8 نکته مهم برای ساخت رزومه ویدیویی
8 نکته مهم و الهام‌بخش برای ساخت رزومه ویدیویی
4.5
(10)

پیدا کردن کار با رزومه ویدیویی راهی عالی برای متمایز کردن خودتان از صدها داوطلب دیگر است، اما اگر می‌خواهید مدیران استخدام را تحت ‌تاثیر قرار دهید به یک ویدیوی باکیفیت نیاز دارید. در این مقاله روش ساخت یک رزومه ویدیویی جذاب را به شما آموزش می‌دهیم. برای پیدا کردن شغل مناسب باید شاخص باشید و خود را از دیگران متمایز کنید. حالا که امکان جستجو و درخواست شغل به‌صورت آنلاین فراهم شده، شاید هر شغل صدها متقاضی داشته باشد. اگر می‌خواهید شانسی برای دعوت شدن به مصاحبه داشته باشید، باید اثر خوبی بر کارفرما بگذارید. یکی از راه‌های متمایز شدن از سایر داوطلب‌ها، ساخت رزومه ویدیویی است. ساخت ویدیو به شما امکان می‌دهد بخشی از شخصیت و همچنین مهارت‌ها و تجربیات خود را نشان دهید.

 

رزومه ویدیویی چیست و چرا باید آن را بسازید؟

رزومه ویدیویی یک کلیپ کوتاه ویدیویی از داوطلب متقاضی کار است و در آن مرور مختصری بر مهارت‌ها و تجربیات خود در آن حوزه ارائه می‌دهد. رزومه ویدیویی هم مانند رزومه کاغذی وجه تمایز شما و دلیل مناسب بودنتان برای آن شغل را توضیح می‌دهد. رزومه کاغذی یک نمای کلی و فوری از داوطلب احتمالی ارائه می‌دهد و اکثر مدیران استخدام بیش از شش ثانیه برای خواندن آن‌وقت نمی‌گذارند. رزومه ویدیویی هم باید همین‌قدر کوتاه و سرراست باشد. هر چیزی که تماشای آن بیشتر از دو دقیقه طول بکشد، باعث می‌شود توجه مخاطب و مدیر را از دست بدهید. می‌توانید از رزومه ویدیویی به‌عنوان مکمل رزومه کاغذی استفاده کرده و خود را از رقبا متمایز کنید. این ویدیوها به‌ویژه برای گرفتن شغل‌های خلاقانه‌ مفید هستند، زیرا مهارت‌های ارائه مطلب و خلاقیت‌های شما را نشان می‌دهند.

 

چرا به رزومه ویدیویی نیاز دارید؟

یک رزومه ویدیویی نسبت به یک تکه کاغذ بینش بسیار عمیق‌تری در مورد شما ارائه می‌دهد. مدیران استخدام، مصاحبه‌هایی با داوطلبان ترتیب می‌دهند تا از طریق گفتگوی رودررو (یا مصاحبه راه دور با ویدیو کال) تا حدودی با شخصیت آن‌ها آشنا شوند. با ساخت رزومه ویدیویی، سریع خود را معرفی می‌کنید و مدیر برای نخستین بار به روشی خاص با شما آشنا می‌شود. رزومه ویدیویی شما را در ذهن مدیر ثبت می‌‌کند.

علاوه بر متمایز کردن خودتان از صدها متقاضی دیگر، می‌توانید از رزومه ویدیویی برای نشان دادن مهارت‌‌های عملی خود استفاده کنید. مثلا می‌توانید مهارت‌‌هایی مثل بازیگری، تدریس و سخنرانی را در آن به نمایش بگذارید. اگر متقاضی شغلی هستید که با مشتریان برخورد دارید و مثلا می‌خواهید فروشنده شوید، رزومه ویدیویی می‌تواند نشان دهد که چقدر خوب با مردم رفتار می‌کنید. درحالی‌که رزومه ویدیویی می‌تواند اثر مثبتی بر روند درخواست شغل داشته باشد، یک ویدیوی ضعیف شانس تماس کارفرما با شما را به‌شدت کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید رزومه ویدیویی شما توجه مثبت کارفرما را جلب کند، باید آن را با دقت بسازید.

 

8 نکته برای ساخت یک رزومه ویدیویی عالی

آیا می‌خواهید یک رزومه ویدیویی بسازید که توجه کارفرمایان را جلب کند؟ پس به نکات زیر توجه کنید تا ویدیوی شما بدرخشد و موفق شوید.

 

1. یک فیلم‌نامه بنویسید

شما وقت زیادی برای ساخت رزومه کاغذی عالی صرف می‌کنید، پس نباید انتظار داشته باشید رزومه ویدیویی با یک برداشت نهایی شود. با نوشتن فیلم‌نامه می‌توانید این روند را آسان‌تر کنید. نکات برجسته رزومه کاغذی خود را پیدا کرده و آن‌ها را به شکل داستان روایت کنید. مهارت‌های مرتبط خود را ذکر کنید و بگویید چه ارزشی برای آن شرکت ایجاد خواهند کرد.

سپس به تجربیات قبلی خود اشاره کنید. تا جایی که می‌توانید از اعداد استفاده کنید، مثل این‌که سرپرست یک تیم 20 نفره بوده‌اید، به افزایش 60 درصدی فروش کمک کرده‌اید و غیره. اگر فکر می‌کنید تحصیلاتتان هم در آن کار مهم است، درباره تحصیلاتتان هم صحبت کنید. در نهایت، فیلم‌نامه خود را تنظیم و تمرین کنید. آن را طوری اصلاح کنید که هنگام صحبت کردن و اجرای آن کاملا طبیعی به نظر برسید.

 

2. داستانتان را تعریف کنید

یک رزومه ویدیویی به شما فرصت می‌دهد کاری را انجام دهید که با رزومه کاغذی نمی‌توانستید. با رزومه ویدیویی می‌توانید داستان بگویید. مدیر استخدام با خواندن رزومه کاغذی تلاش می‌کند تا یک فرد کامل را از چند صفحه کاغذ بیرون بکشد، اما رزومه ویدیویی به شما امکان می‌دهد بخشی از سوابق مرتبط خود را با آن کارفرما به اشتراک بگذارید. مهارت‌ها و تجربیات خود را در قالب داستانی بنویسید. ویدیوی شما نباید فقط فهرست خسته‌کننده‌ای از دستاوردهایتان باشد.

 

3. ویدیوی خیلی کوتاه بسازید

رزومه‌های ویدیویی نباید وقت زیادی از مدیر استخدام بگیرد. شما دنبال بازدید‌کننده‌های یوتیوب نیستید، بلکه می‌خواهید داوطلبی خودتان برای شغل خاصی را اعلام کنید. این ویدیو باید بین 60 تا 90 ثانیه باشد و به‌هیچ‌وجه از 2 دقیقه بیشتر نشود. می‌توانید تمرین خود از اجرای فیلم‌نامه را ضبط کنید و سپس بخش‌‌های غیرضروری را از آن حذف کنید.

 

4. یک دعوت به اقدام در ویدیو بگنجانید

در پایان رزومه ویدیویی، به بینندگان بگویید که در مرحله بعد باید چه کاری انجام دهند. چطور می‌توانند با شما تماس بگیرند؟ آیا وب‌سایت یا پروفایل لینکدین دارید؟ اگر ویدیوی خود را به‌جای ارسال مستقیم برای مدیر استخدام، در پلتفرمی مانند یوتیوب پست می‌کنید، می‌توانید در بخش توضیحات آن لینکی قرار دهید.

 

5. از نورپردازی خوب استفاده کنید

اگر می‌خواهید رزومه ویدیویی شما حرفه‌ای به نظر برسد، به نور مناسب نیاز دارید. اگر ویدیوی خود را درست نورپردازی کنید، به دوربین خیلی حرفه‌ای نیاز ندارید. از ایستادن زیر نور مستقیم خودداری کنید، زیرا سایه‌های شدید روی صورتتان می‌اندازد. تا جایی که می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید، مثلا مقابل پنجره بنشینید و دوربین را بین خودتان و پنجره قرار دهید. یک نورپردازی ویدیویی معمولی شامل یک نور اصلی، نور پرکننده و نور پس‌زمینه است. استفاده از سه نور کمک می‌کند تا همه سایه‌ها حذف شوند.

 

6. ابزار صوتی و تصویری معتبر انتخاب کنید

برای ضبط ویدیوی با‌کیفیت‌تر، از میکروفن و دوربین خارجی استفاده کنید. ویدیوی شما با یک وب‌کم استاندارد و نور خوب هم ضبط می‌شود، اما اگر می‌خواهید کیفیتی عالی داشته باشد، می‌توانید از دوربین عکاسی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از میکروفن ایستاده یا میکروفن یقه‌ای استفاده کنید. میکروفن‌های ایستاده یا USB هستند که مستقیم به رایانه شما وصل می‌شوند یا XLR هستند که برای استفاده به رابط صوتی نیاز دارند. هیچ موردی در ویدیو نباید توجه مخاطب را از شما یعنی سوژه اصلی منحرف کند. پس شاید استفاده از میکروفن یقه‌ای بهتر از میکروفن ایستاده باشد.

 

7. اعتماد‌به‌نفستان را مقابل دوربین افزایش دهید

اگر با حضور مقابل دوربین آشنایی ندارید، کمی تمرین کنید و اعتماد‌به‌نفستان را افزایش دهید. فیلم‌نامه خود را جلوی آینه تمرین کنید و به زبان بدن و حالات چهره‌تان توجه کنید. صاف بایستید، عضلات گردن را شل کنید و شانه‌هایتان را عقب نگه دارید. شب قبل از فیلم‌برداری ویدیو راحت بخوابید تا خسته به نظر نرسید و مقدار زیادی آب بنوشید. هنگام فیلم‌برداری، طوری به دوربین نگاه کنید انگار با بیننده تماس چشمی برقرار می‌کنید. همان لباس‌هایی را بپوشید که معمولا در یک مصاحبه رسمی می‌پوشید.

 

8. یک رزومه ویدیویی حرفه‌ای بسازید

اگر می‌خواهید رزومه ویدیویی شما حرفه‌ای به نظر برسد، یک میکروفن خارجی، وب‌کم و نور خوب برای شروع عالی هستند، اما می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار وب‌کم کیفیتی حرفه‌ای به ویدیوی خود بدهید.

ساخت یک رزومه ویدیویی به‌جای رزومه کاغذی سنتی، توجه مدیران استخدام را جلب می‌کند. اگر در حرفه خلاقانه‌ای فعالیت می‌کنید، می‌توانید مهارت‌هایتان در آن حوزه را در قالب یک ویدیو به نمایش بگذارید. اگر به نکات این مقاله پایبند باشید، می‌توانید ویدیویی جذاب و اطلاع‌رسان بسازید. امیدواریم در تلاش برای یافتن کار مناسب موفق شوید!

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 10

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب