افزایش سرعت سایت وردپرسی
افزایش سرعت سایت وردپرسی
4.5
(44)

افزایش سرعت سایت وردپرسی یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد چرا که انتظارات کاربران افزایش یافته و صبر آن‌ها کم شده است؛ مثلا اگر یک سایتی خیلی کند لود شود، کاربران به جای اینکه صبر کنند، خیلی سریع به سایت دیگری که سریع‌تر باز می‌شود می‌روند؛ حتی اگر ناگزیر باشند که سایت را رها نکنند قطعا تجریه خوبی را در سایت شما بدست نمی‌آورند و ناامید خواهند شد و سایت را در نهایت ترک می‌کنند.

این نکته را فراموش نکنید که گوگل اهمیت بسیاری به وضعیت سرعت سایت می‌دهد و سایت‌هایی که سرعت خوبی دارند را در رتبه بهتری در جستجو‌ها قرار می‌دهد؛ پس اگر می‌خواهید هم کاربران و هم گوگل را راضی نگه دارید به افزایش سرعت سایت خود بسیار اهمیت دهید.

 

آیا می‌خواهید سرعت سایت خود را افزایش دهید؟

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سرعت سایت استفاده از ابزارها و افزونه‌های کش است. کار این افزونه‌ها و ابزارها این است که کدها، تصاویر و فایل‌های موجود در سایت شما را بهینه می‌کنند تا سایت شما در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری شود.

 

کش (Cache) چیست؟

مجموعه‌ای از اطلاعات ذخیره شده موقت در مرورگر کاربران که سایت‌ها می‌توانند دسترسی سریعی به آن‌ها داشته باشند. زمانی‌ که نشانی وب‌سایتی در مرورگر وارد می‌شود چند فرآیند اجرا می‌شود تا سایت به‌طور کامل در صفحه مرورگر به کاربر نمایش داده شود. اگر ما برخی از این فرآیند‌ها را در مرورگر کاربران ذخیره کنیم سرعت باز شدن سایت بسیار افزایش می‌یابد. این اطلاعات معمولا در حافظه نهان مرورگرها ذخیره می‌شود که آن‌ را کش می‌نامند.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای پویا است یعنی هربار که کاربری از سایت شما بازدید می‌کند، وب‌سایت شما، اطلاعات را از جایی به نام پایگاه داده (دیتابیس) می‌خواند و برای اینکه اطلاعات داخل دیتابیس را به شما نمایش دهد فرآیند‌ها دیگری نیز سمت سرور اجرا می‌شود که البته آن‌ فرآیند‌ها را شما نمی‌بینید. اگر تمامی این فرآیند‌های برای تک‌تک کاربران تکرار شود، سرعت سایت وردپرسی کند می‌شود. برای رفع این مشکل، برخی از این مراحل را با استفاده از کش کردن، در مرورگر ذخیره می‌کنند تا در مرتبه بعدی درخواست‌های کمتری سمت سرور ارسال شود و سایت خیلی سریع‌تر باز شود.

 

چگونه سرعت وب‌سایت را بررسی کنیم؟

سایت‌هایی وجود دارند که وب‌سایت‌ها را آنالیز می‌کنند و گزارش آن را به شما نمایش می‌دهند؛ مثلا مدت زمان لود شدن سایت، حجم تصاویر موجود در صفحات سایت، تعداد درخواست‌هایی که از سایت شما سمت سرور ارسال شده، بهینه بودن فایل‌های CSS و JS و دیگر مواردی که به افزایش سرعت سایت مرتبط هستند.

برای بررسی عملکرد سایت می‌توانید از چهار سایت زیر استفاده کنید. کافی است تا نشانی سایت خود را در یکی از وب‌سایت‌های زیر وارد کنید و کار تست سایت خود را شروع کنید و منتظر بمانید گزارش نهایی به شما داده شود.

  1. gtmetrix.com
  2. WebPageTest.org
  3. s.Pingdom.com
  4. PageSpeed ​​Insights

 

چه مواردی در افزایش سرعت سایت وردپرسی نقش دارند؟

تا اینجا با مفهوم کش آشنا شدید و توضیح دادیم که چرا باید از کش استفاده کرد. ابزارهای بررسی سایت را هم معرفی کردیم و می‌توانید گزارش کاملی از عملکرد سایت‌تان بگیرید. در ادامه 5 مورد مهمی که روی سرعت سایت تاثیر‌گذار هستند را تشریح کرده‌ایم.

 

1. انتخاب هاست خوب

مهمترین عامل تاثیر‌گذار در سرعت سایت، هاستی است که استفاده می‌کنید. اگر به تصویر زیر دقت کنید، فرآیند اجرای یک صفحه از سایت در مرورگر را متوجه خواهید شد. درخواست بارگذاری آدرس اینترنتی توسط کاربر در مروگر صادر می‌شود، این درخواست سمت سرور‌ها ارسال می‌شود، سپس سرورها عملیاتی روی درخواست دریافت شده انجام می‌دهند و آن‌ها را سمت دیتابیس منتقل می‌کند، در ادامه دیتابیس درخواست را بررسی کرده و پاسخ درخواست را می‌دهد و آن را دوباره سمت سرور ارسال می‌کند و در نهایت سرورها، پاسخ دیتابیس را سمت مرورگر ارسال می‌کنند و چیزی می‌شود که کاربران در صفحه نمایش مشاهده می‌کنند.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

با توجه به حجم زیاد درخواست‌هایی که توسط کاربران ارسال می‌شود، اگر سرورهای هاست شما توان پردازش و پاسخ‌دهی را نداشته باشند، صفحات سایت کند باز می‌شود و حتی گاهی اوقات خطا می‌دهد و صفحه‌های سایت لود نمی‌شود چون هیچ پاسخی از سمت دیتابیس و سرور دریافت نمی‌کنند. بنابراین در خرید هاست بسیار دقت کنید و هاستی خریداری کنید که برای وردپرس بهینه شده باشد. انتخاب هاست خوب در نهایت منجر به افزایش سرعت سایت می‌شود.

 

2. استفاده از تصاویر با ابعاد و حجم بهینه

عکس‌ها و تصاویر، سهم زیادی در اندازه صفحات و‌ب‌سایت دارند؛ پس کار درست این است که از تصاویر با ابعاد استاندارد استفاده کنید و با کمترین حجم و بالاترین کیفیت آن‌ها را آپلود کنید. حجم کلی تصاویر در سایت تاثیر مستقیمی در سرعت بارگذاری دارند. برای اینکه تصاویر بهینه (حجم کم، کیفیت مناسب) داشته باشید می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ استفاده کنید و البته افزونه‌هایی هم وجود دارد که بهینه کردن تصاویر را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد.

افزونه‌هایی مانند:

 

3. بهینه کردن فایل‌های CSS و JS

امروزه به منظور زیباسازی و ارائه رابط کاربری جذاب از کدهای CSS و JS‌ زیادی استفاده می‌کنند. افزایش این کدها در سایت باعث کندی سرعت می‌شود. بنابراین باید آن‌ها را سبک و کوچک کرد البته طوری که تاثیری روی عملکرد کدها نداشته باشد. داخل فایل‌های CSS و JS‌ فضاهای خالی زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را حذف کرد و در نهایت فایل‌ها را سبک کرد. این کار باعث افزایش سرعت سایت وردپرسی شما می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید از افزونه‌های بهینه کردن فایل‌های CSS و JS نیز استفاده کنید که در ادامه همین مقاله، 5 افزونه افزایش سرعت سایت را معرفی می‌کنیم.

 

4. استفاده از CDN

موقعیت مکانی میزبانی و سرورهای هاست تاثیر زیادی در سرعت لود شدن سایت دارد؛ مثلا اگر سرورهای هاست شما در فرانسه باشد و کاربران شما اکثرا از ایران باشند، سایت شما برای کاربران داخل ایران کندتر باز می‌شود و برای کاربرانی که داخل فرانسه هستند خیلی سریع‌تر لود می‌شود؛ یعنی هر چه فاصله کاربران از موقعیت مکانی سرورهای هاست بیشتر باشد، سایت را کندتر می‌توانند لود کنند. پس اگر جامعه هدف و کاربران شما داخل ایران است، از هاست داخلی (هاست ایرانی) استفاده کنید.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

CDNها سرورهایی هستند که در کشورهای مختلفی قرار دارند و کارشان انتقال سریع محتوای سایت است. محتواهایی از جنس فایل‌های HTML، CSS، JS، تصاویر و فیلم‌ها در سرورهای CDN ذخیره و جابجا می‌شوند. CDNها همچنین می‌توانند از حملات مخربی مانند حملات DDOS جلوگیری کنند. زمانیکه سایت را به CDN متصل کنیم، محتوا‌های سایت ما به‌عنوان کش در سرورهای CDN‌ قرار می‌گیرند.

بعد از اتصال سایت به CDN‌ چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر کاربری از کشور فرانسه آدرس سایت ما را در مرورگر وارد کند، اطلاعات سایت را از نزدیک‌ترین سرورهای CDN در فرانسه دریافت می‌کند؛ بنابراین سایت برایش خیلی سریع‌ باز می‌شود و این اتفاق برای همه کاربران به همین شکل است و محتوای سایت را از نزدیک‌ترین سرور CDN به خود دریافت می‌کنند. اگر از CDN استفاده کنید موارد زیر را تجربه خواهید کرد.

  • مدت زمان باز شدن سایت کاهش می‌یابد
  • پهنای باند کمتری استفاده می‌شود
  • محتواهای سایت همیشه در دسترس هستند
  • امنیت سایت افزایش می‌یابد

 

5. افزایش سرعت سایت وردپرسی با افزونه‌های کش

اگر دانش برنامه‌نویسی ندارید و با کد‌های CSS، HTML، JS و دیگر کدها آشنا نیستید بهتر است کار را به افزونه‌ها بسپارید. افزونه‌ها همه کارهایی که در نهایت منجر به افزایش سرعت سایت وردپرسی می‌شود را خیلی دقیق و بهینه انجام می‌دهند. پنل مدیریت ساده و کاربردی این ابزارها به شما کمک می‌کند تا همه موارد را با تیک زدن چند گزینه‌ اجرا کنید. در ادامه 5 افزونه پرطرفدار و استاندارد را معرفی می‌کنیم.

 

افزایش سرعت سایت وردپرسی
افزایش سرعت وردپرس با افزونه WP Rocket

یکی از بهترین افزونه‌های کش وردپرس که رابط کاربری آسانی دارد و اگر اصطلاحات فنی را نمی‌دانید می‌توانید به‌راحتی تنظیمات مربوط به کش کردن را انجام دهید. همه چیز با فعال و غیرفعال کردن چند گزینه انجام می‌شود. در تنظیمات این افزونه می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.

  • فشرده کردن فایل‌های وردپرسی (Gzip Compression)
  • اتصال سایت به CDN
  • بهینه کردن فایل‌های HTML ،CSS و JS
  • بارگذاری تنبل تصاویر (Lazy Loading)

افزونه WP Rocket نسخه رایگان ندارد و قیمت آن 49 دلار است که البته می‌توانید از فروشگاه ایرانی هم آن را خریداری کنید.

 

افزونه W3 Total Cache

یکی دیگر از کامل‌ترین افزونه‌های کش سایت‌های وردپرسی که دارای گزینه‌های زیادی است و کار کردن با این افزونه کمی دشوار است. اگر تسلط کافی روی موضوعات کش ندارید بهتر است از این افزونه استفاده نکنید یا اگر قصد استفاده را دارید حتما به کمک بسته‌های آموزشی این افزونه تنظیمات را انجام دهید. این افزونه نیز کارهای مربوط به فشرده‌سازی فایل‌ها، اتصال سایت به CDN، بهینه‌ کردن فایل‌های CSS و JS و بارگذاری تنبل تصاویر را انجام می دهد. افزونه W3 Total Cache رایگان است و می‌توانید آن را از مخزن وردپرس نصب کنید.

 

افزونه WP Super Cache

یک افزونه سبک با رابط کاربری بسیار آسان که معمولا توسط شرکت‌های میزبانی هاست به مشتریان پیشنهاد می‌شود. این افزونه قادر است تا صفحات سایت را کش کند، فایل‌های مربوط به سایت را فشرده کند و از CDN‌ نیز پشتیبانی می‌کند. افزونه WP Super Cache رایگان است و می‌توانید آن را از مخزن وردپرس نصب کنید.

 

افزونه WP Fastest Cache

اگر به دنبال یک افزونه کش قدرتمند و در عین حال ساده می‌گردید پیشنهاد می‌کنیم این افزونه را نصب کنید. افزونه WP Fastest Cache قادر است تا فایل‌های HTML، CSS و JS را بهینه کند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد Emojiهای سایت را غیرفعال کنید. با استفاده از این افزونه می‌توانید دیتابیس را پاکسازی کنید. این افزونه در دو نسخه رایگان و پولی موجود است و نسخه رایگان را می‌توانید از مخزن وردپرس نصب کنید.

 

افزونه WP-Optimize

یکی دیگر از افزونه‌های کش سایت وردپرسی که تا به حال یک میلیون نفر آن را نصب کرده‌اند. افزونه WP-Optimize با فشرده‌سازی تصاویر بزرگ، کش کردن صفحات سایت و پاک‌ کردن موارد غیرضروری در دیتابیس باعث افزایش سرعت سایت وردپرسی شما می‌شود. بخشی از امکانات این افزونه رایگان است و برای دسترسی به تمام بخش‌ها باید نسخه پولی را خریداری کنید. نسخه رایگان در حال حاضر در مخزن وردپرس موجود و قابل نصب است.

 

افزایش سرعت سایت ورپرسی می‌تواند بدون نصب افزونه هم انجام شود اما باید دانش انجام این کار را داشته باشید. با استفاده از ابزارهایی که معرفی کردیم، می‌توانید سایت خود را آنالیز کنید؛ سپس با توجه به گزارشی که به شما داده می‌شود اقدامات لازم را انجام دهید. شما برای بهینه کردن وب‌سایت خود از چه روش‌ها یا افزونه‌هایی استفاده می‌کنید؟

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 44

 دوره ارتقا با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب