چگونه محصولاتی با عمر طولانی بسازیم؟
5
(9)

اغلب افراد فکر می‌کنند یک مدرس خوب یک‌شبه ایده‌ای به ذهنش رسیده و آن را تبدیل به محصول کرده و موفق و معروف شده است؛ ولی در دنیای واقعی احتمال این اتفاق تقریبا صفر است.

اتفاق واقعی این است که مدرس‌های موفق دنیا وقتی یک محصول موفقیت‌آمیز تولید می‌کنند یا دوره خوب و فکر شده‌ای طراحی می‌کنند شاید روزها، هفته‌ها و ماه‌ها در مورد آن فکر کرده‌اند که چگونه محصول یا دوره‌شان می‌تواند زندگی افراد را متحول کند و چگونه با محصولات بازار می‌تواند متمایز باشد.

بنابراین، در تولید محصول باید چه نکاتی را رعایت کنیم تا یک‌قدم بزرگ در کارمان برداریم:

 

1. دارایی

شاید مهم‌ترین نگرش در تولید محصول این است که دنبال ساختن یک دارایی هستیم. منظور از دارایی هر شی یا چیزی است که اگر کاری هم نکنید آن شی ارزش خود را حفظ می‌کند و حتی ارزشش بیشتر می‌شود.

مثلا اگر جایی خارج از تهران که هنوز رشدی نکرده است، زمینی بخریم و کم‌کم رشد کند، اتفاقی که می‌افتد این است که آن زمین گران‌تر می‌شود؛ بنابراین صرف‌نظر از اینکه صاحب آن دارایی چه کاری انجام می‌دهد آن دارایی رشد می‌کند. دقیقا همین دید را در تولید محصولات داشته باشید.

همچنین دارایی چیزی است که طی سال‌ها می‌تواند برای ما سودآور باشد. ریچارد دنی که شاید معروف‌ترین مدرس فروش در انگلستان است، کتابی به اسم موفقیت در فروش را نوشته است. در مصاحبه‌ای از ایشان پرسیدم چه کاری کرده‌اید که یک کتاب فروش، 30 سال پرفروش بماند؟ ایشان در جواب گفت هنگامی که کتاب را می‌نوشتم فکر کردم فقط مطالبی را بنویسم که حداقل تا 100 سال تغییر نکند.

ناپلئون هیلز هنگامی که خیلی رسانه‌های اجتماعی و امکانات نبود، کتابی در مورد ثروتمند شدن نوشت که هنوز مردم این کتاب را می‌خوانند؛ چون فکر کرده که برای دارایی مواردی را بنویسد که به‌ مرور زمان و با گذشت چند سال منقضی نشود.

همیشه نمی‌توانیم در این موضوع موفق باشیم، ولی حداقل می‌توانیم با این فکر محصولمان را تولید کنیم.

اگر می‌خواهید محصول فوق‌العاده‌ای تولید کنید این موضوع را فراموش کنید که چقدر بلد هستید و به خودتان قول دهید تا حداقل به‌اندازه 10 برابر حجم آن محصول مطلب جدید یاد بگیرید.

بنابراین همیشه پیش‌فرضتان این باشد که چیزی در آن حوزه بلد نیستید و برای آن یک ساعت محصول آموزشی جدید 10 ساعت محتوای عالی یاد بگیرید، سپس فکر کنید از آن 10 ساعت مطلب جدیدی که یاد گرفته‌اید و کل مطالب قبلتان، 1 ساعت مطالب مفید در بیاورید.

در نتیجه برای هر محصول جدیدی که خواستید تولید کنید، هر مطلبی که بلد هستید را فراموش کنید. 10 برابر حجم آن محصول را از ابتدا یاد بگیرید. گاهی یک ایده کوچک در یک کتاب آن‌قدر ایده ارزشمندی است که محصولتان را متحول می‌کند.

 

2. فرمول ماز

در ساختن محصولات و دوره‌های آموزشی حتما فرمول ماز را لحاظ کنید.

1. محتوا
2. ارائه
3. زمینه

یک محصول آموزشی خوب ترکیبی از محتوای عالی، ارائه عالی و زمینه عالی است؛ یعنی مطالبی را که در آن محصول می‌گویید باید کاملا کاربردی، جدید و فکر شده باشد. منظور از ارائه نوع بیان آن مطالب است و ارائه خوب فقط زمانی معنی دارد که محتوایمان عالی است؛ بنابراین برای جلب‌توجه بیشتر ارائه خوب را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

همچنین زمینه خوب هر چیزی به جز مدرس است. در دنیای مدرن امروز که رسانه‌های اجتماعی زیاد شده است. اولین چیزی که مردم از شما می‌بینند محتوایتان نیست؛ بلکه زمینه شما است.

در یک ویدیوی اینستاگرامی افراد دقت می‌کنند که چقدر کیفیت و نورپردازی آن خوب است. اگر زمینه خوب نباشد باعث می‌شود افراد آن محتوا را باور نکنند.

بنابراین در تولید محصولات یا دوره‌های آموزشی همیشه دقت کنید که این 3 مورد بسیار مهم است و هیچ‌کدام را نمی‌توان حذف کرد.

 

3. تمرکز بر نتیجه

نکته دیگر این است که هر محصول آموزشی که تولید می‌کنید باید تمرکزتان فقط روی یک موضوع باشد که افراد با این محصولی که خریداری کرده‌اند آیا می‌توانند نتیجه بگیرند یا خیر؟

تمرکز بر نتیجه باعث می‌شود فقط آموزش ندهید؛ بلکه در کنار آن آموزش مثال‌های زیادی بزنید، کمک‌هایی ارائه دهید، پشتیبانی انجام دهید. ترکیبی از این موارد می‌تواند باعث شود که موفق‌تر باشید.

 

نتیجه‌گیری

بنابراین در تولید محصولات آموزشی مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که سعی کنید دارایی بسازید؛ یعنی فکرتان این است که محصول آموزشی قرار است 100 سال به مردم کمک کند و زندگی‌شان را متحول کند.

همچنین شاید مهم‌ترین عامل یک محصول عالی این موضوع است که 10 برابر محتوایی که می‌خواهید تولید کنید از ابتدا یاد بگیرید و در آخر، فرمول ماز را رعایت کنید؛ یعنی هم محتوا عالی باشد، هم ارائه و هم زمینه. ترکیب این موارد می‌تواند ما را به موفقیت‌های خیلی بزرگی برساند.

 

این مقاله بخشی از «فیلم چهارمین همایش بزرگ مدرسان مرجع» است.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 9

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب