10 نکته تدریس عالی برای مدرسان
10 نکته تدریس عالی برای مدرسان
3.9
(16)

چگونه می‌توانیم نحوه ارزیابی مدرسان را بهبود ببخشیم؟

این پرسش که چه چیزی باعث تبدیل یک فرد به مدرسی عالی می‌شود، مدت‌ها مطرح بوده است. پرسشی که مشکلات زیادی را به همراه دارد؛ زیرا هیچ دستور‌العمل مشخصی برای موفقیت وجود ندارد و رویکردهای مختلف برای متخصصان و دانش‌آموزان مختلف، کارساز است.

ساتن تراست گزارشی منتشر کرده است که تحقیقات مربوط به تدریس موثر را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که شیوه‌های رایج، مانند تعریف و تمجید فراوان از شاگردان یا اجازه‌ دادن به آن‌ها برای کشف چیزهای کلیدی برای خودشان، در واقع هیچ مبنایی در تحقیقات ندارند.

 

1. موضوع خود را بشناسید

این گزارش که بیش از 200 تحقیق را بررسی کرد، دریافت که شش عنصر اصلی برای تدریس عالی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها «دانش موضوعی» است. ممکن است بدیهی به نظر برسد؛ اما گزارش نشان داد که بهترین مدرسان، دانش عمیقی از موضوع خود دارند و اگر این دانش به زیر یک نقطه خاص برسد، «تاثیر قابل‌توجهی» بر یادگیری شاگردان دارد.

 

2. تمجید می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر باشد

این گزارش نشان می‌دهد که نوع اشتباه تمجید می‌تواند برای شاگردان مضر باشد. تعدادی از مطالعات انجام‌شده توسط متخصصان آموزش، از جمله «کارول دوک»، استاد روانشناسی در دانشگاه استنفورد و «جان هتی» و «هلن تیمپرلی»، استادان دانشگاه اوکلند، این موضوع را تایید می‌کند. «دبورا استیپک»، رئیس دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد، گفت که تمجید قرار است تشویق‌کننده باشد؛ اما در واقع می‌تواند «انتظارات پایین مدرس را منتقل کند.» استیپک گفت که اگر شکست یک شاگرد با همدردی به‌جای عصبانیت مواجه شود، احتمال بیشتری دارد که فکر کنند به دلیل فقدان توانایی، بد عمل کرده‌اند.

گزارش، این هشدار را اضافه می‌کند که یافته‌ها قابل‌تفسیر هستند؛ زیرا مدرسان می‌توانند کارها را خوب یا بد انجام دهند و برخی از روش‌ها در همه شرایط مناسب نیستند.

 

3. آموزش مهم است

کیفیت تدریس، تاثیر زیادی بر پیشرفت شاگردان دارد و پرسش و ارزیابی موثر در قلب تدریس عالی است. گزارش اذعان داشت که تعریف تدریس موثر آسان نیست؛ اما تحقیقات همیشه به این واقعیت بازمی‌گردد که پیشرفت شاگردان معیاری است که کیفیت مدرس را می‌توان با آن سنجید.

 

4. باورهای مدرس مهم هستند

دلایلی که مدرسان، کارهای خاصی را در کلاس درس انجام می‌دهند و آنچه امیدوارند به آن دست یابند، بر پیشرفت شاگردان تاثیر می‌گذارد. مایک اسکیو، نویسنده «معلمان موثر ریاضیات»، دریافت که باورها در مورد ماهیت ریاضیات و اینکه درک آن به‌ چه‌ معناست، همراه با ایده‌های معلمان در مورد چگونگی یادگیری کودکان و نقش آن‌ها در آن فرایند، عامل مهمی در میزان اثربخشی آن‌ها بود. بااین‌حال، شواهد برای حمایت از این موضوع قطعی نیستند. مطالعه‌ای که توسط پروفسور «استیو هیگینز» از دانشگاه دورهام و «دیوید موزلی» از دانشگاه نیوکاسل آپون تاین در مورد باورهای معلم در ICT انجام شد، رابطه قانع‌کننده‌ای بین باورها و پیشرفت شاگرد پیدا نکرد.

 

5. به روابط مدرس و شاگرد فکر کنید

این نیز ممکن است بدیهی به نظر برسد؛ اما تعاملاتی که مدرسان با شاگردان دارند، تاثیر زیادی بر یادگیری و همچنین «فضای کلاس» دارد. در این گزارش آمده است که ایجاد یک محیط کلاس درس که «همیشه خواستار یادگیری بیشتر» باشد درحالی‌که ارزش خود شاگردان را تایید می‌کند، مهم است. موفقیت یک شاگرد باید به تلاش نسبت داده شود تا توانایی.

 

6. رفتار را مدیریت کنید

جالب است که این عامل، به‌اندازه دانش موضوعی و روش تدریس در کلاس، در موفقیت مدرس تاثیرگذار نبود؛ اما مدیریت کلاس درس، از جمله نحوه استفاده مدرس از زمان، هماهنگی منابع و مدیریت رفتار شاگردان، به‌عنوان یک عامل مهم در موفقیت مدرس ذکر شد.

 

7. هیچ مدرکی مبنی بر کارایی تعیین سطح وجود ندارد

قرار دادن شاگردان در گروه‌ها بسته به توانایی آن‌ها تفاوت چندانی در یادگیری آن‌ها ایجاد نمی‌کند. اگر چه تعیین سطح در تئوری می‌تواند به مدرسان اجازه دهد با سرعتی کار کنند که برای همه شاگردان مناسب باشد و محتوا را تنظیم کند؛ اما همچنین می‌تواند احساس اغراق‌آمیزی از اینکه همه شاگردان در ذهن معلم یکسان هستند، ایجاد کند. این موضوع می‌تواند منجر به این موضوع شود که مدرسان نیازهای مختلف را در یک گروه برآورده نکنند و در برخی موارد با گروه‌های با توانایی بالا خیلی سریع و با گروه‌های پایین خیلی آهسته پیش بروند.

 

8. نگران سبک‌های یادگیری نباشید

یک نظرسنجی نشان داد که بیش از 90 درصد از مدرسان فکر می‌کنند که افراد، زمانی که اطلاعات را با سبک یادگیری ترجیحی خود دریافت می‌کنند، بهتر یاد می‌گیرند؛ اما علی‌رغم محبوبیت این رویکرد، شواهد روان‌شناختی نشان می‌دهد که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این روش واقعا کار می‌کند، وجود ندارد.

 

9. یادگیری در ابتدا باید سخت باشد

یکی از یافته‌هایی که ممکن است شما را شگفت‌زده کند این است که رویکردهایی که به نظر می‌رسد یادگیری را در کوتاه‌مدت سخت‌تر می‌کنند، در واقع می‌توانند منجر به حفظ اطلاعات بیشتر توسط شاگردان در دراز مدت شوند. «الیزابت لیگون بیورک»، استاد دانشگاه میشیگان و «رابرت بیورک»، استاد دانشگاه کالیفرنیا، گفتند که تغییر نوع تکالیفی که از شاگردان می‌خواهید انجام دهند، باعث بهبود حفظ می‌شود، حتی اگر در ابتدا یادگیری را سخت‌تر کند.

 

10. با همکاران ارتباط برقرار کنید

رفتار حرفه‌ای یک مدرس، از جمله حمایت از همکاران، تاثیر متوسطی بر یادگیری شاگردان داشت. در این گزارش آمده است که ممکن است بین این شیوه‌ها و پیشرفت شاگردان ارتباط مستقیمی وجود نداشته باشد؛ اما برای ارائه یک تعریف گسترده از تدریس خوب، باید آن‌ها را گنجاند.

 

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد آرا: 16

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب