اسرار هفتگانه راهبری کسب‌وکار در عصر جدید
4.5
(4)

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که در هر فرهنگی تمایل بر این است که اطراف خودمان را برای پیدا کردن راهبر جست‌وجو کنیم؟ این یک ضعف است. آیا زمان آن فرا نرسیده است که درون خودمان را جست‌وجو کنیم تا ببینیم چگونه در قرن بیست‌ویکم می‌توانیم خود راهبری باشیم که می‌­خواهیم و به آن نیاز داریم؟ من فکر می‌کنم قطعا رسیده است.

راهبری یعنی گفتن اینکه کارکنان چه کاری باید انجام دهند. کارکنان به مدیر به چشم یک قهرمان نگاه می‌کنند. مدیران در پیشبرد اهداف لازم دارند تا مسائل پیش آمده را حل کنند، چون به تخصص تکنیکی آن‌ها نیاز است و می‌دانند چگونه از پس کارها برآیند. آن‌ها باید توان این را داشته باشند تا کشتی را در امواج خروشان به پیش ببرند!

الگوهای سنتی کسب‌وکار در دنیای امروز به کار نمی‌آیند. امروزه هم‌زمان با فرسایش الگوهای عصر صنعتی، قدرت از فروشندگان به خریداران منتقل شده است. راهبری کسب‌وکار امروزه به یک استاد شعبده‌بازی و یک شنونده دلسوز نیاز دارد. او باید در امور کسب‌وکار فهیم، دارای قدرت درک شهودی باشد.
راهبران باید بتوانند انرژی انسانی را به حرکت درآورند، آن را تنظیم کنند و به سوی یک هدف مشترک که همانا ایجاد ارزش بیشتر برای مشتری است جهت دهند تا یک شرکت سودده ایجاد کنند؛ شرکت‌هایی که مراتب بالاتری از رضایت مشتری و کارمند را دارا هستند.

من معتقدم در قرن بیست‌ویکم برای راهبران کسب‌وکار موفق هفت ویژگی وجود دارد:

 

۱. تفکر خلاق

انیشتین گفت: «جهانی که خلق کرده‌ایم حاصل طرز تفکر ماست». هیچ چیز در آینده بدون روش‌های بنیادی نواندیشی تغییر نخواهد کرد. اگر بخواهیم دنیای جدیدی خلق کنیم ابتدا باید تفکر خود و زمینه‌های فکریمان را تغییر دهیم ٪٨٠ مردم واکنشی فکر می‌کنند. آن‌ها زحمت می‌کشند تا چیزی را بر طرف کنند. (معمولا یک مشکل را!) ٪٢٠ دیگر متفکران خلاق هستند آن‌ها عمل می‌کنند تا چیزی را به وجود آورند(خلق کنند). متفکران خلاق از پرسش «چه امکانی وجود دارد؟» ترقی می‌کنند. متفکران واکنشی می‌پرسند «چه چیزی اشتباه است؟ یا چه کسی را باید سرزنش کرد؟» متفکران واکنشی در واکنش و پاسخ به محیط زندگی می‌کنند. متفکران خلاق فراتر از محیط می‌روند.

 

۲. مهارت بعدی برای راهبر کسب‌وکار، آمادگی برای تحول است

شخصی که آمادگی تغییر دارد، از تحول استقبال می‌کند. آن‌­ها مراحل تغییر و چگونگی اثر آن را بر اغلب کارکنان می‌دانند و در دخیل کردن کارکنان در آن، مهارت دارند. برخی از کارکنان در برابر تغییر مقاومت می‌­کنند زیرا آن­‌ها را مجبور می‌­کند از گوشه دنج خود بیرون آیند. یک راهبر می‌داند چگونه کارکنان را از کنج راحت خود با بزرگی و احترام بیرون آورد. او به افراد کمک می‌­کند به درک مشترکی از گذشته برسند و علت تغییر را دریابند. سپس با ارائه تصویری مثبت از آینده، از طریق فعالیت‌هایی که همه با آن موافق باشند، آن‌ها را در جهت درست حرکت می‌دهد.

 

۳. یک راهبر، معمار چشم‌اندازهای دور است

این وظیفه ابتدایی او است تا محیط پویایی را بسازد که فرهنگ نامیده می‌­شود. فرهنگ روح تعهد است. راهبر یک فرهنگ پیشه­ ماهر است. او پیکره محیطی را می­‌تراشد. کارکنان را تحریک، تشویق و دعوت می‌کند تا بهتر از آنچه می‌توانند باشند. راهبر معمار می‌داند که توانایی خلق محیطی مغذی و چالش‌برانگیز برای رشد کارکنان بسیار مهم‌تر از هر توانایی تکنیکیِ دیگری است.

 

۴. پیشرفت مداوم

راهبر امروزی به طور منظم با عقاید کهنه به چالش برمی‌خیزد و نسبت به یادگیری و اعمال آن آموخته‌ها در دنیای واقعی پرشور و با حرارت است. او معمولا سوال مورد علاقه مرا می‌پرسد «چه کسانی چیزی را متفاوت از آنچه که برای من معمول است، انجام می‌دهند و چه چیزی می‌توانم از آن‌ها بیاموزم؟»

 

۵. راهبر جدید با اصالت است

اینکه شما چه کسی و چگونه هستید به اندازه آنچه می‌دانید مهم است. خودتان را در بالاترین استانداردها نگه دارید. چیزی را که از خود انتظار ندارید از دیگران توقع نداشته باشید. دوستدار حقیقت باشید و حقیقت را بگویید. محترم‌ترین راهبران آنانی هستند که در تمام کارهایشان راستگو، بی­‌پرده و شفاف‌اند.

 

۶. مربی

یک راهبر باید مربی باشد و نه یک توصیه‌گر. او باید فضا را برای اتفاقاتی که می‌افتد باز بگذارد. گفته می‌­شود وقتی راهبران به وظیفه خود به درستی عمل کنند کارکنان باور می‌کنند که کار را خودشان انجام داده‌اند. راهبران باید به کارکنان کمک کنند تا به مسائل از زاویه دیگری نگاه کنند، سوالاتی را مطرح کنند که کارکنان به یادگیری تشویق شوند.

 

۷. راهبر یک انسان دوراندیش است

به وضوح مستند است که راهبران دوراندیش در بسیج پتانسیل بشری موفق هستند. یک دوراندیش برای جهت‌­بندی انرژی‌ها، مرکزیت ایجاد می‌کند. اهداف واضح با چارچوب معین کارکنان را به تصمیم‌گیری و تلاش وا می‌­دارد. امروزه نیاز به شیوه جدید در راهبری به طور مشخص احساس می‌شود. به سبک و سیاق خودتان به دقت بنگرید و ببینید آیا برای زندگی و راهبری در قرن بیست‌ویک آماده هستید یا نه.

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 4

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب