مدیر سبز تی‌وی

قسمت: 10 ژان بقوسیان

دانلود ویدیو

کیفیت HD کیفیت Full HD

ساخت برنامه سالانه کسب‌و‌کار در نیم ساعت!

4.3
(113)

دانلود برنامه سالانه

در این ویدیو خواهیم دید که چگونه می‌توانیم برنامه سالانه کلی برای کسب‌وکارمان درست کنیم.

کار به همین سادگی است که فقط به یک کاغذ A4 نیاز داریم و ایده‌ای که می‌خواهم توضیح دهم از کتابMichael Hyatt به نام «بهترین سال زندگی شما» گرفته شده است.

اول یک کاغذ A4 برمی‌داریم و به صورت افقی آن را جلوی خودمان قرار می‌دهیم، آن را به سه ستون تقسیم می‌کنیم.

ستون اول

در ستون سمت راست قسمت بالا کلمه «افتخارات» را می‌نویسیم؛ منظور از افتخارات سالی است که گذشت و به پایان رسید.

در وسط ستون سمت راست کلمه «پشیمانی‌ها» را می‌نوسیم؛ منظور کل پشیمانی‌هایی است که گذشت و در کسب‌وکار خود داشتیم.

همین الان ستون سمت راست را تکمیل کنید. زیر افتخارات اعداد یک، دو، سه، چهار و پنج را قرار دهید و حداقل چند دقیقه فکر کنید و ببینید در سالی که گذشت 5 افتخار بزرگ کسب‌وکار شما چه مواردی بود که الان به آن‌ها فکر می‌کنید احساس خوبی پیدا می‌کنید و حتی ذوق می‌کنید که در این سال این کارها را انجام داده‌اید، احتمالا کارهایی است که نیاز به جسارت داشته و شما شجاعانه اقدام‌هایی کردید و نتیجه خوبی گرفتید.

در قسمت پایین ستون سمت راست، همانطور که گفتم 5 پشیمانی بزرگ خودتان را از کارهایی که در سال گذشته انجام شده را بنویسید. شاید این پشیمانی‌ها همکاری با افراد اشتباه بوده، شاید تصمیمات اشتباهی بوده که بر اثر ترس یا هر مورد دیگری گرفته‌ایم و فرصت‌های بزرگی را ازدست داده‌ایم یا هر مورد دیگری.

پس با این روشی که گفتم ستون اول را پر می‌کنیم که قسمت بالای ستون اول 5 افتخاری است که در سالی که گذشت کسب کردیم و خودمان به آن افتخار می‌کنیم و در قسمت پایین ستون سمت راست 5 موردی که واقعا از آن پشیمان هستیم و اگر سال کاری ما برمی‌گشت به یک سال قبل، هیچ‌وقت این کارها را انجام نمی‌دادیم.

ستون دوم

بالای ستون دوم کافی است کلمه «فرصت‌ها» را بنویسیم و با توجه به افتخارات و پشیمانی‌هایی که در سال گذشته داشتیم سعی کنیم 10 تا فرصت خوب و بزرگ را بنویسیم که دوست داریم امسال از این فرصت‌ها به‌درستی استفاده کنیم.

فرصت‌ها یا می‌تواند چند برابر شده افتخارات ما باشد یا می‌تواند دوری از پشیمانی‌ها و اشتباهات ما باشد. فرض کنید ما در سال گذشته یک همایش موفقی به نام «همایش مدرسان مرجع» برگزار کردیم، این موضوع را در افتخارات خودمان می‌نویسیم حال فرصتی که وجود دارد این است که ما می‌توانیم در سالی که پیش‌رو داریم یک همایش خیلی بزرگ‌تر داشته باشیم؛ یعنی همان افتخاری که داشتیم را چند برابر کنیم و سعی کنیم آن را اجرا کنیم، این می‌تواند یک فرصت خوب باشد.

شاید ما پشیمانی‌هایی داشتیم مثلا پشیمان شدیم که از فردی در کسب‌وکارمان استفاده کردیم و به ما لطمه زد. فرصت می‌تواند این باشد که امسال هم افراد قوی و خوبی را استخدام کنیم؛ ولی با معیارهایی که دیگر امکان لطمه زدن به ما کمتر باشد و بتوانیم به موفقیت‌های بزرگتری برسیم.

آقای Michael Hyatt معتقد است که بهترین فرصت‌ها زمانی به فکر ما می‌آید که درباره افتخارات و پشیمانی‌های سالی که گذشت فکر کنیم و سعی کنیم از آن‌ها، فرصت‌هایی را برای خودمان استخراج کنیم.

ستون سوم

برسیم به سومین ستون که در این کاغذ A4 که به صورت افقی قرار دادیم سمت چپ است. بالای آن کافی است بنویسیم «پروژه‌های بزرگ سال».

خوب است که شاید بین 5 تا 10 پروژه بزرگ بنویسیم که منظور از پروژه درواقع تبدیل آن فرصت‌ها که شاید کلیات است و در غالب یک پروژه دقیق نیست به یک موردی که قابل اجراست و زمان و مراحلی دارد که مشخص است و می‌توانیم آن را تبدیل به یک اقدام عملی کنیم.

پس اگر بخواهیم خیلی کلی به سالی که پیش‌رو داریم نگاه کنیم، کار به همین سادگی است که افتخارات و پشیمانی‌های خودمان را استخراج کنیم و از آن‌ها حداقل 10 فرصت دربیاوریم و این فرصت‌ها را تبدیل به پروژه‌های دقیقی بکنیم که می‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم و من توصیه می‌کنم که یک قدم هم پیش‌تر بروید و این ستون سمت چپ را به چهار قسمت تقسیم کنید و هرکدام از این پروژه‌ها یا حتی چند تا از پروژه‌ها را در یک فصل قرار دهید. در نهایت برنامه سالانه کلی شما بدین شکل است که می‌دانید در فصل بهار مثلا باید دو یا سه پروژه کلیدی و مهم را انجام دهید، در تابستان پروژه‌های دیگر و همین‌طور تا زمستان.

کل فرآیند برنامه‌ریزی سالانه شاید کمتر از نیم ساعت وقت بگیرد؛ اما من به شما قول می‌دهم که ایده‌هایی به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند که به نکاتی برسید که می‌تواند سال کاری پیش‌روی شما را متحول کند. امیدوارم این روش را تست کنید و نتیجه آن را ببینید. موفق باشید.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 113

48 دیدگاه برای “ساخت برنامه سالانه کسب‌و‌کار در نیم ساعت!

  1. کریم علیپور گفته:

    سلام استاد بقوسیان خیلی دوستت دارم هر وقت مطلبی از شما میخونم کیف میکنم احساس میکنم به یک منبع لایتناهی وصل هستم خیلی استادی. کاش یک روز از نزدیک ببینمتون

  2. شیدا گفته:

    بسیار روان و ساده مطالب رو مطرح می کنید و این نشانه هوش و درک بسیار بالای شماست.بسیار از مطالب کوتاه و کاربردی شما لذت برده و به کار می گیریم.متشکرم استاد ارجمند و گرامی

  3. محمد گفته:

    با سلام
    بسیار ساده و مفید بود
    من هر ساله برنامه ریزی دارم ولی این متد بهبود داد روش برنامه ریزی من را ، از جناب آقای مهندس بقوسیان تشکر ویژه دارم.

  4. ebrahim گفته:

    سلام استاد عزیز تر از جان مثل همیشه فوق العاده مطلب ساده و شیوا و کاربردی و بدور از حاشیه های اضافی .واقعا استفاده کردم پیروزمند باشید.با افتخار اعلام میکنم که بنده شاگرد شما هستم .دعای بنده همیشه پشت سر شماست و انشاء الله همیشه برای ما بمانید .مرسی

  5. ایمان گفته:

    سلام
    ممنون بابت ویدیو فوق العادتون – عالی بود
    ۲ تا سوال داشتم در خصوص ویدیو
    با توجه به اینکه حجم کمی دارد کیفیت بسیار بالایی دارد
    ۱. با چه دوربینی ضبط می شود
    ۲. با چه نرم افزاری ادیت انجام می شود

    ممنون از شما

  6. زهرا سبحانی گفته:

    عالی بود ، کاش می شد این ویدیو رو در صفحات اجتماعی که عضو هستم به اشتراک بگذارم تا افراد بیشتری از این اموزش های مفید بهره ببرند ، با تشکر از استاد بقوسیان

  7. کاظم رعیت پیشه گفته:

    خوشحال و سپاسگذارم که افتخار شاگردی شمارو دارم .
    شما در این چند سال آشنایی ما با مدیر سبز نشان دادید که از هر فرصتی برای پیشرفت دیگران استفاده میکنید.
    و این انگیزه ما رو نسبت به آینده خودمون و کسب وکارمون بسیار افزایش میده.
    باز هم از این حسن نیت شما تشکر میکنم.

  8. اعظم امیری گفته:

    درود برشما استاد عزیز
    چند تا از مقاله ها ،مثل بهترین سال کسب و کار و ساخت کسب و کار با عمر ۱۰۰سال بسیار موثر و نکات کلیدی مفیدی برای کارم در اختیار گذاشت متشکرم

  9. علی جعفری گفته:

    با سپاس از شما، عالی بود، فقط اینکه من برای ستون پشیمانی ها مورد خاصی در کارم پیدا نکردم، دلیل آن چیست؟ آیا میتواند تمام کارهایی که انجام دادم درست باشد؟ پس چرا رشد کافی که میخواستم نداشتم؟

  10. علی کوروشی گفته:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    این کتاب را من دو بار مطالعه کردم ولی هرکز به این درک نرسیده بودم که با گفته‌های شما استاد عزیز ایده کل کتاب را متوجه شدم.
    سپاسگزارم

  11. maniyazdan گفته:

    درود بر استاد بقوسیان عزیز، چقدر خوشحالم که سال 98 با همهۀ سختیها و گرفتاریهایی که داشتم تونستم در دوره کارخانه تولید اطلاعات شما شرکت کردم، علاوه بر همه ی آموزشهای خوبتون ، شخصیت قوی و پر انرژی و جسور شما قابل ستایش هست و من فقط از شما یاد میگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه، نیاز است که وارد حساب کاربری خود شوید