7 ایده‌ خلاقانه برای بازآفرینی اطلاعات
7 ایده‌ خلاقانه برای بازآفرینی اطلاعات یک مدرس مرجع
4.8
(16)

بازآفرینی اطلاعات، مفهومی بسیار مهم در صنعت آموزش است. فرض کنید قبلا یک مقاله نوشته‌اید و در سایت‌تان منتشر کرده‌اید. اگر مقاله را به صوت تبدیل کنید آن را بازآفرینی کرده‌اید. در این حالت فقط فرمت را تغییر داده‌اید. اگر صوتی که تولید می‌کنید خلاصه نکات مهم مقاله باشد، در این حالت هم فرمت را تغییر داده‌اید و هم عمق را. در واقع عمق آن را کم‌تر کرده‌اید.

در این مقاله به معرفی 7 ایده خلاقانه برای بازآفرینی اطلاعات می‌پردازیم که شاید برایتان جالب باشد.

 

1. دوره ایمیلی

یک بازآفرینی بسیار جالب می‌تواند برگزاری «دوره ایمیلی» باشد. این کار حتی بدون داشتن سایت هم امکان‌پذیر است. البته با داشتن سایت کارتان راحت‌تر می‌شود.

فرض کنیم یک آموزش صوتی 60 دقیقه‌ای دارید. این آموزش را مثلا به 8 درس کوتاه‌تر تقسیم می‌کنید که هرکدام جداگانه قابل‌استفاده است. سپس برای شرکت‌کنندگان دوره، هر هفته یک ایمیل می‌فرستید که شامل فایل صوتی قابل دانلود و همچنین متنی است که خلاصه نکات مهم توضیح داده شده است.

شاید برای افراد خیلی جذاب‌تر باشد که در یک دوره ایمیلی دو ماهه شرکت کنند که شامل چندین درس است تا اینکه صرفا یک سی‌دی صوتی بخرند.

 

2. تبدیل صوت به ویدیو

اگر قبلا آموزش‌های صوتی تولید کرده‌اید یا حتی صوت همایش یا کارگاهتان را ضبط کرده‌اید ولی امکان فیلم‌برداری وجود نداشته، اصلا نگران نباشید. می‌توانید صوت را به ویدیو تبدیل کنید.

بهترین روش آن است که صوت را چند بار گوش کنید و متناسب با آن یک پاورپوینت درست کنید. سپس با نرم‌افزارهایی مثل Camtasia از صفحه مانیتور خود فیلم‌برداری کنید. یعنی صوت را با کامپیوتر پخش ‌کنید و همزمان در لحظات مناسب اسلایدها را عوض ‌‌کنید. ترکیب این صوت و پاورپوینت به‌صورت فیلم در کامپیوتر ذخیره می‌شود.

 

3. آموزش تلفنی

روش جذاب دیگر «آموزش تلفنی» است. ابتدا باید یک سیستم هوشمند تلفنی راه‌اندازی کنید. برای این کار کافی است یک کامپیوتر قدیمی که از آن استفاده نمی‌کنید را به این کار اختصاص دهید. اگر مودم دایل‌آپ قدیمی داشته باشید و روی این کامپیوتر نصب باشد، تمام تجهیزات سخت‌افزاری لازم را در اختیار دارید. خط تلفن را از طریق سیم تلفن به مودم وصل کنید. قدم بعدی نصب یک نرم‌افزار IVR است. این نرم‌افزار کامپیوتر شما را به یک سیستم پاسخگوی هوشمند تلفنی تبدیل می‌کند.

سپس فایل‌های صوتی آموزش موردنظر را در کامپیوتر کپی ‌کنید. در سیستم تلفنی تعریف ‌کنید که هرگاه کسی با شماره تلفن شما تماس گرفت و رمز خاصی را وارد کرد به فایل‌های صوتی هدایت شود. حتی می‌توانید تعریف کنید که پس از زدن رمز چهار رقمی بتواند با وارد کردن عدد موردنظر، درس دلخواهش را گوش کند.

شاگردان در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند با این شماره تماس بگیرند و درس دلخواهشان را گوش کنند.

البته برای انجام کارهای حرفه‌ای‌تر می‌توانید از سیستم‌های تلفنی voip استفاده کنید. این سیستم‌ها، قابلیت برنامه‌ریزی بسیار بیشتری دارند و می‌توان چند خط تلفن را به سیستم وصل کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در گوگل جستجو کنید!

 

4. آموزش پیامکی

ایده جذاب دیگر «آموزش پیامکی» است. نکات مهم و کلیدی آموزش‌ خود را به‌صورت پیامک بازآفرینی کنید و همراه محصول ارائه کنید. مثلا یک ویدیوی آموزشی می‌فروشید و خریداران علاوه بر دریافت دی‌وی‌دی ویدیو، هر روز پیامکی را دریافت می‌کنند که شامل نکات مهم آموزش شما است.

اغلب سامانه‌های پیامکی امکان برنامه‌ریزی ارسال پیامک را دارند. پس می‌توانید یک سیستم خودکار درست کنید که پیامک‌ها به‌صورت خودکار در زمان موردنظر ارسال شوند. فقط کافی است شماره موبایل شخص موردنظر را در سامانه وارد کنید.

استفاده از پیامک برای آموزش شاید به‌تنهایی خیلی مورد استقبال واقع نشود، ولی در کنار آموزش اصلی شما می‌تواند رضایت شاگردان را افزایش دهد. علاوه بر ارسال پیامک آموزشی، می‌توانید تکالیف و کارهای عملی متنوعی تعریف کنید و از طریق پیامک برای خریداران محصول ارسال کنید.

 

5. پخش‌کننده MP3

اگر آموزش شما صوتی است، می‌توانید یک پخش‌کننده MP3 تهیه کنید و کل آموزش را در آن کپی کنید و این پخش‌کننده را به‌عنوان محصول برای خریدار ارسال کنید. در بازار مدل‌های متنوعی از پخش‌کننده‌های MP3 وجود دارد که قیمت ناچیزی دارند.

شاید برای مخاطبان شما بسیار لذت‌بخش باشد که علاوه بر فایل‌های آموزشی، یک سخت‌افزار دریافت کنند و به‌محض دریافت محصول بتوانند از آن استفاده کنند و نیازی به کپی فایل‌ها در گوشی یا کامپیوتر نباشد.

نکته دیگر آنکه برخی از این پخش‌کننده‌ها دارای جعبه‌ای شفاف هستند که کاغذی درون آن قرار گرفته و توضیحات محصول روی آن قرار دارد. به‌راحتی می‌توان کاغذی رنگی با برند و توضیحات خودتان چاپ کرد و جایگزین کاغذهای اصلی کرد. با این کار محصول شما کاملا ویژه و سفارشی به نظر می‌رسد.

 

6. برگه تقلب

ایده «برگه تقلب» را اولین بار در کتاب‌های «انتشارات وایلی» دیدم. شاید شما هم کتاب‌های زرد و مشکی «For Dummies» را دیده باشید. این کتاب‌ها زمینه‌های متنوعی را پوشش می‌دهند. از بهبود احساسات گرفته تا طراحی مدارهای الکترونیکی. در صفحه اول این کتاب‌ها برگه‌ای با نام «برگه تقلب» وجود دارد. روی این برگه تمام نکات کلیدی کتاب چاپ شده است. این برگه قابل جداسازی از کتاب است تا همراهتان باشد یا روی میز نصب کنید تا همیشه در معرض دید باشد.

شما هم می‌توانید از این ایده استفاده کنید. برگه تقلب می‌تواند روی کاغذ یا مقوا چاپ شود. البته می‌توانید یک فایل PDF درست کنید و همراه محصول عرضه کنید. شاگردان شما با دانستن اینکه تمام نکات مهم آموزش شما روی یک برگه به‌صورت خلاصه وجود دارد، حس بسیار خوبی خواهند داشت.

 

7. کارت آموزشی

این مورد شاید در هر آموزشی قابل استفاده نباشد ولی در بعضی از حوزه‌ها کاربردی است. مطالب آموزشی خود را به بخش‌های بسیار کوچک تقسیم کنید و هرکدام از این نکات را روی یک کارت چاپ کنید. ابعاد کارت‌ها می‌تواند دقیقا اندازه کارت ویزیت باشد و مثلا یک آموزش یک‌ساعته را به 30 کارت تبدیل کنید که هرکدام شامل یکی از نکات مهم آن آموزش است. این کارت‌ها می‌تواند مکمل محصول اصلی باشد. حتی می‌توانید برای کارگاه‌ها و همایش‌ها چنین کارت‌هایی چاپ کنید و در پایان همایش، این مجموعه را به‌عنوان یک محصول آموزشی به فروش برسانید.

ایده دیگر آن است که کارت‌ها دورو باشند و یک طرف آن شامل یک سوال باشد و طرف دیگر جواب آن باشد. به‌این‌ترتیب شاگرد می‌تواند میزان یادگیری خود را بسنجد.

همچنین می‌توان این نکات را بر کارت‌های مغناطیسی چاپ کرد تا روی یخچال، کیس کامپیوتر و… نصب شود.

 

 

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد آرا: 16

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب