به‌نفس پیدا کنید و موفق شوید. هیچ فرمول واحد یا مسیر مشخصی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق وجود ندارد. کارآفرینی سفری پر از فرصت‌های مختلف و چالش‌های بزرگ است. مسیر من هم برای تبدیل شدن به بنیان‌گذار استارتاپ یونیکورن بسیار پر پیچ‌و‌خم بود. من در کنتاکی، در مرکز آمریکا، توسط یک مادر مجرد و در یک خانه مشترک با فامیل بزرگ شدم. مادر و پدربزرگ و مادربزرگم که در تربیت من نقش داشتند، از کودکی مرا تشویق می‌کردند تا حد ممکن مطالعه کنم. من عاشق کتاب‌های انگیزشی و کسب‌وکار بودم که ذهنیت مثبتی در من ایجاد کردند و اصول اولیه کسب‌وکار را نشانم دادند.

من توانستم اولین کسب‌وکارم یعنی شرکت یونیکورن را به یک استارتاپ میلیارد دلاری تبدیل کنم. فقط 0.1 درصد شرکت‌ها به این موفقیت بزرگ و باورنکردنی می‌رسند. این سفر بسیار ارزشمند بود، اما چالش‌های بسیاری هم برای من به‌عنوان کارآفرین داشت. به همین دلیل باید هنگام شروع سفر خودتان ذهنیت درستی داشته باشید و در نقش کارآفرین همیشه دنبال راه‌هایی برای بهبود کسب‌وکارتان باشید.

مطالعه کتاب‌های مختلف از نوجوانی به من امکان داد اصول رایجی که باعث موفقیت افراد در کسب‌وکار می‌شود را بیاموزم و هنگام تاسیس شرکتم رویای بزرگی در سر داشته باشم. در اینجا به پنج کتابی اشاره می‌کنم که الهام‌بخش من برای اقدام جسورانه تبدیل یک استارتاپ 10 هزار دلاری به شرکتی بود که سهامش را به‌صورت عمومی در بورس نیویورک عرضه کردم.

 

1. «بیندیشید و ثروتمند شوید» اثر ناپلئون هیل

این کتاب نخستین بار در سال 1937 منتشر شد و یکی از اثرگذارترین کتاب‌های خودیاری در همه دوره‌ها است. اَندرو کارِنگی سفارش نوشتن این کتاب را به ناپلئون هیل داد که بیش از 20 سال از زندگیش را صرف مطالعه درباره افراد موفق از جمله هنری فورد، توماس ادیسون و الکساندر گراهام‌بل کرده بود. این کتاب 13 اصل را توضیح می‌دهد که می‌تواند در دستیابی به ثروت و موفقیت به شما کمک کند؛ از جمله اشتیاق سوزان، نگرش مثبت و اقدامات گسترده. این کتاب بینش‌های ارزشمندی درباره طرزفکر افراد موفق و اصول زندگی آن‌ها ارائه می‌دهد و مهم‌ترین کتابی است که دیدگاه من درباره موفقیت را شکل داد. به همه توصیه می‌کنم که این کتاب را بخوانند. پیام ناپلئون هیل روشن است: موفقیت از آن افرادی است که از این اصول پیروی می‌کنند.

 

2. «جادوی فکر بزرگ» اثر دیوید جی. شوارتز

مادرم همیشه می‌گفت «رویاهای بزرگ داشته باش، چون رایگان است.» اگر مشغول برنامه‌ریزی برای آینده هستید، باید رویای بزرگی در سر داشته باشید. این توصیه شماره یک من به کارآفرینان مشتاق است. دیوید شوارتز در کتاب جادوی فکر بزرگ به شما می‌آموزد که چگونه مثبت فکر کنید، اهداف بزرگ تعیین کنید و اقدام کنید. او شما را تشویق می‌کند که به خود و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید و متفاوت فکر کنید. این کتاب نکات و راهکارهای عملی ارائه می‌دهد تا بر ترس و شک خود غلبه کنید، اعتمادبه‌نفس پیدا کنید و موفق شوید.

 

3. «نیروی تفکر مثبت» اثر نورمن وینسِنت‌پیل

وینسنت‌پیل مدیری بود که اعتقد داشت ایمان و تفکر مثبت به افراد کمک می‌کند تا بر ناملایمات غلبه کنند و به اهداف خود برسند. وقتی کارآفرینان تلاش خود را آغاز می‌کنند، در هر مرحله با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. این کتاب به شما کمک می‌کند بر شک و تردید خود غلبه کنید، هرگونه منفی‌گری را کنار بگذارید و دیدگاهی سالم به زندگی داشته باشید.

 

4. «سرچشمه» اثر آین رَند

سرچشمه رمانی است که مفهوم فردگرایی و اهمیت توجه به ارزش‌ها و باورهای شخصی را بررسی می‌کند. هاوارد روآرک، شخصیت اصلی کتاب، معماری است که حتی در مواجهه با مخالفت‌های جامعه حاضر نیست درباره بینش هنری خود مصالحه کند و آن را تغییر دهد. رمان رَند یادآور این نکته است که کارآفرینی نیازمند شجاعت و باور قوی است. مارک کوبان در مصاحبه‌ای در سال 2006 گفت: «وقتی به انگیزه نیاز داشته باشم این کتاب را می‌خوانم، اما اگر آن را زیاد بخوانم، زیادی انگیزه می‌‌گیرم و خیلی هیجان‌زده می‌شوم، پس مجبور می‌شوم آن را کنار بگذارم.»

 

5. «کسب یک میلیارد دلار اول از همه سخت‌تر است» نوشته تی بون‌پیکِنز

این کتاب خاطرات غول صنعت و یکی از موفق‌ترین کارآفرینان آمریکا است. این کتاب بینش‌هایی درباره فلسفه کسب‌وکار و استراتژی‌های پیکنز ارائه می‌دهد که امپراتوری خود را بر اساس آن‌ها ساخت. پیکنز تجربه‌ها، درس‌هایی که آموخته و شکست‌ها و موفقیت‌هایش را با شما به اشتراک می‌گذارد. من خیلی خوش‌شانس بودم که با بون‌پیکنز افسانه‌ای آشنا شدم. او این شایستگی را دارد که الهام‌بخش همه کارآفرینان باشد. پیکنز در طول زندگی شغلی خود، خودش را از نو ساخت و استقامت و پشتکارش را در همه چالش‌ها حفظ کرد.

همان‌طور که مسیر منحصربه‌فرد من باعث موفقیتم شد، دیگران هم می‌توانند مسیر خودشان را پیدا کنند و از علم و خرد افرادی استفاده کنند که تجربه‌های مشابه را پشت سر گذاشته‌اند. اگر ذهنیت درست و اشتیاق فراوان به یادگیری داشته باشید، ورود به دنیای کارآفرینی دیگر فقط یک هدف نیست، بلکه به یک ماجراجویی تبدیل می‌شود که همه عمر دنبال آن هستید.

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 18

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب