3 روش برای تهیه ویدیوی آموزشی
3 روش برای تهیه ویدیوی آموزشی
5
(4)

یکی از محصولات مدرس مرجع ویدیو است. تولید آموزش‌های ویدیویی سریع‌ترین روشی است که می‌تواند شما را معروف کند.

تماشای ویدیو جزو عادت‌های روزانه مردم شده است. مصرف ویدیو آن‌قدر رایج شده که باید از این فرصت به‌خوبی استفاده کنید. چند سال پیش تماشای ویدیو کار خیلی سختی بود و نیاز به دستگاه‌ پخش و تلویزیون بود. ولی اکنون افراد هر روز در گوشی خود حداقل چند ویدیو می‌بینند.

 

ایده‌آل‌گرا نباشید!

بسیاری از مدرس‌ها روی کیفیت ویدیو وسواسی بیش از حد دارند. اوایل کار خیلی وسواس نداشته باشید. شاید نورپردازی ویدیوی شما عالی نباشد ولی مهم آن است که محتوا و ارائه خوب باشد.

اگر از صحبت جلوی دوربین اضطراب دارید و کار سختی به‌نظر می‌رسد یک تمرین به شما پیشنهاد می‌کنم تا مشکل حل شود. این تمرین باعث می‌شود در یک ماه اضطراب خود را از بین ببرید و با تسلط کامل ویدیو ضبط کنید.

 

سه راه تهیه ویدیوی آموزشی

1. صحبت جلوی دوربین

اگر مبتدی هستید، برای صحبت جلوی دوربین بهتر است بایستید تا راحت‌تر باشید و اضطراب کمتر باشد. به دوربین نگاه کنید و در ذهن‌تان تصور کنید می‌خواهید موضوع جذابی را برای بهترین دوست‌تان تعریف کنید. لبخند بزنید و از حرکت دست‌ها استفاده کنید تا برای مخاطب لذت‌بخش‌تر باشد.

بهتر است یک مبحث کوتاه چند دقیقه‌ای انتخاب کنید و درباره آن صحبت کنید. سپس ویدیوی بعدی را ضبط کنید.

اوایل کار هیچ اشکالی ندارد کاغذی در دست داشته باشید و نگاهی به سرفصل‌ها بیندازید تا یادتان باشد چه بگویید. البته این کار برای فیلم‌های طولانی‌تر مناسب است. توصیه من آن است که آموزش‌تان را به فیلم‌های بسیار کوتاهی تقسیم کنید که هر بخش را می‌توانید با نگاه به دوربین و بدون نگاه کردن به متن بگویید.

البته هنگام ضبط فیلم شاید مطالبی را اشتباه بگویید و لازم باشد پس از پایان فیلم‌برداری، فیلم با نرم‌افزارها یا اپلیکیشن‌های موبایل ویرایش شود.

 

2. فیلم‌برداری از سوژه

در این حالت خودتان در فیلم دیده نمی‌شوید ولی توضیحاتی می‌دهید که برای مخاطب مفید است.

مثلا دوربین را در جای ثابتی قرار داده‌اید و دارید کیک تهیه می‌کنید. بینندگان به‌جای دیدن شما، مراحل ساخته‌شدن کیک را می‌بینند و همزمان به صحبت‌های شما گوش می‌کنند. این کار ساده‌تر است و شاید برای شروع گزینه خوبی باشد.

 

3. فیلم‌برداری از صفحه کامپیوتر یا موبایل

در این حالت همزمان با نمایش چند عکس توضیحاتی صوتی ارائه می‌کنید. حاصل این کار، یک فیلم آموزشی خواهد شد که همان عکس‌ها هستند و صوت شما به آن اضافه شده است.

همچنین می‌توانید یک پاورپوینت درست کنید و پاورپوینت را روی موبایل نمایش بدهید و توضیحات صوتی خودتان را به آن اضافه کنید. شاید کارتان آموزش کار با یک نرم‌افزار است. با نرم‌افزارهای فیلم‌برداری از صفحه کامپیوتر می‌توانید همزمان با نرم‌افزار کار کنید و کار را توضیح بدهید. در نهایت یک فیلم آموزشی خواهید داشت.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 4

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب