خلاصه کتاب قوانین ساده
خلاصه کتاب قوانین ساده
4.6
(28)

کتاب قوانین ساده حاوی قوانینی سرانگشتی است که شما را به اهداف حرفه‌ای و شخصی هدایت می‌کند. نکات ارائه شده در خلاصه کتاب قوانین ساده کمک می‌کند تا سادگی را در دنیای مدرن و پیچیده‌ کشف کنید، بدون داشتن چک‌لیستی طولانی که زندگی شما را در دست بگیرد.

 

دستاوردهای بیشتر، فقط با چند قانون ساده

اگر می‌خواهید زندگی‌تان را تغییر دهید یا لاغرتر شوید، دنیایی از کتاب‌های راهنما و سایت‌های متخصصان برای کمک به شما وجود دارد. کافی است با فنجان قهوه خوب و چند کلوچه شروع به خواندن کنید. وقتی چند صد صفحه پیش رفتید، نیمی از نکاتی را که خوانده‌اید فراموش کرده‌اید و به یک زندگی جدید لذت‌بخش یا تناسب‌اندام نزدیک نشده‌اید.

چرا؟ نکته مهم در مورد قوانین این است: اگر تعداد قوانین بیش از آن است که به‌خاطر بسپارید، ممکن است همه آنها را فراموش کنید! این کار فقط تمرین خوبی برای حافظه است، البته راه‌های بهتری برای این کار وجود دارد.

همچنین قوانین خوب، ساده هستند و این امکان را می‌دهند که روی موارد مهم تمرکز کنید و به موقعیت‌های جدید واکنش مناسب نشان دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که موفق‌ترین شرکت‌ها در اقتصاد جدید مجموعه کوچکی از قوانین ساده داخلی را به سیستم‌های پیچیده‌تر ترجیح می‌دهند.

بنابراین چگونه می‌توانید قوانین ساده مناسب را برای موقعیت خاص خود تعیین کنید؟

 

جهان بسیار پیچیده است؛ اما قوانین ساده کمک می‌کند با آن مقابله کنیم

لحظه‌ای تصور کنید یک پزشک در بیمارستان ارتش هستید. چندین بیمار به‌شدت زخمی وارد می‌شوند و با این وظیفه روبرو هستید که تصمیم بگیرید چه کسی را اول درمان کنید. چه می‌کنید؟ خوشبختانه برای شما، تعداد انگشت‌شماری از قوانین قابل‌اعتماد وجود دارد که کار را ساده‌تر می‌کند.

قوانین ساده دستورالعمل‌هایی مشخصی برای فعالیت‌ها یا موقعیت‌های از قبل تعریف‌شده هستند. هدف آنها چیست؟ برای کمک به شما برای انتخاب‌های خوب، وقتی پیچیدگی زیاد می‌شود.

قوانین ساده عواملی را که باید در یک موقعیت در نظر بگیرید  را با برجسته کردن موارد حیاتی کاهش می‌دهند؛ بنابراین از تمرکز بر جزئیات بی‌اهمیت جلوگیری می‌شود. این شما را قادر می‌سازد تا انتخاب‌های خوب و سریع داشته باشید – چیزی که در یک بیمارستان ارتش بسیار مفید است. در این سناریوی فرضی چگونه موارد حیاتی را تشخیص می‌دهید؟

علائم حیاتی بیماران مانند نبض را بررسی کنید تا وخامت اوضاع را تخمین بزنید. این برای هر بیمار کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. کسانی که علائم حیاتی‌شان وخیم است باید زودتر تحت درمان قرار گیرند – مگر اینکه دیگر دیر باشد. در این صورت بهتر است روی نجات جان شخص دیگری تمرکز کنید. این دسته‌بندی بیماران، شما را از مخمصه «چه باید بکنید» خلاص می‌کند.

تنها ابزار مقابله با پیچیدگی، قوانین ساده هستند. دنیای ما خیلی ساده نیست. اولا، چیزهای زیادی به هم مرتبط هستند – از دستگاه‌های تکنولوژیکی ما در خانه تا بازارهای سراسر جهان. علاوه بر این، قوانین و مقررات خودمان به‌قدری پیچیده شده‌اند که به‌سختی می‌توان بر امور تسلط داشت.

 

کد مالیاتی ایالات متحده را در نظر بگیرید: متن آن 3.8 میلیون کلمه است. برای درک بهتر، این هفت‌برابر طولانی‌تر از رمان «جنگ‌وصلح» است! این کد آن‌قدر پیچیده است که دولت 1.2 میلیون تنظیم‌کننده مالیات استخدام کرده تا مشکل را حل کنند. عجیب نیست که قوانین مالیاتی ایالات متحده حتی کارشناسان را می‌ترساند: به طور متوسط، یک‌سوم توصیه‌های کارشناس مالیاتی اشتباه است.

در چنین دنیای هزارتویی، اشتباهات اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسند. اما با قوانین ساده، شانس خود را برای عبور از موقعیت‌های پیچیده افزایش می‌دهید.

 

پیروی از قوانین ساده آسان است و امکان انتخاب فراهم می‌کند

فرض کنیم می‌خواهید وزن کم کنید و تصمیم می‌گیرید در اینترنت تحقیق کنید. تنوع زیادی از رژیم‌های غذایی محبوب برای انتخاب وجود دارد. بااین‌حال، همه آنها یک چیز مشترک دارند: مجموعه کاملی از قوانین که یادآوری آنها تقریبا غیرممکن است. فقط آشنایی با یکی از رژیم‌ها، روزها طول می‌کشد. چقدر احتمال دارد آن را دنبال کنید؟

اولین مزیت بزرگ قوانین ساده این است که فقط چند مورد هستند، بنابراین به‌خاطر سپردن اجرای آن آسان است.

قوانین رژیم غذایی ساده نویسنده معروف «مایکل پولان» را در نظر بگیرید. او دهه‌ها تحقیق درمورد تغذیه را به سه قانون ساده تقلیل داد:

«غذا بخور»، که منظور او غذای واقعی و طبیعی است تا مواد فراوری شده و شبیه غذا. «نه خیلی زیاد»  و «بیشتر گیاهان».

قوانین آن‌قدر ساده است که شاید درست به نظر نرسد. اما طبق تحقیقات علمی واقعا جواب می‌دهد. زندگی بر اساس این قوانین خطر ابتلا به دیابت، چاقی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

سادگی قوانین مزیت دیگری نیز دارد. اگرچه راهنمایی مشخصی ارائه می‌دهند، اما مثل نسخه نیستند. این یعنی فضای بیشتری برای انتخاب و خلاقیت. برای مثال، قوانین رژیم پولان نمی‌گوید که برای صبحانه زغال‌اخته بخورید یا نان.

سادگی خلاقیت را تقویت می‌کند. گاهی لازم است برای پیشرفت، خودمان را محدود کنیم. کلود مونه نقاش امپرسیونیست بزرگ را در نظر بگیرید. از تصاویر او می‌توان فهمید که قوانین ساده‌ای مانند «سوژه‌ها را محدود کنید، بیشتر پشته‌های یونجه و نیلوفر آبی رسم کنید» و «روی نور تمرکز کنید» را به خود تحمیل کرد. این به او امکان داد تا عمیقا امکانات هنری این موضوعات را بررسی کند – و هنر بدیعی را ایجاد کند که نماینده دوران امپرسیونیسم بود.

 

قوانین ساده به هماهنگی رفتار جمع کمک می‌کند

وظایف خاصی وجود دارد که افراد نمی‌توانند به‌تنهایی انجام دهند – تصور ساخت اهرام توسط یک نفر سخت است! در چنین مواقعی، افراد گرد هم می‌آیند تا به نتایجی دست یابند که توسط فرد امکان‌پذیر نیست.

فقط انسان‌ها نیستند که به کارگروهی نیاز دارند: پادشاهی حیوانات نیز براین‌اساس رشد می‌کند. زنبورعسل ژاپنی را در نظر بگیرید. یک زنبور منفرد در برابر زنبور سرخ خشن و غول‌پیکری که به کندو نزدیک می‌شود شانسی ندارد. اما زنبورها با هم می‌توانند مهاجم را شکست دهند. آنها اطراف زنبور سرخ جمع می‌شوند و بال‌های خود را به‌قدری سریع می‌لرزانند که مهاجم در اثر گرمای بیش‌ازحد می‌میرد. به این کار «ترموبالینگ» می‌گویند.

درست مانند زنبورهای عسل، انسان‌ها برای موثر بودن نیاز به هماهنگی دارند – و اینجاست که قوانین ساده وارد می‌شوند. قوانین برای هدایت افراد به سمت یک هدف مشترک ضروری هستند. ازآنجایی‌که بعید است قوانین بیش‌ازحد پیچیده رعایت شوند، قوانین ساده بهترین راه برای مدیریت تعاملات افراد (و زنبورها) است.

قوانین ساده زمانی بهترین کارایی را دارند که جوامع هنجارهایی را تعیین کنند و اعضای خود را وادار کنند به آنها پایبند باشند. هنجارها قوانینی هستند که به‌قدری اساسی و بدیهی به نظر می‌رسند که مردم در مورد تعهد به آنها فکر نمی‌کنند.

به‌عنوان‌مثال Zipcar، بزرگترین شبکه اشتراک‌گذاری خودرو در جهان، هیچ مرکز تحویلی ندارد؛ بنابراین شخصی که ماشین اجاره می‌کند به‌شدت به نحوه ترک وسیله نقلیه توسط راننده‌ قبلی وابسته است. بنابراین لازم است قوانینی باشد. اما به‌جای زنجیر کردن کاربران به یک قرارداد طولانی و دقیق، Zipcar تنها شش قانون بسیار کوتاه و ساده مانند «باک را پر کنید» دارد. ازآنجایی‌که اکثر کاربران به قوانین پایبند هستند، می‌توان از هزینه‌ها و مشکلات زیاد جلوگیری کرد.

قوانین ساده بسیار مفید هستند و ما قطعا هر روز از آنها استفاده می‌کنیم.

 

سه نوع قانون ساده کمک می‌کند تصمیمات بهتری بگیریم

اکنون که می‌دانیم قوانین ساده چه هستند و چرا کار می‌کنند، بیایید انواع مختلف قوانین ساده را بررسی کنیم. در مجموع شش مورد از آنها وجود دارد. سه مورد اول قوانین سرانگشتی هستند که کمک می‌کنند تصمیمات بهتری بگیرید: قوانین مرزی، قوانین اولویت‌بندی و قوانین توقف.

قوانین مرزی شما را در تصمیم‌گیری‌های معمولی بله یا خیر راهنمایی می‌کنند. تصور کنید سارق هستید: چگونه تصمیم می‌گیرید وارد خانه‌ای شوید؟ البته، شما دنبال خانه خالی از سکنه هستید – اما چگونه می‌توانید به این موضوع پی ببرید؟

درحالی‌که تماشاگران فیلم ممکن است فکر کنند که مجرمان از فرمول‌های پیچیده برای برنامه‌ریزی جنایات خود استفاده می‌کنند، یک مطالعه نشان داد که آنها بیشتر بر یک قانون ساده تکیه می‌کنند و این تنها قابل‌اعتمادترین پیش‌بینی‌کننده در مورد اشغال بودن یا نبودن یک خانه است: «داخل خانه‌هایی نروید که یک وسیله نقلیه در بیرون پارک شده است.»

گروه دوم، قوانین اولویت‌بندی هستند. اگر بخواهید گزینه‌های مختلف را رتبه‌بندی کنید، این موارد مفید هستند. مثلا به‌عنوان سرمایه‌گذار گزینه‌های بی‌پایانی دارید، اما پولتان محدود است. چه چیزی را باید انتخاب کنید؟

فرمول‌های پیچیده تلاش می‌کنند به این سوال پاسخ دهند، اما هیچ‌کدام قانون ساده بابلیان نمی‌رسد: «مرد باید همیشه یک‌سوم پول را در زمین، یک‌سوم در تجارت و یک‌سوم را در دست داشته باشد». اگر به زبان امروزی ترجمه کنیم: بر دارایی‌های مختلف به طور مساوی سرمایه‌گذاری کنید.

گروه سوم، قوانین توقف هستند. دانستن زمان توقف می‌تواند شما را از چاقی نجات دهد. یک مثال بین فرهنگی: غذاهای کلاسیک فرانسوی آغشته به کره است، درحالی‌که بسیاری از آمریکایی‌ها از رژیم‌های غذایی کم‌چرب پیروی می‌کنند. بااین‌حال، فرانسوی‌های کمی از چاقی رنج می‌برند. چرا؟

تحقیق رفتارهای غذایی مردم شیکاگو و پاریسی‌ها را مقایسه کرد و نشان داد که فرانسوی‌ها هیکل لاغرتر خود را مدیون یک قانون ساده هستند: «وقتی احساس سیری کردید، از خوردن دست بکشید.»

 

سه قانون ساده دیگر برای بهبود عملکرد

پس از بررسی قوانین ساده‌ای که در تصمیم‌گیری صحیح کمک می‌کند، اکنون سه قانون دیگر را بررسی کنیم که می‌تواند در انجام بهتر کارها کمک کند.

گروه اول قوانین «چگونه» هستند. مهم‌ترین ویژگی آنها این است که خیلی تجویزی نیستند و فضای کافی برای خلاقیت باقی می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال، مفسران ورزشی را در نظر بگیرید. در روزهای اول، آن‌ها فقط آنچه به ذهنشان می‌رسید را می‌گفتند، تا اینکه «سیمور جولی دو لوتبینیر»، گوینده بی‌بی‌سی، انقلابی در این نقش ایجاد کرد.

گزارش‌های افسانه‌ای او بر اساس شش قانون ساده بود، مانند «مدام امتیاز یا نتیجه بازی را بگویید.» یا «تحقیقات قبل از بازی» را به اشتراک بگذارید، مانند حقایق تاریخی جالب یا اطلاعات شخصی در مورد بازیکنان. این قوانین امروزه بدیهی هستند، اما در آن زمان وجود نداشتند.

همچنین قوانین «هماهنگی» را داریم. این قوانین در زمینه‌های اجتماعی – زمانی که افراد در تعامل هستند – و باید بدانند چه کنند ضروری هستند. مثلا در کمدی بداهه، بازیگران باید در لحظه به پاسخ‌های خوبی برسند – بدون هیچ فیلمنامه یا تمرینی. چگونه؟ آنها از قوانین ساده استفاده می‌کنند که راهنمایی روشنی را ارائه می‌دهد.

برای وقت خریدن، آنها به هر چیزی که گفته می‌شود با «بله و…» پاسخ می‌دهند. قانون دیگر این است که هرگز جوک‌هایی که قبلا تهیه شده را نگویید. در اجرای مبتنی بر بداهه، آنها بر این قانون متکی می‌شوند که باید به نظر برسد در جای خود نیستند.

در نهایت، «قوانین زمان‌بندی» به ما کمک می‌کنند – قوانینی که زمان انجام کارها را تعیین می‌کند. به‌عنوان‌مثال، زمانی که باید به خواب بروید. این سوالی است که اگر مبتلا به بی‌خوابی هستید بسیار مشکل است. خوشبختانه، یافته‌های تحقیقات پزشکی در مورد خواب را می‌توان در چهار قانون ساده خلاصه کرد:

1. هر روز صبح در ساعت مشخصی بیدار شوید.
2. از رفتن به رختخواب تا زمانی که احساس خواب‌آلودگی نکردید خودداری کنید.
3. اگر نمی‌خوابید در رختخواب نمانید
3. زمان سپری‌شده در رختخواب را کاهش دهید.
4. این قوانین ساده‌ترین و موثرترین راه برای بهبود عادات خواب شما هستند.

در حال حاضر، ما درک خوبی از قوانین ساده در تئوری داریم. چگونه می‌توانید قوانین ساده شخصی خود را ایجاد کنید و آنها را اجرا کنید؟

 

تجربه و مذاکره امکان ساخت قوانین ساده را می‌دهد

ما نمی‌توانیم قوانین ساده شخصی خود را از ناکجاآباد بیرون بکشیم. برای اطمینان از اینکه قوانین ما درست هستند، باید بر مبنای دانش قابل‌اعتمادی باشند. چه منبعی؟ تجربیات شخصی خودمان.

هر روز چیز جدیدی در مورد زندگی در این جهان یاد می‌گیریم. در واقع، در تمام زندگی در حال یادگیری هستیم! چرا آنچه از گذشته آموخته‌اید را به قوانینی تبدیل نکنید که در آینده به شما کمک می‌کنند؟

این همان کاری است که کمدین برجسته «تینا فِی» انجام داد. او باتکیه‌بر تجربه‌اش با تهیه‌کننده

افسانه‌ای برنامه «Saturday Night Live» لورن مایکلز، 9 قانون ساده برای مدیریت یک نمایش کمدی نوشت – مانند «هنگام استخدام، درس‌خوان‌های هاروارد را با بداهه‌نویسان شیکاگو مخلوط کنید و هم بزنید» یا «هرگز به یک دیوانه نگویید که دیوانه است».

اگر احساس می‌کنید تجربه یا دانش ندارید، با استفاده از تجربیات دیگران شروع کنید. این برای شرکت‌های جوان که از مشاهده شیوه‌های رقبای معتبر سود می‌برند، روش مفیدی است. شرکت نتفلیکس با استفاده از قوانین شرکت سرویس اجاره دی‌وی‌دی «بلاک‌باستر»، مانند دریافت 4 دلار برای هر DVD به‌علاوه هزینه تاخیر، کارش را شروع کرد.

شما هم می‌توانید قوانین خود را بر اساس تحقیقات علمی دیگران قرار دهید؛ مثل همین قوانین بی‌خوابی که توسط محققان پزشکی خواب شکل گرفته است.

اگر به قوانین ساده نیاز دارید و نه فقط برای زندگی خود، بلکه برای به اشتراک گذاشتن با دوستان، همکاران یا عزیزانتان، چه؟ به یاد داشته باشید که قوانین ساده نتیجه مذاکرات موفق است.

این کاری است که «آژانس ملی اقیانوسی و جوی»، هنگام جستجوی قوانین تماشای نهنگ انجام داد تا از نهنگ‌های قاتل در حال انقراض در دریای سالیش محافظت کند.

تضاد منافع بزرگی بین دانشمندان، صاحبان قایق‌های خصوصی و کسب‌وکارهای تماشای نهنگ وجود داشت. خوشبختانه، آنها به یک قانون ساده رسیدند که همه با آن موافق بودند: همه قایق‌ها باید حداقل 180 متر از نهنگ‌ها و 365 متر دورتر از مسیر آن‌ها بمانند.

 

ساخت قوانین ساده در سه‌گام

اگر مشتاق هستید قوانین ساده خود را بسازید، سه‌گام حیاتی وجود دارد. ابتدا، «اقدام کلیدی» را برای رسیدن به هدف مشخص کنید.

برای شرکتی که می‌خواهد سود را افزایش دهد، اقدام مهم می‌تواند افزایش عاملی باشد که منجر به بیشترین سود می‌شود. مثلا پلتفرم معاملاتی eToro دارای یک ویژگی خاص است: eToro OpenBook – که در آن سرمایه‌گذاران متخصص استراتژی‌های معاملاتی خود را به اشتراک می‌گذارند. بسیاری از مبتدیان سرمایه‌گذاری برای مشاوره ارزشمند آنجا می‌روند. سرمایه‌گذاران خبره‌ای که توصیه‌های آنها بیشترین توجه را دارد رتبه «سرمایه‌گذار محبوب» را دریافت می‌کنند.

دو راه وجود دارد که سرمایه‌گذاران محبوب می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند:

خودشان معاملات زیادی انجام بدهند (و کارمزد تراکنش‌ها را بپردازند)
دنبال‌کنندگانی جذب کنند و آنها را تشویق به سرمایه‌گذاری کنند (و سرمایه‌گذار خودش کارمزد معامله را بپردازند).

بدیهی است که eToro می‌خواست سرمایه‌گذاران محبوب بیشتری را به سایت جذب کند، زیرا آنها درآمد بیشتری نسبت به بقیه داشتند.

در مرحله بعد، eToro نیاز داشت «گلوگاه» یا مشکلی که مانع پیشرفتشان شده بود را شناسایی کند. اینجاست که قوانین ساده بیشترین تاثیر را خواهند داشت. گلوگاه eToro OpenBook به‌وضوح کمبود سرمایه‌گذاران محبوب بود.

در نهایت، شما آماده هستید تا قوانین ساده خود را بر اساس اکتشافات دو مرحله قبل تدوین کنید. برای eToro، قانون ساده برای برنده شدن سرمایه‌گذاران محبوب بیشتر، ارائه پاداش بود – مانند پاداش‌های مالی به سرمایه‌گذارانی که به رتبه‌های بالاتری دست می‌یابند.

یک مثال ساده‌تر: اگر می‌خواهید وزن کم کنید، اقدام کلیدی شما کمتر خوردن است. یک گلوگاه رایج ممکن است میان‌وعده آخر شب باشد. برای جلوگیری از حملات نیمه‌شب به یخچال، این دو قانون ساده شخصی یکی از نویسندگان، دونالد سول است: «تنقلات را از ظرف کوچکی بخورید، نه از کیسه» و «اسنک‌ زیاد در کابینت نداشته باشید».

 

قوانین ساده همیشگی نیستند

پس از مدتی، می‌توانیم آن‌قدر به قوانین ساده خود عادت کنیم که پیروی از آنها به هیچ تلاشی نیاز ندارد. البته رسیدن به این سطح راحت است ولی متاسفانه دوام ندارد.

حتی اگر قوانین اولیه شما هنوز تا حدی کار می‌کنند، نباید از تلاش برای بهبود آنها دست بکشید. قوانینی که زمانی به‌خوبی کار می‌کردند ممکن است در صورت تغییر شرایط، اثرگذاری کمی داشته باشند. مثلا معمولا خوردن یک سیب در روز قانون خوبی است، اما اگر مینای دندان‌های شما نازک‌تر می‌شود، سیب‌های شیرین دیگر برای شما مناسب نیستند.

همچنین، قوانین اولیه شما ممکن است بر اساس فرضیات نیمه‌درست باشد. شرکت اینترنتی Airbnb فضایی است برای اجاره‌خانه‌های شخصی برای افراد. بنیان‌گذاران انتظار داشتند که مشتریان معمولی آنها افراد جوان با بودجه کم باشند و قوانینی را برای تطبیق با آنها ارائه کردند – مثلا بر شهرهایی متمرکز شدند که جشنواره‌ها را برگزار می‌کنند.

اما یک نظرسنجی نشان داد که در واقع، بسیاری از مشتریان آن‌ها بسیار مسن‌تر و ثروتمندتر از حد انتظار بودند و طبیعتا در مهمان‌نوازی سطح توقع متفاوتی نسبت به تماشاگران مشتاق جشنواره داشتند؛ بنابراین بنیان‌گذاران Airbnb قوانین خود را با آنچه آموخته بودند تطبیق دادند. به‌عنوان‌مثال، اکنون یک قانون می‌گوید: «همیشه صابون تازه داشته باشید.»

بااین‌حال، گاهی قوانین به طرز ناامیدکننده‌ای خارج از رده می‌شوند. در این مورد، باید آنها را کنار بگذارید. برنامه‌های تلویزیونی را در نظر بگیرید: قبل از استفاده گسترده از ضبط ویدیوی دیجیتال، اگر یک قسمت را از دست می‌دادید، شانس کمی برای دیدن آن داشتید.

در نتیجه، برنامه‌های تلویزیونی باید به‌گونه‌ای نوشته می‌شد که بدون توجه به قسمت‌هایی که از دست داده‌ بودید برنامه را پیگیری کنید. یکی از قوانین ضروری این بود: «یک گروه ثابت از شخصیت‌ها داشته باشید که در هر قسمت وجود دارند.» اما امروز، در یک برنامه تلویزیونی مانند House of Cards یک شخصیت در قسمت دوم ناپدید می‌شود و تنها در قسمت هشتم بازمی‌گردد. نتفلیکس با فراهم کردن امکان تماشای اپیزودها در هر زمان دلخواه، این قانون قدیمی منسوخ را زیر پا گذاشت و انعطاف‌پذیری خلاقانه‌تری را برای نویسندگان فراهم کرد!

 

پیام کلیدی کتاب قوانین ساده

در دنیای پیچیده امروز، قوانین ساده مفید هستند. این قوانین کمک می‌کنند انتخاب‌های بهتری داشته باشیم و عملکرد خود را بهبود ببخشیم، چون ساده هستند و قابل‌تغییر. با تجربه، مذاکره و مشاهده مشکلات خود، شما هم می‌توانید قوانین ساده شخصی خود را ایجاد کنید و حتی برای پیچیده‌ترین مشکلات راهکارهای آسانی پیدا کنید.

 

درباره نویسنده

دونالد سول استاد مدیریت و متخصص در زمینه استراتژی و اجرا در بازارهای آشفته است. او همچنین استاد سابق هاروارد و مدرسه تجارت لندن است.

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 28

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب