چگونه به‌عنوان مدرس، تربیون بسازیم؟
ساخت تریبون مدرس مرجع
4.5
(15)

کدام مدرس‌ها بيشترين موفقيت و فروش را دارند؟ شايد به يک نکته ظريف توجه نکرده باشيد. موضوع فقط اين نيست که ما چقدر بلديم يا آموزش‌هاي ما چقدر عالي است. هميشه بيشترين موفقيت و فروش نصيب مدرساني مي‌شود که بهترين «تريبون» را در اختيار دارند.

معني واژه «تريبون» همان سکوي سخنراني است. منظورم از «بهترين تريبون» چيست؟ فرض کنيد از شما دعوت کرده‌اند که در يک سالن همايش، روي سکو برويد و چند دقيقه درباره محصول جديدتان صحبت کنيد. وقتي وارد مي‌شويد متوجه مي‌شويد که آن سالن صدها هزار نفر ظرفيت دارد و تمام صندلي‌ها پر است. هر صحبتي که بکنيد، همان لحظه توسط صدها هزار نفر شنيده خواهد شد. يک فرصت خارق‌العاده داريد. شايد بتوانيد با يک معرفي خوب، يک تيراژ کامل از کتابتان را در همان روز به‌فروش برسانيد.

حالا يک وضعيت بهتر را درنظر بگيريد. فرض کنيد بعد از صحبت‌هاي چند دقيقه‌اي شما، هزاران نسخه از کتابتان فروخته شد. هفته بعد شما را به همان سالن دعوت مي‌کنند و دقيقا همان نفرات قبلي آنجا حضور دارند. حتي تعدادي هم اضافه شده‌اند. الان باز فرصت داريد چند دقيقه درباره يکي از محصولات آموزشي گران‌تر خود صحبت کنيد. فکر مي‌کنيد فروش‌تان کمتر از هفته قبل خواهد بود يا بيشتر؟ با اين فرض که محتواي کتابتان عالي بوده، بدون هيچ شکي اين هفته فروش بسياري بيشتري خواهيد داشت. زيرا براي حاضران ديگر يک غريبه نيستيد. کسي هستيد که شما را ديده‌اند و عده‌اي از آن‌ها کتابتان را خريده‌اند.

تصور کنيد اگر مي‌توانستيد هر هفته به همان سالن مراجعه کنيد چه اتفاقات خوبي رخ مي‌داد. اين کار امکان‌پذير است! اگر اين ايده برايتان جالب است بخش بعدي را با دقت مطالعه کنيد.

 

تريبون شما!

شايد هيچ‌وقت شما را به سالني به اين بزرگي دعوت نکنند! ولي خودتان مي‌توانيد اين تريبون را براي خودتان بسازيد! لازم نيست افراد در مکان خاصي حضور يابند. نکته مهم آن است که صدها هزار نفر حاضر باشند حرف‌هاي شما را بشنوند و هر لحظه که اراده کرديد به اين افراد دسترسي داشته باشيد! حتي تعداد حاضران مي‌تواند روز به روز بيشتر شود.

اگر بتوانيم اطلاعات تماس علاقه‌مندان به حوزه آموزش خود را جمع‌آوري کنيم و هر لحظه که خواستيم به آن‌ها پيام بدهيم، ما تريبون داريم. هرچه تعداد اين مخاطبان بيشتر باشد، بهتر است. همچنين هرچه اين افراد شما را بيشتر بشناسند کار شما راحت‌تر مي‌شود و پيشنهادهاي شما را بيشتر قبول مي‌کنند.

در کل مي‌توان گفت که در حوزه تخصصي شما هميشه کسي موفق‌تر است، که تريبون بهتري دارد. منظورم اين است که تريبوني با هواداران بيشتر دارد و هر لحظه که اراده کند مي‌تواند پيامي را به آن‌ها انتقال دهد.

بنابراين قدرت در آموزش، دست کسي نيست که از همه بهتر سخنراني کند يا کتابش کاربردي‌تر باشد، بلکه دست کسي‌ است که تريبون بزرگتري دارد، يعني مجموعه‌اي بزرگ از اطلاعات تماس هواداراني که خودشان اطلاعات را در اختيار مدرس قرار داده‌اند.

در ايران مدرس‌هاي معروفي وجود دارند که براي ساخت تريبون وقت و انرژي اختصاص نداده‌اند. منظورم اين است که با وجود معروفيت زياد، نمي‌توانند هر لحظه که بخواهند به گروه بزرگي اعلام کنند که مثلا کتاب جديدشان چاپ شده است. توانايي اطلاع‌رساني لحظه‌اي در بازاريابي بسيار اهميت دارد.

 

روش جذب اطلاعات تماس علاقه‌مندان

مدرس‌ها با جديت سعي مي‌کند اطلاعات تماس علاقه‌مندان را جمع کند. البته منظور از جمع کردن اطلاعات تماس به‌هيچ وجه آن نيست که مثلا بانک ايميل پيدا کنيم يا بانک پيامکي بخريم. اطلاعات تماس افرادي ارزش دارد که خودشان آن را به ما داده‌اند.

ما بايد کاري کنيم فرد براي دريافت آموزش رايگان يا هر دليل ديگري اطلاعات تماسش را در اختيار ما قرار بدهد. او هنگام دادن اطلاعات تماس مي‌داند که شما برايش پيام‌هايي خواهيد فرستاد و آمادگي دريافت پيام‌ها را دارد. بازاريابي ما به‌عنوان مدرس به‌هيچ وجه ارسال پيام‌هاي تبليغاتي مزاحمت‌آميز نيست.

پس تا اينجا فهميديم ساختن تريبون با جذب اطلاعات تماس انجام مي‌شود. براي ساختن تريبون بايد 3 کار مهم انجام دهيد.

 

3 قدم براي ساخت تريبون

1. ايجاد ترافيک

اولين قدم ايجاد ترافيک است. منظور از ترافيک اين است که افراد علاقه‌مند را به مکان مورد نظرمان هدايت مي‌کنيم. مکان مورد‌نظر مي‌تواند سايت، رسانه‌هاي اجتماعي، سالن همايش يا هر مکان واقعي يا مجازي ديگر باشد. براي ايجاد ترافيک بايد وقت و پول اختصاص بدهيم تا با تبليغات مختلف، عده‌اي حاضر شوند به ما توجه کنند و سراغ ما بيايند.

 

2. پيشنهاد بدون ريسک

اصطلاح «پيشنهاد بدون ريسک» را خيلي دوست دارم. همين اصطلاح وقتي کارم را تازه شروع کرده بودم و پيشرفت چنداني نداشتم مرا نجات داد. سپس اين ايده را به هزاران نفر که مشاوره ‌دادم ارائه کردم و آن‌ها هم در کارشان پيشرفت کردند. اگر اشتباه نکنم اولين بار اين ايده را از آقاي «جي آبراهام» شنيدم. او در سمينارش درباره افزايش فروش صحبت مي‌کرد و مي‌گفت: «اگر براي خريدار کاملا غريبه هستيد، او فقط به پيشنهادهاي بدون ريسک شما توجه مي‌کند.» ايده بسيار ساده و جذاب بود. در اولين قدم از مخاطب نخواهيم به ما پولي بدهد و خريدي انجام دهد. خريد از ما، ريسک محسوب مي‌شود. راه جذب علاقه‌مندان جديد آن است که پيشنهادي بدهيم که در آن هيچ ريسکي براي مخاطب وجود ندارد.

بهترين پيشنهاد بدون ريسک براي يک مدرس، آموزش رايگان است. البته به ازاي دادن اين آموزش رايگان از او چيزي مي‌خواهيم و درواقع با او معامله مي‌کنيم.

 

3. گرفتن اطلاعات تماس

يکي از بهترين روش‌هاي جذب اطلاعات تماس، استفاده از صفحه فرود است. «صفحه فرود» صفحه‌اي از سايت ما است که در آن يک آموزش رايگان وجود دارد و با تبليغات مختلف افراد را به اين صفحه هدايت مي‌کنيم. مخاطب مي‌تواند اين آموزش را کاملا رايگان دريافت کند. فقط يک شرط دارد! بايد اطلاعات تماسش را به ما بدهد. شايد ارزشمندترين اطلاعات تماس آدرس ايميل است. پس درواقع با مخاطب يک معامله مي‌کنيم. به او مي‌گوييم ايميل‌تان را به ما بدهيد و ما هم يک آموزش رايگان برايتان مي‌فرستيم.

پس از جمع کردن اطلاعات تماس مخاطبان، بايد آن‌ها را کم‌کم به هواداران خود تبديل کنيم. البته از آن‌ها نمي‌خواهيم هوادار ما بشوند. ما فقط آموزش‌هاي عالي و مفيد ارائه مي‌کنيم. افراد خودشان کم‌کم تصميم مي‌گيرند آموزش‌هاي ما را جدي‌تر دنبال کنند و به هوادار تبديل مي‌شوند.

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 15

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب