کارت کپچر چیست و آیا به آن نیاز داریم؟
کارت کپچر چیست و آیا به آن نیاز داریم؟
4.7
(11)

با افزایش محبوبیت کارت‌های کپچر بین گیمرها و استریمرها، شاید از خود بپرسید این همه هیاهو برای چیست. برای مبتدی‌ها، کارت کپچر یک دستگاه ورود داده ساده است که سیگنال‌های ویدیویی را به داده‌های دیجیتالی تبدیل می‌کند و سپس می‌توان آن‌ها را در اینترنت بارگذاری کرد. اگر دقیق‌تر بگوییم، کارت کپچر یک ورودی تصویر دارد که معمولا HDMI است و تصویر را از طریق پورت USB یا پورتی دیگر به کامپیوتر منتثل می‌کند. این دستگاه به تولیدکنندگان محتوا، گیمرها و تیم‌های تولید ویدیو کمک می‌کند تا فیلم‌های موردعلاقه خود را برای بارگذاری در اینترنت ضبط و ذخیره کنند.

 

آیا من به کارت کپچر نیاز دارم؟

اگر می‌خواهید محتوای روی صفحه‌نمایش را استریم و ضبط کنید، بهتر است از کارت کپچر استفاده کنید. اگرچه کنسول‌های بازی مثل پلی‌استیشن 5 و ایکس‌باکس سری X دارای قابلیت استریم داخلی هستند، اما با توجه به قدرت کامپیوتر و سرعت داده محدودیت‌هایی هم دارند و نمی‌توانند به‌راحتی ویدیو را بلافاصله و با کیفیت بالا رمزگذاری و ارائه کنند. پس در اینجا هم کارت‌های کپچر به کمکتان می‌آیند.

کارت‌های کپچر نه‌تنها بین گیمرها محبوب هستند، بلکه محبوبیت استریمینگ و پخش بلافاصله و مستقیم محتوای ضبط‌ شده توسط دوربین‌ها، کارت‌های کپچر را به دستگاه جذابی برای همه استریمرهای ویدیویی تبدیل کرده است. در دنیای فناوری‌محور امروز، توانایی ضبط و ذخیره محتوا برای استفاده بعدی (مثل ویرایش ویدیو بعد از تولید آن در کامپیوتر)، برای خیلی‌ها ارزشمند و مهم است.

 

اهمیت لایو استریمینگ و ضبط برای گیمرها

برای ضبط فیلم‌های بازی از کامپیوتر،  فقط به یک کامپیوتر و یک اپ نرم‌افزاری نیاز دارید. همان‌طور که گفتیم، بعضی کنسول‌های بازی خودشان ویژگی‌های استریمینگ دارند، اما اگر بخواهید چیزی از آن‌ها ضبط کنید، به یک کارت کپچر نیاز دارید. بخش بزرگی از گیمرها محتوای خود را برای پلتفرم‌هایی مثل Twitch ،Youtube و Vimeo منتشر می‌کنند تا با فالوئرها به اشتراک بگذارند. برای خیلی از گیمرها، امکان پخش زنده یا ضبط ویدیوی HD از کنسول بازی و اشتراک آن با مخاطبان مثل یک رویاست. یک کارت کپچر معتبر، بار کامپیوتر مخصوص بازی را بر دوش می‌کشد و استریم‌های HD با نرخ فریم بالا ارائه می‌دهد. استفاده از کارت کپچر در پلتفرم‌هایی مثل Youtube یا Twitch باعث می‌شود فقط بر تولید محتوای سرگرم‌‌کننده و جذاب تمرکز کنید.

 

به چه کارت کپچری نیاز دارم؟

کارت کپچر و لوازم جانبی آن مثل کابل‌های HDMI ،USB و SDI به شما امکان می‌دهد کل تجربه‌تان را ضبط، استریم و ویرایش کنید و با مخاطبان به اشتراک بگذارید. هنگام خرید کارت کپچر، باید نوع مناسبی برای خودتان را انتخاب کنید: رابط USB یا رابط .PCI-e

ارزش کارت کپچر USB به منعطف بودنش است و می‌توانید در هر شرایطی از آن استفاده کنید. برای مثال یک کارت کپچر رایج می‌تواند تا 4K@60Hz سیگنال تصویری دریافت کند و رزولوشن‌های 1080p@30Hz را از طریق USB 2.0 ضبط و ذخیره می‌کند. بااین‌حال، اگر هدف اصلییتان فقط استفاده از کارت کپچر در کامپیوتر است، کارت کپچر اینترنال PCI-e شاید گزینه بهتری باشد.

اگر دوربینتان فقط خروجی SDI دارد و می‌خواهید استریم و ضبط کنید، باید از کارت کپچرهای با ورودی SDI استفاده کنید. یک کارت کپچر SDI استریم‌های ویدیویی را از دستگاه‌های پشتیبان SDI می‌گیرد و آن را به سیگنال USB تبدیل می‌کند تا در کامپیوتر و لپ‌‌تاپ قابل‌استفاده باشد. کارت‌های کپچر SDI برای زمانی مناسب هستند که دوربین شما از کامپیوتر فاصله زیادی دارد، زیرا کابل‌های SDI با دوام، ارزان و برای کابل‌کشی طولانی مناسب‌تر هستند. نیازی به گفتن نیست که این کابل‌‌ها به دلیل برخورداری از مکانیزم قفل شدن، مطمئن‌تر هستند و به همین دلیل گزینه محبوب حرفه‌‌ای‌ها به شمار می‌آیند. کارت‌های SDI معمولا در پخش تلویزیونی، رویدادهای زنده و… استفاده می‌شوند.

 

آیا دوربین DSLR می‌تواند وب‌کم هم باشد؟‌

وب‌کم درون کامپیوتر یا لپ‌تاپ، بهترین و کارآمدترین دوربین نیست. بهتر است از یک وب‌کم کامپکت 4K استفاده کنید که به هر کامپیوتری وصل می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از  دوربین DSLR نیست. اما اگر مجبور هستید از دوربین DSLR به عنوان وب‌کم استفاده کنید، این روش هم عملی است. فقط باید آن را به کارت کپچر متصل کنید و سپس کارت کپچر را با USB به کامپیوترتان متصل کنید.

 

 

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد آرا: 11

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب