4 مدل برای داشتن کسب‌وکار بی‌نظیر
4 مدل برای داشتن کسب‌وکار بی‌نظیر
5
(7)

گاهی اوقات بهترین راه یادگیری، استفاده از مثال است. در این مقاله چهار مدل کسب‌وکار را مثال می‌زنم که سودآوری‌شان در طولانی‌مدت ثابت شده است. همان‌طور که مدل‌ها را بررسی می‌کنید به این نکته فکر کنید که چگونه می‌توانید قسمت‌هایی از استراتژی‌های آن را در کسب‌وکارتان به کار بگیرید.

 

1. یک‌بار بسازید، بارها بفروشید

اگر یک‌بار بسازید و یک‌بار هم بفروشید، بدترین نوع مدل کسب‌وکار را خواهید داشت. از طرف دیگر، داشتن یک مدل که یک‌بار ساخته شود و بارها بفروشد، بهترین مدل کسب‌وکار خواهد بود.

شرکت‌های نرم‌افزاری مانند مایکروسافت و اوراکل با استفاده از این مدل توانسته‌اند در جایگاه تولیدکنندگان موفق عصر دیجیتال قرار گیرند. نرم‌افزارها یک‌بار نوشته می‌شوند و بارهاوبارها فروخته می‌شوند. تولیدکنندگان نرم‌افزار در مقایسه با تولیدکنندگان محصولات فیزیکی از مزیت تولید نسخه‌های متفاوت برخوردارند. این نسخه‌های نرم‌افزاری باعث تداوم فروش شرکت‌های نرم‌افزاری و ادامه فعالیت خط تولید نرم‌افزارها می‌شوند.

یک سرمایه‌گذاری با هزینه‌های ثابت زیاد نیز یکی دیگر از راه‌های استراتژی (یکبار ساختن و بارها فروختن) است. زمین‌بازی‌های گلف، دیزنی‌لند، کشتی‌های گردشگری، هتل‌ها همگی از فروش تدریجی به مشتریان برای رسیدن به دارایی‌های اولیه‌ خود استفاده می‌کنند.

 

2. مزیت رقابتی واقعی در دستان تولیدکنندگان کم‌هزینه

گاهی اوقات مالکان کسب‌وکارها تولیدکنندگان کم‌هزینه را با تولیدکنندگان با حاشیه سود کمتر اشتباه می‌گیرند. توانایی تولید محصولات مشابه رقبا با هزینه‌ کمتر می‌تواند؛ مانند سلاحی محرمانه در دستان شما عمل کند.

به دلیل قیمت‌های مناسب محصولات در آمازون نسبت به سایر فروشگاه‌های اینترنتی، سهم بزرگی از بازار به این وبگاه اختصاص یافته است.

 

3. تجمل‌گرایی

با افزایش استانداردهای جهانی سطح زندگی، تقاضا برای کالاها و خدمات باکیفیت‌تر و شیک‌تر افزایش چشمگیری داشته است. بیشتر شرکت‌های موفق، از یک استراتژی در مدل کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. آنها بهترین تقاضاهای موجود در بازار را در نظر می‌گیرند و در کنار قیمت، مطلوبیت و جذابیت آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

در بازاری که در آن کیف‌ها فقط 50 دلار قیمت دارند، کیف‌های مارک کوچ، به قیمت‌های چند صد دلاری فروخته می‌شود.

خودروسازان تلاش می‌کنند با استفاده از فناوری‌های جدیدی مانند صندلی‌های ماساژور، قابلیت پارک خودکار، سیستم‌های مکان‌یابی روزبه‌روز بر ارتقای تولیدات بیفزایند.

مدل‌های کسب‌وکار تجملی، همیشه با کمی ریسک همراه خواهند بود، زیرا شما فقط بخش محدودی از بازار را برای کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنید. البته ممکن است شانس بیاورید و بازار کالاهای مصرفی خیلی رشد نکند. به‌هرحال ممکن است بتوانید حجم فروش را در بازار به دلیل افزایش قیمت‌ها گسترش دهید.

 

4. خلق محبوب‌ترین نام‌های تجاری

یکی از سودآورترین مدل‌های کسب‌وکار در تاریخ خلق یک برند محبوب و متمایز است. یک برند محبوب در واقع مانند شیپور عمل می‌کند و این امکان را به شرکت می‌دهد تا بتواند محصولات خو را به مقدار قابل‌توجهی و باقیمت‌های بسیار خوب به فروش برساند.

اپل یک برند محبوب برای نسل کنونی است. شرکت‌های نایک و آرمور می‌توانند تحت لوگوی خود گستره‌ای از محصولات ورزشی ازجمله کفش و لباس را تولید کنند و آن را دو برابر قیمت محصولات معمولی بفروشند.

اکثر بازارها توسط رقبای ثابت و حرفه‌ای شناسایی شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند؛ بنابراین سعی کنید از رقابت مستقیم با آن‌ها بپرهیزید. اگر می‌خواهید در طولانی‌مدت موفق باشید، باید نوآوری کنید، اما انجام‌ دادن آن همیشه راحت نیست. پس می‌توانید از این روش‌ها الهام بگیرید.

 

منبع: کتاب «مدل‌های کسب‌وکار»
نویسنده: جیم میول هازن
ناشر: آوند دانش
ترجمه: الناز رفیعی‌پور، احسان منصوری

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 7

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب