ماموریت گوگل چیست؟
ماموریت گوگل چیست؟
5
(10)

ماموریت گوگل «ساماندهی اطلاعات جهان و در دسترس و مفید ساختن آن برای همه» است؛ یعنی هدف گوگل این است که بتواند در دسترس‌ترین و مفیدترین اطلاعات را برای یک جستجو کننده، مستقل از اینکه کجای دنیا و در چه شرایطی است، تهیه کند و در اختیار همه قرار دهد.

خوب است در مورد گوگل این دید را داشته باشید که گوگل مانند فروشگاهی بزرگ است و همه چیز دارد؛ کسی را راه نمی‌دهد و شخصی جلوی در است تا از شما بپرسد چه چیزی می‌خواهید و برایتان می‌آورد. در واقع شما در گوگل سرچ می‌کنید و گوگل سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کند.

برای گوگل مهم است که بهترین‌های آن حوزه را در دسترس شما قرار دهد. اگر مواردی که در نتایج اول گوگل است، عالی نباشد، شما از گوگل ناامید می‌شوید و این موضوع باعث می‌شود سود تبلیغات گوگل کاهش پیدا کند.

 

درآمد گوگل  از کجاست؟

درآمد گوگل از تبلیغات یا جستجوهایی است که افراد به‌ازای نمایش آن نتیجه پول می‌دهند. اگر گوگل بخواهد از تبلیغات پول بیشتری به دست بیاورد باید نتایج رایگانش آن‌قدر عالی باشد تا شما عادت کنید فقط از گوگل برای نتایج جستجو استفاده کنید.

هر چه از گوگل بیشتر استفاده کنید، احتمال آن بیشتر است، کلیک کنید و نتایج پولی را هم باز کنید. شاید سال‌ها پیش اولین نتایج جستجو، سایت‌های Spamer بوده‌اند؛ یعنی سایت‌های زردی که کلمه‌ای را با ترفندهای زیاد تاکید کرده بودند که سایت بی‌ارزشی بود.

نکته دیگر این است که گوگل واقعا نتایج مفید را نمایش دهد؛ بنابراین اگر با طرز فکر گوگل آشنا شوید، خواهید فهمید که اگر 100 مقاله در مورد دوربین دیجیتالی توضیح داده‌اند، گوگل در الگوریتم خود روشی دارد که توضیح می‌دهد، کدام جذاب‌تر و مفیدتر است و اگر خودمان را به‌جای گوگل قرار دهیم شاید یکی از پارامترهایش این باشد که افراد چقدر در آن صفحه می‌مانند.

اگر موضوعی نتیجه اول گوگل باشد و کسی 5 ثانیه بیشتر در آن سایت باقی نماند، ‌گوگل ترجیح می‌دهد آن را در نتایج پایین‌تر بیاورد چون مفید نیست.

 

هدف اصلی گوگل

گوگل برای رسیدن به ماموریتش چند هدف مشخص قرار داده است و همیشه روی آن کار می‌کند.

 

1. مبارزه با اسپم

اسپم تمام صفحات و محتواهایی است که مفید نیست، ولی با ترفندهای مختلف سعی می‌کنند رتبه خوبی بگیرند.

بنابراین گوگل سعی می‌کند نتایج جستجو را مستقل از ترفندهای فریبکارانه نشان دهد. Spaming در سال‌های قبل در حدی ساده بود که شما می‌توانستید Keyword را زیر یک مقاله چند بار تکرار کنید تا چند رتبه در گوگل بالا بیایید، ولی اکنون الگوریتم پیچیده و کامل شده است؛ اگر چنین کاری انجام دهید 10 صفحه عقب‌تر می‌روید. با این کار گوگل شما را فریبکار تشخیص می‌دهد و نه‌تنها رتبه شما بهتر نمی‌شود،‌ بلکه بدتر هم می‌شود.

بنابراین هدف گوگل این است که هر مورد خارج از روال طبیعی را تشخیص دهد و سعی کند جلوی آن را بگیرد.

 

2. مرتبط‌ترین‌ها

اگر کسی آموزش باغبانی سرچ می‌کند، مرتبط‌ترین نتیجه حتی به محل شما نیز بستگی دارد. اگر شما در تهران هستید احتمالا مرتبط‌ترین نتیجه با کسی که در شهر یا کشور دیگر است، تفاوت دارد.

گوگل برای تشخیص مرتبط‌ترین نتایج تمام کلمات مترادف،‌ هم‌خانواده، جمع و مفرد، مرتبط و… را تشخیص می‌دهد.

مثلا فرض کنید مقاله‌ای در مورد این موضوع بنویسید که «مدیر خوب چه خصوصیاتی داشته باشد؟»، کلمات مترادف مدیر می‌تواند سرپرست،‌ رئیس، مسئول،‌ رهبر و… باشد.

گوگل به‌راحتی تشخیص می‌دهد که در متنی دو بار نوشته ‌شده سرپرست آن شرکت، ‌احتمالا این موضوع به مدیریت مربوط است و آن صفحه را تقویت می‌کند چون از مترادف‌ها استفاده‌شده است.

بنابراین برای سئو کردن یک محتوا لازم نیست که متن مصنوعی شامل کلمات تکراری و خسته‌کننده بنویسید تا به گوگل ثابت کنید، محتوایتان خوب است. اگر متن واقعی باارزش بنویسید احتمالا تمام این نکات به‌صورت خودکار در آن رعایت خواهد شد.

 

3. باکیفیت‌ترین‌ها

فرض کنید مقاله‌ای در مورد دوربین دیجیتال نوشته‌اید که به همان دوربین خیلی مرتبط است ولی آیا باکیفیت‌ترین مقاله،‌ در این حوزه آن مقاله است؟

گوگل با روش‌های خودش سعی می‌کند تشخیص دهد که کیفیت مطالب خوب است یا خیر. گوگل سعی می‌کند مرتب معیارهایی را اضافه کند که کیفیت مقالات، مطالب و هر محتوای دیگر قابل‌تشخیص باشد.

 

نتیجه

اگر با الگوریتم و دیدگاه گوگل بیشتر آشنا شوید، خواهید دید که ماموریتش این است که بتواند اطلاعاتی مفید و در دسترس همه قرار دهد؛ بنابراین خیلی ساده با ترفندهای رایج نمی‌توانید این الگوریتم را فریب دهید چون هدف کسب رتبه اول در گوگل نیست بلکه هدف این است که مخاطبان لذت ببرند و در سایت بمانند و ارتباطشان را ادامه دهند.

در نتیجه سئو مجموعه‌ای از ترفندهای جالب نیست؛ بلکه بیشتر کار و تلاش صادقانه برای تولید محتوای مفید برای مخاطبان است.

خیلی از سایت‌ها وجود دارند که چیزی از سئو نمی‌دانند ولی اغلب مقالاتشان در گوگل اول است و در تخصصشان عالی هستند. اگر این افراد دید سئو داشته باشند، می‌توانند جایگاهشان را بهتر تثبیت کنند و در جایگاه خوبی قرار بگیرند.

 

این مقاله بخشی از «دوره مسترکلاس سئو» است.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 10

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

کتاب بازاریابی عصبی

کتاب بازاریابی عصبی

23 ترفند جدید برای افزایش فروش با شناخت عملکرد مغز

180.000 تومان

فقط 126،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب