7 راه تقویت عزت‌نفس کارکنان
عوامل تقویت عزت‌نفس و افزایش بهره‌وری
4.6
(13)

برای ایجاد سازمانی با حداکثر بهره‌وری، باید محیطی مناسب برای شکل‌گیری عزت‌نفس بالا ایجاد کرد. این کار با ازبین‌بردن ترس از شکست و طردشدن (که هر دو سبب جلوگیری از بهره‌وری مطلوب فرد می‌شود) امکان‌پذیر خواهد بود. مدیری که محیط کاری مثبت و دارای عزت‌نفس بالا را شکل می‌دهد، از عملکرد بهتر، غیبت کمتر کارکنان، جابه‌جایی کمتر آن‌ها در پست‌های مختلف، بهره‌وری بالاتر و اشتباهات کمتر بهره‌مند خواهد شد.

یک مدیر برای تقویت عزت‌نفس و افزایش بهره‌وری در هر یک از کارکنان می‌تواند هفت راه مختلفی که برای این کار وجود دارد را پیش بگیرد:

 

1. چالش

کارهایی را به کارکنان خود بسپارید که سبب افزایش تحرک و چالاکی در آن‌ها شود. هرقدر کارکنان شما با چالش‌های بیشتری روبرو شوند، بیشتر جذب کار شده و احساس مثبت‌تری در مورد خود خواهند داشت.

 

2. آزادی

به کارکنان خود استقلال کافی بدهید تا کاری را بدون نظارت دقیق از جانب شما به انجام برسانند. هرقدر آن‌ها آزادی بیشتری برای مستقل انجام‌دادن کارها و به شیوه‌ای که خودشان می‌پسندند داشته باشند، به احساس بهتری در مورد خود دست خواهند یافت.

 

3. کنترل

زمان‌های از پیش تعیین‌شده‌ای را برای بررسی، ارائه بازخورد و صحبت در مورد کارها قرار دهید. هرقدر کارکنان شما بازخورد بیشتری در مورد کارهای خود دریافت کنند، احساس بهتری در مورد خود داشته و کار خود را ارزشمند تلقی خواهند کرد.

 

4. احترام

وقتی نظر کارکنان خود را می‌پرسید و هنگامی‌که به حرف‌های آن‌ها به‌دقت گوش می‌سپارید، آن‌ها بیشتر احساس مهم و ارزشمندبودن خواهند کرد. با گوش سپردن دقیق و توجه به نظرات دیگران (حتی اگر این‌که به‌عنوان مدیر به آن نظرات عمل نکنید) نشان می‌دهد که برای ویژگی‌های منحصربه‌فرد تک‌تک آن‌ها احترام قائل هستید.

 

5. گرمی

هرقدر کارکنان شما بیشتر ببینند که شما آن‌ها را دوست دارید و برایشان به‌عنوان یک انسان (نه فقط کارمند) ارزش قائلید، عملکرد بهتری خواهند داشت. اگر با کارکنان خود به‌گونه‌ای رفتار کنید که انگار جزء دوستان و عضوی از «خانواده» سازمانی شما هستند، آن‌ها بیشتر احساس امنیت و مهم بودن خواهند داشت.

 

6. تجربیات موفق

یکی از عوامل تقویت عزت‌نفس و افزایش بهره‌وری، سپردن کارهایی مشخص به افراد است تا باتوجه‌به سطح تجربه و مهارت خود بتوانند در آن کار، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشند. وقتی کارکنان شما توانستند کار محوله را با موفقیت به انجام برسانند، به‌صورت خصوصی و نیز در برابر دیگران از آن‌ها به‌خاطر دستاوردهایشان تقدیر کنید تا به‌این‌ترتیب حس برنده بودن به آن‌ها دست دهد.

 

7. انتظارات مثبت

این عامل انگیزه‌بخش شاید از بقیه موارد بالا موثرتر باشد. هیچ‌چیز به‌اندازه وقتی‌که افراد حس می‌کنند رئیسشان شایستگی و توانمندی آن‌ها برای انجام کار به بهترین وجه آن‌ها را باور دارد، نمی‌تواند سبب افزایش عزت‌نفس و بهره‌وری شود.

شرکت‌های موفق محیطی ایجاد می‌کنند که در آن کارکنان حس خوبی نسبت به خودشان دارند. درک نقش مهارت و بهره‌وری در رفتار، نقطه آغازین اثربخشی در مدیریت و انگیزش است.

 

منبع: کتاب «جادوی انگیزش»
نویسنده: برایان تریسی
ناشر: دنیای اقتصاد
ترجمه: صالح سپهری‌فر و مهدی شهبازی

 

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 13

 دوره ارتقا با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب