چگونه فرهنگ عمل‌گرایی را در کسب‌وکار خود ایجاد کنیم؟
چگونه فرهنگ عملگرایی را در کسب‌وکار خود ایجاد کنیم؟
5
(8)

رهبر سازمان مسئول نتایج است و نتایج حاصل فرهنگ عمل‌گرایی است. این یعنی به جز شرایط غیرمنتظره، همه باید به وعده‌هایشان عمل کنند. شاید هرکسی به این روش عمل نکند، ولی انتظار شرکت این است که به اهدافش برسد، نه اینکه شکست بخورد. برای ایجاد چنین فرهنگی باید چند کار را انجام دهید.

 

1. تعیین و بیان اهداف

با این حرکت ساده تعیین و بیان اهداف، احتمال موفقیت استارتاپتان بالا خواهد رفت. این‌طوری همدلی در سازمان ایجاد می‌شود و یک راهنمای روز‌به‌روز برای کارکنان مشخص خواهد شد.

 

2. سنجش روند پیشرفت

اهداف وقتی به درد می‌خورند که روند پیشرفت را بسنجید. سنجش هر کاری آن را به سرمنزل مقصود می‌رساند. این یعنی اگر اهداف درستی انتخاب نکنید، کار اشتباه پیش خواهد رفت. باید در استارتاپ هر هفته نتایج را بررسی گزارش کنید.

 

3. کانون پاسخ‌گویی را مشخص کنید

اگر در عرض ده ثانیه نفهمید چه کسی مسئول دستیابی به اهداف است، یک جای کار ایراد دارد. آدم‌های خوب، پاسخگویی را قبول می‌کنند. آدم‌های عالی پاسخگویی را طلب می‌کنند. وقتی کسی بفهمد زیر ذره‌بین و مسئول پاسخگویی است، انگیزه‌ موفقیتش بالا می‌رود.

 

4. قسمتی از راه‌حل باشید

رهبر باید بخشی از راه‌حل باشد، نه مساله. این یعنی شما یا فرهنگ عمل‌گرایی ایجاد می‌کنید یا فرهنگ خوش‌بینی بی‌قاعده و بی‌دلیل را ترویج می‌دهید. شما باید الگوی بقیه باشید و به وعده‌هایتان عمل کنید.

 

5. به افراد موفق پاداش دهید

باید به افراد تاثیرگذار در استارتاپتان پاداش دهید. می‌توانید از امتیازهای جانبی، پول، مرخصی یا ناهار مجانی استفاده کنید. مهم این است به افراد موفق جایزه دهید، نه کسانی که فقط دنباله‌رو بقیه هستند.

 

6. تا جایی جلو بروید که مساله حل شود یا دیگر مهم نباشد

همه دوست دارند روی جدید‌ترین و داغ‌ترین موضوعات کار کنند. چه کسی دوست ندارد به‌جای حل مشکلات محصول فعلی، سراغ محصول تحول‌آفرین بعدی برود؟ نباید پروژه‌های قدیمی و خسته‌کننده را نادیده بگیرید. رفع باگ برای شما ملال‌آور است، نه برای مشتری که تازه محصولتان را خریده است.

 

منبع: کتاب «هنر شروع کردن»
نویسنده: گای کاوازاکی
ناشر: نگاه نوین
ترجمه: محمد حسن گلستانه

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 8

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب