مراحل ساخت پادکست: از تهیه تجهیزات تا انتشار
مراحل ساخت پادکست: از تهیه تجهیزات تا انتشار

فهرست مقاله

4.5
(19)

یکی از انواع روش‌های تولید محتوا ساخت پادکست است که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. طرفداران پادکست، روزبه‌روز در حال افزایش هستند، زیرا علاوه بر دسترسی راحت به آن‌ها، پادکست موضوعات متنوع و جالبی دارد. تولید یک پادکست روند مشخص و ساده‌ای دارد و برخلاف ذهنیت اکثر افراد کار بسیار پیچیده یا سختی نیست.

اما برای تولید یک پادکست خوب در کنار رعایت نکات فنی باید تجهیزات خوبی هم داشته باشید تا پادکست شما کیفیت مطلوبی داشته باشد. قصد داریم در این مقاله صفر تا صد ساخت پادکست را برای شما توضیح دهیم.

 

پادکست چیست؟

پادکست در واقع یک فایل صوتی با موضوعات متفاوت است که می‌توانید آن را هنگام قدم زدن، موقع کار کردن، رانندگی و در هر مکان و زمانی که فکرش را بکنید، گوش بدهید و از محتوای آن استفاده کنید.

 

نقطه شروع ساخت و تولید محتوای صوتی در دهه‌ی 90 میلادی بود، اما ساخت پادکست از ابتدای قرن 21 شروع شد. با ظهور پخش‌کننده‌های mp3 و در سال 2003 اولین پادکست‌ها تولید شدند. اما به دلیل کمبود تجهیزات و بستر تولید این نوع از محتوا، ساخت پادکست‌ها با کمی سختی همراه بود که با فراهم آمدن تجهیزات و نرم‌افزارهای مناسب در سال‌های بعد این مشکل به حد مناسبی رفع شد.

در سال 2005 صاحبان iTunes (مدیران کمپانی اپل) پادکست‌ها را در فروشگاه‌ها خودشان قرار دادند که شروع شهرت این نوع از محتوای صوتی بود. بعد از Castbox ،iTunes ظهور کرد. Castbox امکان دسترسی کاملی به پادکست‌های مختلف را به‌صورت رایگان به کاربران می‌داد.

بعد از مدتی و با ظهور اپلیکیشن‌ها، برنامه‌های زیادی به‌غیراز iTunes و Castbox مانند گوگل پادکست برای شنیدن این نوع محتوا به وجود آمد که هر کدام امکانات و ویژگی‌های متفاوتی داشتند. در حال حاضر این اپلیکیشن‌ها میزبان بیش از یک میلیون پادکست هستند که رشد قابل‌قبول این نوع از محتوا را نشان می‌دهد.

 

تجهیزات لازم برای ساخت پادکست

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، برای ساخت پادکست‌های باکیفیت شما نیاز به تجهیزاتی مثل هدفون، میکروفون، ضبط کننده صدا و پایه نگهدارنده میکروفون دارید.

 

میکروفن خوب برای ضبط + پایه میکروفن

اولین کاری که برای ساخت پادکست باید انجام دهید، خرید میکروفن و پایه نگهدارنده آن است. انواع مختلفی از میکروفن‌ها با کاربری‌های مختلف وجود دارد که شما باید با توجه به سطح خودتان و نوع پادکستی که می‌خواهید بسازید، میکروفن را انتخاب کنید.

یک میکروفن خوب باید، امکان تنظیم صدا داشته باشد. میکروفن انتخابی باید به شما اجازه دهد تا بتوانید میزان بلندی صدا را به‌راحتی کم‌وزیاد کنید. وجود الگوی قطبی در میکرفون نیز لازم است؛ زیرا به شما نشان می‌دهد که میکروفن تنها صدا را از جهت مستقیم دریافت می‌کند و صداهای پشت را ضبط نمی‌کند.

هنگامی‌که شما قصد ساخت و ضبط پادکست را دارید، ممکن است که برخی حروف مانند ب یا پ را به‌صورت بدی تلفظ کنید که باعث ایجاد صدای خشنی می‌شود. به همین دلیل میکروفن باید از فیلترهای نرم‌کننده صدا هم برخوردار باشد تا این فرکانس‌ها و صداهای بالا و پایین را به‌خوبی مدیریت و حذف کند. در ادامه چند مدل میکروفن را معرفی می‌کنیم.

 

میکروفن USB

میکروفن USB یکی از انتخاب‌های خوب برای ساخت پادکست به‌ویژه افراد مبتدی و تازه‌کار است؛ زیرا این نوع از میکروفن به‌سادگی به درگاه USB لپ‌تاپ متصل می‌شوند و تجهیزات بسیار پیچده‌ای برای ضبط نیاز ندارند. این میکروفن‌ها تنها برای ضبط یک صدا مناسب هستند.

 

میکروفن کاندنسر

میکروفن‌ کاندنسر برای افراد حرفه‌ای و کسانی مناسب است که مدتی طولانی مشغول به ساخت پادکست بوده‌اند. این نوع از میکروفن از کیفیت ضبط صدای بسیار بالا برخوردار است و به‌خوبی جزییات صدا را پوشش می‌دهد. میکروفن Condenser برای ضبط صدا به منبع تغذیه نیاز دارد و قیمت نسبتا بالایی دارد. از میکروفن کاندنسر نمی‌تواند در محیط‌های مختلف استفاده کرد و فقط برای استودیوهای حرفه‌ای ضبط و ساخت پادکست قابل کاربرد است. زیرا ساختار شکننده‌تری نسبت به بقیه مدل‌های میکروفن مناسب پادکست دارد.

 

میکروفن XLR

میکروفن XLR برای افراد میان رده و کسانی مناسب است که مدتی مشغول به ساخت پادکست بوده‌اند. برای اتصال این نوع از میکروفن به لپ‌تاپ و موبایل نیاز به رابطی دارید و بدون کمک گرفتن از این رابط نمی‌توانید تنظیم و پردازش صدا را انجام دهید. یکی از نمونه‌های حرفه‌ای این نوع میکروفن‌، میکروفن BOYA BY-M800 است که از سطح حساسیت بسیار بالایی برخوردار هست.

 

میکروفن دستی

این نوع از میکروفن بیشتر برای ضبط پادکست‌های مصاحبه و چند نفری مناسب و قابل کاربرد است. میکروفن دستی می‌تواند به‌راحتی صداهای مختلف 360 درجه‌ای را ضبط کند و باید به این نکته در حین ساخت پادکست توجه کنید. میکروفن BY-HM100 یکی از ارزان‌ترین میکروفن‌های دستی است.

 

میکروفن داینامیک

شما می‌توانید با استفاده از میکروفن داینامیک بدون محدودیت ساخت پادکست خودتان را در مسافرت یا فضای باز یا هر جای دیگری انجام دهید. کیفیت ضبط صدای این میکروفن مناسب است و قیمت خوبی نسبت به امکاناتش دارد. همچنین این نوع از میکرفون‌ها به منبع تغذیه نیازی ندارند و بدون استفاده از آن امکان فعالیت دارند. میکروفن داینامیک سارامونیک Saramonic SR-HM7 Microphone کم‌ترین میزان نویز را در اثر تکان خوردن و وزش باد دارد.

 

پایه میکروفن مدل NB-NB

پایه میکروفن مدل NB-NB یک مدل باکیفیت و انعطاف‌پذیر است. پیچ این پایه میکرفون از نوع استاندارد 1.4 اینچی است و ابعاد 350 در 350 در 350 میلی‌متر دارد. جنس این پایه از فلزهای مقاوم ساخته شده است که باعث می‌شود تا تحمل وزن بیش از یک کیلوگرم را نیز داشته باشد.

 

پایه میکروفن SP-MN1

این پایه میکروفن قیمت مناسبی نسبت به امکاناتش دارد. پایه میکروفن SP-MN1 امکان تنظیم ارتفاع تا 70 سانتی‌متر و امکان نصب بر روی میز با استفاده از گیره مخصوص را به شما می‌دهد که باعث راحتی استفاده از آن هنگام ساخت پادکست می‌گردد. جنس بدنه‌ی این پایه نیز بسیار مقاوم و مستحکم است و از ابعاد 65 در 90 در 650 میلی‌متر برخوردار است.

 

هدفون مناسب

چرا پادکسترها باید یک هدفون خوب تهیه کنند؟ اولین دلیل کاهش اکو صدا است. اکو زمانی اتفاق می‌افتد که صدای شما از بلندگو خارج می‌شود و به میکروفن می‌رسد. این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد تاخیر در ضبط صدای میکرفون گردد.

دومین دلیل، جلوگیری از شنیدن صدای پادکستر توسط خودش است که باعث ایجاد مزاحمت و گیج شدن در فرآیند ساخت پادکست می‌گردد. نظارت بر صدای خروجی نیز دلیل دیگر برای استفاده از هدفون توسط پادکسترها است.

برای خرید هدفون مناسب باید در ابتدا به قیمت، مدل و راحتی آن توجه کنید. این سه فاکتور، اصلی‌ترین ویژگی‌ها هستند. زیرا اگر مثلا هدفون برای گوش شما راحت نباشد، در طولانی‌مدت اذیت می‌شوید و امکان آسیب رسیدن به گوشتان وجود دارد.

نحوه ساخت پادکست شما نیز اهمیت زیادی دارد، اگر پادکست خودتان را در فضاهای مختلف می‌سازید، باید حتما به نحوه حمل‌و‌نقل هدفون توجه کافی را داشته باشید. نویز کنسلینگ یا حذف نویزهای اضافی اطراف هم برای یک هدفون الزامی است؛ زیرا کمک می‌کند تا شما بتوانید با دقت بیشتر فایل پادکست را گوش بدهید.

 

هدفون On Ear

هدفون‌های On Ear یا روی گوشی قابل‌حمل و سبک هستند. این نوع از هدفون‌ها به‌عنوان هدفون‌های فوق شنیداری نیز شناخته می‌شوند و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. البته هنگامی‌که آن‌ها را بر روی گوش خودتان گذاشته‌اید، صداهای اطراف را نیز مقداری می‌شنوید. این هدفون‌ها بیشتر برای ساخت پادکست‌های تک نفره مناسب است.

 

هدفون‌ Over Ear

این نوع از هدفون‌ها، به نام هدفون‌های محیطی نیز شناخته می‌شوند و برای ساخت پادکست بسیار مناسب و کاربردی است. هدفون‌های Over Ear بر روی گوش به‌راحتی قرار می‌گیرند و کیفیت صدای بسیار خوبی را به شما ارائه می‌دهند.

 

ضبط کننده یا رکوردر صدا

اگر ضبط کننده صدا نداشته باشید، فقط می‌توانید در اتاق خود و پشت میزتان پادکست بسازید. این می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند، پادکست خودشان را در محیط‌های مختلف بسازند یا برای ساخت پادکست‌های چند نفره به‌صورت میزگرد، محدودکننده باشد.

برای خرید رکوردر صدا جهت ساخت پادکست باید در قدم اول به حافظه آن توجه کنید. راحتی حمل‌و‌نقل ضبط کننده نیز بسیار مهم است، به‌طورمعمول رکوردرهایی که مبتدی‌تر هستند، اندازه کوچک‌تری دارند و به‌راحتی در جیب جا می‌شوند، اما ضبط کننده‌های صدا حرفه‌ای‌تر بزرگ‌تر هستند و برای حمل‌و‌نقل نیاز به کیف مناسب دارند.

در قدم سوم باید سازگاری با میکروفن را در نظر داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر شما قصد استفاده از میکروفن‌های XLR را داشته باشید، باید از ضبط کننده‌های صدای متوسط (بین مبتدی و حرفه‌ای) استفاده کنید، زیرا از تعداد پورت‌های ورودی مناسب برخوردار هستند.

عمر باتری ضبط کننده صدا نیز یکی از مهم‌ترین موارد است. در هنگام خرید توجه کنید که عمر باتری ضبط کننده صدا بیش از 10 ساعت باشد تا به مشکلی برنخورید. البته همواره در هنگام ضبط برای اطمینان باتری یدکی نیز به همراه داشته باشید.

 

رکوردر صدا زوم Zoom H6 2020 Version Without Mide-Side Black

رکورد صدا زوم Zoom H6  وزن نسبتا سنگینی دارد که سبب می‌شود تا گاهی در هنگام حمل‌ونقل آن دچار مشکل شوید. حافظه داخلی 16 گیگابایتی و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه SD این رکوردر، خیال شما را از میزان ظرفیت و زمان ضبط کردن آسوده می‌کند.

صفحه‌نمایش این ضبط کننده زوم، از نوع LCD 2 اینچی است و دقت صفحه‌نمایش 240 در 320 دارد که از نظر وضوح صفحه نیاز شما را برطرف می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از رکوردر، صدای خودتان را در فرمت‌های MP3 و WAV ضبط کنید. این ضبط کننده صدای Zoom همچنین از جک 3.5 میلی‌متری XLR و TRS برخوردار است که به شما امکان اتصال میکروفن‌های مختلف از جمله میکروفن XLR را می‌دهد.

 

رکوردر صدا سونی Sony ICD-PX470 Voice Recorder

وزن این ضبط کننده صدا 74 گرم است که در جابه‌جایی راحت‌تر به شما کمک می‌کند. رکوردر صدا سونی Sony ICD-PX470 Voice Recorder دارای حافظه داخلی ۴ گیگابایت و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه SD 32 گیگابایتی است. این میزان حافظه برای ضبط پادکست نه‌چندان طولانی کاملا مناسب است. این رکوردر زوم به شما امکان می‌دهد تا پادکست خودتان را در فرمت‌های L-PCM و MP3 ضبط کنید.

باتری این ضبط کننده صدای زوم، دو عدد باتری نیم قلمی در سایز AAA است. این باتری به شما امکان می‌دهد تا بتوانید تا مدت 57 ساعت با فرمت MP3 و 55 ساعت با فرمت L-PCM پادکست ضبط کنید.

 

رکوردر صدا سارامونیک مدل SR-Q2M

رکوردر صدا سارامونیک مدل SR-Q2M دو عدد باتری LR6 دارد که به شما امکان ضبط پادکست تا مدت 15.5 ساعت را می‌دهد. این ضبط کننده دارای جک 3.5 میلی‌متری است. این جک به شما امکان اتصال میکروفن‌های مختلف را می‌دهد. رکوردر سارامونیک همچنین از قابلیت ضبط‌صوت با فرمت WAV برخوردار است. این رکوردر از دو کارت حافظه SD و Microsdxc تا ظرفیت 128 گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

 

مراحل ساخت پادکست

حالا که با تجهیزات لازم برای ساخت پادکست آشنا شدیم نوبت ضبط و ساخت آن است. هنگامی‌که به نحوه ساخت پادکست فکر می‌کنید، به‌طورقطع دو موضوع ذهن شما را درگیر می‌کند: چگونگی پیدا کردن ایده برای پادکست و ویرایش آن

 

برای یافتن ایده ساخت پادکست لازم است که به‌طور دقیق به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • موضوع موردعلاقه شما برای ساخت پادکست چیست؟
  • مخاطبانی که به پادکست شما گوش می‌دهند، چه کسانی هستند؟
  • دغدغه‌ها و سوالاتی که ذهن مخاطبان شما را درگیری کرده، چه مواردی است؟
  • نقطه برتری یا تمایز پادکست شما نسبت به دیگر موارد موجود چیست؟

بعد از جواب دادن به این سوالات بر روی کاغذ می‌توانید، قطعا ایده‌های خوبی برای ساخت پادکست به ذهنتان خطور می‌کند و می‌توانید ساخت پادکست را آغاز کنید.

 

برای ساخت پادکست حرفه‌ای باید 5 مرحله اصلی را طی کنید. در ادامه به بیان این مراحل می‌پردازیم.

گام اول: تعیین استراتژی بلندمدت محتوا

ساخت پادکست و کسب مخاطب از آن فرآیندی طولانی است. اگر شما استراتژی بلندمدت محتوا نداشته باشید دچار مشکل خواهید شد و محتوایی نخواهید داشت که در اپیزودهای آینده به مخاطب ارائه دهید و از ادامه کار دلسرد می‌شوید. از طرفی دیگر اگر محتوای اپیزودهای شما خسته‌کننده شود، مخاطب احساس کسل بودن می‌کند و دیگر به پادکست شما گوش نمی‌دهد. پس قبل از هر کاری برنامه منظمی از پادکست‌هایی که باید بسازید تهیه کنید.

 

گام دوم: ضبط پادکست را آغاز کنید

مرحله ضبط پادکست مهم‌ترین مرحله در ساخت پادکست است که باید آن را با استفاده از تجهیزات مناسب که قبلا گفتیم انجام دهید تا پادکست شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

 

گام سوم: نوبت ویرایش پادکست است

بعد از ضبط باید با استفاده از نرم‌افزارهای ادیت صدا، پادکست ضبط شده را ویرایش کنید و موزیک‌ها و موارد دیگر موردنیاز در وسط آن را اضافه کنید.

در قدم اول برای ویرایش، باید نویزها و صداهای بی‌کیفیت ضبط شده در فایل پادکست را حذف کنید تا بتوانید فایل خام و باکیفیت آن را بسازید. سپس نیاز است که مقدمه مناسب برای پادکست خودتان ضبط کنید و آن را به ابتدای این محتوای صوتی اضافه کنید. مقدمه باید شامل معرفی گوینده و عوامل دست‌اندرکار پادکست، موضوع کلی هر اپیزود و پادکست باشد. بعدازاین کار لازم است که موسیقی تم آن را انتخاب کنید و آن را بر روی فایل خام پادکست خودتان میکس کنید.

 

گام چهارم: سرویس میزبانی برای انتشار پادکست انتخاب کنید

بعدازاینکه کار ویرایش پادکست تمام شد، نیاز است که یک فضای میزبانی مناسب با شرایط خودتان را انتخاب کنید تا انتشار پادکست را در آن انجام دهید. در ادامه بیشتر در مورد این مورد صحبت می‌کنیم.

 

گام پنجم: پادکست را تبلیغ کنید

برای دیده شدن پادکست، شما نیاز دارید که برای آن تبلیغات انجام دهید. برای این کار می‌توانید از فضاهای مختلفی، از جمله خود برنامه‌های پادگیر مانند کست باکس استفاده کنید.

 

بهترین نرم‌افزارهای ادیت و ساخت پادکست

نرم‌افزارهای مختلفی برای تدوین و ویرایش پادکست وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای ساخت فایل نهایی پادکست خودتان استفاده کنید. چند نمونه از بهترین‌ها را می‌بینیم:

 

نرم‌افزار ساخت پادکست Sound Forge

این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید پادکست خودتان را به‌راحتی ضبط، ویرایش و بازبینی کنید و اگر نیاز به حذف نویز یا اضافه کردن موسیقی یا صوتی دیگر را داشت، این کار را انجام دهید. نرم‌افزار ساخت پادکست Sound Forge از فرمت‌های صوتی WMA، WAV و MP3 پشتیبانی می‌کند. این نرم‌افزار ویرایش صدا از افکت‌های صوتی بسیار قدرتمند برخوردار است که خستگی را از سر مخاطب شما می‌پراند و در افزایش جذابیت پادکست به شما بسیار کمک می‌کند.

 

نرم‌افزار ساخت پادکست Audacity

نرم‌افزار ساخت پادکست Audacity یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای ادیت محتوای صوتی در جهان است. زیرا ظاهر ساده‌ای دارد و کار کردن با آن بسیار راحت است. این نرم‎‌افزار از انواع مختلف فرمت‌های صوتی پشتیبانی می‌کند و به شما اجازه‌ی ویرایش و بازبینی آن‌ها را با کمترین زحمت می‌دهد.

 

نرم‌افزار ساخت پادکست GarageBand

این نرم‌افزار مختص سیستم‌عامل مکینتاش است و برای استفاده بر روی مک‌بوک‌ها مناسب و کاربردی است. نرم‌افزار ساخت پادکست GarageBand کتابخانه‌ی بزرگی از ملودی‌های موسیقی را دارد که به شما امکان ویرایش و شخصی‌سازی آن‌ها را می‌دهد و کمک می‌کند تا پادکست شما از حالت یکنواختی و خسته‌کننده بودن، خارج شود.

 

نرم‌افزار ساخت پادکست Pro Tools

نرم‌افزار ساخت پادکست Pro Tools یک برنامه جامع با امکانات مناسب است که برای پادکسترهای حرفه‌ای مناسب است و استفاده از آن به افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. این نرم‌افزار از فضای ذخیره‌سازی ابری برخوردار است. همچنین افزونه‌های قدرتمند این برنامه امکان بهبود بیشتر پادکست را به شما می‌دهد.

 

نرم‌افزار ساخت پادکست Sony ACID Xpress

کار با این نرم‌افزار بسیار ساده و راحت است و تا حدودی از محیط شبیه‌سازی شده نرم‌افزار GarageBand برخوردار است. نرم‌افزار ساخت پادکست Sony ACID Xpress کاملا رایگان است و برای افراد مبتدی بسیار مناسب است.

 

نرم‌افزار ساخت پادکست اندروید Inshot

نرم‌افزار ویرایش پادکست Inshot یک برنامه موبایل جهت ساخت و ویرایش پادکست اینستاگرام است.

نحوه‌ی ساخت پادکست برای اینستاگرام کمی با نوع استاندارد آن تفاوت دارد. طول پادکست اینستاگرام یا همان کلیپ صوتی می‌تواند ماکزیمم ده دقیقه باشد. این پادکست به‌صورت اسلایدی است و هر قسمت آن یک دقیقه از این محتوای صوتی را پوشش می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود تا شما نیاز به ورق زدن در حین گوش دادن به این نوع از پادکست داشته باشید. موزیک‌ها و افکت‌های موجود بر روی اینشات به شما کمک می‌کند تا پادکست خودتان را بهتر ویرایش کنید.

 

نرم‌افزار ساخت پادکست Kinemaster

نرم‌افزار Kinemaster برای ساخت پادکست در اینستاگرام یکی از قوی‌ترین برنامه‌های این حوزه است که از امکانات خوبی دارد. این اپلیکیشن رایگان است، اما باید برای استفاده از آن تبلیغات درون برنامه‌ای را مشاهده کنید.

 

نرم‌افزار ساخت پادکست اندروید VivaVideo

نرم‌افزار ساخت پادکست اندروید VivaVideo به شما امکان برش دادن و فیلتر کردن برخی از صداها و اضافه کردن صوت‌های مختلف را می‌دهد تا بتوانید ساخت پادکست اینستاگرام را به‌خوبی انجام دهید.

 

حالا که همه‌چیز را در مورد ساخت پادکست دانستید، می‌توانید دست‌به‌کار شوید و پادکست خود را بسازید.

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 19

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب