قدم اول در راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی
5
(1)

درآمد پایدار چیست؟

در کسب‌و‌کار معمولا کسانی موفق‌تر هستند که به دنبال درآمدهای پایدار هستند. درآمدهای پایدار معمولا زمان و انرژی زیادی از ما نمی‌گیرند. البته لازم است یک بار باید برای راه‌اندازی سیستم، وقت و هزینه کافی اختصاص داد و بعد از اتمام کار می‌توان با کم‌ترین تلاش درآمد تکراری کسب کرد.

فرض کنید یک تعمیرکار اتومبیل روزانه حداکثر می‌تواند 10 اتومبیل را تعمیر کند؛ بنابراین درآمد او حد و مرز مشخصی دارد و همچنین پایدار نیست. اگر این تعمیرکار، یک روز کار نکند درآمدی کسب نمی‌کند. حال اگر این تعمیرکار بسته آموزشی کاملی درست کند که در آن به تعمیرکاران دیگر تجربیات خود را آموزش دهد، می‌تواند درآمد بسیار بیشتری داشته باشد و درآمد او پایدار است یعنی یک بار کاری را انجام می‌دهد و مدت‌ها از همان کاری که یک بار انجام شده، سود کسب می‌کند.

اینترنت این امکان را فراهم آورده تا بتوانید با کم‌ترین هزینه، کسب‌و‌کاری پایدار راه‌اندازی کنید. در مراحل پیشرفته‌تر، کل فرایند خرید می‌تواند به صورت خودکار انجام شود. البته نباید این تصور اشتباه پیش آید که تمامی کارها به خودی خود انجام خواهد شد، بلکه فقط فرایند فروش اتوماتیک است و باز هم نیاز به انجام کارهای فراوانی از طرف شما است؛ مثلا هر روز باید به ایجاد ترافیک برای سایت بپردازید، به ایمیل‌های مشتریان پاسخ دهید و …

اولین قدم برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی و رسیدن به درآمد پایدار، داشتن یک وب‌سایت است تا بتوان از طریق آن به ارائه محصولات و خدمات پرداخت و درآمد کسب کرد.

گام‌های ابتدایی برای راه‌اندازی سایت

برپا کردن یک سایت قوی، فعال و پویا که بتواند نیازهای تبلیغاتی و تجاری شما را تامین کند، سه گام اساسی دارد:

1. ثبت دامنه

ابتدا باید یک دامنه مناسب برای سایت خود انتخاب کنید. دامین یا دامنه، همان نام سایت شما است که در مرورگرهایی مثل کروم یا فایرفکس تایپ می‌شود تا سایت شما نمایش داده شود؛ مثلا اسم سایت من modiresabz.com است. کسی که می‌خواهد وارد سایت شود با تایپ این دامنه وارد سایت می‌شود.

برای ثبت دامین یا دامنه سایت ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که این نام قبلا توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد. این کار را می‌توانید به کمک شرکتی که در زمینه ثبت دامین فعالیت می‌کند انجام دهید. شما نمی‌توانید یک دامنه را بخرید! دامنه‌ها فقط به صورت سالانه یا چند ساله اجاره داده می‌شوند؛ بنابراین با یک بار ثبت دامنه کار تمام نمی‌شود و سال‌های بعد باید با پرداخت مبلغی آن را تمدید کنید. در غیر این صورت مالکیت آن از دست شما خارج می‌شود و شخص دیگری می‌تواند آن را ثبت کند.

برای اطمینان از موجود بودن نام مورد نظر می‌توانید به سایت‌ Namecheap.com مراجعه کنید.

در انتخاب نام دامنه به موارد زیر توجه کنید

 1. امکان تایپ اشتباه حداقل باشد.

از نام دامنه‌ای استفاده کنید که افرادی معمولی با شنیدن آن بتوانند بدون اشتباه آن را تایپ کنند و نتوان آن را به چندین طریق مختلف نوشت.
فرض کنید نام سایتی «زیبایی شناسی» باشد، این نام را می‌توان به روش‌های متفاوت تایپ کرد.

Zibayishenasi.com

Zibaeishenasi.com

Zibayishenassi.com

بنابرین نام «زیبایی شناسی»، نام دامنه مناسبی برای سایت نیست!

2. از حروف کم‌تری استفاده شود.

البته پیدا کردن نام دامنه کوتاه کار آسانی نیست ولی در هر صورت باید سعی کرد از نام‌های خیلی طولانی استفاده نشود. هر چه نام دامنه کوتاه‌تر باشد تایپ آن آسان‌تر خواهد بود.

3. به خاطر سپردن نام دامنه آسان باشد.

یکی از بدترین نام‌های دامنه، حروف اختصاری نام یک کسب‌و‌کار است؛ مثلا فرض کنید نام شرکتی «فناوران نرم‌افزار روز» است. نام دامنه fnr.com نام مناسبی نیست؛ زیرا بسیاری از مخاطبان نام کامل شرکت اصلا برایشان مهم نیست و آن را را حفظ نمی‌کنند تا بتوانند به راحتی حروف اختصاری آن را به خاطر آورند. هر چه از واژه‌هایی استفاده کنید که تصویری هستند راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند؛ مثلا sibesabz.com به راحتی فراموش نخواهد شد چون شما تصویر یک سیب سبز را به خاطر می‌سپارید. همین الان آیا می‌توانید بدون نگاه کردن به چند خط قبلی نام شرکتی که گفتیم را به خاطر بیاورید!؟ پس کاملا واضح است که نامی در ذهن نماند ارزشی ندارد.

دامنه‌های فارسی

موضوع بسیار جالبی که اخیرا اتفاق افتاده آن است که امکان ثبت دامنه‌های فارسی امکان‌پذیر شده است؛ یعنی نام سایت شما می‌تواند مثلا «net.بازاریابی» باشد. این امکان بسیار باارزش است زیرا از دیدگاه موتورهای جست‌وجویی مانند گوگل زمینه کاری سایت کاملا مشخص می‌شود و خیلی سریع‌تر می‌توانید به صفحات اول گوگل برسید.
برای خرید دامنه فارسی کافی است در گوگل کلمات ثبت دامنه فارسی را جست‌وجو کنید. شرکت‌های زیادی این خدمات را ارائه می‌دهند.

پسوند دامنه

نام دامنه شامل اسمی است که شما انتخاب می‌کنید و همچنین پسوندی که در انتهای نام می‌آید مثل com. یا ir. یا موارد دیگر. بهتر است در صورت ممکن از دامنه‌های با پسوند com. استفاده کنید زیرا اگر کسی پسوند سایت شما را فراموش کند احتمالا ابتدا com. را تست می‌کند.

مبلغ ثبت سالانه اغلب دامنه‌ها چیزی حدود 30 تا 50 هزار تومان است.

2. اجاره هاست

پس از ثبت دامین نوبت به گرفتن فضای وب یا اجاره هاست می‌رسد. اگر خیلی ساده بگوییم سایت شما شامل تعدادی فایل است که کاربر با تایپ آدرس سایت شما آن را می‌بیند. این فایل‌ها باید بر کامپیوتری نگهداری شود که به صورت شبانه‌روزی روشن باشد و به اینترنت پر سرعت متصل باشد. شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی یا هاستینگ دقیقا همین کار را انجام می‌دهند.

برای این منظور باید یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب را برگزینید. این شرکت‌ها نیز خدمات خود را به صورت سرویس ماهیانه یا سالانه ارائه می‌دهند. به این معنی که باید هر سال بابت نگهداری فایل‌ها و اطلاعات سایت خود روی کامپیوترهای شرکت میزبان مبلغی بپردازید.

هزینه خدمات میزبانی به عوامل مختلفی بستگی دارد و در بازار این خدمات می‌توانید طیف متنوعی از قیمت‌ها را بیابید. از جمله مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در این قیمت‌ها، حجم فضای وب (بر حسب گیگابایت)، پهنای باند اختصاص داده شده برای تبادل اطلاعات بین سایت شما و شبکه اینترنت (بر حسب گیگا‌بایت در ماه) و فناوری‌ها و امکانات از پیش نصب‌ شده روی کامپیوتری است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار میگیرد و اصطلاحا «سِروِر» نامیده می‌شود.
هزینه سالانه تمدید اجاره فضای وب روی هاست و تمدید حق ثبت دامین به صورت مستقیم توسط صاحب سایت باید پرداخت شود.

انواع هاست

دو نوع هاست داریم: هاست ویندوزی و هاست لینوکسی. اگر یادتان باشد گفتیم هاست یک کامپیوتر است که اطلاعات سایت شما را نگهداری می‌کند. اگر روی آن کامپیوتر سیستم‌ عامل ویندوز نصب شده باشد هاست ویندوزی است و اگر سیستم عامل لینوکس نصب شده باشد هاست لینوکسی است.

اگر سایت شما به زبان برنامه‌نویسی PHP نوشته شده باشد باید از هاست لینوکسی استفاده کنید. البته هاست‌های ویندوزی هم وجود دارند که این زبان را پشتیبانی کنند.

اگر از زبان یا بهتر بگوییم تکنولوژی ASP استفاده می‌شود باید هاست ویندوزی تهیه کنید. قیمت هاست‌ ویندوز معمولا گران‌تر از هاست لینوکس است.

تقریبا تمام مشخصات هاست قابل ارتقا هستند؛ مثلا شاید در ابتدای کار شاید ندانید که آیا هاستی با ظرفیت 500 مگابایت برای کارتان کافی است یا نه. شما می‌توانید یک هاست با ظرفیت 500 مگابایت تهیه کنید و هر زمان احساس کردید نیاز به ظرفیت بیشتر دارید می‌توانید آن را به مثلا یک گیگابایت ارتقا دهید.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

کتاب بازاریابی عصبی

کتاب بازاریابی عصبی

23 ترفند جدید برای افزایش فروش با شناخت عملکرد مغز

180.000 تومان

فقط 126،000 تومان