چگونه یک کارگاه آموزشی رویایی برگزار کنیم؟
4.9
(14)

کارگاه یا وُرک‌شاپ، جلسه‌ای حضوری است که توسط شما ارائه می‌شود و معمولا با تمرین و کار عملی همراه است. فرق کارگاه با سخنرانی در این است که سخنرانی یک‌طرفه است ولی در کارگاه، کار عملی و مشارکت وجود دارد.

در کارگاه‌ها معمولا بخشی از محتوا توسط شرکت‌کنندگان تولید می‌شود. مثلا فرض کنید کارگاه در مورد «ایده‌های تبلیغات و بازاریابی» است. ابتدا مدرس چند نکته کلیدی می‌گوید و سپس شرکت‌کنندگان را به چند گروه تقسیم می‌کند. هر گروه باید در مدت‌زمان تعیین‌شده ایده‌های جدیدی بیابد. سپس تمام این ایده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود و در اختیار تمام شرکت‌کنندگان قرار می‌گیرد.

معمولا تعداد شرکت‌کنندگان کارگاه کمتر از همایش است. بهتر است تعداد شرکت‌کنندگان کارگاه حدود 20 تا 50 نفر باشد. اثرگذاری کارگاه خیلی بیشتر از سخنرانی و کلاس‌های یک‌طرفه است.

یک مدرس مرجع فقط سخنران نیست، بلکه کارگاه‌های خاصی برگزار می‌کند تا شرکت‌کنندگان به نتایج بهتری دست یابند.

 

مشخصات یک کارگاه رویایی

1. جزوه قبل از کارگاه

این جزوه قبل از برگزاری کارگاه به شرکت‌کننده داده می‌شود و کمک می‌کند مخاطب خودش را برای کارگاه آماده کند. شاید شامل منابعی باشد که لازم است قبل از شرکت در کارگاه مطالعه شود.

 

2. جزوه کارگاه

در جزوه کارگاه، تمام مطالب کلیدی نوشته شده است. این موضوع باعث می‌شود نیاز کمتری به یادداشت مطالب باشد.

 

3. ارائه محتوا در پایان کارگاه

مطالب کارگاه طوری است که مخاطب باید بارها تکرار کند تا تسلط پیدا کند. در پایان کارگاه‌ بهتر است صوت یا فیلم کامل جلسه داده ‌شود.

 

4. پی‌گیری و یادآوری

اگر بتوانید تا حداقل 30 روز پس از برگزاری کارگاه با ارسال پیامک، ایمیل یا تماس تلفنی، شرکت‌کنندگان را پی‌گیری کنید تا به مطالب کارگاه عمل کنند، از نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد.

 

5. ارتباط شرکت‌کنندگان

شاید بتوانید در سایت خودتان یا رسانه‌های اجتماعی، گروهی تشکیل بدهید تا شرکت‌کنندگان پس از کارگاه با هم ارتباط داشته باشند و اگر سوالی دارند از یکدیگر بپرسند.

 

6. ارزیابی قبل و بعد

در کارگاه‌هایی که برای سازمان‌ها برگزار می‌کنم، آزمونی را طراحی می‌کنم و از تمام شرکت‌کنندگان می‌خواهم قبل از شروع کارگاه پاسخ‌ها را بنویسند. سپس در پایان کارگاه یک بار دیگر همان آزمون را برگزار می‌کنم! این کار به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند ببینند کارگاه چقدر موثر بوده است.

 

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد آرا: 14

 دوره ارتقا با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب