چگونه در 5 گام اعتمادبه‌نفس خود را بهبود دهیم؟
چگونه در 5 گام اعتمادبه‌نفس خود را بهبود دهید
4.4
(13)

اگر کوچک‌ترین گفت‌وگویی با افراد موفق داشته باشید متوجه خواهید شد اعتمادبه‌نفسی بالاتر از حد معمولی دارند. نه‌تنها خودشان بلکه اطرافیانشان هم از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار هستند؛ اما نکته اینجا است: حتی اگر اوضاع طبق برنامه‌شان پیش نرود از اعتمادبه‌نفسشان چیزی کم نخواهد شد.

زمانی که شرایط مطابق میلتان پیش نمی‌رود، داشتن اعتمادبه‌نفس قوی شما را استوار نگه می‌دارد. هیچ‌چیزی قوی‌تر از اعتمادبه‌نفس در چند برابر کردن درآمدتان شما را یاری نخواهد کرد.

 

5 گام بهبود اعتمادبه‌نفس

1. انتخاب

هر انتخابی که انجام می‌دهید یا اعتمادبه‌نفستان را بهبود می‌بخشد و یا به آن ضربه می‌زند. شما از جنس انتخاب‌هایتان هستید. وقتی صحبت از اعتمادبه‌نفس می‌شود یک سوال بسیار مهم پیش می‌آید که باید از خودتان بپرسید:

آیا این انتخاب به اعتمادبه‌نفسم کمک می‌کند یا ضربه می‌زند؟ افراد دارای اعتمادبه‌نفس بالا همیشه برنده هستند و هیچ‌کس برای یک رهبر و راهنمای متزلزل احترامی قائل نیست. افراد موفق انتخاب‌هایشان را بر اساس چیزی که می‌خواهند به آن تبدیل شوند انجام می‌دهند نه احساس راحتی که در لحظه دارند. یکی از افرادی که در جوانی تاثیر به سزایی روی من داشت اسحاق تولپین بود. او و تمام شرکتش روی دو چیز تمرکز داشتند، انتخاب و رشد.

همیشه دو انتخاب دارید، یکی سخت و دیگری آسان. وقتی رشد و پیشرفت را انتخاب می‌کنید اعتمادبه‌نفستان بهبود خواهد یافت. از شما می‌خواهم بر اساس استانداردها و اهدافتان تصمیم بگیرید نه بر اساس احساسات و عواطف. ابتدای کار بسیار دشوار است اما توسعه اعتمادبه‌نفس ارزشش را دارد. انتخاب‌های کوچک ولی سخت داشته باشید تا زمانی که پیشرفت اعتمادبه‌نفستان را مشاهده کنید.

تونی رابینز می‌گوید: «درست در لحظه تصمیم‌گیری است که سرنوشت شما رقم می‌خورد.»

 

2. چالش

هرچه هدفتان بزرگ‌تر باشد، با چالش‌های بزرگ‌تری روبه‌رو خواهید شد. مشکلات درست از لحظه‌ای که دنبال هدفتان حرکت می‌کنید سر راهتان قرار خواهند گرفت. آن‌ها آمده‌اند تا شخصیت و ایمان شما را امتحان کنند و می‌خواهند ببینند تا چه حد در رسیدن به اهدافتان مصمم هستید. به این جمله خوب فکر کنید… اگر چالشی وجود نداشت، تمام اهداف و خواسته‌هایتان آسان به دست می‌آمدند. اگر تلاش و کوشش لازم نبود، همه به اهدافشان می‌رسیدند و دیگر آن اهداف ارزشی نداشتند. اگر رسیدن به آن اهداف آسان بود مطمئنا شما آن را نمی‌خواستید و اگر چالش‌برانگیز نبودند شما را تغییر نمی‌دادند.

بیشتر مردم از دیدگاه غلطی با چالش‌ها مواجه می‌شوند و در نتیجه هنگامی‌که خودشان را در مقابل آن‌ها می‌بینند به‌راحتی در مقابلشان سر فرود می‌آورند و اعتمادبه‌نفسشان از بین می‌رود؛ اما واقعیت این است که مواجهه با مشکلات باید اعتمادبه‌نفستان را قوی‌تر کند، زیرا دیدگاه و تجربیات جدیدی کسب می‌کنید و آگاهی‌تان بالاتر می‌رود. زمانی که در جایگاه بالایی قرار دارید، کاری که انجام می‌دهید از شما یک رهبر واقعی نمی‌سازد؛ اما زمانی که در جایگاه پایینی قرار دارید، کاری که قدرت رهبری شما را نشان دهد از شما یک رهبر واقعی می‌سازد.

آیا حالا اهمیت چالش‌ها را متوجه می‌شوید؟

 

3. ثبات

ثبات، ریشه در شخصیت شما دارد. آیا کاری را که می‌گویید می‌خواهم انجام دهم را انجام می‌دهید؟ آیا به این‌که هر حرفی می‌زنید باید انجامش دهید اعتقاد دارید؟ مردم برای افرادی که بدون در نظر گرفتن شرایط زندگی همیشه به حرف‌هایشان پایبندند احترام زیادی قائل‌اند. داستان‌های زیادی راجع به ورزشکارانی وجود دارد که زمانی معروف و سرشناس بوده‌اند، اما چون ثبات نداشته‌اند حالا چیزی جز خاطره از آن‌ها باقی نمانده است. کمی در مورد افرادی که الگو و نمونه موفقیت در زندگی شما هستند فکر کنید، مطمئنا در زندگی و کارشان ثبات داشته‌اند.

ثبات به شما توانایی مبارزه در این جامعه را می‌دهد و به‌وسیله آن همیشه نیروی محرکی همراه شما خواهد بود. از همه مهم‌تر این‌که ثبات باعث رشد اعتمادبه‌نفستان هم خواهد شد.

 

4. تکرار و تمرین دقیق

تمرینات دقیق و مستمر برای بهبود اعتمادبه‌نفس ضروری هستند. به‌عنوان یک تاجر نیاز مبرمی به تمرین دارید. به‌عنوان یک سخنران به تمرین نیاز دارید. به‌عنوان یک فروشنده حرفه‌ای باید تمرین کنید.

اگر روی مهارت‌هایتان تمرین کنید برایتان سودآور خواهند بود. اگر اهدافتان از جایگاه بالایی برخوردار هستند هرچه می‌توانید در آن زمینه‌ها اطلاعات کسب کنید. مثل ورزشکاران حرفه‌ای قبل از خواب برنامه بازی‌هایتان را تماشا کنید.

هر روز صبح تمرین کنید، نیم ساعتی با خودتان حرف بزنید و در دفتر یادداشتتان نکته بنویسید. از خودتان بپرسید امروز را چگونه خواهم گذراند. تصور کنید اگر هر روز این کار را انجام می‌دادید چه می‌شد. دوباره می‌گویم، فقط به سرکار نروید، بلکه تمرین هم انجام دهید.

آگاهانه و از روی عمد برای خودتان چالش ایجاد کنید. سعی کنید فردا چیزهای بهتری برای ارائه به دنیا داشته باشید. راه‌های جدیدی برای بهترین شدن پیدا کنید. مثل یک ورزشکار حرفه‌ای از خودتان بپرسید چه طور می‌شود بهترین شد. با این روند هرروز پیشرفت خواهید کرد و در نهایت به جایگاهی خواهید رسید که به آن نبوغ می‌گویند.

 

5. از مردم نترسید

در هیچ کاری از هیچ‌چیز نترسید. دلیل این‌که مردم ریسک‌پذیر نیستند و با احتیاط زندگی می‌کنند و از رویارویی با اتفاقات جدید واهمه دارند این است که از قضاوت دیگران می‌ترسند. اگر می‌خواهید به زندگی‌ای که لیاقتش را دارید دست‌ یابید، بدانید به تحسین دیگران هیچ نیازی ندارید.

ویل اسمیت می‌گوید: «تلاش برای راضی نگه ‌داشتن دیگران ساده‌ترین راه برای شکست است.»

بیل کازبی یکی دیگر از بازیگران مشهور آمریکایی می‌گوید: «نمی‌توانید همه را از خود راضی نگه ‌دارید، پس این کار را انجام ندهید. اگر این کار را انجام دهید، به تنها کسی که ظلم می‌کنید خودتان است. شاید به‌طور قطعی ندانم کلید موفقیت چیست، اما می‌دانم کلید شکست راضی نگه‌داشتن دیگران است. اگر به‌خوبی نمی‌توانید نه بگویید، پس هیچ‌گاه نمی‌توانید شادمان باشید و یا به آن چشم‌اندازی که برای خود ترسیم کرده‌اید برسید. هرچه از مردم بیشتر بترسید، تاثیرگذاری‌تان هم کمتر خواهد شد.»

پیتر ووگد می‌گوید: «مردم همیشه تو را قضاوت خواهند کرد، پس همانی که می‌خواهی باش.»

 

منبع: کتاب «6 ماه برای رسیدن به 6 رقم»
نویسنده: ژیتر ووگد
ناشر: شمشاد
ترجمه: علیرضا ارجاع

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 13

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب