5 روش اصلاح صوت‌هایی که مشکل‌دار ضبط شده
پنج روش برای اصلاح مشکلات صوتی
3.8
(14)

ازآنجاکه اصلاح صوت ویدیو دشوار و وقت‌گیر است، در این مقاله به پنج استراتژی عالی برای مقابله با صوت‌های ناهنجار اشاره می‌کنیم. همه می‌دانند که تولید‌کنندگان ویدیو برای فیلم‌برداری و ویرایش ویدیوهای بی‌نقصشان سخت تلاش می‌کنند. فیلم‌برداران حرفه‌ای هنگام ضبط تصاویر به متغیرهایی مانند نور، لنز مناسب و تنظیمات دوربین دقت می‌کنند.

همچنین با پیشامدها و مشکلات احتمالی ویرایش هم آشنا هستند و شاید ساعت‌ها برای تصحیح رنگ‌ها و افکت‌ها وقت بگذارند تا ویدیوهایشان به‌خوبی فیلم‌های سینمایی شود. فیلم‌برداری و ویرایش ویدیوهای شاخص کاری شگفت‌انگیز است، اما حتی جذاب‌ترین ویدیوها هم در صورت نداشتن صوت مناسب در حد ویدیوهای غیرحرفه‌ای بی‌ارزش می‌شوند.

اغلب دانشجویان رشته تولیدات ویدیویی می‌دانند که کیفیت صدا 50 درصد کیفیت ویدیوی نهایی است، اما با بررسی دقیق می‌بینید که واقعیت خیلی فراتر از این است. حتی یک کپک کوچک، کل نان را خراب می‌کند. اگر مشتری رستوران فقط یک تار مو در سالادش یا یک مگس در سوپش پیدا کند، هرچقدر هم که ظاهر غذا زیبا باشد، تمام آن را دور می‌ریزد. در حقیقت، کیفیت صدا به‌اندازه کیفیت تصویر مهم است و با افزایش کیفیت تصویر، کیفیت صدا هم باید افزایش یابد، زیرا انتظارات بیننده از کیفیت افزایش یافته است.

به‌علاوه، مخاطبان معمولا یک محصول ویدیویی را بر اساس ضعیف‌ترین ویژگی‌هایش به یاد می‌آورند و قضاوت می‌کنند. پس، هر چقدر هم که ظاهر و تصویر ویدیو خوب باشد، موسیقی متن و صدای ضعیف کل محصول را در ذهن مخاطب خراب می‌‌کند. در نتیجه، تولیدکنندگان ویدیو باید دانش خود درباره صوت را افزایش دهند و به ویرایش و حذف صوت‌های ناموزون توجه کنند.

خبر خوب اینکه حتی کمی توجه به صوت هم اثر زیادی بر محصول نهایی دارد. نیازی نیست که برای ارتقای کیفیت ویدیوها، تکنسین صدا باشید. دو روش برای ویرایش صوت وجود دارد: 1. از بین بردن مشکلات صدای اصلی که باعث حواس‌پرتی می‌شود و 2. افزودن افکت‌ها و عناصر صوتی، مثل اضافه کردن افکت‌های صدا و ایجاد منظره صوتی. ما در این مقاله به موضوعاتی مانند کاهش یا حذف مشکلات رایج صوتی مثل صدای خش‌خش، دیستورشن و صدای ضعیف و محو می‌پردازیم. اگر هنگام ویرایش صوت با مشکل کیفیت بد صدا روبرو هستید، با استفاده از پنج استراتژی زیر می‌‌توانید از بدترین شرایط صوتی بهترین نتیجه را بگیرید.

 

1. بی‌صدا کردن ویدیو

اول ببینید که آن آهنگ یا صدای ناهنجار نقشی در موفقیت ویدیو دارد یا خیر. مثلا، اگر ویدیو درباره یک نمایشگاه محلی باشد و صدای گوینده که روی آن قرار گرفته یا صدای مجری حاضر در نمایشگاه به خاطر سروصدای محیط خوب نباشد، می‌توانید با قطع کامل صدا، این مشکل را حل کنید. حتی اگر ویراستار بخواهد صدای مراسم را در میانه ویدیو قرار دهد، با حذف بقیه بخش‌های صوتی، انسجام داستان به خطر نمی‌افتد. اگر صدا خش‌خش یا دیستورشن داشته باشد، می‌توان آن را کامل قطع کرد. همچنین، اگر مشکل صوتی در بخش کوتاه و غیر مهمی از صدای مجری پیش بیاید و بقیه قسمت‌‌های صوت خوب باشد، می‌توان فقط همان قسمت صوت را حذف کرد. قطع کامل صدای مشکل‌دار هم قابل‌قبول است.

 

2. اضافه کردن موسیقی

افزودن آهنگ می‌تواند سروصدای ویدیو را بپوشاند و تغییرهای صوتی ناهنجار را ملایم‌تر کند. در مواردی که خش‌خش صدای مجری یا گوینده کم اما قابل‌شنیدن است، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌حل، اضافه کردن آهنگ به ویدیو است. وقتی صدای ناهنجار تنها صوت ویدیو باشد، توجه بیشتری را جلب می‌کند و گوش شنونده کیفیت ضعیف صدا را تشخیص می‌دهد. پس، افزودن موسیقی متن باعث می‌شود گوش شنونده چیز دیگری برای شنیدن داشته باشد و حواسش از نواقص صوتی کوچک پرت شود. درهرصورت، مراقب باشید که ویدیوی نهایی خیلی شلوغ و پر سروصدا نشود. باید موسیقی را به روشی در ترکیب اصلی بگنجانید که از صدای اصلی ویدیو حمایت کرده و آن را ارتقا دهد، نه اینکه با آن در تضاد باشد.

 

3. اضافه کردن صدای محیط

یک مشکل رایج در ویرایش صوت، قطعه‌قطعه کردن صوت و توزیع آن در بخش‌های مختلف ویدیو است. هنگام ضبط صدای جداگانه یا ضبط صدا هم‌زمان با تصویر، صدای محیط هم ضبط می‌شود که با فواصل کاملا ساکت بین بخش‌های صدادار، تضاد زیادی دارد. همین تضاد، توجه شنونده را به صدای شلوغ ‌زمینه در بخش‌های صدادار جلب می‌کند. یک راهکار این است که در میان فیلم‌های گرفته‌شده دنبال بخشی بگردید که فقط صدای محیط را دارد و صدای دیگری در آن ضبط نشده است و این صدای محیط را در بخش‌های سکوت بگنجانید تا تضاد سکوت‌ها با بخش‌های صدادار کمتر به‌ چشم بیاید.

همیشه و حتی اگر ست فیلم‌برداری در یک اتاق واقعی نیست، صدای اتاق و محیط را ضبط کنید، زیرا در مرحله ویرایش و برای ایجاد رابطه بین کلیپ‌های صوتی ناهماهنگ به آن احتیاج دارید. سپس می‌توانید این صدای اتاق را به فواصل خالی ویدیوها اضافه کرده و سکوت بین بخش‌های صوت‌دار ویدیو را پر کنید. اکثر ویدیوسازان حرفه‌ای عادت دارند چند ثانیه تا یک دقیقه از صدای محیط را ضبط کنند و این بخشی از روتین فیلم‌برداریشان است تا بتوانند همه فاصله‌های ساکت ویدیو را پر کنند.

 

4. استفاده از نویزگیر

ابزارهای نویز‌گیر، از جمله افکت DeHummer کمک می‌کنند از دست فرکانس‌های دردسرساز در صوت ویدیو خلاص شوید. یکی از دلایل اصلی تداخل صوتی «وزوز 60 هرتزی» است که شاید به خاطر وجود سیم‌های برقی باشد که از روی کابل‌های میکروفون رد می‌شود یا به علت کابل‌های نامناسبی که درست تعبیه نشده‌اند. این صدا مثل همهمه یا وزوز خفیف است. اکثر اپ‌های ویرایش ویدیوی جدید فیلترهایی برای کاهش یا حذف نویزهای کلیپ صوتی با فرکانس خاص دارند. معمولا یک گزینه «بکشید و رها کنید» برای کنترل دستی وجود دارد که با آن می‌توانید دامنه فرکانس‌هایی که باید از صوت حذف شوند را انتخاب کنید که مثلا در این مورد 60 هرتز است. کنترل‌های دستی همچنین امکان دست‌کاری رزونانس در محدوده صوتی انتخاب‌شده را فراهم می‌کند و کاربر می‌تواند محدوده فرکانس‌هایی که باید تحت‌تاثیر فیلتر قرار گیرند را انتخاب کند. این قابلیت به ویرایشگر اجازه می‌دهد دامنه فرکانسی محدودتر اما دلپذیرتری داشته باشد و وزوز ناخواسته را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

 

5. راهکارهای نرم‌افزاری

بعضی مشکلات صوتی به این راحتی برطرف نمی‌شوند و به نرم‌افزار ویژه ویرایش صوتی با امکان کنترل بیشتر نیاز دارند که Sony SpectraLayers ،Adobe Audition  و Avid Pro Tools  از جمله این اپ‌ها هستند. در‌حالی‌که امکان کنترل صوتی در اپ‌های ویرایش ویدیو خیلی محدود است، اما این ابزارهای حرفه‌ای ویرایش صوت امکان دستکاری نمونه نویز را هم فراهم می‌کنند. این اپ‌ها به شما امکان می‌دهند تا صداهای ناخواسته را از صوت بیرون بکشید و نمونه‌ای از نویز نامناسب ‌زمینه بسازید تا اپ به‌طور خودکار تمام موارد مشابه این نمونه را از فایل صوتی حذف کند و نتیجه کار عالی شود. باوجودی‌که استفاده از این اپ‌ها به آموزش نیاز دارد، اما این راهکارهای نرم‌افزاری و حرفه‌ای ویرایش صوت می‌توانند صداهایی را حفظ کنند که از توان اپ‌های ویرایش ویدیو خارج است.

ابزار ویرایشی مناسب خود را پیدا کنید. فقط به صدای معمولی در ویدیو راضی نشوید. با کمی جستجو می‌بینید که راهکارهایی‌ ساده برای حذف و اصلاح ناهنجاری‌های صوتی وجود دارد. بهترین راه داشتن صوت تمیز و واضح در تولیدات ویدیویی این است که آن را از همان اول تمیز ضبط کنید. سه نکته زیر در ضبط صوت باکیفیت به شما کمک می‌کنند:

  1. قبل از فیلم‌برداری میکروفن و اتصالات صوتی را چک کنید. با میکروفنی که قصد دارید هنگام فیلم‌برداری از آن استفاده کنید، چند دقیقه صوت آزمایشی ضبط کنید. اگر میکروفن مشکل داشته باشد یا اتصالات کابلی بد باشد، باید قبل از فیلم‌برداری آن را اصلاح کنید. اگر میکروفن شما با باتری کار می‌کند، حتما قبل از شروع فیلم‌برداری یک باتری نو در آن بگذارید. اغلب، کابل‌های بد و باتری‌های ضعیف دلیل ضعف صدا هستند.
  2. میکروفن را تا حد ممکن نزدیک دهان سوژه قرار دهید. هرچه میکروفن از دهان دورتر باشد، صدا ضعیف‌تر می‌شود. فاصله دور میکروفن دشمن صدای باکیفیت است. وقتی میکروفن از منبع صدا دورتر و دورتر می‌شود، سیگنال‌های صوتی به‌شدت افت می‌کنند.
  3. همیشه بعد از ضبط صدا کیفیت آن را با هدفون کنترل کنید. اگر بتوانید هنگام فیلم‌برداری، صدای خش‌خش، همهمه یا تداخل صوتی را شناسایی کنید، می‌توانید آن‌ها را قبل از مرحله ویرایش حذف کنید. با آدیومتر می‌توانید قدرت سیگنال را کنترل کنید، اما این دستگاه کیفیت سیگنال را نشان نمی‌دهد. گوش شما بهترین ابزار جلوگیری از ضبط صدای بد هنگام فیلم‌برداری است.

 

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد آرا: 14

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب