مدیر سبز تی‌وی

قسمت: 3 ژان بقوسیان

دانلود ویدیو

کیفیت HD کیفیت Full HD

دلیل شکست کارآفرینان

4.5
(57)

این مطلب مربوط به یکی از بزرگ‌ترین موانع کارآفرینان است که باعث می‌شود پروژه‌هایشان به نتیجه نرسد و کارهایشان با موفقیت پیش نرود و حتی گاهی باعث می‌شود که کسب‌وکارشان را از دست بدهند.

 

لحظات تعیین‌کننده هنگام انجام کارهای سخت

کارآفرینان در زندگی کسب‌وکاری خودشان با لحظات تعیین‌کننده‌ای مواجه می‌شوند که واکنش درست در لحظات تعیین‌کننده مشخص می‌کند که آیا موفق خواهند شد یا خیر.
شاید سریال American Ninja Warrior را دیده باشید. در این سریال افرادی هستند که باید موانع خیلی سختی را پشت‌سر بگذارند. این موضوع نیاز به یک انرژی فیزیکی و همچنین تمرکز خیلی بالا دارد تا بتوانند این مراحل را پشت‌سر بگذارند و موفق شوند.

نکته عجیب سریال این است که بسیاری از کسانی که موفق می‌شوند برخلاف تصور، قوی‌ترین‌ها نیستند؛ یعنی افرادی وجود داشتند که سال‌ها باشگاه داشتند و کاملا آمادگی بدنی خوبی دارند و حرفه‌ای‌تر هستند و در کنار آن افراد دیگری وجود دارند که شاید به این حد آمادگی جسمانی نرسیده‌اند ولی به قهرمانی می‌رسند.

فرق این دو گروه «عبور از لحظات تعیین‌کننده» است که باعث می‌شود افرادی که شاید آمادگی جسمانی کمتری دارند بتوانند موفقیت بزرگ‌تری را کسب کنند. اگر این مسابقه را با دقت تماشا کرده باشید با نگاه کردن به چشم شرکت‌کننده می‌توانید تشخیص دهید که شخص شاید یک زمان کوتاهی قبل از اینکه شکست بخورد، در ذهن خود آن شکست را قبول می‌کند و تسلیم می‌شود.

یکی از شرکت‌کننده‌ها در ابتدای مسابقه گفت که می‌خواهم به خاطر دختر کوچکم تا آخر مسابقه بروم که بعدها باعث افتخار خانواده شوم. این فرد آمادگی جسمانی معمولی‌تری داشت و در چشم این فرد بارها می‌دیدید زمانی که توقف می‌کند شاید به این موضوع فکر می‌کند که آیا تسلیم شود یا تمام قدرتش را جمع کند و یک مرحله دیگر پیش برود.

نکته جالب این است که اغلب ما از لحاظ فیزیکی زمانی که احساس می‌کنیم نیرویی نداریم و نمی‌توانیم ادامه دهیم این‌گونه نیست و هنوز نیرو داریم؛ چون اگر شرایط بدن به شرایط بدی برسد بدن به صورت خودکار دستور می‌دهد که ما بیهوش شویم و بدن کاری می‌کند که این مراقبت را انجام دهد تا بیشتر از آن به بدن فشار وارد نشود.

 

اهمیت تصمیم‌گیری درست در لحظات تعیین‌کننده

بنابراین این نکته خیلی مهم است که در لحظات تعیین‌کننده این تصمیم ما است که باعث می‌شود در کاری موفق شویم یا شکست بخوریم.

لحظات تعیین‌کننده، لحظاتی هستند که کارآفرین به این نتیجه می‌رسد که ادامه راه دیگر فایده‌ای ندارد و دیگر نمی‌تواند پیش برود. اگر کارآفرین تشخیص دهد که این یک لحظه تعیین‌کننده است و کمی بیشتر تلاش کند می‌تواند این لحظه را پشت‌سر بگذارد و به موفقیت برسد.

اکثر افراد می‌دانند که ایده‌های کارآفرینی و پروژه‌های کسب‌وکار به گونه‌ای است که شاید در اولین،‌ دومین یا حتی دهمین تلاش موفق نمی‌شویم. افرادی موفق می‌شوند و یک پروژه را با موفقیت به پایان می‌رسانند که شاید چندبار بیشتر از دیگران تلاش می‌کنند و حاضر نمی‌شوند به راحتی تسلیم شدن را بپذیرند.

 

تشخیص لحظات تعیین‌کننده

نکته مهم آن است که شما به عنوان یک کارآفرین یا یک صاحب کسب‌وکار که پروژه‌های زیادی را پیش می‌برید باید بتوانید لحظات تعیین‌کننده خودتان را تشخیص دهید.

لحظات تعیین‌کننده معمولا لحظاتی هستند که شما به این نتیجه می‌رسید کار پیش نمی‌رود و معمولا زمانی این اتفاق پیش می‌آید که شما در حداقل انرژی خودتان هستید و کاملا خسته و شاید مایوس و ناامید باشید و یک تصمیم لحظه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا در این کار موفق شوید یا خیر.

 

یک مثال از تصمیم‌گیری در لحظه تعیین‌کننده

سال‌ها قبل تصمیم گرفتم به هر قیمتی که شده در ایران وبینار برگزار کنم و شاید حداقل 10 سایت برگزاری وبینار را خریداری کردم و بعد از چند ساعت تست کردن به این نتیجه رسیدم که امکان‌پذیر نیست و ارتباط اینترنتی از ایران به آن سرویس وبیناری قطع است و اصلا نمی‌توان وبینار برگزار کرد. روزی که کاملا خسته بودم و تصمیم گرفتم فعلا این کار را کنار بگذارم و بعد از ساعت کاری بود، تصمیم گرفتم یک تلاش دیگر انجام دهم و همان آخرین تلاشی که انجام دادم باعث شد وب‌سایتی را پیدا کنم تا بتوانیم بدون مشکل از آن استفاده کنیم و آن پروژه به موفقیت رسید.
اگر تصمیم می‌گرفتم آن تلاش را متوقف کنم هیچ‌وقت به آن نتیجه دلخواه نمی‌رسیدیم.

 

از لحظات تعیین‌کننده به درستی عبور کنید

بنابراین ایده اصلی این مقاله این است که به عنوان کارآفرین و صاحب کسب‌وکار در پروژه‌ها و کارهای خودتان لحظات تعیین‌کننده را تشخیص دهید. همان‌طور که گفته شد لحظات تعیین‌کننده لحظاتی هستند که شاید مایوس و ناامید شدید و انرژی‌تان به حداقل رسیده و کار به خوبی پیش نمی‌رود و شما با یک تصمیم بزرگ مواجه هستید که آیا این کار را کمی دیگر ادامه دهم یا تسلیم شدن را بپذیرم.

افراد زیادی گزینه دوم را انتخاب می‌کنند و بر اثر خستگی تسلیم شدن را می‌پذیرند ولی گاهی شاید یک یا چند تلاش بیشتر این افراد را به نتیجه برساند.

امیدوارم از امروز هروقت با مشکلی در کسب‌وکارتان مواجه می‌شوید، مهم نیست که بزرگی این مشکل چقدر باشد و این مشکل چقدر وحشتناک باشد، به خودتان بگویید شاید این یک لحظه تعیین‌کننده‌ای است که آینده این پروژه و آینده کسب‌وکار به همین تصمیم لحظه‌ای من بستگی دارد که شاید بر اثر خستگی و بر اثر یاس و ناامیدی تصمیم اشتباهی بگیرم.

بنابراین امیدوارم به عنوان کارآفرین از امروز بتوانید تمام لحظات تعیین‌کننده کسب‌وکارتان را با موفقیت پشت‌سر بگذارید و همیشه در این لحظات تصمیم درست را بگیرید. موفق باشید.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 57

13 دیدگاه برای “دلیل شکست کارآفرینان

  1. حسین سلیمانی گفته:

    واقعا اموزنده و مفید و ادم متوجه‌میشه که هر اشتباهی علتی میتونه داشته باشه و این باعث میشه ادم صبور تر‌ و موشکافانه تر ب مسعله نگاه کنه

  2. علی اکبر اسداللهی گفته:

    هر چقدر انسان بزرگتر، مشکلات پیش رو بزرگتر (هر مساله یک مشکل و هر مشکل یک مساله قابل حل برای انسان‌هایی که می‌خواهند و می‌توانند). مدیریت یعنی توان تحمل حل مسایل بزرگ و بکارگیری نقاط قوت افراد با نگاهی سیستمی، با راه حلی ساده و شفاف… سپاس و درود از مطالب فوق العاده اثر بخش و اثر گذار

  3. احمد رسولی گفته:

    سلام استاد بقوسیان . باز هم مثل همیشه آموزش شما عااالی و فوق العاده بود . دقیقا همینطوره که شما می‌گید . در کتاب دانش ثروتمند شدن والاتز وتلز این موضوع رو به این صورت توضیح می‌ده که گاهش ممکن به صورت پنهانی با شکست روبرو بشید و فکر کنید که دیگه راهی وجود نداره و انگار نیرویی از پیشرفت کارها جلوگیری می‌کنه . اما باید به تصویر خود از هدفتان پایبند باشید و در ذهن به‌ خاطر رسیدن به هدفتان سپاسگذار خدا باشید و نا امید نشوید . این توضیح شما منو به یاد این کتاب انداخت . خیلی موقع ها شاید اتفاقی بزرگتر برای ما در شرف وقع هست که ما از اون خبر نداریم و از عدم پیشرفت کارها نا امید می‌شیم . ولی در صورت نا امید نشدن و تلاش مضاعف هست که انسان به اهدافش می‌رسه

  4. مجید زادگی گفته:

    سلام استاد عزیز
    ممنون از ویدیوی خوبی که گذاشتید
    توی این قطع شدن اینترنت و بی کاری کسب و کارهای اینترنتی صحبت های شما برای من خیلی دل گرم کنند و امیدوار بخش بود
    متشکرم
    موفق و پیروز باشید مثل همیشه.

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه، نیاز است که وارد حساب کاربری خود شوید

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب