5 ویژگی یک کارآفرین موفق
5 ویژگی یک کارآفرین موفق
5
(13)

تحول کسب‌وکار با تحول خودتان آغاز می‌شود. آقای جیم کالینز در کتاب «خوب به عالی» توضیح داده است که همیشه پشت موفقیت‌های بزرگ در کسب‌وکار، فرد یا افرادی وجود داشتند که خصوصیات اخلاقی آن‌ها باعث رشد شرکت شده است. ابتدای کار حتی اگر اغلب خصوصیات لازم را نداشته باشید، کسب‌وکارتان پیش می‌رود؛ ولی در نهایت به جایی می‌رسید که پیشرفت بیشتر به توسعه شخصیت شما بستگی دارد. به بررسی چند خصوصیت ضروری برای کارآفرینان بپردازیم.

 

1. جسارت

جسارت کارآفرینان موفق، همیشه برایم بسیار الهام‌بخش بوده است. این افراد کارهایی را انجام می‌دهند که انجامش برای خیلی از رقیبان ترسناک است. این افراد موفق با وجود ترس، کاری که فکر می‌کنند درست است را انجام می‌دهند؛ البته هیچ تضمینی هم برای موفقیت وجود ندارد. جسور بودن در کسب‌وکار باعث می‌شود سعی و خطاهای بیشتری انجام بدهیم. راز موفقیت در کسب‌وکار هم همین است. باید کارهای زیادی را امتحان کنیم، با این امید که برخی از آن‌ها نتیجه دلخواه را ایجاد خواهد کرد و البته بسیاری از این کارها نتیجه‌بخش نخواهد بود.

 

کارهای جدید انجام دهید

آقای پیتر تیل در کتاب «از صفر به یک» درباره عامل موفقیت شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت، آمازون و تسلا صحبت می‌کند. مهم‌ترین عامل مشترک بین تمام این شرکت‌ها رشد عمودی است. منظور از رشد عمودی انجام کارهایی است که تابه‌حال انجام نشده است؛ مثلا زمانی که اغلب شرکت‌ها درحال ساخت ماشین‌های تحریر بهتر بودند، مایکروسافت بر توسعه یک نرم‌افزار پردازشگر متن کار کرد که درنهایت نرم‌افزار ورد خلق شد.

بسیاری از شرکت‌ها به رشد افقی قانع می‌شوند؛ یعنی ببینند دیگران چه کرده‌اند و کارهای آن‌ها را کپی کنند و بهبود بدهند.

رشد عمودی و انجام کارهای جدیدی که دیگران هنوز انجام نداده‌اند، باعث پیشرفت کسب‌وکار می‌شود.

 

جسارت را تمرین کنید

همین الان این سوال را از خودتان بپرسید: «انجام کدام اقدام‌ها برای کسب‌وکارم مفید است و دلیل انجام نشدنش فقط ترس بوده است؟» شاید همین الان ایده‌هایی به ذهنتان بیاید. اگر ایده‌هایتان را ثبت می‌کنید، حتما ایده‌هایی پیدا خواهید کرد که می‌دانید درست هستند؛ ولی بارها یادداشت کرده‌اید و هیچ‌گاه انجام نداده‌اید. از امروز به خودتان بگویید: راهی ندارید جز اینکه شجاع‌تر و جسورتر شوید!

شاید باید تبلیغات بیشتر انجام بدهید؛ ولی می‌ترسید. شاید لازم است کسی را اخراج کنید؛ ولی به علت اضطراب این‌کار، مدام طفره می‌روید. شاید لازم است با یک تامین‌کننده یک جلسه جدی داشته باشید و امتیازهای بیشتری بگیرید؛ ولی این جلسه ترسناک به‌نظر می‌رسد.

هفته‌ای به یک مورد بپردازید که ترسناک به‌نظر می‌رسد. اگر هر هفته‌ کاری ترسناک انجام نمی‌دهید، توقع رشد قابل‌توجهی را نداشته باشید.

 

2. عمل‌گرایی

کارآفرینان موفق بسیار عمل‌گرا هستند. آن‌ها وقتی به این نتیجه می‌رسند که کاری لازم است انجام شود، در اولین فرصت اقدام‌های لازم را انجام می‌دهند و مدام تعلل نمی‌کنند.

بسیاری از فرصت‌ها در کسب‌و‌کار فقط برای مدت کوتاهی وجود دارند. چند روز تاخیر در ارسال یک پیش‌فاکتور، می‌تواند باعث انصراف خریدار شود. تعلل در فروش یک محصول باعث می‌شود قیمتش کاهش یابد. به‌تاخیر انداختن تماس با متقاضی استخدام، شاید باعث از دست دادن یک کارمند خوب بشود.

پس هم باید عمل‌گرا باشیم و هم کارها را در اولین فرصت انجام بدهیم. اگر کاری را می‌توانیم امروز انجام بدهیم، بهتر است امروز انجام شود!

 

3. تمرکز

تمرکز باعث می‌شود بر چند کار و پروژه خاص کار کنیم و مدام در حال تغییر مسیر نباشیم. فعالیت متمرکز می‌تواند باعث پیشرفت سریع شود. همچنین لازم است در کارهای روزانه خود تمرکز بالایی داشته باشید. با کار کردن متمرکز، با همان تلاش همیشگی می‌توانید دستاوردهای بیشتری داشته باشید.

 

4. قدرت ایجاد ارتباط

کارآفرینان موفق به‌سرعت با افراد اثرگذار ارتباط ایجاد می‌کنند و از پتانسیل‌های همدیگر به‌خوبی استفاده می‌کنند. اگر شخص ارزشمندی به دوست شما تبدیل شود، به‌راحتی می‌توانید در نامناسب‌ترین مواقع با او تماس بگیرید و از او کمک بخواهید.

 

5. خوش‌بینی

در کسب‌وکار مجبوریم کمی بیشتر از دیگران خوش‌بین باشیم. بیشتر کارهایی که انجام می‌دهیم شاید با شکست مواجه شود؛ ولی می‌دانیم راهی غیر از این نداریم؛ چون باید راه‌های زیادی را امتحان کنیم، به این امید که برخی از آن‌‌ها نتایج خوبی ایجاد خواهد کرد.

کارآفرینان ساده‌لوح نیستند؛ ولی همیشه بر بدترین پیامدهای یک کار تمرکز نمی‌کنند. این خوش‌بینی باعث می‌شود کارهایی را انجام بدهند که دیگران ترجیح می‌دهند انجام ندهند.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 13

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب