رمز موفقیت برند تجاری مک
رمز موفقیت برند تجاری مک
4.6
(8)

مک، (MACMakeup Art Cosmetics) یک نام تجاری پیشگام در زمینه لوازم‌آرایش حرفه‌ای است که پس از تاسیس در سال ۱۹۸۵، به دلیل توصیه‌های کلامی و پشتیبانی مانکن‌ها، آرایشگرهای حرفه‌ای و دیگر متخصصان مد و زیبایی، پیشرفت و رشد قابل‌توجهی کرده است.
در واقع مک (MAC)، نام تجاری‌ای است که تقریبا فقط به کمک توصیه‌های کلامی و حرف‌های دهان‌به‌دهان ساخته شد. اوایل کارش، در اصل از تبلیغات اجتناب می‌ورزید. هنوز هم از آگهی‌های تبلیغاتی ظاهرفریب و غلط‌انداز دوری می‌جوید و هم چنان کالاهایش را در بسته‌بندی‌های ساده مینی مالیستی ارائه می‌دهد.

شعار خود نام تجاری ‌این است: «هر نژادی، هر جنسی، هر سنی». مک در عرصه صنعت مد، به دلیل ارائه کالاهای باکیفیت بالا و نیز متعهد بودن به جامعه، برای خود شهرت به دست آورده است. مک، مخالف آزمایش کردن مواد روی حیوانات است (مواد اولیه‌اش را هم از تهیه‌کنندگانی می‌گیرد که روی حیوانات آزمایش نمی‌کنند) و مبلغ بازیافت مواد است.

در حال حاضر، مک، بخشی از شرکت «استه لودر» (Estee Lauder) است و هرروز، هم در بین خریداران معمولی و هم ‌دست‌اندرکاران صنعت مد، طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. ارتباط با مانکن‌ها، آرایشگران حرفه‌ای و عکاسان مد، برایش شانس و امتیاز بازاریابی متکی بر توصیه‌های کلامی در پی آورده است.

ست گودین (Seth Godin)، در کتابش به نام «شیوع ویروسی ایده» (Unleashing the Idea (Virus می‌گوید که رمز بازاریابی دهان‌به‌دهان یا ویروسی، این است که بتوانید «اولین عطسه کننده‌ها» را هدف قرار دهید. منظور این نیست که در اطراف داروخانه‌ها بچرخید و به آدم‌های سرماخورده، بروشور تبلیغاتی بدهید! به عقیده گودین، «اولین عطسه کننده‌ها»، کسانی هستند که بیشتر از دیگران احتمال دارد که یک «ایده ویروسی» را، که می‌توان آن را، به پیام نام تجاری تعبیر کرد، رواج دهند.

اگر شما فروشنده لوازم‌آرایش هستید، اولین عطسه کننده‌هایتان، مانکن‌ها و آرایشگرهای حرفه‌ای هستند. ازآنجایی‌که مک، کارش را به‌عنوان نام تجاری‌ای برای حرفه‌ای‌ها شروع کرد، پس بازار اصلی و اولیه‌اش، حرفه‌ای‌ها هستند. بنابراین برای مک به نسبت آسان بود که پس از بازار اصلی به بازارهای عمده و انبوه یورش ببرد و این‌گونه است که در ۴۶ کشوری که در حال حاضر در آن‌ها کار می‌کند، ورودش به بازار با نوعی تاثیر به‌اصطلاح قطره‌چکانی خودجوش همراه شده است.

 

اگر مک از اول، کارش را به‌عنوان یک نام تجاری برای خریداران معمولی شروع می‌کرد و سپس سعی می‌کرد که رضایت و پذیرش نخبگان مُد و زیبایی را به دست بیاورد، اگر نگوییم غیرممکن، ولی به‌یقین بسیار دشوار بود.

 

رمز موفقیت

1. شیوه کار غیرتجملی

در بازاری که از تبلیغات پرزرق‌وبرق اشباع است او کار خود را در ابتدا با بازاریابی محتاطانه و غیر تجملی شروع کرد و نام تجاری خود را به کمک کلام دهان‌به‌دهان ساخت.

 

2. ارتباط با دنیای سطح بالای مد

به‌عنوان نام تجاری پیشگام لوازم‌آرایش حرفه‌ای، ارتباط مک با جامعه سطح بالای مُد، خودکار صورت گرفت. این ارتباطات همراه با گسترش نام تجاری به‌سوی بازار مصرف‌کنندگان عادی، تحکیم شده است. برای مثال در سال ۲۰۰۲، دیوید لاشاپل (David La Chapelle)، عکاس مشهور مد، عکاسی کمپین تبلیغاتی سری لوازم‌آرایش مک را انجام داد.

 

3. رسانه‌ها

مک همیشه بین ژورنالیست‌های زیبایی پرطرفدار بوده است. آن‌ها تا حد زیادی اطلاع‌رسانی پرارزش و رایگان برای این نام تجاری انجام داده‌اند.

 

4. شخصیت‌های مشهور

مک، با قصد قبلی، شخصیت‌های مشهوری را هدف می‌گیرد که به قول ست گودین «اولین عطسه کننده‌های» حیاتی برای هر کمپین بازاریابی ویروسی هستند. در کنار حامیان سطح بالای مد، مک هم‌چنین، در رویدادهای مهم، از جمله جشنواره فیلم «ساندنس» (Sundance) هدایای متنوعی برای شرکت‌کنندگان سطح بالای جشنواره ارائه می‌دهد.

 

5. تاثیر قطره‌چکانی

وقتی اشخاص مشهور و متخصصان صنعت مد از محصولات مک استفاده می‌کنند، یک تاثیر مشخص «قطره‌چکانی» به وجود می‌آید که اشتیاق خرید را در بین افراد عادی جامعه می‌افزاید.

وب‌سایت مک با نمایش اینکه چه افراد مشهوری از محصولاتشان استفاده می‌کنند، به این اشتیاق دامن می‌زند.

 

6. فاکتور ایجاد احساس خوب درباره خود

مک نه‌تنها کاری می‌کند که خریدارانش احساس خوبی در مورد ظاهرشان داشته باشند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کند که وجدانشان را هم تسکین دهند. چون‌که مک، یک نام تجاری با وجدان و مخالف آزمایش روی حیوانات است.

 

منبع: کتاب «سلاطین نام‌های تجاری»
نویسنده: مت هیگ
ناشر: سیته
ترجمه: سنبل بهمنیار

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 8

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب