3 روش محبوبیت رایگان کسب‌وکار به‌کمک رسانه‌ها
3 روش محبوبیت رایگان کسب‌وکار به‌کمک رسانه‌ها
4.1
(9)

در این مقاله می‌خواهم در مورد روابط‌عمومی یا Public Relations یا به‌اختصار PR با شما صحبت کنم. روابط‌عمومی علمی است که به ما کمک می‌کند با رسانه‌ها ارتباط برقرار کنیم. منظور از رسانه‌ها تمام مجلات، نشریات، تلویزیون، رادیو و… است که بتوانیم با روش‌های رایگان از طریق رسانه‌ها خدمات و محصولات خودمان را تبلیغ کنیم یا کسب‌وکار و شرکت خودمان را معروف‌تر کنیم.

 

علم روابط‌عمومی

علم روابط‌عمومی به این موضوع می‌پردازد که چگونه می‌توانیم با رسانه‌ها دوست شویم و ارتباط خوبی داشته باشیم و بدون اینکه پول تبلیغات بپردازیم بتوانیم از راه‌های غیرمستقیم اعتبار و شهرت کسب کنیم.

 

1. نوشتن مقاله در مجلات

مثلا می‌توانیم مقاله‌ای را برای مجله‌ای ارسال کنیم که آن مقاله به‌هیچ‌وجه تبلیغاتی نیست و کاملا آموزشی است و مطالب ارزشمندی را در خود دارد. همین مقاله به طور غیرمستقیم می‌تواند به ما در بازاریابی خودمان یا کسب‌وکارمان کمک کند.

بسیاری از مجلات در ایران حاضرند مقالات شما را چاپ کنند. اگر مطابق با معیارهای خودشان باشد به‌ازای آن آدرس وب‌سایت شما یا آدرس ایمیل شما و همچنین اسم شما را به‌عنوان نویسنده در مجله ذکر کنند.

بنابراین با این روش غیرمستقیم می‌توانید کانالی ایجاد کنید که مخاطبان اگر از مطلب نوشته شده شما خوششان آمد می‌توانند ارتباط خودشان را با شما حفظ کنند و کم‌کم تبدیل به دوستان یا مشتریان شما شوند.

 

2. مصاحبه با مجلات معتبر

روش دیگر روابط‌عمومی این است که کاری کنیم یک مجله معتبر با ما مصاحبه کند و این یکی از قوی‌ترین روش‌های بازاریابی است که یک مجله با ما به‌عنوان یک فرد موفق یا در مورد محصول جدیدی که تولید کرده‌ایم مصاحبه کند و همین موضوع باعث می‌شود که محصول ما و خود ما معرفی شویم و معمولا احتمال خوانده شدن مصاحبه‌ها در ایران خیلی بیشتر از مقالات است؛ بنابراین اگر بتوانیم در این کار موفق شویم افراد زیادی با کسب‌وکار ما آشنا خواهند شد.

 

3. حامی مسابقات و نظرسنجی‌ها

روش دیگر روابط‌عمومی که به‌راحتی می‌توانیم از آن استفاده کنیم این است که با مجلات و رسانه‌‌‌های دیگر تماس بگیریم و از آن‌ها درخواست کنیم که مسابقه‌، نظرسنجی و… را برگزار کنند و ما به‌عنوان حامی برنامه هدایایی از محصولات خودمان را از طرف آن مجله به خوانندگان بدهیم که معمولا در این حالت نام ما یا کسب‌وکار ما به‌عنوان حامی این مسابقه در مجله ذکر خواهد شد و حتی شاید عکس محصولات ما را به‌عنوان جوایز در مجله چاپ کنند که می‌تواند اعتبار زیادی برای کار ما ایجاد کند.

 

اغلب کارآفرینان و کسانی که کسب‌وکارشان را به‌تازگی شروع کرده‌اند معمولا بودجه کافی ندارند که در تبلیغات گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین هر کارآفرین یا هر شرکت نوپایی یکی از هدف‌هایش باید این باشد که بتواند با رسانه‌ها کاملا دوست باشد و این دوستی با رسانه‌ها با سود رساندن به رسانه‌ها آغاز می‌شود نه اینکه فقط منافع خودمان را در نظر بگیریم. شاید لازم باشد بارها یا ماه‌ها مقالات بسیار ارزشمندی را ارائه کنیم که به‌هیچ‌وجه هیچ اشاره‌ای به کسب‌وکار ما نمی‌کند و کم‌کم این فرصت به ما داده شود که کسب‌وکار خودمان را هم به خوانندگان معرفی کنیم.

 

نتیجه

از امروز بر این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید از رسانه‌های اطرافتان مانند رادیو، تمام مجلات و حتی سایت‌های خبری مهم ایرانی استفاده کنید و همکاری‌هایی را شروع کنید که به نفع دو طرف باشد.

 

میانگین امتیاز 4.1 / 5. تعداد آرا: 9

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب