تولید محتوا به‌کمک فرمول «دبیر»
تولید محتوا به‌کمک فرمول «دبیر»
5
(7)

راز محتواهای عالی آن است که در محتوای شما باید سه نوع مطلب وجود داشته باشد. این موضوع را شاید هیچ مدرسی به شما آموزش ندهد. حتی بسیاری از مدرس‌های مرجع دنیا این نکته را به‌صورت ذاتی رعایت می‌کنند، بدون اینکه از وجود چنین نکته‌ای آگاه باشند.

برای سادگی کار فرمولی ساختم و اسم آن‌ را «دبیر» گذاشتم. «دبیر» مخفف سه واژه دانش، بینش و راهکار است. قبل از ورود به موضوع بیایید دید عمیق‌تری نسبت به این سه واژه داشته باشیم. البته اینجا تعریف خودم را از این واژه‌ها ارائه می‌کنم و شاید با تعریف واژه‌نامه کمی متفاوت باشد.

 

1. دانش

دانش اطلاعاتی است که هر روز تولید می‌شود و روز به روز بر حجم آن افزوده می‌شود. این اطلاعات معمولا به‌راحتی با جستجوی اینترنتی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. دسترسی به دانش کار سخت و پیچیده‌ای نیست. با خواندن کتاب‌های مرجع در هر حوزه به‌راحتی می‌توان به این اطلاعات دست یافت. پس دانش تمام اطلاعات موجود درباره یک موضوع است که به‌راحتی قابل دستیابی است.

 

2. بینش

بینش، نظر شخصی و تجربه ما درباره دانش موجود است. ارائه بینش از دیدگاه من «کاهش گزینه‌ها» است. اگر برای انجام کاری ده‌ها روش وجود دارد و شما یکی از آن روش‌ها را توصیه می‌کنید و آن را بهترین روش می‌دانید، درواقع بینش خودتان را به دیگران منتقل می‌کنید.

پس بینش درواقع بخش کوچکی از دانش موجود است که از دید شما به‌عنوان مدرس، مهم‌تر و کلیدی‌تر است. به عبارت دیگر ارائه بینش در همین جمله خلاصه می‌شود: تشخیص مشکل اکثر مخاطبان و ارائه بهترین راه‌حل برای حل مشکل‌ آن‌ها. بینش، اغلب از تجربه و تحقیقات ما استخراج می‌شود.

 

3. راهکار

راهکار دستورالعملی است که با اجرای قدم به قدم آن می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

فرض کنید به شما بگویم برای ساخت عکس‌نوشته برای اینستاگرام در فتوشاپ در منوی فایل گزینه New را باز کنید و ابعاد عکس را 1080 در 1080 پیکسل قرار دهید و سپس طراحی را شروع کنید. اگر شما این قدم‌ها را عینا انجام دهید به نتیجه موردنظر خواهید رسید. پس این توضیحات یک راهکار است

مشکلی که در ارائه راهکار وجود دارد آن است که همیشه و در تمام شرایط کاربردی نیست. کافی است در نسخه جدید فتوشاپ، تغییری ایجاد شود و دیگر راهکار قبلی درست نباشد. مثلا گزینه New از منوی فایل خارج شود و به جای دیگری منتقل شود. همچنین شاید در نسخه جدید اینستاگرام ابعاد عکس به 1280 در 1280 پیکسل تغییر کند. پس یک قسمت دیگر از راهکار ما ناکارآمد خواهد شد.

یک محتوای در رده جهانی ترکیبی از دانش، بینش و راهکار است. درواقع در تولید این محتوا فرمول «دبیر» رعایت شده است.

با اين نگرش جديدي که پيدا کرديد شايد تشخيص بدهيد چرا برخي از آموزش‌ها به‌اندازه کافي موفق نيست. شايد در آن آموزش فقط به چند راهکار پرداخته شده، بدون اينکه دانش و بينش مختصري ارائه شود تا مخاطب راهکارها را بهتر درک کند.

اينکه صرفا راهکار دقيق ارائه بدهيم خيلي خوب است ولي کافي نيست، چون همانطور که گفتم با تغيير شرايط، راهکارها تغيير مي‌کند.

کدام مهم‌تر است؟

می‌خواهم توجه شما را به یک نکته بسیار جالب و ظریف جلب کنم. دانش و راهکار در اینترنت فراوان است و به‌راحتی یافت می‌شود. بینش هم پیدا می‌شود ولی کمیاب‌تر و ارزشمندتر است. پس کافی است موضوعی را انتخاب کنید. درباره آن تحقیق کنید و به یک بینش ارزشمند برسید. در این‌صورت با جستجو در اینترنت و یافتن راهکار می‌توانید تحقیقات خود را تکمیل کنید و یک محتوای ارزشمند تولید کنید.

 

یک مثال واقعی

من به مدیران کسب‌و‌کارهای مختلف مشاوره می‌دهم. فرض کنید مدیری از من دعوت کرده تا به شرکتش بروم و مشکل عملکرد پایین کارکنانش را حل کنم. من با حضور در آن شرکت می‌بینم کارمندان بسیار مضطرب هستند و همین موضوع باعث می‌شود نتوانند خلاقانه کار کنند و عملکرد کم می‌شود.

وقتی چند ساعت را در آن شرکت سپری می‌کنم با دانشی که از قبل دارم به این بینش می‌رسم که عامل اصلی اضطراب کارمندان خود مدیر است و مدیر باید بر مهارت انگیزش کارکنان بیشتر کار کند و آن را به‌خوبی یاد بگیرد. وقتی عامل اصلی مشکل (بینش) پیدا شد بقیه کار (یافتن راهکار) بسیار ساده است. اگر روشی برای انگیزش کارمندان بلد نیستم، کافی است در اینترنت چند ساعت جستجو کنم و راهکارهای مختلفی درباره انگیزش کارکنان بیابم و به آن مدیر ارائه بدهم. البته باز بینشم به من کمک می‌کند تا از راهکارهای فراوان موجود، کاربردی‌ترین‌ها را انتخاب کنم.

بگذارید این جمله را یکبار دیگر تکرار کنم: بینش یعنی اینکه تشخیص دهیم مشکل اکثر افراد چیست و با کاهش گزینه‌ها به آن‌ها کمک کنیم تا مشکل را حل کنند.

 

کسب بینش از دیگران

در سال‌های اخیر با مدرس‌های موفق جهان از جمله برایان تریسی، ریچارد دنی، پل اسلون و … مصاحبه کرده‌ام و این مصاحبه‌ها در مجلات موفقیت و خلاقیت چاپ شده‌اند.

وقتی با یک فرد با تجربه مصاحبه می‌کنید ارزشمندترین کاری که می‌توان انجام داد آن است که سعی کنید از بینش آن فرد استفاده کنید. اگر کسی در بازاریابی اینترنتی بسیار موفق است، پرسیدن اینکه از چه سرویسی برای ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کند کار ارزشمندی نیست. شاید به‌جای آن بپرسیم به‌نظر شما مهم‌ترین عامل در موفقیت ایمیل‌ها چیست. با این سوال می‌توانیم از بینش یک فرد با تجربه استفاده کنیم.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 7

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب