چگونه یادگیری مستقیم داشته باشیم؟
چگونه یادگیری مستقیم داشته باشیم؟
4.9
(7)

چرا روش‌های غیرمستقیم یادگیری با وجود مشکلات بدیهی همواره اساس عملکرد مدارس و بسیاری از پروژه‌های ناموفق خودآموزی هستند؟ پاسخ این است که یادگیری مستقیم اغلب دشوارتر، ناامیدکننده‌تر، چالش‌برانگیزتر و فشرده‌تر از مطالعه کتاب یا نشستن در یک سخنرانی است؛ اما این دشواری زیاد، منبعی غنی از مزیت‌‌های رقابتی برای هر بیش‌یادگیری فراهم می‌کند. اگر مایلید از روش‌هایی استفاده کنید که حتی با وجود این دشواری‌ها منجر به یادگیری مستقیم یا مرتبط شوند، در نهایت یادگیری بسیار موثرتر و سودمندتری خواهید داشت.

اکنون به بعضی از  سازوکارهایی که بیش‌یادگیران به‌منظور افزایش این اصل (یادگیری مستقیم) و برای بهره‌ بردن از آموزش معمولی مدرسه‌ای به کار می‌برند، می‌پردازیم.

 

1. یادگیری پروژه محور

بسیاری از بیش‌یادگیران برای یادگیری مهارهای موردنیاز خود بیش از این که به کلاس تمایل داشته باشند، دوست دارند پروژه‌ای انجام دهند. دلیل این تمایل ساده است: اگر یادگیری از طریق ساخت چیزی حاصل شود، بدون شک حداقل چیزی که یاد می‌گیرید نحوه ساخت آن است. اگر در کلاس شرکت کنید، باید وقت زیادی صرف یادداشت‌برداری و مطالعه کنید، بدون این که به هدفتان برسید.

آهنگ‌سازی، هنر، نجاری و نویسندگی مثال بسیار خوبی برای یادگیری پروژه محور است.

 

2. یادگیری غرقگی

غرقگی، فرایندی است که طی آن خود را در همان محیط هدفی قرار می‌دهید که قرار است مهارت را در آن به کار بگیرید. مزیت این شیوه در این است که این محیط بسیار بیشتر از یادگیری در شرایط عادی نیاز به تمرین دارد و نیز این که شما را در معرض موقعیت‌های متعددی قرار می‌دهد که می‌توانید آن مهارت را در آن به کار ببندید.

یادگیری زبان، نمونه مناسبی از مواردی است که غرقگی موثر است. با غرقه کردن خود در محیطی که به آن زبان حرف می‌زنند، نه‌تنها مطمئن می‌شوید که آن زبان را بیشتر از هر حالت دیگری تمرین خواهید کرد؛ بلکه با شرایط و محیط‌های متعددی رویاروی می‌شوید که مجبورید به خاطرش کلمات و عبارات جدیدی را یاد بگیرید.

 

3. رویکرد کار چند برابری

یک روشی که برای تقویت یادگیری مرتبط یافته‌ام افزایش چالش‌ها است؛ بدین منظور که آن سطح موردنیاز از مهارت در هدفی که تعیین شده، کاملا گنجانده شود. رویکرد کار چند برابری عبارت است از قرار دادن خود در شرایطی که به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد، بنابراین احتمال این که درس یا باز خوردی را نادیده بگیریم، کم می‌شود. شاید قرارگیری در چنین محیطی سخت به نظر بیاید؛ شاید احساس کنید هنوز آمادگی حرف زدن به زبانی را که کاملا یاد نگرفته‌اید، شاید از ایستادن روی صحنه و ارائه سخنرانی‌ای که آن را خوب از حفظ نکرده‌‌اید، می‌ترسید. این ترس‌ها اغلب موقتی هستند. اگر انگیزه کافی برای شروع این روش را داشته باشید، انجام آن در بلندمدت خیلی ساده‌تر است. یکی از رویکردهای اضافه‌کاری این است که برای خودتان آزمون، اجرا یا چالشی خاص را هدف قرار دهید که بالاتر از سطح مهارت موردنیاز شما باشد.

یادگیری مستقیم یکی از نشانه‌های برجسته بسیاری از پروژه‌های موفق بیش‌یادگیری است که تابه‌حال دیده‌ام. به‌ویژه به‌خاطر تفاوتی که با همان سبک قدیمی آموزشی که اکثر ما به آن عادت کرده‌ایم، دارد.

 

منبع: کتاب «بیش‌یادگیری»
نویسنده: اسکات یانگ
ناشر: نشر نوین
ترجمه: مریم شبیری

 

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 7

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب