خلاصه کتاب بهانه ممنوع!
خلاصه کتاب بهانه‌گيري ممنوع!
4.6
(29)

آنچه در این چکیده می‌آموزید

برایان تریسی در این کتاب فرمولی برای غلبه بر چالش‌های اصلی زندگی ارائه می‌کند. این روش‌ها به داشتن انضباط شخصی برای رسیدن به موفقیت و شادکامی ختم می‌شود. مطالب این کتاب از خصوصیات فردی تا افزایش فروش و حتی بهبود پیوند ازدواج را پوشش می‌دهد. البته پیشنهادات و توصیه‌های او کلی هستند. اگر در این کتاب به دنبال یافتن راهکار یک مشکل خاص نباشید از خواندنش لذت خواهید برد. تریسی معتقد است که برای رضایت و خشنودی باید حاضر به پذیرش مسئولیت باشید. رویکرد کتاب آن است که خود را قربانی احساس نکنیم و مسئولیت آینده خود را به عهده بگیریم. البته اغلب مطالب این کتاب در کتاب‌های قبلی نویسنده تکرار شده است، بااین‌وجود مدیرسبز خواندن این کتاب را خالی از لطف نمی‌داند.

 

بازندگان بهانه‌گیری می‌کنند، برندگان پیشرفت

شما همیشه می‌توانید انواع و اقسام بهانه‌ها را برای نرسیدن به اهداف خود برشمارید. شاید مادر سخت‌گیری دارید یا شرایط اقتصادی بد است و یا اینكه رئیس شما قدرتان را نمی‌داند. فهرست این بهانه‌ها پایانی ندارد. درهرصورت، اگر قصد دارید موفق شوید انرژی‌ای كه صرف بهانه‌گیری و توجیه می‌کنید را به پیشرفت اختصاص دهید. در این صورت شگفت‌زده خواهید شد.

زندگی برای همه دشوار است؛ اما افراد موفق با وجود تمامی موانع به اهداف خود نائل می‌آیند. این افراد هر كاری را در جای خود انجام می‌دهند. آن‌ها خود را اسیر لذت آنی نمی‌کنند و به رضایت‌مندی درازمدت فكر می‌کنند. هدف‌گذاری می‌کنند، سخت كوشش كرده و تمام توان خود را بر كار متمركز می‌کنند. آن‌ها آن‌قدر عادت‌های خوب را تكرار می‌کنند تا جزئی از طبیعت ثانویشان شود، این کار انضباط شخصی بالایی را می‌طلبد.

با به‌کارگیری 21 روش این کتاب در ارتباط با انضباط شخصی در تمامی جنبه‌های زندگی خود، در سه عرصه‌ اصلی پیشرفت خواهید كرد: «موفقیت شخصی، تجارت، امور مالی و فروش و زندگی شخصی» با تمرین تسلط بر نفس و كنترل خویش، خودتان را بیشتر دوست خواهید داشت. احساس سربلندی كرده و  تصویر ذهنی بهتری نسبت به خود پیدا می‌كنید و در نهایت احساس قدرتمندی، مسئولیت و خوش‌بینی به آینده خواهید داشت.

 

1. موفقیت

زندگی ایده‌آل خود را تصور كنید. زمانی كه موفقیت را در مورد كار، خانواده، سلامت و امور مالی تعریف كرده باشید، فورا متوجه خواهید شد كه برای رسیدن به زندگی ایده‌آل خود باید چه كارهایی انجام دهید. حال كه می‌دانید چه می‌خواهید، می‌توانید با انضباط شخصی به آن برسید. اصل پارتو قانون 20-80 را بیان می‌کند. این اصل می‌گوید كه 20 درصد افراد جامعه از 80 درصد ثروت و موهبت‌های آن برخوردار هستند. برای اینكه عضوی از این 20 درصد شوید مهارت‌ها و فعالیت‌های لازم را مشخص كنید. از كسانی كه قبل از شما موفق شده‌اند بیاموزید: تکنیک‌هایشان را مورد بررسی قرار دهید، کتاب‌هایشان را بخوانید و در کارگاه‌هایشان شركت كنید. اگر مشتاقانه خود را ملزم كنید و سخت كار كنید می‌توانید به اهداف خود برسید.

 

2. شخصیت

درستی مهم‌ترین ویژگی تعریف کننده شخصیت است. عمل درست نیاز به انضباط شخصی دارد تا نگذارد وسوسه شوید. این ویژگی باعث می‌شود كاری را انجام بدهید كه می‌دانید درست است. شخصیت حقیقی شما زمانی آشكار می‌شود كه تحت‌فشار یا در بحران قرار بگیرید. می‌توانید شخصیت خود را با «تعلیم، مطالعه و تمرین» پرورش دهید. ارزش‌های افراد مورداحترام و تحسین خود را بررسی كنید. روان‌شناسی شخصیت شامل «ایده‌آل شخصی، تصویر ذهنی و خودباوری» است. ایده‌آل شخصی شما نمایانگر فرد خوبی است كه دوست دارید باشید. تصویر ذهنی دیدگاه شما درباره خودتان است. خودباوری دیدگاه احساسی شما را نسبت به خودتان تعیین می‌کند. ارزش‌های موردنظرتان را آن‌قدر تمرین كنید تا به عادتی عمیق تبدیل شوند. وقتی اعمالتان با ارزش‌ها همسو شوند، خودباوری شما افزایش می‌یابد.

 

3. مسئولیت

برایان تریسی در سن 21 سالگی كارگر ساختمان بود. او به‌سختی هزینه‌هایش را تأمین می‌کرد، درآمدش کم بود و هیچ فرصتی برای پیشرفت نداشت. یك شب كه در آپارتمان متروك خود تنها نشسته بود چیزی در او تجلی کرد. تریسی به این آگاهی رسید كه تنها کسی که می‌تواند زندگی‌اش را تغییر دهد خودش است. در اولین قدم به‌سوی اهدافش یك كتاب درباره‌ پیشرفت شخصی خرید و آن را با پشتكار تمام مطالعه كرد.

احساسات منفی از خشم سرچشمه می‌گیرند و اینكه چقدر دیگران را برای شرایط کنونی خود مقصر می‌دانید. مقصر دانستن بقیه آسان‌ترین روش برای درجا زدن است. پذیرفتن مسئولیتِ موفقیت و خوشبختی، نیاز به تلاش و انضباط شخصی دارد. این پذیرش منجر به داشتن كنترل بر زندگی و سرنوشت می‌شود.

 

4. اهداف

اهداف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به زندگی ایده‌آل خود مسیری را مشخص كنید. روش زیر را برای رسیدن به اهداف خود دنبال كنید: آنچه می‌خواهید به دست بیاورید را مشخص كنید. آن‌ها را روی كاغذ بیاورید و برای خود ضرب‌الاجلی تعیین كنید. فهرستی از تمام كارهای لازم برای رسیدن به شرایط دلخواه را بر اساس زمان و اهمیت تهیه كنید. هم‌اكنون برای برداشتن این گام‌ها اقدام كنید و سپس هر روز كاری انجام دهید كه شما را در مسیر رسیدن به هدف اصلیتان هدایت كند.

 

5. تعالی شخصی

باارزش‌ترین دارایی شما خودتان هستید. با سرمایه‌گذاری در حرفه‌ خود و توسعه‌ مهارت‌هایتان، ارزش دستاوردهای خود را بالا می‌برید. باید خودتان را متعهد كنید كه این كار برایتان در تمام طول زندگی و شغلی یك اولویت باشد. روزتان را كمی زودتر شروع كنید. بسیار تعجب خواهید كرد وقتی ببینید از همان ساعات اولیه چقدر توانسته‌اید كارهایتان را به انجام برسانید. اگر روزانه یك ساعت مطالعه كنید، در سال بیش از 50 كتاب خواهید خواند و به‌زودی در زمینه‌ مطالعه‌ خود متخصص خواهید شد. خود را به نوشتن حداقل ده مورد در روز مقید كنید. انجام دادن چند كار به‌صورت هم‌زمان را فراموش كنید. هر کاری را با تمرکز از آغاز تا پایان انجام دهید. زمان رانندگی را به شنیدن برنامه‌های آموزشی صوتی اختصاص دهید. بعد از هر مذاکره تجاری از خودتان بپرسید: «چه كاری را درست انجام دادم؟» و «در کدام مورد می‌توانم بهتر عمل کنم؟»

 

6. شجاعت

هرکسی از چیزی هراس دارد و بیشتر مردم از شكست، فقر و ازدست‌دادن پول می‌ترسند. انضباط شخصی به شما كمك می‌کند تا شجاعت لازم برای رویارویی با ترس‌های خود را پرورش دهید. مواجه شدن با چیزی كه از آن وحشت دارید را تمرین كنید. شخص یا موقعیتی كه از آن فرار می‌کنید را شناسایی كرده و تصمیم بگیرید كه مستقیما با آن مواجه شوید. گاهی ترس شكل اضطراب و نگرانی به خود می‌گیرد. آنچه شما را اذیت می‌کند را شناسایی كنید. سپس بدترین اتفاق ممکن را تصور كنید و آنگاه درمی‌یابید كه می‌توانید با تمام عواقب آن كنار بیایید و آن‌ها را پشت سر بگذارید.

 

7. پایداری

هیچ‌چیز خوبی در زندگی بدون پایداری و پشتکار به دست نمی‌آید. داشتن پشتكار باعث می‌شود از تنزل، ناامیدی، موانع و حتی بحران به سلامت عبور كنید. هرگاه در سختی‌ها به تلاش ادامه داده و پافشاری می‌کنید، احساس خشنودی بیشتری خواهید داشت و امور را تحت کنترل خود می‌بینید. برای افزایش پشتكار خود همیشه به خودتان بگویید: «من توقف‌ناپذیر هستم» و «من هرگز تسلیم نمی‌شوم» بهانه‌گیری و توجیه را کنار بگذارید. نقش قربانی‌ها را بازی نكنید و حس ترحم به خود را کنار بگذارید.

 

8. کار

مردم بخش عظیمی از ساعات كاری خود را به امور بی‌حاصل اختصاص می‌دهند. باز به اصل پارتو برمی‌گردیم: 20 درصد از فعالیت‌های حرفه‌ای شما 80 درصد نتایج را رقم می‌زنند. همچنین قانون «سه فعالیت» بیان می‌کند كه سه فعالیت در شغل شما وجود دارند كه 90 درصد ارزش شما را به‌عنوان کارمند مشخص می‌کند. پربارترین فعالیت‌های خود را بشناسید و بر آن‌ها تمركز كنید. گروهی از مدیران در یك نظرسنجی اعلام کردند كه در كارمندان به دنبال دو ویژگی می‌گردند: 1. توانایی اولویت‌بندی کارها و كار بر امور باارزش و 2. نظم و انضباطی كه باعث انجام سریع و عالی كار می‌شود.

 

9. رهبری

رهبرانِ انگیزه دهنده و تأثیرگذار، استادانِ انضباط شخصی هستند. هدف این افراد روشن است و معیارهای بالایی دارند. رهبران بزرگ موفقیت سازمان را بر اهداف شخصی خود مقدم می‌دانند. آن‌ها واقع‌گرا هستند و می‌دانند كه شركت آن‌ها در چه زمینه‌ای به بهبود نیاز دارد. از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند و همیشه در حال یادگیری هستند. رهبران برنده، قابل‌اعتماد و در تمام اعمال و افكار خود ثابت‌قدم و پایدار هستند.

 

10. کسب‌وکار

محصولات یا خدمات شما باید طوری باشند كه مشتریان خواهان آن‌ها باشند و با علاقه از آن‌ها استفاده کنند و در مقایسه با رقیبتان بخواهند محصولات و خدمات شما را بخرند. از رقبای خود سخت‌تر، طولانی‌تر و بهتر كار كنید. مخاطب و پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد خود را پیدا كنید و بشناسید. بر ارائه خدمات سطح بالا به مشتری تمركز كرده و همیشه عملكرد خود را ارزیابی كنید. وقتی مشتریان، محصولات یا خدمات شما را به خانواده و دوستانشان پیشنهاد كردند بدانید كه كارتان را درست انجام می‌دهید.

 

11. فروش

اگرچه حرفه‌ فروش گاهی پرچالش است، اما می‌تواند پتانسیل نامحدودی برای درآمد فراهم كند. مکررا از خود بپرسید «آیا كاری كه هم‌اكنون انجام می‌دهم منجر به فروش می‌شود؟» ترس از عدم پذیرش مانع بزرگی است. فروشندگان اغلب به‌خاطر برخورد نا‌مناسب و سردِ از پشت تلفن از این نوع فروش اجتناب می‌ورزند و از این كار دور می‌مانند. اگر می‌خواهید موفق شوید بدانید که شنیدن جواب رد موضوعی شخصی نیست. به اعداد و ارقام توجه كنید. هرچه با مشتریان بالقوه بیشتری تعامل داشته باشید فروش بیشتری خواهید داشت.

 

12. پول

اغلب مردم به‌این‌علت دچار مشكلات مالی می‌شوند كه خویشتن‌داری ندارند. آن‌ها به دنبال خشنودی فوری هستند و خوشبختی را با به‌دست‌آوردن، یكسان می‌دانند. دیدگاهتان را تغییر دهید تا پس‌انداز برای شما رضایت‌بخش جلوه كند. در این صورت هرچه رقم حساب پس‌اندازتان بالا رود احساس رضایت و امنیت بیشتری خواهید کرد. كم كردن نگرانی برای پول به رضایت شخصی می‌انجامد.

 

13. مدیریت زمان

هنر مدیریت زمان در «توانایی انتخاب درست توالی کارها» خلاصه می‌شود. وقتی كارهای خود را اولویت‌بندی كرده و آن‌ها را به ترتیب اولویت انجام می‌دهید، از زمان، استفاده بهتری می‌کنید. فعالیت خود را به چشم سرمایه‌گذاری نگاه كنید و ببینید كه آیا حداكثر بازگشت سرمایه را دارد؟ از روش الف، ب، پ، ت، ث برای مدیریت روز خود استفاده كنید. فهرستی از كارهای لازم تهیه كنید. سپس باتوجه‌به اهمیت نسبی كار از الف تا ث یك حرف برای آن مشخص كنید. ابتدا كارهای الف را انجام دهید و همین‌طور تا انتهای فهرست پیش بروید. هرگز بر چیزی كه بهترین استفاده از زمان، تمركز و انرژی شما نیست كار نكنید.

 

14. حل مسئله

اكثر افراد موفق به چالش‌ها پاسخ می‌دهند. بسیاری از مردم از روش زیر برای حل مسئله استفاده می‌کنند: ابتدا وضعیت دشوار را به روشنی مشخص كنید. از خودتان بپرسید «آیا این واقعا یك مسئله است؟»،  «آیا موردی است كه خودتان می‌توانید آن را حل كنید یا بیش‌ازحد توان شماست؟» مشكل را ریشه‌یابی كنید تا مطمئن شوید كه موارد مشابه، هرگز دوباره اتفاق نیفتد. جلسه طوفان فکری برگزار کنید و بهترین گزینه ممکن برای شرایط خود را انتخاب کنید. روش اجرای راه‌حل انتخابی خود را مشخص كرده و اینكه چه كسی مسئول آن خواهد بود. سپس مثل همیشه نتایج را ارزیابی کنید.

 

15. خشنودی

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند كه برای خشنودی به دیگران وابسته هستند. وقتی شخص احساس كند بر احساسات و شرایط خود كنترل دارد خشنودی بیشتری را تجربه می‌کند. پس اولین قدم را به‌سوی خوشبختی بردارید و خودتان را قدرتمند و مسئول بدانید. وقتی توانایی‌های خود را به کار گیرید از هر لحاظ حس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. اگر در زمینه‌های مختلف مانند تناسب‌اندام، روابط خوب، كار هدفمند، امنیت مالی و كمال فردی انضباط شخصی داشته باشید، رضایت و خشنودی شما افزایش می‌‌یابد.

 

16. سلامت شخصی

اطلاعاتی معتبر درباره حفظ تندرستی خود به دست آورید. با پیروی از چند قانون پایه‌ای می‌توانید طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی كنید. وعده‌های غذایی منظم داشته باشید. از خوردن تنقلات بپرهیزید و هیچ‌گاه پرخوری نكنید. گندم را جایگزین آرد سفید كرده و در مصرف شكر و نمك زیاده‌روی نكنید.

 

17. تناسب‌اندام

در برنامه روزانه خود 30 دقیقه را به ورزش اختصاص دهید. لازم نیست كه خود را برای المپیك آماده كنید؛ اما بسیار ضروری است كه به طور منظم ورزش كنید. همیشه كمربند ایمنی خود را ببندید. سیگار نكشید و الكل مصرف نكنید. تنها زمانی احساس خرسندی واقعی خواهید داشت كه از لحاظ جسمی تناسب داشته باشید.

 

18. ازدواج

داشتن یك رابطه‌ طولانی‌مدت همراه با تعهد برای خوشبختی و تندرستی شما لازم است. «قدرت وفق دهی» و «خلق‌وخوی خوب» دو كلید اساسی برای داشتن یك ازدواج موفق هستند. ویژگی‌های اصلی شخصیت شما به‌خصوص ارزش‌هایتان باید با ارزش‌های همسرتان تناسب داشته باشد و این ارزش‌ها با یكدیگر جفت‌وجور باشند. حفظ یك رابطه قوی و محكم نیاز به تلاش زیاد و مهارت‌های گوش دادن دارد. برای اینكه شنونده موثری باشید، بدون آنكه حرف طرفتان را قطع كنید بر آنچه می‌گوید تمرکز کنید. قبل از اینكه پاسخی بدهید چند لحظه تفكر كنید. اگر چیزی را کاملا متوجه نشده‌اید سوال کنید و اطلاعات بیشتری بگیرید. در آخر گفته‌های همسرتان را با كلمات خود برای تایید بیشتر تکرار کنید.

 

19. فرزندان

بهترین كاری كه می‌توانید برای فرزندان خود انجام بدهید این است كه بگذارید بدانند كه شما بدون هیچ‌گونه قید و شرطی آن‌ها را دوست دارید. هیچ جانشینی برای گذراندن زمان با بچه‌هایی كه هر روز در حال رشد كردن هستند وجود ندارد. مسئولیت شما این است كه برایشان محیطی امن فراهم کنید تا بتوانند خودشان دست به تجربه و كشف بزنند. فرزندان فعالیت‌های روزانه شما را ارزش‌گذاری كرده و رفتار شما را تقلید می‌کنند. اگر كنترل شخصی خود را بر مسائل نشان دهید، به‌خصوص زمانی كه با مشكلات سروکار دارید، آن‌ها نیز شما را الگوی خود قرار می‌دهند.

 

20. دوستی

اگر می‌خواهید دوست خوبی باشید با دیگران طوری رفتار كنید كه دوست دارید با شما رفتار شود. نشان دهید كه آن‌ها را دوست دارید و برایشان احترام قائل هستید و دوستی با آن‌ها را ارزشمند می‌دانید. آن‌ها را همان‌طور كه هستند بپذیرید. بگذارید بدانند كه قدردان رابطه با آن‌ها هستید. تشکر کنید. به فردی تبدیل شوید كه مردم دوست دارند با او زمان بگذرانند. مهربان و خوش‌مشرب باشید. وقتی انتقاد یا شكایت می‌کنید مواظب باشید عزت‌نفس كسی را جریحه‌دار نكنید. این سه مورد را همیشه تمرین كنید: مودب بودن، اهمیت دادن و ملاحظه كردن.

 

21. آرامش ذهن

به معنویات اهمیت بدهید تا به آرامش درون دست یابید. با نظم دادن به مسائل ذهنی خود سعی كنید به عواطف و احساسات خود بیشتر بها بدهید. از دنیای مادیات فاصله گرفته و به معنویات بپردازید. خود را از شر این تفكر كه «همه‌چیز باید درست باشد» رها كنید. از سرزنش بقیه به این دلیل كه سر راه موفقیت شما قرار گرفته‌اند دست بردارید. بخشیدن را تمرین كنید تا به آرامش دست یابید چراکه بخشش كلید ورود شما به قلمروی معنوی آرامش ذهن است.

 

نکات کلیدی کتاب

  • برای موفقیت و خوشبختی بهانه‌گیری را متوقف کنید و بر پیشرفت خود متمرکز شوید.
  • از 21 روش گفته شده استفاده کنید تا در هر جنبه زندگی موفق باشید.
  • برای به ‌کارگیری بهتر این روش‌ها، اهداف خود را به طور واضح و مشخصی تعریف کنید.
  • مسئولیت خوشبختی خود را به عهده بگیرید، در مشکلات دیگران را ملامت نکنید.
  • توانایی‌ها و مهارت‌های خود را بهبود بخشید تا درآمدتان افزایش یابد.
  • فقط بر فعالیت‌هایی متمرکز شوید که به شما کمک می‌کند به نتایج موردنظر برسید.
  • انضباط شخصی و درک اصول کسب‌وکار لازمه موفقیت در کسب‌وکار هستند.
  • با اولویت‌بندی فعالیت‌ها و انجام کارها به ترتیب اهمیت، از وقت خود موثرتر استفاده کنید.
  • سلامت بدنی، کار پرمعنا، ارتباطات خوب، استقلال مالی و استفاده از توانایی‌ها عوامل مهم خشنودی هستند.
  • به معنویات اهمیت بدهید تا آرامش درونی داشته باشید.

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 29

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب