ابزار و تجهیزات سخنرانی حرفه‌ای
4.5
(42)


سخنرانی حرفه‌ای، کاری بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است. منظور از سخنرانی حرفه‌ای، سخنرانی‌هایی هستند که سخنران برای اجرای آن پول دریافت می‌کند. سخنرانی می‌تواند کاری پردرآمد باشد. البته برای سخنرانی حرفه‌‌ای باید با روش‌های تولید محتوا، بسته‌بندی آن و ارائه مسلط باشید. این موارد را در کتاب مدرس مرجع توضیح داده‌ام. در این مقاله مهم‌ترین ابزار و تجهیزات یک سخنران حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم.

1. چه لپ‌تاپی برای سخنرانی مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزات سخنرانی حرفه‌ای لپ‌تاپ است. یک سخنران حرفه‌ای هیچ‌گاه به این امید نیست که برگزارکننده در سالن همایش یک لپ‌تاپ مناسب برای اجرای پاورپوینت‌ها در اختیارش قرار دهد. اجرای سخنرانی با کامپیوتر یا لپ‌تاپ دیگران ریسک زیادی دارد.
اگر زیاد سفر می‌کنید و باید در شهرهای مختلف سخنرانی کنید شاید بهتر باشد یک لپ‌تاپ با ابعاد کوچکتر مثلا 14.1 اینچ داشته باشید تا حمل‌ونقل آن راحت‌تر باشد. البته خودم ترجیح می‌دهم از لپ‌تاپ 15.6 اینچ استفاده کنم تا بتوانم در زمان‌های تلف شده در فرودگاه یا هتل، کار تولید محتوا انجام بدهم.
بهتر است لپ‌تاپی انتخاب کنید که خروجی تصویر VGA و HDMI داشته باشد. بسیاری از سالن‌های همایش در ایران از ویدیوپروژکتورهایی استفاده می‌کنند که نسبتا قدیمی هستند و فقط ورودی تصویر آن‌ها VGA است.
البته یک راهکار دیگر آن است که لپ‌تاپی تهیه کنید که فقط خروجی HDMI دارد و همراه آن مبدل HDMI به VGA را همراهتان داشته باشید. هیچ‌وقت به این امید نباشید که برگزارکننده چنین مبدلی را همراهش داشته باشد.

 

2. آیا می‌توان با موبایل پاورپوینت را روی پرده سالن همایش نمایش داد؟

بله!‌ اگر از آیفون استفاده می‌کنید، به سادگی می‌توانید مبدل آیفون به HDMI تهیه کنید و به‌جای لپ‌تاپ، موبایل‌تان را به ویدیو پروژکتور سالن وصل کنید. یک سخنران حرفه‌ای بهتر است حتما این مبدل را همراهش داشته باشد تا در مواقع اضطراری به‌راحتی بتواند فقط با یک موبایل ارائه خود را انجام دهد. البته شاید این مبدل نیاز به ورودی 5 ولت داشته باشد که با یک پاوربانک می‌توان این ولتاژ را تامین کرد.
اغلب گوشی‌های اندرویدی هم از خروجی HDMI پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید مبدل لازم را تهیه کنید. پیشنهاد من استفاده از گوشی Galaxy Note 9 است. این گوشی علاوه بر خروجی تصویر با کیفیت عالی، یک قلم دارد که می‌توانید از راه دور برای تغییر اسلایدهای پاورپوینت استفاده کنید. برد قلم برای تغییر اسلایدها حدود 10 متر است که برای اغلب صحنه‌ها کافی است.

مبدل آیفون به HDMI
ارسال تصویر آیفون به ویدیو پروژکتور

3. چه پرزنتری را تهیه کنم؟

پرزنتر وسیله کوچکی است که در دست سخنران قرار می‌گیرد و برای تغییر اسلایدها استفاده می‌شود. یک سخنران حرفه‌ای هیچ‌وقت اسلایدها را از روی لپ‌تاپ یا موبایل عوض نمی‌کند چون هر بار لازم است روی صحنه قدم بزند و پشت لپ‌تاپ برود.
بهترین پرزنتر موجود در بازار Logitech Spotlight است. این پرزنتر برای سخنرانی حرفه‌ای عالی است ولی قیمت نسبتا بالایی دارد. یک مزیت بسیار بزرگ این پرزنتر امکان اتصال از طریق بلوتوث است. این امکان باعث می‌شود سخنران بتواند اسلاید‌های موبایل را هم با آن عوض کند. کافی است قبل از شروع سخنرانی پرزنتر از طریق بلوتوث به موبایل وصل شود.
البته پرزنترهای ارزان‌تر هم موجود هستند که می‌توان استفاده کرد. یکی از پرفروش‌ترین و رایج‌ترین گزینه‌ها لاجیتک r400 است. البته این پرزنتر امکان اتصال از طریق بلوتوث را ندارد.

پرزنتر لاجیتک اسپات لایت
پرزنتر سخنرانی لاجیتک اسپات لایت

 

4. بهترین مدل ویس رکوردر برای ضبط سخنرانی کدام است؟

یک سخنران حرفه‌ای تمام سخنرانی‌های خود را ضبط می‌کند حتی اگر پاسخ سوالی را برای دوستش توضیح می‌دهد بهتر است رکورد شود. تمام این صوت‌ها یا بخشی از آن‌ها بعدا قابل استفاده است و می‌تواند محتوای مناسبی برای رسانه‌های اجتماعی و سایت باشد. همچنین می‌توان بخش‌هایی از سخنرانی را به متن تبدیل کرد و به‌صورت مقاله منتشر کرد.
در بازار ایران دو گزینه عالی وجود دارد. اولین گزینه Sony TX650 است که حجم بسیار کوچکی دارد و می‌تواند تا ده‌ها ساعت صوت را با کیفیتی عالی ذخیره کند. امکان نصب مستقیم آن به یقه یا لباس کار را بسیار راحت‌تر می‌کند.
یک گزینه دیگر Sony TX800 است که با اینکه جدیدتر است در بازار با استقبال کمتری روبه‌رو شده است. این ویس رکوردر یک ریموت دارد که می‌توان از راه دور رکورد را شروع با متوقف کرد. کاربرد آن بیشتر برای آموزشگاه‌هایی است که با سخنران‌ها و مدرس‌های زیادی کار می‌کنند. ویس‌رکوردر به لباس سخنران نصب می‌شود. سپس یکی از کارمندان هر وقت لازم بود از راه دور رکورد را فعال می‌کند.

وُیس رکوردر حرفه‌ای سونی برای سخنرانان
ویس رکوردر سونی

 

5. بهتر است چه چیزهای دیگری همراه سخنران باشد؟

من بیش از 10 سال است که سخنرانی می‌کنم و به این نتیجه رسیده‌ام که برای یک ارائه عالی باید وسایل و تجهیزات دیگری هم همراه شما باشد.

پاوربانک نسبتا قوی
یک نسخه از پاورپوینت سخنرانی که علاوه بر فلش در گوگل درایو آپلود شده است
مبدل OTG برای اتصال فلش یو‌.اس.بی. به موبایل
انواع کابل‌های رابط USB
باتری قلمی و نیم‌قلمی
قرص مُسکن
کاغذ و قلم

 

6. چگونه چیزی را از قلم نیندازیم و همیشه تمام تجهیزات سخنرانی و ابزار را همراه خود داشته باشیم؟

بهترین راهکار، استفاده از یک چک‌لیست است که شاید به مرور زمان تکمیل‌تر شود. همیشه قبل از رفتن به محل سخنرانی از روی چک‌لیست تمام موارد را کنترل کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

یک سخنران حرفه‌ای علاوه بر استفاده از ابزار و تجهیزات حرفه‌ای باید روش‌های حرفه‌ای تولید محتوا را بیاموزد. برای یادگیری روش‌ تولید محتوا در رده جهانی کتاب مدرس مرجع را مطالعه کنید.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 42

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب