ساخت کسب‌وکاری با ماندگاری 100 ساله
ساخت کسب‌وکاری با ماندگاری 100 ساله
4.6
(34)

نکات کلیدی ویدیو سخنرانی تد: ساخت کسب‌و‌کاری با ماندگاری 100 ساله

  • شرکت‌های آمریکایی به‌طور متوسط 30 سال عمر می‌کنند.
  • برای ساخت شرکتی که 100 سال یا بیشتر دوام بیاورد، باید شش ویژگی سیستم ایمنی بدن انسان یعنی «فراوانی، تنوع، چندبخشی بودن، سازگاری، احتیاط و هماهنگی» را به آن تزریق کنید.
  • شاید این ویژگی‌ها ناکارا و پیچیده به‌نظر برسد، اما دلیل بقای خیلی از موسسات قدیمی است.
  • پیش از آنکه جهانی‌شدن و انقلاب تکنولوژی چهره کسب‌وکار را برای همیشه عوض کند، «تفکر مکانیکی» کارایی زیادی داشت و مدیران به هدف‌گذاری، بررسی مشکلات و تهیه برنامه‌های عملی برای بهبود عملکرد کوتاه‌مدت می‌پرداختند.
  • شرکت‌ها برای بقا در محیط فعلی کسب‌وکار باید از شش ویژگی «تفکر زیستی» استفاده کنند و رهبران شرکت باید به‌جای کنترل شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی،‌ راهی برای اثرگذاری بر آن‌ پیدا کنند.

 

 

کسب‌وکارها برای پیدا کردن پاسخ‌ سوال‌های‌شان کمتر به طبیعت توجه می‌کنند؛ اما مارتین ریوز، استراتژیست شرکت‌‌ها به این نتیجه رسیده که راز ماندگاری و طول‌عمر شرکت‌ها در زیست‌شناسی و طبیعت نهفته است. او معتقد است ویژگی‌هایی که سیستم ایمنی بدن انسان را تا این حد انعطاف‌پذیر می‌کند، همان ویژگی‌هایی است که شرکت‌ها باید برای رشد، واکنش به محیط و شکوفایی از آن استفاده کنند. مدیر سبز مطالعه این نظریه جالب ریوز را به رهبران و استراتژیست‌های شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند که به‌دنبال رویکردی طبیعی برای ماندگاری بیشتر هستند.

شرکت‌‌های آمریکایی به‌طور متوسط 30 سال عمر می‌کنند و احتمال شکست یا خریداری آن‌ها در پنج سال اول 32 درصد است. چه عواملی موجب پایداری کسب‌وکار می‌شوند؟ مارتین ریوز، استراتژیست کسب‌وکار معتقد است که شش ویژگی سیستم ایمنی بدن انسان در مورد شرکت‌ها هم صادق است:‌

  1. فراوانی. سیستم ایمنی بدن انسان از هر جزء خود پیش از آنکه به آن‌ها احتیاج باشد، میلیون‌ها کپی دارد تا در صورت حملات غیرمنتظره حاشیه امن داشته باشد.
  2. تنوع. تنوع اجزای این سیستم، بدن را در برابر دشمن‌های ناشناخته محافظت می‌‌کند.
  3. چندبخشی بودن. اگر یک جزء شکست بخورد و از بین برود، اجزای دیگر سیستم وارد میدان می‌شوند.
  4. سازگاری. این سیستم برای مقابله با تهدیدهایی که هنوز ظهور نکرده‌اند هم پادتن تولید می‌کند.
  5. احتیاط. این سیستم حتی به خطرات کوچک هم واکنش نشان می‌دهد و روش مقابله با مهاجمان قبلی در حافظه‌اش می‌ماند.
  6. هماهنگی. این سیستم با سایر سیستم‌های بدن انسان هماهنگ است.

کسب‌وکارهای کوته‌فکر این مدل را پیچیده، منزوی‌کننده، بیش‌ازحد واکنشی و بداهه‌گرا می‌دانند که برای منافع شخص دیگری طراحی شده است؛ اما همین مدل دلیل بقای سیستم‌های بیولوژیکی مثل جنگل‌ها و سیستم‌های قدیمی مثل امپراطوری رم بوده است. شرکت‌ها برای غلبه بر این بحران باید از سیستم ایمنی‌شان به‌درستی استفاده کنند.

وقتی تکنولوژی دیجیتال، بازار عکاسی آنالوگ را از رونق انداخت، شرکت کداک سقوط کرد؛ اما شرکت فوجی‌فیلم که با تهدیدهای مشابهی مواجه بود با استفاده از احتیاط، تنوع و سازگاری خطوط تولیدش را به تولید محصولات جدیدی مثل لوازم آرایش و دارو اختصاص داد.

وقتی یک آتش‌سوزی بزرگ تنها کارخانه تولید سوپاپ سیستم ترمز خودروهای تویوتا را ویران کرد، تویوتا از اصل چندبخشی بودن، هماهنگی و فراوانی استفاده کرد و پس از پنج روز کارخانه را دوباره راه انداخت.

تا اواسط دهه 1980، تفکر مکانیکی کارایی زیادی داشت و مدیران به هدف‌گذاری، بررسی مشکلات و تهیه برنامه‌های عملی برای بهبود عملکرد کوتاه‌مدت مشغول بودند، اما جهانی‌شدن و انقلاب تکنولوژی محیط کسب‌وکار را به محیطی سیال و غیرقابل‌کنترل تبدیل کرد.

شرکت‌ها برای کنار آمدن با دنیای امروز باید از شش اصل تفکر زیستی کمک بگیرند و به‌جای کنترل شرایط غیرقابل‌پیش‌بینی، بر این شرایط اثر بگذارند. به این منظور باید خود را یک شرکت تازه‌کار بدانند،‌ زیرا این نگرش برای بقای طولانی‌مدت حیاتی است.

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 34

کتاب کسب‌وکار همین است!

کتاب کسب‌وکار همین است!

نگاهی ساده به اجزای کلیدی کسب‌وکار

80،000 تومان

فقط 56،000 تومان