پخش زنده همایش‌هایتان را شروع کنید!
4.5
(6)

با کم شدن همایش‌ها و کلاس‌های حضوری، بسیاری از مدرس‌های معروف جهان یک همایش با شرکت‌کنندگان خیلی کم برگزار می‌کنند و آن همایش را به صورت زنده و از طریق اینترنت پخش می‌کنند.

یک دلیل خوب برای یادگیری پخش آنلاین همایش‌ها و کنفرانس‌ها به صورت وبکست این است که با این روش به اهداف زیادی می‌رسید. آیا دوست ‌دارید از همایش‌ها درآمد کسب کنید؟ پخش رنده در این راه به شما کمک می‌کند. آیا دوست دارید بدون صرف هزینه زیاد‌، محتوایتان را در معرض دید افراد زیادی قرار دهید؟ پخش زنده، راهکار خوبی است.

از همه مهم‌تر این‌که این روش آسان است. از دورانی که پخش همایش‌ها به صورت آنلاین کاری دشوار و پرهزینه بود، زمان زیادی گذشته است. اکنون می‌توانید همه تجهیزات مورد نیازتان را اجاره کنید و روش لایواستریم کردن یک رویداد، به‌خصوص یک همایش را در این مقاله یاد بگیرید.

 

چرا باید پخش زنده یک همایش را یاد بگیریم؟

دلایل بسیار زیادی برای لایو‌استریم یک همایش وجود دارد. با این روش مشارکت افرادی که از شما دور هستند، آسان‌تر می‌شود. افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و سفر و اثر منفی آن بر بودجه شرکت‌کنندگان (و همچنین محیط ‌زیست)، شرکت‌کنندگان را به‌شدت تحت‌فشار قرار داده است. مشکلات تنظیم و زمان‌بندی برنامه‌ها و همچنین راحتی تماشای محتوا از خانه نیز، نیاز به تجربه‌های آنلاین و راحت را افزایش می‌دهد.

البته این فقط بخش کوچکی از ماجرا است و دلایل زیاد دیگری برای پخش زنده کنفرانس‌ها وجود دارد. مثلا به موارد زیر توجه کنید:

  • شرکت‌کنندگان بیشتری جذب می‌کنید. هرچه گزینه‌های بیشتری در اختیار افراد علاقه‌مند به شرکت در همایش قرار دهید، شرکت‌‌کننده‌های بیشتری خواهید داشت. استریمینگ همایش‌ها تمام محدودیت‌های جغرافیایی را از میان برمی‌دارد و همه دنیا می‌توانند مخاطب شما باشند.
  • حضور مجازی نرخ تبدیل خوبی دارد. اگر هدفتان پر کردن صندلی‌های بیشتر در همایش‌های آینده است، باید بدانید که به‌طور متوسط ​​23 درصد شرکت‌کنندگان مجازی امسال، در کنفرانس‌های حضوری شما در دو سال آینده شرکت خواهند کرد.
  • حضور مجازی جایگزین محبوبی برای حضور فیزیکی است. تقریبا نیمی از مردم مسئله بودجه را دلیل ترجیح دادن حضور مجازی عنوان می‌کنند. یک‌چهارم افراد هم به تداخل برنامه‌هایشان با زمان همایش و یک‌هشتم افراد به نداشتن وقت کافی برای سفر اشاره می‌کنند. همین دلایل، حضور مجازی را به گزینه‌ای محبوب تبدیل کرده و با این روش، بخش بزرگی از مخاطبان احتمالی را از دست نخواهید داد.
  • برنامه‌ریزی برای حضور مجازی گسترده آسان‌تر است. به‌جای سازمان‌دهی چندین رویداد فیزیکی در مکان‌ها و زمان‌های مختلف، می‌توانید در منابع‌، وقت و تلاش خود صرفه‌جویی کنید و این امکان را برای گروه‌های مختلف علاقه‌مندان فراهم کنید تا از طریق اینترنت به همایش شما بپیوندند.
  • فیبم همایش همزمان با پخش زنده ضبط می‌شود. معمولا هنگام لایواستریم رویداد‌، پلتفرم مورد‌استفاده‌تان یا آن را به‌صورت خودکار ضبط می‌کند یا گزینه ضبط دارد. فیلم همایشی که از این طریق به دست می‌آورید، یک محتوای آموزشی بسیار ارزشمند است. حتی می‌توانید از آن به‌عنوان محتوای تبلیغاتی برای ‌همایش‌های آینده استفاده کنید.
  • پخش زنده بسیار جذاب است. پخش رنده نه‌تنها آسان‌، مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است‌، بلکه روشی بسیار جذاب برای ارائه محتوا است. افرادی که پخش زنده همایش شما را می‌بینند، می‌توانند همان ‌موقع از طریق چت با شما ارتباط برقرار کنند. با استفاده از پلتفرم‌هایی مثل آپاران، Zoom و … می‌توانید نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کنید.

پخش زنده همایش، راه‌حلی مناسب برای مشکلات سازمان‌دهی رویدادها یا شرکت در آن‌ها است. با رشد فناوری و ظهور واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، پخش اینترنتی همایش‌ها، رایج‌تر و مفیدتر شده است. قبل از این‌که به تنها برگزار‌کننده یا تبلیغ‌کننده‌ای در صنعتتان تبدیل شوید که هنوز پخش زنده را امتحان نکرده است، روش استفاده از آن را بیاموزید.

 

چطور همایش را با موفقیت به صورت وبکست پخش کنید؟

این واقعیت که برگزاری وبکست کار سختی نیست‌، به این معنی نیست که احتمال انجام اشتباه وجود ندارد. حتی اگر تهیه‌کننده حرفه‌ای نیستید، می‌توانید همایش‌تان را به یک وبکست حرفه‌ای تبدیل کنید.

اگر می‌خواهید با پخش زنده خود به بهترین نتایج و بیشترین مخاطب ممکن دست پیدا کنید، به ابزار و خدمات خاصی نیاز دارید.

 

1. پلتفرم پخش زنده خود را مشخص کنید

همیشه هدف‌گیری بهتر از تیراندازی کورکورانه و امید بی‌سرانجام به برقراری ارتباط با علاقه‌مندان به رویدادتان است. پلتفرم‌های زیادی برای استریم رویداد و دسترسی به مخاطبان وجود دارد و بعضی از آن‌ها برای دسترسی به مخاطبان خاص بهتر است. باید بدانید کدام پلتفرم برای کدام مخاطب مناسب است.

در اینجا به انواع پلتفرم‌های استریمینگ اشاره می‌کنم:

  • پلتفرم‌های جهانی. این پلتفرم‌ها برای دسترسی به انواع مخاطبان گسترده یا مخاطبان محدود و تخصصی مناسب هستند. ‌فیسبوک‌، یوتیوب‌، پریسکوپ و توییتر از محبوب‌ترینِ این پلتفرم‌ها هستند.
  • پلتفرم‌های آموزشی. این پلتفرم‌ها به شما امکان می‌دهد محتوای خود را تبلیغ کنید و معمولا برای این کار هزینه‌ای دریافت می‌کنند. Dacast و panopto در این دسته قرار می‌‌گیرند.
  • پلتفرم‌های کسب‌وکار. اگر می‌خواهید به مخاطبان ویژه کسب‌وکارتان دسترسی پیدا کنید‌، یا لایو‌استریم‌های برند دار برگزار کنید‌، لینکدین و اینستاگرام گزینه‌های خوبی هستند.
  • پلتفرم‌های بازی. مخاطبان بازی‌های کامپیوتری هر روز در حال افزایش هستند و می‌توانید آن‌ها را در پلتفرم‌هایی مانند Twitch پیدا کنید.
  • پلتفرم‌های هنرهای تجسمی. پلتفرم Picarto بهترین مکان برای عرضه هنرهای تجسمی به مخاطبان محدود و خاص آن است.

همچنین می‌توانید وبکست را در وب‌سایتتان برگزار کنید. استفاده از سرورهای پخش زنده ایرانی شاید بهتر باشد و هنگام پخش زنده، احتمال قطعی و دردسر کمتر است. آپارات این امکان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. البته از سرورهایی مانند ابر آروان هم می‌توانید استفاده کنید که مستلزم پرداخت هزینه است.

 

2. به چه ابزاری نیاز دارید؟

چه ابزار را اجاره کنید و چه خودتان داشته باشید، گزینه‌هایتان یکسان است. برای پخش زنده یک رویداد معمولا به چند دوربین و چند ابزار صوتی نیاز دارید. همچنین باید چند کارت ‌کپچر داشته باشید که تصویر دوربین‌ها را کامپیوتر منتقل کنند تا آن‌ها را مدیریت کنیم.

چیدمان پخش زنده معمولا به شکل زیر است:

  • ابزار صوتی و تصویری. این ابزار دوربین‌ها و میکروفن‌های موردنیاز شما هستند. بازهم یادآوری می‌کنم که اگر می‌خواهید همایش به ‌خوبی برگزار شود، به چند دوربین و میکروفن نیاز دارید.
  • کارت‌ کپچر. این‌ها دستگاه‌هایی هستند که سیگنال‌های صوتی و تصویری خارج‌شده از ابزارتان را از طریق پورت USB به کامپیوتر منتقل می‌کنند که تدوین انجام شود.
  • سیستم تدوین همزمان . این مورد می‌تواند سخت‌افزاری اختصاصی باشد که به‌عنوان کارت کپچر نیز استفاده می‌‌شود یا نرم‌افزاری باشد که روی کامپیوتر شخصی‌تان نصب می‌کنید. رایج‌ترین نرم‌افزار رایگان OBS نام دارد.
  • پلتفرم پخش زنده. پلتفرمی است که در آن پخش زنده را برگزار می‌کنید. برای این کار به اینترنت قوی با سرعت آپلود زیاد نیاز دارید. انواع پلتفرم‌ها در بخش قبلی توضیح داده شد.

بعضی از عناصر این چیدمان تا حدی قابل‌تغییر هستند. اگر از سیستم تدوین نرم‌افزاری رایگان استفاده می‌کنید‌، می‌توانید حداقل دو دوربین و سوییچینگ میان آن‌ها را مدیریت کنید. اگر در چیدمان خود به دوربین‌های بیشتری نیاز دارید، شاید بهتر باشد از یک سوییچ سخت‌افزاری مثل Atem mini استفاده کنید.

 

3. برای دسترسی به انبوه مخاطبان از مالتی‌استریمینگ استفاده کنید

مالتی‌استریمینگ، پخش هم‌زمان لایو در چندین پلتفرم مختلف است. وقتی مالتی‌استریمینگ می‌کنید‌، از یک سخت‌افزار‌، نرم‌افزار یا معمولا از یک سرویس ابری برای لایواستریم در چند پلتفرم استفاده می‌کنید.

مزایای مالتی‌استریمینگ عبارت‌اند از:

  • کارایی زمانی. برای پخش لایوتان در چندین وب‌سایت یا پلتفرم ‌استریمینگ، فقط کافی است یک‌بار آن را استریم کنید.
  • امکان بهره‌ بردن از نقاط قوت هر پلتفرم. هر پلتفرمی یک ویژگی خاص دارد. اگر چندین پلتفرم با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و جذاب وجود دارد‌، لایوتان را در همه آن‌ها استریم کنید.
  • ترکیب مخاطبان عمومی با مخاطبان تخصصی. یک گروه کوچک تخصصی می‌تواند از یک پلتفرم تخصصی یا از یک پلتفرم عمومی استفاده کند. با مالتی‌استریمینگ، می‌توانید لایوتان را هم‌زمان در معرض دید این دو نوع مخاطب قرار دهید.
  • بی‌نیازی به پهنای باند بیشتر. اگر از خدمت مالتی‌استریمینگ ابری استفاده ‌کنید‌، نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای پهنای باند بیشتر ندارید. اگر بتوانید آن را در یک وب‌سایت استریم کنید‌، در بقیه وب‌سایت‌ها هم می‌توانید.

مالتی‌استریمینگ این قابلیت را دارد که کنفرانس شما را در معرض دید انبوه مخاطبان قرار دهد؛ به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در میان روش‌های موفق لایواستریمینگ کنفرانس‌ها دارد؛ اما به‌شرطی ‌که ابزار مناسبی برای این کار انتخاب کنید.

 

4. از یک ابزار مطمئن مالتی‌استریمینگ استفاده کنید

اگر هدف شما دسترسی به حداکثر مخاطبان از طریق کنفرانس ویدیویی زنده است، ابزاری که برای این کار استفاده می‌کنید باید از آزمون‌های مختلفی سربلند بیرون آمده باشد. این ابزار باید نسبتا ارزان‌ و استفاده از آن آسان باشد و خدمات دائمی و خوبی ارائه دهد.

ابزار restream.io همه این ویژگی‌ها را دارد. این ابزار به‌عنوان یک راهکار مالتی‌استریمینگ مزایای زیر را ارائه می‌دهد:

  • پخش لایو در بیش از 30 وب‌سایت را تسهیل می‌کند. در وب‌سایت‌های معروفی مانند یوتیوب، توییچ، فیسبوک‌لایو و همه وب‌سایت‌های خاصی که می‌خواهید به‌صورت دستی اضافه کنید.
  • بسیار قابل‌اعتماد و سریع است. به گواه هزاران نفری که از آن برای مالتی‌استریمینگ محتوای خود استفاده می‌کنند.
  • راه‌اندازی و استفاده از آن آسان است. برای استفاده از آن به سخت‌افزار اضافی نیازی ندارید و راه‌اندازی آن فقط چند دقیقه طول می‌کشد.
  • استفاده از آن مقرون‌به‌صرفه است. اول از نسخه رایگان آن استفاده کنید و سپس بسته به افزایش یا تغییر نیازتان، نسخه پولی آن را تهیه کنید. در هر دو صورت می‌توانید از وقت ‌استریمینگ نامحدود و نرخ بیت نامحدود بهره ببرید.
  • قابلیت‌های پیشرفتهای در اختیارتان می‌گذارد. ری‌استریم قابلیت تنظیم زنگ یادآوری و همچنین یک ابزار برنامه‌ریزی و زمان‌بندی فوق‌العاده دارد که به کمک آن می‌توانید محتوای از پیش ضبط‌شده را استریم کنید.
  • در همه دستگاه‌ها قابل‌استفاده است. خدمات مالتی‌استریمینگ برای سیستم‌های مَک نادر هستند، اما ری‌استریم در این سیستم‌ها قابل‌استفاده است.

اگر تحت‌فشار هستید و باید فورا همایش را لایو‌استریم کنید، restream studio به شما امکان می‌دهد فقط با یک وبکم، یک کامپیوتر و یک مرورگر وب مالتی‌استریم کنید. می‌توانید آن را در عرض چند دقیقه تنظیم کنید، در چندین پلتفرم پخش زنده داشته باشید، به اتاق‌های گفتگوی هر پلتفرم سر بزنید و به لایو خود شکل‌های گرافیکی، متن و زیرنویس اضافه کنید.

 

5. اول یک اجرای آزمایشی انجام دهید

اولین درس در لایواستریمینگ کنفرانس این است که قبل از پخش باید آن را آزمایش کنید. درس دوم این است که نباید این آزمایش را  لحظه آخر انجام دهید. به خودتان وقت کافی بدهید تا بتوانید مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

برای آزمون‌، باید اول پلتفرم انتخابی‌تان را در حالت «خصوصی» بگذارید و استریم را آزمایش کنید. هر نوع ضعف، کیفیت صدای نامناسب و ناهماهنگی تصویر و صدا را پیداکرده و آن را حل کنید. امیدوار نباشید که به‌خودی‌خود برطرف شود. پس از انجام این فرایند، برای اجرای پخش زنده اینترنتی آماده هستید!

 

نکات کلیدی

پخش زنده روند آینده برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادها نیست، زیرا از قبل وجود داشته است. مردم هر روز بیش‌ازپیش حضور مجازی را به حضور فیزیکی ترجیح می‌دهند. شما به‌عنوان برگزار‌کننده رویدادها و برنامه‌ریز همایش‌ها، باید از این روند به نفع خود استفاده کنید. کنفرانس‌ها را زنده پخش کنید و از افرادی پاداش بگیرید که هر روز بیش از قبل به حضور فیزیکی بی‌اعتنا می‌شود.

بهترین نکته این است که خودتان می‌توانید همه این کارها را برنامه‌ریزی و اجرا کنید. می‌توانید همه ابزار موردنیازتان را خریداری یا اجاره کنید. برای تنظیم و چیدمان هم می‌توانید از این راهنما استفاده کنید. وقتی زمان پخش لایو فرامی‌رسد‌، می‌توانید رویدادتان را برای انبوهی از مخاطبان مالتی‌استریم کنید. اگر مالتی‌استریمینگ بخشی از برنامه‌تان است، همیشه می‌توانید روی ابزار ری‌استریم حساب کنید.

 

برای آموزش حرفه‌ای پخش زنده، می‌توانید فیلم کارگاه دو روزه «برگزاری وبکست» را تهیه کنید.

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 6

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب