بهترین نرم‌افزار فیلم برداری از صفحه کامپیوتر کدام است؟
بهترین نرم‌افزار فیلم‌برداری از صفحه کامپیوتر کدام است؟
4.5
(129)

منظور ما از فیلم برداری از صفحه کامپیوتر یا دسکتاپ آن است که توسط یک نرم‌افزار، تصویر کامپیوتر خودمان را که در مانیتور نمایش داده می‌شود، همراه صداهای کامپیوتر و میکروفن رکورد کنیم. این کار چه کاربردهایی دارد؟

بسیاری از مدرس‌ها برای ساختن محصولات آموزشی از این روش استفاده می‌کنند. فرض کنید یک مدرس می‌خواهد آموزش فتوشاپ درست کند. کافی است با یک نرم‌افزار رکورد صفحه کامپیوتر کار را شروع کند. او درحالی‌که در فتوشاپ کارهایی انجام می‌دهد از طریق میکروفن کارش را توضیح می‌دهد. در نتیجه فیلمی ساخته می‌شود که کار با محیط نرم‌افزار است و توضیحات صوتی هم دارد.

البته کاربرد فیلم برداری از صفحه کامپیوتر فقط مخصوص مدرس‌ها نیست. شاید یک شرکت بخواهد آموزش‌هایی برای مشتریانش تولید کند تا از محصولات بهتر استفاده کنند. همچنین شاید یک کسب‌و‌کار بخواهد برای کارکنانش دستورالعمل‌هایی به‌صورت ویدیویی تهیه کند.

یک روش رایج ساختن فیلم آموزشی آن است که مدرس یک پاورپوینت درست می‌کند و رکورد از صفحه مانیتور را شروع می‌کند. او با تغییر اسلایدها توضیحات را به‌صورت صوتی ارائه می‌کند و درنهایت یک فیلم آموزشی ساخته می‌شود.

 

از چه نرم‌افزاری برای فیلم برداری از صفحه کامپیوتر استفاده کنیم؟

 

1. Camtasia Studio

برای تصویربرداری از صفحه کامپیوتر نرم‌افزارهای بسیار زیادی وجود دارد. معروف‌ترین و مطرح‌ترین نرم‌افزار Camtasia Studio نام دارد. البته کار این نرم‌افزار بسیار فراتر از رکورد صفحه است. پس از رکورد در محیط نسبتا کامل این نرم‌افزار می‌توانید به ویرایش فیلم بپردازید و کارهایی مثل حذف بخش‌هایی از فیلم، تنظیم بلندی صدا، حذف نویز، افزودن نوشته روی فیلم و … بپردازید. البته کار با آن به کمی آموزش نیاز دارد و نکته دیگر آن است که پس از ضبط، فیلم بلافاصله قابل‌استفاده نیست و باید توسط خود نرم‌افزار تبدیل به فرمتی مثل MP4 شود.

 

 

2. Snag It

این نرم‌افزار هم توسط شرکت TechSmith ساخته شده که همان شرکت سازنده کمتازیا است و البته امکانات کمتری دارد. البته می‌توانید رکورد را انجام بدهید و سپس از امکانات ساده‌ای مانند حذف بخش‌هایی از فیلم استفاده کنید. خوبی این نرم‌افزار آن است که به‌محض توقف رکورد، می‌توانید فیلم MP4 آن را بدون هیچ تاخیری در کامپیوتر ذخیره کنید. درواقع با زدن توقف ضبط، فیلم شما آماده است.

 

3. Ocam

اُکَم نرم‌افزاری بسیار کم‌حجم و جمع‌و‌جور است. در چند ثانیه می‌توانید آن را دانلود کنید و رکورد را شروع کنید. نسخه رایگان این نرم‌افزار امکانات لازم را دارد و قابل‌استفاده است. کار با آن بسیار ساده و راحت است و به‌محض توقف رکورد، فیلمMP4  آماده است. این نرم‌افزار بر کامپیوترهایی با سخت‌افزار ضعیف به‌خوبی کار می‌کند و مشکلی در سرعت کامپیوتر ایجاد نمی‌کند.

 

3 نکته برای انتخاب نرم‌افزار فیلم برداری از صفحه کامپیوتر

1. تقریبا همیشه فیلم رکورد شده شما نیاز به ویرایش دارد. حتی اگر در صحبت‌هایتان اشتباه ندارید، به احتمال زیاد لازم است اول و آخر فیلم اصطلاحا Trim شود. منظور از Trim آن است که سکوت و بخش‌های اضافی اول و آخر فیلم حذف شود. اگر از نرم‌افزارهای ساده‌تری مثل ocam استفاده می‌کنید لازم است با یک نرم‌افزار دیگر کار ویرایش را انجام بدهید. مثلا برخی از افراد ابتدا با ocam فیلم را ضبط می‌کنند و سپس با Premiere Pro آن را ویرایش می‌کنند.

2. قدرت سخت‌افزار کامپیوتر شما بسیار مهم است. نرم‌افزارهایی مثل Camtasia کمی سنگین هستند و به کامپیوتر بهتری نیاز است تا بدون مشکل فیلم را رکورد و ویرایش کنید. گاهی هنگام آموزش زنده در یک کلاس حضوری می‌خواهید فیلم آن آموزش را هم داشته باشید. در این حالت شاید بعدا لازم نباشد فیلم ویرایش شود؛ پس شاید از نرم‌افزار سبک‌تری استفاده کنید تا منابع کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما خیلی درگیر نشود.

3. شاید پس از پایان فیلم برداری از صفحه کامپیوتر بخواهید تغییراتی انجام دهید که اگر فیلم با نرم‌افزاری مثل ocam گرفته شده باشد، این امکان وجود ندارد. در ادامه این موضوع را بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

چرا فیلم رکورد شده با Camtasia متفاوت است؟

کمتازیا برای کارهای حرفه‌ای‌تر طراحی‌شده است. مهم‌ترین مشخصه کمتازیا که خیلی‌‌ها به آن توجه نمی‌کنند فرمت و روش ذخیره‌سازی فیلم رکورد شده است. پسوند فایل ذخیره‌شده trec است. در این فایل اطلاعاتی وجود دارد که منحصر به این نرم‌افزار است.

فایل کمتازیا چیزی بسیار فراتر از فیلم صفحه مانیتور است! درون این فایل، فیلم صفحه تصویر مانیتور، فیلم وب‌کم، صوت کامپیوتر شما، صوت ورودی میکروفن و همچنین metadata مربوط به حرکت و کلیک ماوس ذخیره شده است. تمام این اطلاعات جداگانه و در لایه‌های مجزا ذخیره می‌شود. پس با فایل کمتازیا موقع ویرایش می‌توانیم کارهایی انجام بدهیم که با فیلم ذخیره‌شده با ocam یا SnagIt امکان‌پذیر نیست.

مثلا بعد از فیلم برداری تصمیم می‌گیرید جای وب‌کم را روی فیلم عوض کنید و آن را کمی بزرگ‌تر کنید. در کمتازیا این کار به‌سادگی قابل انجام است چون فیلم وب‌کم جداگانه‌ ذخیره شده است.

یک امکان بسیار جالب کمتازیا ذخیره‌سازی حرکت ماوس و کلیک‌ها در متادیتای ویدیو است.

 

Metadata در ویدیو چیست؟

متادیتا در ویدیو اطلاعاتی به‌صورت متن است که در همان فایل ویدیو ذخیره می‌شود و بعدا از این اطلاعات می‌توان در نرم‌افزارها و محیط‌ وب استفاده کرد.

فرض کنید ویدیویی از کار با نرم‌افزار فتوشاپ تهیه کرده‌ایم. پس از ضبط فیلم تصمیم می‌گیریم هر جا دکمه چپ ماوس را کلیک کرده‌ایم، همان لحظه در فیلم افکتی ایجاد شود، مثل یک دایره زرد روی ماوس قرار بگیرد تا بیننده دقیقا تشخیص دهد کلیک کرده‌ایم. کمتازیا چون در Metadata فایل ذخیره شده تمام کلیک‌ها و زمان دقیق آن‌ها را ذخیره کرده، کار بسیار ساده است. کافی است در کامتازیا به بخش Cursor Effects برویم و برای کلیک ماوس یک افکت انتخاب کنیم. کار تمام شد! هر جا ماوس را کلیک کرده‌ایم افکتی ظاهر می‌شود.

 

کدام نرم‌افزار ضبط صفحه کامپیوتر را انتخاب کنیم؟

اگر صرفا می‌خواهید از صفحه مانیتور فیلم برداری کنید و بعدا لازم نیست ویرایش خاصی روی آن انجام شود می‌توانید از نرم‌افزارهای سبک‌تری مثل ocam استفاده کنید. مثلا اگر آموزش شما صرفا پاورپوینتی است که روی آن صحبت کرده‌اید شاید ocam کفایت کند.

اگر می‌خواهید نرم‌افزار خاصی را آموزش دهید یا پروژه پیچیده‌تری دارید که بعدا لازم است ویرایش بیشتر و عمیق‌تری انجام بدهید شاید بهتر باشد از همان ابتدا با Camtasia کار کنید.

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 129

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب