تفاوت وبینار و وبکست
فرق وبینار و وب‌کست
4.9
(23)

گاهی دوستان می‌پرسند کدام سایت برگزاری وبینار این امکان را دارد که تمام شرکت‌کنندگان وب‌کم خودشان را روشن کنند. برخی می‌گویند: کیفیت فیلم وبینارهای من خوب نیست. این‌گونه سوالات نشان می‌دهد که تصور درستی از وبینار ندارند. در دنیای اینترنت سه نوع رویداد آنلاین داریم که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد. خیلی‌ها فکر می‌کنند تمام این موارد وبینار هستند و تفاوت وبینار و وبکست را نمی‌دانند. بیایید ببینیم هرکدام از این سه رویداد دقیقا چه هستند و چه تفاوت‌هایی باهم دارند.

هر کدام از این سه مورد می‌تواند در رشد کسب‌وکار شما مفید باشد. بسته به فعالیت شما می‌توانید انتخاب کنید که از کدام مورد بیشتر استفاده کنید تا رشد سریع‌تری به کارتان بدهید. 

حتی بسیاری از سایت‌هایی که سرویس برگزاری وبینار معرفی می‌شوند، درواقع برای برگزاری وبینار طراحی نشده‌اند و کاربرد‌های دیگری دارند. پس بیایید به هرکدام از این سه نوع رویداد آنلاین بپردازیم.

 

1. جلسه آنلاین (Meeting)

این رویدادهای آنلاین و زنده معمولا با افراد کمی برگزار می‌شود و شاید تعداد شرکت‌کنندگان از تعداد انگشتان دست تا حداکثر حدود 50 نفر باشد. امنیت این رویدادها بسیار مهم است؛ چون شاید مطالب خصوصی و سری کسب‌و‌کار مطرح شود. همچنین شاید آموزش‌های خاصی ارائه شود که نباید در دسترس همه قرار بگیرد. این رویدادها طوری نیست که هرکسی بتواند شرکت کند و برگزارکننده با قرار دادن لینک خاصی که شاید با رمز عبوری همراه شده، اجازه دسترسی را برای افراد خاصی صادر می‌‌کند.

کاربرد جلسات آنلاین یا تماس‌های گروهی

برگزاری جلسات آنلاین بین اعضای شرکت
برگزاری جلسات آنلاین بین کارکنان شرکت و شرکت‌های دیگر
ارائه مشاوره خصوصی به مشتریان شما
آموزش‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی
جلسات پرسش و پاسخ

 

در این رویدادها شرکت‌کنندگان معمولا تعامل زیادی با همدیگر دارند. کافی نیست امکان چت یا نوشتن متن را فراهم کنید، بلکه شرکت‌کنندگان باید بتوانند به کمک میکروفن و وب‌کم خود با کامپیوتر یا دوربین و میکروفن موبایل وارد جلسه شوند و مطالب خود را به اشتراک بگذارند.

نمونه‌هایی از سرویس‌هایی که برای Meeting یا جلسه طراحی شده، Google Meet، Zoom و Google Duo هستند.

 

2. وبینار (Webinar)

وبینارها معمولا با تعداد بیشتری از شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود. در این رویدادها هم می‌توانیم دسترسی را محدود کنیم تا فقط کسانی که مد نظر ما هستند در آن شرکت کنند.

وبینارها شبیه جلسات آنلاین نیستند که همه شرکت‌کنندگان بتوانند از طریق وب‌کم و میکروفن تعامل داشته باشند. این رویدادها بیشتر شبیه همایش‌ها هستند که یک نفر سخنرانی می‌‌کند و بقیه شنونده هستند.

در حالت معمول شرکت‌کنندگان نمی‌‌توانند وب‌کم و میکروفن خود را فعال کنند، مگر آنکه برگزارکننده این دسترسی را به آن‌ها بدهد. پس در وبینار، شرکت‌کنندگان بیشتر بیننده و شنونده هستند و اگر سوالی داشته باشند می‌توانند از طریق چت بپرسند. بیشترین کاربرد وبینارها آموزش و همین‌طور فروش محصولات و خدمات است.

رایج‌ترین نوع وبینار آن است که مدرس یا سخنران یک فایل پاورپوینت را به نمایش می‌‌گذارد. همچنین مدرس با فعال کردن وب‌کم خود می‌تواند تصویر خود را هم نمایش بدهد. ولی نکته مهم آن است که سرویس‌های وبیناری برای انتقال ویدیوی باکیفیت از وبکم طراحی نشده‌اند.

شاید شما این موضوع را نمی‌دانید ولی مثلا کیفیت تصویر وب‌کم که سایت Clickmeeting می‌تواند منتقل کند فقط 640 در 480 پیکسل  است که کیفیت بسیار پایینی است؛ البته آن هم اگر عضویت Webinars Pro را تهیه کرده باشید. شما حتی اگر گران‌ترین وب‌کم‌ها را تهیه کنید نمی‌توانید کیفیت تصویر خودتان را بهتر کنید. وقتی فیلم رکورد شده را ببینید شاید کاملا ناامید شوید. این موضوع کاملا طبیعی است زیر کلیک‌میتینگ برای برگزاری وبینار ساخته شده است و نه انتقال تصاویر ویدویی باکیفیت. شما نباید وب‌کم را تمام‌صفحه کنید و با مخاطب صحبت کنید؛ بلکه باید پاورپوینت یا صفحه کامپیوتر خود را به اشتراک بگذارید. در این حالت کیفیت تصویر HD یا 1280 در 720 پیکسل خواهد بود که کاملا قابل قبول است.

کاربرد وبینار

سخنرانی برای عده‌ای خاص
ارائه آموزش تخصصی
معرفی آنلاین محصول یا خدمت

 

بسیاری از مدرس‌ها ترجیح می‌دهند برای کلاس‌های خودشان از وبینار استفاده کنند، چون سرعت آپلود کمی نیاز است و اگر سرعت آپلود شما حدود 2Mb/s باشد، بدون مشکل می‌توانید وبینار برگزار کنید. وبینارها ابزاری عالی هستند. تنها نکته منفی آن است که شاید کمی خسته‌کننده باشد و همین که کیفیت تصویر نسبتا پایین است شاید حس فوق‌العاده‌‌ای به شرکت‌کننده ندهد.

نمونه‌هایی از سرویس‌هایی که برای  Webinar طراحی شده Clickmeeting ، WebinarJam، GotoWebinar و … هستند.

اگر به برگزاری وبینار علاقه دارید در دوره آنلاین «برگزاری وبینار و کلاس آنلاین» شرکت کنید.

 

3. وبکست‌ (Webcast)

وبکست‌ها جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر هستند. دلیلش آن است که به‌جای نمایش پاورپوینت و صوت مدرس یا سخنران، بیشتر شبیه برنامه‌های زنده تلویزیونی هستند. در این رویدادها تعداد شرکت‌کنندگان می‌‌توانند خیلی بیشتر باشد و حتی به چند هزار نفر برسد.

در حالت رایج هرکسی می‌‌تواند بدون ثبت‌نام به وبکست شما دسترسی داشته باشد. البته می‌توانید با روش‌هایی محدودیت ایجاد کنید تا فقط افراد مورد نظر شما در رویداد شرکت‌ کنند.

سایت‌هایی مثل یوتیوب، فیس‌بوک، آپارات، اینستاگرام و … امکان برگزاری وبکست را به‌صورت رایگان فراهم کرده‌اند. البته پخش زنده وبکست به سادگی برگزاری وبینار نیست که یک دکمه‌ای زده شود و برنامه شروع شود. برای برگزاری وب‌کست باید با روش‌های استریمینگ از موبایل و کامپیوتر آشنا شوید.

در واقع لایو اینستاگرام هم نمونه‌ای از وبکست یا لایو استریم است. شما می‌توانید نمونه‌ای از یک وبکست که با پرده سبز انجام شده و در اینستاگرام پخش شده را ببینید!

 

 

اگر می‌خواهید آموزش‌های آنلاین شما و حتی لایو اینستاگرام شما در این حد باشد، در دوره‌ای که پایین همین صفحه معرفی کرده‌ایم جزئیات این کار را آموزش می‌دهیم.

اگر تعداد شرکت‌کننده‌های وبکست چند هزار نفر باشند، معمولا برگزارکننده تصمیم می‌گیرد که امکان چت گروهی وجود نداشته باشد. در این حالت شاید مدرس از شرکت‌کنندگان بخواهد سوالات و نظرات خود را به یک رسانه خاص مثل واتزاپ بفرستند.

به‌طور خلاصه وبکست‌ها بیشتر توسط افراد و مدرسان حرفه‌ای‌تر استفاده می‌شود و برگزاری آن نیاز به هماهنگی بیشتر و امکاناتی مثل دوربین و … دارد.

 

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 23

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب