برای تولید محتوا دوربین بهتر است یا موبایل؟
دوربین یا موبایل
4.4
(36)

خیلی از افراد معتقد هستند که موبایل‌های جدید خیلی پیشرفت کرده‌اند و دوربینشان آن‌قدر قوی است که دیگر نیازی به دوربین حرفه‌ای نداریم. ولی حقیقت آن است که دوربین‌های حرفه‌ای که مخصوص فیلم‌برداری یا عکاسی ساخته ‌شده‌اند، کیفیت بالاتری نسبت به موبایل دارند.

علت اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند موبایل بهتر است، این است که افرادی که موبایل‌ها را بازاریابی می‌کنند روی پارامترهایی مثل رزولوشن تمرکز می‌کنند که در نهایت فقط این پارامترها تعیین‌کننده نیستند. مثلا به‌راحتی می‌توانید یک موبایل خوب تهیه کنید که رزولوشن آن با معیار مگاپیکسل خیلی بالاتر از یک دوربین فیلم‌برداری حرفه‌ای است؛ بنابراین احساس می‌کنید که موبایل بهتر است.

دوربین‌ها به‌خصوص دوربین‌های DSLR، کیفیت بسیار بهتر و بالاتری دارند، البته اگر شما فعلا امکان تهیه دوربین حرفه‌ای را ندارید، این موضوع مانعی نیست که کار نکنید یا ویدیو درست نکنید، بلکه باید تمام تجهیزات تولید محتوا را با پولی بخرید که از تولید محتوا به‌دست ‌آمده است.

 

پارامترهایی که در کیفیت ویدیو اثرگذار هستند:

1. اندازه سنسور

هر دوربینی نور را داخل خودش هدایت می‌کند و این نور به سطح حساسی به نام سنسور می‌تابد. کاری که سنسور انجام می‌دهد این است که رنگ آن نور و مشخصاتش را تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌کند که تبدیل به اطلاعات دیجیتال می‌شود و قابل ثبت روی حافظه یا هارددیسک است.

هر چه اندازه این سنسور بزرگتر باشد، ویدیوی نهایی کیفیت بالاتری خواهد داشت. سنسورهای موبایل با توجه به فضایی که در بدنه موبایل‌ها وجود دارد، معمولا خیلی کوچکتر از سنسور یک دوربین است. همین کوچک شدن سنسور، محدودیت‌هایی را در گرفتن تعداد نقاط کافی از یک تصویر ایجاد می‌کند.

 

2. اندازه پیکسل

پیکسل در تصویر و در ویدیو، کوچکترین واحد آن تصویر است که می‌توانیم به آن نقطه هم بگوییم. مجموعه نقاطی که کنار هم قرار داده می‌شوند، تصویر را ایجاد می‌کنند.

بنابراین یک دوربین حرفه‌ای DSLR شاید Full HD رکورد می‌کند و یک موبایل خیلی ارزان هم Full HD رکورد می‌کند؛ ولی فرق آن‌ها در دو پارامتر است که به هم خیلی مرتبط است: یکی اندازه سنسور است که در موبایل کوچکتر است و وقتی اندازه سنسور کوچکتر است،‌ معمولا پیکسل سایز هم کوچکتر است و باعث می‌شود حساسیت نسبت به نور کمتر شود و در نتیجه احتمالا کیفیت پایین‌تر است.

بنابراین اگر یک موبایل بخرید، اندازه پیکسل آن نسبت به دوربین کوچک‌تر است. کیفیت عکسی که با سنسور بزرگتر گرفته‌ شده خیلی بهتر است.

 

3. دیافراگم

دیافراگم یک دریچه مکانیکی است که با دست یا به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. این دریچه می‌تواند کاملا باز شود یا می‌تواند در حداقل حالت خودش باشد که به حالت بسته نزدیکتر است.

دیافراگم در واقع می‌تواند میزان نوری که وارد دوربین و در نتیجه سنسور می‌شود را کنترل ‌کند. با باز و بسته کردن دیافراگم یا با تغییر میزان نوری که به سنسور بتابد، می‌توانید کنترل زیادی در کیفیت تصویر داشته باشید.

مثلا اگر در یک محیط تاریک‌تری قرار دارید به‌راحتی می‌توانید دیافراگم را بازتر کنید. همین باعث می‌شود نور بیشتری وارد سنسور شود و در محیط‌های تاریک‌تر هم ویدیوها یا عکس‌های بهتری بگیرید.

معمولا در موبایل‌ها اندازه دیافراگم ثابت است و امکان تغییر آن وجود ندارد.

 

4. لنز

همه دوربین‌های حرفه‌ای مجهز به لنز هستند و خیلی از این دوربین‌ها لنزشان قابل تعویض است که با توجه به شرایط می‌توانید لنز مناسب را استفاده کنید.

لنز وسیله‌ای است مرکب از یک یا چند عدسی که نور را از محیط به سنسور دوربین منتقل می‌کند. بنابراین ابزاری است که کمک می‌کند نور به‌صورت درستی داخل دوربین شود و به سنسور بتابد تا تصویر ایجاد شود.

مهم‌ترین نکته در لنزها، فاصله کانونی است که به طول لنز بستگی دارد. هر چه فاصله کانونی لنز کمتر است طول لنز هم کوتاه‌تر و کمتر است و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد طول لنز هم معمولا بیشتر است.

همچنین هر چه فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید بیشتر می‌شود و هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد زاویه دید کم می‌شود ولی زوم بیشتری می‌توانید انجام دهید.

لنز در کیفیت یک ویدیو تاثیر بسیار زیادی دارد و اگر از موبایل استفاده می‌کنید کار بسیار محدود می‌شود.

 

5. زوم اپتیکال

دو نوع زوم داریم: زوم دیجیتال و زوم اپتیکال

در زوم اپتیکال با عدسی، نور و شکست نور تصویر را بزرگتر می‌کنیم و نتیجه این است که هیچ افت کیفیتی ندارد.

زوم دیجیتال بیشتر یک فریب است و در واقع همان عکس با نرم‌افزاری بزرگ‌تر می‌شود و با افت کیفیت همراه است.

اگر کیفیت این دو مورد را مقایسه کنید، خواهید دید که کیفیتشان خیلی متفاوت است.

نکته کلی این است که اغلب دوربین‌ها لنزهایی دارند که به‌راحتی می‌توانید زوم اپتیکال چند برابر انجام دهید؛ یعنی سوژه‌ها را بدون افت کیفیت چند برابر کنید، ولی معمولا در موبایل این امکان را ندارید.

 

اگر برای تولید محتوا از موبایل استفاده می‌کنید، ناامید نشوید و به کارتان ادامه بدهید. ولی شاید در آینده بتوانید یک دوربین حرفه‌ای بخرید و کیفیت ویدیوهایتان را بهتر کنید.

برای یادگیری حرفه‌ای تولید محتوای ویدیویی و صوتی دوره «مسترکلاس تولید محتوا» را تهیه کنید.

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 36

 دوره ارتقا با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب