نقشه راه موفقیت در بازاریابی محتوا
نقشه راه موفقیت در بازاریابی محتوا
5
(9)

راه‌اندازی و مقیاس‌گذاری یک برنامه موفق بازاریابی از 4 مرحله تشکیل ‌شده است:

 

مرحله 1: تلاش (مرحله کمبود)

شما ممکن است در این مرحله باشید یا نباشید؛ اما اکثر صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بازاریابان محتوا که قبلا از هیچ استراتژی بازاریابی محتوا استفاده نکرده‌اند، به‌احتمال‌زیاد در این مرحله هستند.

 

علائم

نبود وقت و نتیجه. شما در این مرحله نامید و خسته شده‌اید. شما از اهمیت ایجاد محتوای با کیفیت بالا در استراتژی کلی بازاریابی خود آگاهید، اما مطمئن نیستید که چگونه می‌توانید زمان ایجاد محتوا را پیدا کنید.

 

وضعیت بازاریابی محتوا

  • شما در وضعیت کمبود، ماهانه بین ۰ تا ۱۰۰۰ بازدیدکننده وبلاگ دارید.
  • شما از تلاش‌های بازاریابی محتوای خود تقریبا هیچ مشتری راغبی کسب نمی‌کنید.
  • شما هیچ برنامه محتوایی در دست اجرا ندارید.
  • ایجاد محتوا و انتشار آن با یکدیگر در تناقض هستند و شما به‌احتمال‌زیاد در هر ماه بین ۱-۲ پست وبلاگ و بسیار کمتر از حد ‌ایده‌آل ایجاد می‌کنید.

 

برنامه عملیاتی

اگر فکر می‌کنید در مرحله کمبود بازاریابی محتوا قرار دارید، جای هیچ نگرانی نیست. نکته مهم این است که متوجه شوید باید از ابتدا شروع کنید و مطمئن شوید که در این مرحله گیر نمی‌کنید.

این‌ها گام‌هایی است که برای عبور از این مرحله باید بردارید:

1. تحقیق در مورد کلمات کلیدی و رقبای خود را کامل کنید. اگر در مرحله کمبود هستید، پس به‌احتمال‌زیاد گام‌های اساسی لازم برای دستیابی به محتوایی به نتایج مثبت در کسب‌وکار انجام نمی‌دهید. این شامل بررسی چشم‌انداز و داشتن یک استراتژی سئو مناسب است.

۲. یک تقویم محتوایی ایجاد کنید. پس از بررسی اقدامات بازاریابی محتوای رقبای خود و تهیه لیستی از کلمات کلیدی پر جستجو و دم بلند، وقت آن است که ایده‌های محتوایی ارائه دهید و آن‌ها را در یک تقویم محتوا سازمان‌دهی کنید.

٣. اجرای تقویم محتوا. در آخر، شما باید تقویم محتوایی که ایجاد کرده‌اید را دنبال کنید و به‌طور منظم در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی خود پست بگذارید. به‌طور خلاصه، هدف شما در این مرحله، ارائه یک استراتژی بازاریابی محتوا و تقویم محتوا است که شما را به انتشار منظم محتوا ترغیب کند.

 

مرحله ۲: ثبات (مرحله معدود و انگشت‌شمار)

داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا و یک تقویم محتوا، از عناصر اساسی بازاریابی محتوا است. اگر هر دو را دارید اما نتایج موردنظر خود را نمی‌گیرید، ممکن است در مرحله معدود و انگشت‌شمار نقشه راه موفقیت بازاریابی محتوا باشید.

 

علائم

نبود وقت، مقداری نتیجه. شما در این مرحله خسته اما هیجان‌زده‌اید. شما یک استراتژی سئو و یک تقویم محتوایی مناسب دارید، اما هنوز هم احساس می‌کنید که وقت کافی برای ایجاد محتوای موردنیاز را ندارید. شما تعداد کمی نتیجه مشاهده می‌کنید که برای به هیجان آوردنتان کافی است.

 

وضعیت بازاریابی محتوا

  • شما به چندین نتیجه دست می‌یابید، اما آن‌ها با مشکل روبرو می‌شوند و ثابت نیستند.
  • تعداد متوسط بازدیدکنندگان ماهانه وبلاگ یا وب‌سایت شما بین ۱۰۰۰ تا ۱۰,۰۰0 نفر است و شما طبق تقویم محتوای خود به‌طور مداوم در حال انتشار هستید.
  • بااین‌حال، شما آهنرباهای هدایتی مناسب و یک توالی پرورش محتوا برای مشتریان راغب جدید ندارید.

 

برنامه عملیاتی

برای عبور از مرحله معدود و انگشت‌شمار و رفتن به مرحله بعدی نقشه راه موفقیت بازاریابی محتوا، باید موارد زیر را انجام دهید:

1. آهن‌رباهای هدایتی و صفحات فرود ایجاد کنید. محتوای رایگانی ارائه دهید که افراد بتوانند آن را در ازای آدرس ایمیل خود دانلود کنند. مطمئن شوید که این پیشنهادات در صفحات فرودی با بالاترین نرخ تبدیل قرار دارند.

٢. پاسخگوی خودکار پرورش مشتری ایجاد کنید. شما باید تا تنور داغ است، نان را بچسبانید. ازاین‌رو، پس از مشترک شدن افراد، باید یک توالی ایمیل خودکار داشته باشید که دارای محتوای اضافی است و برای مشتریان راغب جدید شما ارسال می‌شود.

٣. برای ارسال پست مهمان و فروم مارکتینگ برنامه‌ریزی کنید. ممکن است در این مرحله مقداری ترافیک داشته باشید، اما با داشتن یک استراتژی پست مهمان می‌توانید به مخاطبان هدف بیشتری دست‌ یابید. در مورد فروم مارکتینگ؛ فروم‌ها یک کانال بازاریابی محتوا هستند که اغلب نادیده گرفته می‌شوند، درحالی‌که افراد شرکت‌کننده در این فروم‌ها از فعال‌ترین و آنلاین‌ترین افراد هستند. اگر پاسخ سوالاتی که آن‌ها در فروم‌ها مطرح می‌کنند را بدهید، اعتبار ایجاد کرده و اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنید.

 

مرحله ۳: رشد (مرحله فراوانی)

شما در این مرحله نتایج مثبت بیشتری مشاهده می‌کنید و به‌طور منظم از آهن‌رباهای هدایتی خود مشتری راغب جدید دریافت می‌کنید. بااین‌حال، ممکن است نتوانید این مشتریان راغب را به خریدار تبدیل کنید.

 

علائم

مقداری وقت، نتایج بیشتر. شما در این مرحله بی‌قرار هستید اما اعتمادبه‌نفس دارید. ازآنجاکه برخی کارها را خودکارسازی کرده‌اید، تهیه محتوای جدید برایتان خیلی دشوار نیستید. بااین‌حال، بیشتر مطالب شما ماهیتی آموزشی دارند. شما محتوای مارک‌دار (Branded) و توالی فروش مناسبی ندارید.

 

وضعیت بازاریابی محتوا

  • شما در هرماه بین ۱۰,۰۰۰ تا ۱۰۰,۰۰0 ترافیک قابل‌توجه دارید.
  • شما نتایج ثابت و قابل پیش‌بینی دریافت می‌کنید، چندین آهنربای هدایتی مناسب دارید که به‌طور مداوم مشترکین ایمیل جدیدی تولید می‌کنند.
  • بااین‌حال، شما محتوای مارک‌دار و توالی فروش محتوا محور مناسبی ندارید.

 

برنامه عملیاتی

نتایجی که در این مرحله به دست می‌آورید رضایت‌بخش هستند، اما کسب مشتری راغب، هدف نهایی بازاریابی محتوا نیست. در ادامه، گام‌هایی که باید برای رسیدن به آخرین مرحله از نقشه راه موفقیت بازاریابی محتوا بردارید. آورده شده است:

1. محتوای مارک‌دار ایجاد کنید. این شامل گزارشات رسمی و مطالعات موردی است که می‌تواند اقتدار و اعتبار شما را در حوزه‌تان تقویت کند.

۲. توالی فروش خودکار ایجاد کنید. برای تبدیل مشتری راغب به خریدار، به یک پاسخگوی خودکار فروش محتوا محور نیاز دارید.

٣. تبلیغات پولی ایجاد کنید و معیارها و سیستم‌هایی وضع کنید. چگونه می‌فهمید که تلاش‌های بازاریابی محتوای شما موفقیت‌آمیز هستند و چگونه مطمئن می‌شوید که ماشین بازاریابی محتوای شما عملکرد خوبی دارد؟ اینجاست که KPIهایی وضع و سیستم‌هایی ایجاد می‌کنید. به همین ترتیب، اگر می‌خواهید بازاریابی محتوای خود را تسریع کنید، باید در تبلیغات پولی مقرون‌به‌صرفه سرمایه‌گذاری کنید.

 

مرحله ۴: هدایت و کنترل (مرحله وفور)

مرحله نهایی نقشه راه موفقیت در بازاریابی محتوا و نقطه اوج جایی که می‌خواهید باشید.

 

علائم

وقت بیشتر، نتایج بیشتر. شما به‌طور مداوم محتوای با کیفیت بالا تولید می‌کنید و دیگر از کمبود وقت گله‌مند نیستید، چون سیستم‌های کارآمدی دارید. شما به‌عنوان یک متخصص در صنعت خود شناخته می‌شوید و محتوای شما بخشی از غرور و میراث شما است.

 

وضعیت بازاریابی محتوا

  • وب‌سایت شما ماهانه بالغ‌بر ۱۰۰,۰۰۰ بازدیدکننده دارد.
  • شما سیستم‌های مقیاس‌پذیر دارید و به همین دلیل می‌توانید عملیات خود را در زمان گسترش دهید.
  • شما همچنین دارای معیارهای مقیاس‌پذیر هستید که می‌توانید از آن‌ها برای اندازه‌گیری عملکرد خود استفاده کنید.

 

برنامه عملیاتی

شما همین حالا هم موفق هستید، اما می‌توانید چند کار دیگر نیز برای موفقیت خود انجام دهید:

1. یک تیم منسجم و شرکای کاری ایجاد کنید. برای حفظ این وضعیت، باید مطمئن شوید که یک تیم خوب در کنار خود دارید یا می‌توانید تلاش‌های بازاریابی محتوای خود را با مشارکت یک آژانس ثالث انجام دهید.

٢. با متخصصان صنعت خود شریک شوید. اگر می‌خواهید بهترین باشید، باید با اینفلوئنسرها و متخصصان صنعت خود شریک شوید.

٣. به‌طور منظم در نشریات برتر صنعت خود شرکت کنید. مشارکت منظم در نشریات برتر، به شما کمک می‌کند تا موقعیت خودتان را به‌عنوان رهبر حوزه تقویت کنید.

 

تکمیل نقشه راه ۱۲ ماه طول می‌کشد

شاید گمان کنید که این نقشه راه موفقیت در بازاریابی فقط با ۴ مرحله ساده و کوتاه به پایان برسد، اما این‌طور نیست. تکمیل این نقشه راه، بسته به میزان استراتژیک عمل کردن شما، می‌تواند بین ۱۲ ماه یا بیشتر زمان ببرد. بااین‌حال، مزایایی که در انتهای آن کسب می‌کنید، ارزش این انتظار را خواهند داشت.

 

منبع: کتاب «طرح یک‌صفحه‌ای بازاریابی محتوا»
نویسنده: پرافول شارما
ناشر: سخن‌گستر
ترجمه: ساسان جعفرنیا و بهاره قاسمی

 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 9

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب