5 اشتباه رایج متخصصان و مدرس‌ها
5 اشتباه رایج متخصصان و مدرس‌ها
4.9
(25)

1. نداشتن محصول یا محصولات كافی

یك متخصص برای موفقیت در كارش باید محصولاتی داشته باشد. كافی نیست كه فقط به تدریس خصوصی بپردازد، سخنرانی كند و مشاوره دهد. در واقع وقتی محصول خوبی داشته باشید، حتی در روزهایی كه فعالیت نمی‌كنید می‌تواتید این محصولات را بفروشید و درآمد خیلی خوبی کسب کنید.

اغلب متخصصان بسیار سخت‌گیر، ایده‌آل گر و وسواسی هستند؛ بنابراین زمانی بسیار طولانی طول می‌كشد كه یك محصول معمولی تولید كنند. این دیدگاه اشتباه را كنار بگذارید. به‌جای تمركز بیش از حد بر جزئیات محصول، به محتوای آن توجه بیشتر داشته باشید.

کیفیت محصولات آموزشی، به فیلم‌برداری یا صدای استودیویی نیست. كیفیت محصول در محتوای شما خلاصه می‌شود. بنابراین اگر محتوای ارزشمندی دارید می‌توانید با ساده‌ترین امكانات، محصولی تولید كنید كه اغلب افراد لذت ببرند و خیلی هم خوشحال شوند كه آن محصول را تهیه كرده‌اند و عكس این موضوع هم می‌تواند اتفاق بیفتد که در این صورت، محصول شما با شكست مواجه خواهد شد.

كیفیت محصول در کیفیت محتوا و مطالبی كه ارائه می‌كنید خلاصه شده و نه در موارد فنی.

 

نكته دیگر آن است که یك محصول، شما را به موفقیت‌های بزرگ نخواهد رساند. وقتی چندین محصول داشته باشید، از محصولات خیلی ارزان‌تر مثل كتاب یا فایل‌های الكترونیكی شروع شود و به محصولات گران‌تر ختم شود، می‌توانید زنجیره‌ای از محصولات درست كنید كه هر محصول، محصول گران‌تر از خودش را تبلیغ کند و این شاید یكی از بزرگ‌ترین رازهای بازاریابی اطلاعات باشد.

بنابراین اولین اشتباهی كه اغلب مدرس‌ها، متخصص‌ها انجام می‌دهند نداشتن محصول یا محصولات كافی است.

 

2. بی‌ارزش دانستن اطلاعات

آیا روشن و خاموش‌ کردن كامپیوتر را بلدید؟ کپی کردن فایل چطور؟ از یك بخش از هارددیسك به بخش دیگر آن می‌توانید فایل كپی كنید؟ اگر این موارد را بلدید می‌توانید یك محصول آموزشی باارزش در زمینه كامپیوتر تولید كنید. یكی از پرفروش‌ترین كتاب‌هایی كه در ایران از چاپ سی‌ام گذشته، كتابی است كه همین موارد را آموزش می‌دهد. این کتاب به افرادی كه برای اولین‌بار كامپیوتر خریدند، آموزش می‌داد چطور كامپیوتر را روشن و فایل‌هایی رو كپی كنند. مواردی مثل این اطلاعات از دید شما شاید بدیهیات باشد.

اگر بازار هدف درستی رو انتخاب كنید، یعنی همین اطلاعات را به افرادی آموزش بدهید كه از شما اطلاعات كمتری دارند، به‌شدت استقبال خواهد شد. بنابراین اگر متخصص هستید، اطلاعات خودتان رو بی‌ارزش ندانید. مطمئن باشید افرادی هستند كه در جایگاه قبلی شما قرار دارند و حاضرند پول بپردازند تا به جایگاه كنونی شما برسند و اغلب متخصصان خدمات و محصولات خودشان را خیلی پایین و اشتباه قیمت‌گذاری می‌كنند و همین تصحیح قیمت‌گذاری و ارزش قائل‌ شدن برای اطلاعات، می‌تواند درآمد شما را خیلی بیشتر کند.

 

3. نداشتن سیستم بازاریابی

سومین اشتباه اغلب متخصصان كه به نظر من بزرگ‌ترین و كلیدی‌ترین اشتباه است، نداشتن سیستم بازاریابی است. در واقع ما چرخه‌ای درست می‌كنیم که بخشی از این سیستم مثلا یك وب‌سایت است كه به‌صورت خودكار اطلاعات یا آدرس ایمیل علاقه‌مندان را جمع‌آوری می‌كند. افراد بعد از اینكه عضو سایت شدند ایمیل‌هایی برایشان ارسال می‌شود و در نتیجه چرخه ایمیل ماركتینگ برای فروش‌های بیشتر ایجاد می شود.

به چنین سیستمی، سیستم ProActive یا سیستم‌عامل می‌گویند. سیستمی كه کاملا قابل‌پیش‌بینی است. اگر شما به مرحله‌ای برسید كه بتوانید یك سیستم خوب بازاریابی درست کنید، می‌توانید تعیین کنید که كسب‌وکارتان چقدر درآمد داشته باشد و شاید گران‌ترین عامل در یك كارخانه تولید اطلاعات یا برای یک متخصص، داشتن یك سیستم قدرتمند بازاریابی باشد كه هر وقت لازم شد بتواند به هزاران نفر یا ده‌ها هزار نفر به‌راحتی اطلاع‌رسانی كند كه ما چنین محصول یا چندین خدمات جدید ارائه كردیم و افراد علاقه‌مند زیادی بلافاصله اقدام به خرید كنند و درآمد ایجاد شود. بنابراین برای ساخت سیستم بازاریابی باید كارهایی را انجام دهید و این سیستم باید به جایی برسد كه بدون دخالت زیاد شما حتی اگر مسافرت هستید بتواند به‌صورت روزانه درآمد ایجاد كند.

 

4. نداشتن استراتژی

اگر شطرنج بلد باشید می‌دانید كسی در شطرنج برنده می‌شود كه استراتژی بهتری داشته باشد. اگر استراتژی بهتری داشته باشید حتی می‌توانید با نیروهای كمتر در شطرنج رقیب خودتان را شكست دهید. استراتژی در واقع چیدن نیروهای خودی است به‌نحوی‌که نسبت به دشمن در برتری باشد. خیلی ساده‌لوحانه و خنده‌دار است كه ما فكر كنیم چون اطلاعات خوبی بلدیم و فرد تلاشگری هستیم بالاخره موفق خواهیم شد، شاید قبل از اینكه موفق شویم شكست بخوریم و رقیبان خیلی قدرتمند بتوانند كل بازار را قبضه كنند.

داشتن استراتژی بخش ضروری از موفقیت در تولید و فروش اطلاعات است و فقط كسی برنده می‌شود كه استراتژی بهتری داشته باشد. بنابراین می‌توانید استراتژی برای خودتان تعیین كنید كه بر ذهنیت مشتریان تاثیر بگذارد و فروش اطلاعات و خدمات شما را به‌شدت افزایش دهد.

 

5. استفاده نکردن از فرمت‌های مختلف

افراد در یادگیری به چهار گروه تقسیم می‌شوند و اغلب متخصصان از فرمت‌های مختلف تولید اطلاعات استفاده نمی‌كنند.

1. خواننده. گروهی از افراد، خواننده یا Reader هستند. این افراد علاقه زیادی به خواندن دارند. ترجیح می‌دهند هر آموزشی را از طریق خواندن كتاب یا كتاب الكترونیكی یاد بگیرند و حتی ترجیح می‌دهند داخل كتاب به‌خاطر بسپارند كه مثلا این نقطه در یك صفحه سمت راست‌ بالای صفحه نوشته شده بود و خیلی سخت است كه شما این افراد را قانع كنید كه در دوره آموزشی شما شركت كنند. بنابراین اگر كتاب و مطالب خواندنی نداشته باشید و حتی اگر از بهترین مدرسین ایران باشید خیلی موفق نخواهید شد و بخشی از بازار را از دست خواهید داد.

2. شنونده. گروه دیگری از افراد بیشتر شنونده هستند. این افراد ترجیح می‌دهند در اتومبیل مرتب به آموزش‌های صوتی گوش كنند. اگر در حال پیاده‌روی هستند با موبایلشان به آموزش‌های صوتی گوش می‌كنند و این افراد را خیلی سخت می‌توانید قانع كنید كه كتاب بخوانند، بنابراین نمی‌توانید به این افراد بگویید من آموزش‌هایم را در قالب كتاب ارائه می‌دهم. این بازار را هم از دست خواهید داد.

3. بیننده. گروه سوم افراد بیننده هستند افرادی كه ترجیح می‌دهند جلوی تلویزیون یا كامپیوتر و موبایل خودشان قرار بگیرند و فیلم‌های آموزشی ببینند و این گروه هم گروه خیلی بزرگی هستند كه اگر برای این گروه اطلاعات تولید نكنید بازار قابل‌توجهی را از دست خواهید داد.

4. عمل‌کننده. چهارمین گروه افراد عمل‌کننده هستند. این افراد ترجیح می‌دهند در كلاس‌های خصوصی، همایش‌ها و كارگاه‌ها شركت كنند. اگر به افراد عمل‌كننده، بگویید اطلاعات این كلاسِ سیصد هزار تومانی را در یك كتاب پنج هزار تومانی ارائه می‌دهید، این افراد ترجیح می‌دهند سیصد هزار تومان را پرداخت کنند، در محیطی تعاملی قرار بگیرند و بتوانند سوال كنند، بتوانند دیدگاه‌های ما را به چالش بكشند و از این طریق یادگیری لذت می‌برند.

اغلب متخصصان این اشتباه بزرگ رو انجام می‌دهند كه فرمت‌های خیلی محدودی را تولید می‌كنند و بخشی از بازار را از دست خواهند داد. بنابراین نگران نباشید كه اگر كتابی نوشتید همان كتاب را با روشی دیگر تبدیل به صوت كنید و به‌عنوان محصولی جدید ارائه دهید یا همان مطالب را به‌صورت فیلم آموزشی یا كارگاه یا همایش ارائه دهید.

 

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 25

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب