چگونه سایت خود را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کنیم!
4.5
(46)

برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین باید مقدماتی را فراهم کنیم که حداقل امکان را برای فروش محصول داشته باشد. البته تمام امکانات یک فروشگاه اینترنتی را در این مقاله معرفی نخواهیم کرد بلکه هدف ما ایجاد حداقل‌هایی است که می‌تواند به شما کمک کند تا محصول خود را به‌صورت آنلاین در سایت بفروشید. مواردی که معرفی می‌کنیم، افزونه‌هایی هستند که روی وب‌سایت‌های وردپرسی قابل نصب هستند.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کاملا رایگان است که افزونه‌های فراوانی در جهت اضافه کردن هر امکانی را داشته و با کمک قالب‌هایی که دارد می‌توان ظاهر جذابی برای سایت طراحی کرده و در نظر گرفت. امکان جالبی که دارد پشتیبانی از بیشتر زبان‌های زنده دنیاست! مخصوصا برای ایرانی‌ها گزینه فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود.

با اینکه این سیستم را آماده می‌گویند اما برای کار کردن با آن مانند هر سیستم دیگری نیازمند یادگیری و آموزش هستید. اما اصلا نگران نباشید، اگر مشتاق یادگیری و ساخت یک وبسایت خوب باشید باید این مژده را به شما بدهم که آموزش‌های متعددی برای یادگیری صفر تا ۱۰۰ وردپرس وجود دارد. با کمک آموزش وردپرس به راحتی می‌توانید همه عملیات راه‌اندازی را بیاموزید و وبسایت خود را بسازید.

برای وردپرس هیچ محدودیتی وجود ندارد. هر آنچه بخواهید برایتان ایجاد می‌کند. به دنبال یک سایت خبری هستید؟ آیا می‌خواهید برای شرکت خود وبسایتی طراحی کنید؟ یا اینکه دوست دارید یک وبلاگ روزانه برای وارد کردن اطلاعات و دلنوشته‌های خود هستید؟ از همه بهتر شاید دوست داشته باشید محصولاتی را بفروشید پس حتما به دنبال یک سایت فروشگاهی هستید! همه اینها با وردپرس  و انتخاب قالب وردپرس مورد نظر امکان‌پذیر است، اصلا نگران نباشید.

با این فرض که با سایت‌ساز وردپرس آشنا هستید، به معرفی افزونه‌ها می‌پردازیم.

1. افزونه ووکامرس (Woocommerce)

یکی از پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های ساخت فروشگاه آنلاین، افزونه ووکامرس است. این افزونه یکی پرطرفدارترین پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز‌ آنلاین در دنیا به شمار می‌آید و به‌ صورت رایگان قابل نصب روی هر سایت وردپرسی است. تیم‌های توسعه دهنده زیادی برای این افزونه فعالیت می‌کنند و افزونه‌های جانبی بسیاری را عرضه می‌کنند. در کنار افزونه‌های جانبی، تیم‌های برنامه نویسی وجود دارند که پوسته‌های اختصاصی برای ووکامرس طراحی می‌کنند.

افزونه‌های جانبی و پوسته‌های اختصاصی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، افزونه‌های جانبی و قالب‌های اختصاصی بسیاری برای ووکامرس عرضه می‌شود و می‌توانید هر امکانی که مورد نیاز سایت است را نصب کنید. توجه داشته باشید، تعداد این افزونه‌ها و قالب‌های ووکامرسی بسیار زیاد است پس در انتخاب آن‌ها نهایت دقت را داشته باشید.

پیش از نصب هر افزونه یا قالب، حتما نظرات دیگر کاربران، امتیاز، تعداد دانلود/خرید و آخرین تاریخ به‌روزرسانی را بررسی کنید. در دانلود رایگان و خرید افزونه‌ها و قالب، این مورد را فراموش نکنید که حتما از جای مطمئن اقدام کنید. افزونه‌های رایگان را می‌توانید از مخزن وردپرس (پیشخوان وردپرس، ستون سمت راست، افزودن‌ها، گزینه افزودن) دانلود کنید.

 

پشتیبانی از محصولات فیزیکی و مجازی

هنگامی که ووکامرس را نصب کنید، امکان افزودن محصول به سایت را اضافه خواهد کرد. یعنی اگر کالا یا محصولی برای فروش دارید را می‌توانید در سایت خود قرار دهید و کاربران و مشتریان می‌توانند آن را خریداری کنند. برای اینکه یک محصول در فروشگاه آنلاین قرار داده شود لازم است که موارد زیر را برای محصول داشته باشیم.

  • امکان فروش محصولات فیزیکی، دانلودی، مجازی
  • درج توضیحات محصول برای این‌که مشتریان شما بدانند چه محصولی را می‌خواهند خریداری کنند
  • قرار دادن ویدیو، صوت و تصاویر برای معرفی بهتر محصول
  • امکان درج قیمت
  • امکان فروش محصولات به‌صورت تخفیف‌دار و زمان‌بندی شده در قالب فروش‌های ویژه و شگفت‌انگیز
  • دریافت اطلاعات خریدار (نام، ایمیل، موبایل، آدرس و…) پیش از ثبت سفارش
  • ارائه شماره پیگیری به خریدار پس از خرید محصول
  • و…

پس اگر قصد راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین را دارید قطعا فروشگاه‌ساز ووکامرس می‌تواند تمامی نیاز‌های اولیه شما را فراهم کند و به کمک این افزونه می‌توانید محصولاتی با شرایط زیر را بفروشید. پس می‌بینید که در واقع محدودیتی در فروش محصول خود ندارید چرا که حالت‌های مختلفی از یک محصول را به راحتی می‌توانید بفروشید.

محصولات فیزیکی: مانند کتاب، لوازم جانبی، لوازم صوتی، پوشاک و…
محصولات دانلودی: مانند فایل‌های صوتی، فایل‌های تصویری، دوره‌های آموزشی آنلاین و…
محصولات مجازی: مانند وبینار‌ها،‌ بلیط همایش‌ها و سمینار‌ها و…

 

قابلیت فروش محصولات فروشندگان دیگر در سایت شما (قابلیت چند فروشندگی)

اگر قصد دارید تا افراد دیگر هم، محصولات خود را در فروشگاه آنلاین شما بفروشند، این امکان در ووکامرس فراهم است. یعنی شما به عنوان مدیریت سایت می‌توانید پنل‌های کاربری فروشندگی برای افراد ایجاد کنید تا آن‌ها هم بتوانند از امکانات سایت شما در جهت فروش محصولات خود بهره ببرند. نمونه یکی از سایت‌هایی که در آن فروشنده‌های زیادی وجود دارد، وب‌سایت ژاکت است. بنابراین می‌توانید تعداد نامحدودی محصول را در سایت خود بفروشید.

 

مدیریت انبار و موجودی محصولات

برای یک فروشگاه، مدیریت انبار و موجودی بسیار اهمیت دارد. فروشگاه‌های آنلاین هم از این قاعده مستثنا نیستند. در ووکامرس شما می‌توانید روی تک تک محصولات خود مدیریت موجودی داشته باشید. می‌توانید تعداد موجودی را برای هر محصول مشخص کنید. با خرید هر محصول توسط مشتری، از موجودی محصول مورد نظر کسر خواهد شد و شما می‌تواننید همواره موجودی انبار محصول خود را ویرایش کنید. یعنی تعدادش را کم یا زیاد کنید یا ناموجودش کنید.

 

امکان پرداخت آنلاین توسط درگاه‌های آنلاین بانکی

اگر قصد دارید محصول خود را زمانی برای مشتری ارسال کنید که هزینه آن را واریز کرده باشد پس باید امکان واریز وجه را نیز برای سایت خود فعال کنید. در ووکامرس این امکان وجود دارد که فروشگاه آنلاین را به درگاه‌های آنلاین بانکی جهت واریز وجه، متصل کنید.

زمانی که این امکان را برای سایت فعال کنید، کاربران پس از انتخاب محصول، به صفحه پرداخت آنلاین هدایت می‌شوند سپس واریز خود را در صفحه بانکی انجام می‌دهند و پس از پرداخت موفق، دوباره به سایت هدایت خواهند شد. توجه داشته باشید قیمت به‌ صورت خودکار تعریف می‌شود و کاربران در وارد کردن قیمت دخالت ندارند.

 

پشتیبانی و ارائه راهنمای بسیار دقیق برای تمامی امکاناتی که در ووکامرس وجود دارد

ووکامرس یک افزونه بسیار قدرتمند است و به لحاظ امکانات، بسیار گسترده است. بنابراین شرکت سازنده ووکامرس، تمامی مستندات این افزونه را به‌ صورت رایگان در اختیار قرار داده است. این مستندات در قالب مقالات و ویدیو‌های آموزشی در وب‌سایت ووکامرس موجود است. همچنین سایت‌های آموزشی بسیاری هستند که آموزش‌ ووکامرس را رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

2. افزونه ویرایش‌گر فرم پرداخت ووکامرس (Checkout Field Editor for Woocommerce)

یکی دیگر از افزونه‌های مهم و ضروری که باید روی وب‌سایت فروشگاهی نصب کنید، افزونه ویرایش‌گر فرم پرداخت است. فرم پرداخت همان فرمی است که مشتریان، اطلاعات خودشان را داخل آن درج می‌کنند. این اطلاعات ذخیره می‌شود و پس از اینکه خرید موفقیت‌آمیز بود، محصول را با توجه به اطلاعات ثبت شده ارسال می‌کنید.

چرا نصب این افزونه اهمیت دارد؟

زمانی که افزونه ووکامرس را روی سایت نصب می‌کنید، صفحه‌ای به نام تسویه حساب ایجاد می‌شود. در این صفحه فرمی قرار دارد که کاربران می‌توانند اطلاعات خود (نام، ایمیل، شماره تماس، استان، شهر، نشانی، کد پستی و…) را وارد کنند. اما فرم پیش‌فرضی که ووکامرس اضافه می‌کند دارای ایراداتی است که باید اصلاح شود. اصلاح این فرم با افزونه Checkout Field Editor for Woocommerce ممکن است. با این افزونه، می‌توانید فیلد‌های اضافی را از صفحه فرم پرداخت حذف، ویرایش یا اضافه کنید.

به عنوان مثال فیلد «نام شرکت» فیلد اضافه‌ای است که می‌توانید حذف کنید یا فیلد «انتخاب شهر» را که بالای فیلد «انتخاب استان» است را یک ردیف پایین‌تر بیاورید و در نهایت فرم صفحه تسویه حساب را به‌ صورت اصولی چیدمان کنید.

 

افزونه ساخت صفحه تشکر برای فروشگاه آنلاین3. افزونه صفحه تشکر (YITH Custom Thank You Page for Woocommerce)

مراحل یک خرید موفق به این ترتیب است که محصول به سبد خرید اضافه می‌شود، فرم تسویه حساب پر می‌شود، به صفحه بانک جهت پرداخت وجه هدایت می‌شود و در نهایت به صفحه‌ای از سایت برگشت داده می‌شود که در آن صفحه، اطلاعات محصول، شماره پیگیری و صورت‌حساب محصول خریداری شده به کاربر نمایش داده می‌شود. این صفحه، همان صفحه پیش‌فرضی است که خود ووکامرس اضافه می‌کند.

اما نمی‌شود همیشه کاربران به این صفحه هدایت شوند. چون ممکن است محصول ما همیشه یک محصول فیزیکی نباشد. مثلا ما قصد فروش بلیط همایش را داریم و می‌خواهیم آدرس محل همایش زمانی به خریدار نمایش داده شود که محصول را خریداری کرده باشد. پس نیاز داریم تا خریداران را برای یک محصول خاص، به صفحه‌ای خاص هدایت کنیم. افزونه صفحه تشکر دقیقا این امکان را برای ما فراهم می‌کند. زمانی که این افزونه را نصب کنید، در بخش «اطلاعات محصول» گزینه‌ای به نام «صفحه تشکر» اضافه خواهد شد. با استفاده از این گزینه می‌توانید کاربران را به هر نشانی که مد نظرتان است هدایت کنید.

مثال: یک همایش داریم که نشانی محل برگزاری را بعد از خرید به خریداران می‌خواهیم نمایش دهیم. ابتدا یک برگه ایجاد می‌کنیم که در آن برگه، نشانی محل برگزاری را می‌نویسیم و آن برگه را منتشر می‌کنیم. سپس در بخش تنظیمات «صفحه تشکر»، لینک آن برگه را قرار می‌دهیم که وقتی کاربر محصول مورد نظر را خریداری کرد به صفحه‌ی نشانی محل برگزاری هدایت شود.

البته کار همین‌جا تمام نمی‌شود و برای موفقیت فروشگاه آنلاین باید به بازاریابی اینترنتی بپردازید. مقاله «5 نکته برای یک بازاریابی اینترنتی موفق در سال جدید» می‌تواند شروع خوبی باشد!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 46

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب