20 ایده جذاب برای تولید پادکست
20 ایده جذاب برای تولید پادکست
4.3
(26)

در دوران ما پادکست‌ها از هر زمان دیگری محبوب‌تر هستند و هر هفته برنامه‌ها و پادکست‌های جدید در اپل پادکست، اسپاتیفای، استیچر و سایر پلتفرم‌ها ارائه می‌شود. اگر همیشه آرزو داشتید پادکست خود را بسازید، زمان آن فرا رسیده است، اما شاید پیدا کردن ایده برای آن دشوار به نظر برسد. از کجا می‌توانید بفهمید که مردم از برنامه‌تان خوششان خواهد آمد؟ آیا سایر پادکست‌هایی که در حال حاضر در بازار تخصصی شما وجود دارد را دوست دارند؟ پیدا کردن یک ایده خوب برای پادکست ساده‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. در این راهنما، 20 ایده پادکست را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید و روش طوفان فکری و یافتن ایده‌‌های عالی را به شما یاد می‌دهیم.

 

چگونه یک ایده خوب برای پادکست پیدا کنیم

برای برگزاری طوفان فکری و یافتن ایده‌ای خوب برای پادکست، باید علایق خود را در نظر بگیرید. همچنین به مخاطبان خود و نوع مکالمه‌ای که می‌خواهید با شنونده داشته باشید فکر کنید. برای پیدا کردن علاقه خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سوالی که در ذهن دارید. آیا سوالی وجود دارد که بخواهید به آن پاسخ دهید؟شاید بخواهید بدانید چرا بعضی استریمرها این‌قدر پول درمی‌آورند یا چطور کسی می‌تواند علاوه بر یک شغل تمام‌وقت، یک فعالیت جانبی موفق هم داشته باشد. به کنجکاوی خود بال‌وپر بدهید و سوال‌های «چرا» و «چطور» مطرح کنید که برایتان جالب است.
  • موضوعات یا مسائلی که به‌شدت به آن‌ها اهمیت می‌دهید. آیا موضوعاتی مثل تغییرات آب‌و‌هوایی یا برابری جنسیتی برایتان مهم است؟آیا موضوعی وجود دارد که همیشه شما را مجبور کند سوالی بپرسید و چیزی بگویید؟ فهرستی از موضوعاتی تهیه کنید که به‌شدت به آن‌ها اهمیت می‌دهید. شاید یکی از آن‌ها موضوع خوبی برای پادکست باشد.
  • دلیلتان برای ساختن پادکست. چرا می‌خواهید پادکست بسازید؟شاید فردی باشید که ترجیح می‌دهید پیامتان را شفاهی با دیگران به‌ اشتراک بگذارید، نه این‌که پست وبلاگی بنویسید. شاید بخواهید مشتریانی به سمت کسب‌وکار خود جذب کنید. کشف انگیزه‌تان برای ساخت پادکست، در ادامه مسیر به شما کمک می‌کند.

وقتی علاقه خود به‌عنوان پادکست‌ساز را پیدا کردید، به مخاطبانتان فکر کنید. چه کسانی احتمالا به پادکست شما گوش می‌دهند و یک روز معمولی از زندگیشان چگونه است؟ آیا آن‌ها هم سوالاتی مشابه شما دارند یا به مسائل موردنظر شما اهمیت می‌دهند؟ تصور کنید با یکی از شنوندگان خود گفتگو می‌کنید. دوست دارید درباره چه چیزی با او صحبت کنید؟

بعد از فکر کردن به این موارد، احتمالا ایده‌هایی به ذهنتان می‌رسد. برای جلب‌توجه مخاطبان، سعی کنید موضوع خود را محدودتر کنید. فرض کنید می‌خواهید یک پادکست درباره لایواستریم بسازید، اما لایواستریم مبحث بسیار گسترده‌ای است. پادکست شما کدام بخش آن را پوشش خواهد داد؟

یکی از راه‌های محدود کردن موضوع پادکست، هدف گرفتن بخش کوچکی از مخاطبان است. شاید پادکست شما درباره لایواستریم برای گیمرها یا کسب‌وکارها باشد. با محدود کردن موضوع خود، بخشی از مخاطبان علاقه‌مند به این بحث را از دست می‌دهید، اما در نهایت محتوای ارزشمندتری برای مخاطبان هدف تولید می‌کنید.

 

چه پادکست‌هایی محبوب‌تر هستند؟

وقتی موضوع خوبی برای پادکست پیدا کردید، باید ببینید چه قالبی برای شما مناسب‌تر است:

  • مونولوگ یا تک‌گویی. یک نمایش یک نفره بسازید و درباره موضوعی اظهارنظر کنید و آموزش یا گزارش بدهید.
  • داستان. با تعریف منظره‌های صوتی داستانی بگویید و شنوندگان را جذب کنید.
  • گفتگوی آزاد. یک میزبان مشترک پیدا کنید، موضوعی را انتخاب کنید و اجازه دهید گفتگو به‌طور طبیعی پیش رود.
  • مصاحبه. شخص دیگری را به برنامه دعوت کنید و از او درباره تجربیات، تخصصش یا هر مورد دیگری بپرسید که برای شنوندگان مهم و ارزشمند است.

 

ایده پادکست

1. پرسش و پاسخ

از شنوندگان بخواهید قبل از برنامه سوالات خود را بنویسند و برایتان ارسال کنند، سپس در یک پادکست به آن‌ها پاسخ دهید. حتی می‌توانید هرچند وقت یک‌بار لایو پرسش و پاسخ برگزار کرده و برنامه‌‌تان را تبلیغ کنید. برای حفظ این روند در مدت طولانی، سعی کنید در هر قسمت از برنامه فقط یک سوال مهم بپرسید و به آن پاسخ دهید.

 

2. موضوعات ماوراء‌الطبیعه

مردم عاشق کاوش در موضوعات عجیب، ترسناک یا غیرقابل توضیح هستند. یک پادکست ماوراء‌الطبیعه بسازید و به عمق این ماجراها بروید. در هر قسمت یک ماجرای جدید و متفاوت را بررسی کنید.

 

3. جنایات واقعی

پادکست‌های جنایی به قلب جنایت یا حادثه‌ای می‌روند که واقعا رخ داده است و آن را با جزئیات تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. مردم عاشق شنیدن داستان‌های جنایی هیجان‌انگیز هستند، به‌خصوص اگر واقعی باشد.

 

4. امور مالی شخصی

امور مالی شخصی موضوعی پرطرفدار برای پادکست است، زیرا همه مردم گاهی با مدیریت پول و درآمدشان مشکل دارند. با بررسی امور مالی والدین مجرد، مهاجران مقیم خارج از کشور یا سایر گروه‌های هدف، برنامه خود را خاص‌تر کنید.

 

5. مراقبه‌

پادکست‌ها رسانه‌ای عالی برای مراقبه‌ هستند. به شنوندگان کمک کنید تا آرام شوند و برنامه‌های مراقبه‌ای برای موضوعات یا احساسات مختلف مانند خشم، استرس، غم، قدردانی و غیره تهیه کنید.

 

6. کودکانه

بچه‌ها هم به پادکست گوش می‌دهند! شما می‌توانید این نوع پادکست را در قالب آموزشی تهیه کنید تا مکمل تکالیف مدرسه‌شان باشد یا سرگرم‌کننده باشد و آرامشان کند. اگر پادکست کودکانه می‌سازید، حتما گروه سنی خاصی را هدف قرار دهید. مثلا، 9 ساله‌ها از محتوای مربوط به 14 ساله‌ها لذت نمی‌برند.

 

7. پخش در زمان خاص

این پادکست‌ها در زمان‌های خاصی از روز یا هفته منتشر می‌شوند؛ مثل یک پادکست کوتاه اخبار صبحگاهی یا پادکست انگیزشی هفتگی که دوشنبه‌ها منتشر می‌شود. اگر انتشار پادکست را به زمان خاصی از هفته ربط دهید، تهیه آن را فراموش نمی‌‌کنید، اما باید موضوع مناسبی هم برای آن پیدا کنید.

 

8. برنامه‌ریزی رویدادها

برنامه‌ریزی رویداد‌ها صنعت بزرگی است، بنابراین اگر در پادکست خود به این موضوع بپردازید، مطمئنا شنوندگان زیادی را جذب می‌کنید. می‌توانید درباره روش برنامه‌ریزی رویدادهای خاص صحبت کنید یا اخبار برگزاری رویدادهای زنده در دوران کرونا و روش‌های جدید را پوشش دهید.

 

9. زندگی جایگزین

زندگی جایگزین معانی زیادی دارد. شاید پادکست شما درباره زندگی مینیمالیستی، عشایر دیجیتال (افرادی که همه کارهایشان را به‌صورت دیجیتال و سیار انجام می‌دهند) یا هر چیز متفاوت دیگری باشد. می‌توانید در مورد زندگی خود صحبت کنید یا با دیگران در مورد سبک زندگی جایگزینشان مصاحبه کنید.

 

10. نصیحت روز

هر روز با یک پادکست کوتاه به شنوندگان انگیزه یا توصیه‌ ارزشمندی بدهید. می‌توانید درباره استفاده از این توصیه در زندگی خودتان و نتیجه آن صحبت کنید. از شنوندگان هم بخواهید توصیه‌های خود را بنویسند و به‌این‌ترتیب بیشتر با شما تعامل ‌کنند.

 

11. حیوانات خانگی

آیا کسی پیدا می‌شود که حیوانات خانگی را دوست نداشته باشد؟ یک پادکست درباره نکات و توصیه‌های مراقبت از یک حیوان خانگی بسازید. می‌توانید حیوانات خانگی معمولی مانند گربه‌ و سگ را پوشش دهید یا در مورد حیوانات خانگی عجیب مانند مارمولک‌، موش‌، پرندگان یا حتی روتیل صحبت کنید!

 

12. فهرست ده مورد برتر

همه به فهرست ده مورد برتر در هر زمینه‌ای علاقه دارند و این پادکست در هر حوزه‌ای بسیار محبوب است. می‌توانید درباره ده مورد برتر در حوزه‌‌های مختلف پادکست بسازید و هر هفته موضوع کاملا متفاوتی را پوشش دهید یا این‌که فهرست‌های مختلف در یک حوزه خاص تهیه کنید.

 

13. کوچینگ (مربی‌گری)

پادکست‌های کوچینگ مانند پادکست توصیه روز هستند، اما محتوای غنی‌تری دارند. یک بازار تخصصی مثل بازاریابی دیجیتال یا بهبود فردی انتخاب کنید و توصیه‌ها و بهترین نکات خود را در آن زمینه ارائه دهید. برای ساختن یک پادکست کوچینگ موفق، از شنوندگان بخواهید سوالات یا مشکلات خود را برای شما ارسال کنند تا بتوانید در برنامه درباره آن‌ها صحبت کنید.

 

14. موضوعی که چیز زیادی درباره‌اش نمی‌دانید

برای ساختن پادکست در هر موردی، لازم نیست در آن متخصص باشید! موضوعی را انتخاب کنید که اطلاعات زیادی درباره آن ندارید اما دوست دارید بیشتر درباره‌اش بدانید و همراه با شنوندگان خودتان هم مطالب بیشتری در این مسیر یاد بگیرید.

 

15. مستند

پادکست‌های مستند شامل چندین مصاحبه هستند و حتی شاید آن‌ها را در محل و فی‌البداهه ضبط کنید. آن‌ها بسیار شبیه مستندهای معمولی هستند، اما فقط صدا دارند.

 

16. آموزش مهارت

آیا مهارت یا استعدادی دارید که بتوانید با دیگران به اشتراک بگذارید؟ یک پادکست آموزشی تهیه کنید و در آن روش استفاده از یک ابزار، تکمیل یک فرآیند یا کسب یک مهارت را به شنوندگان آموزش ‌دهید.

 

17. نقد کتاب، فیلم، آلبوم موسیقی

پادکست‌های نقد و بررسی بسیار محبوب هستند و ساختنشان راحت است. می‌توانید کتاب‌ها، فیلم‌ها یا آلبوم‌های یک ژانر خاص را انتخاب کنید و هر هفته یک مورد جدید را بررسی کنید. پادکست‌ها همچنین قالبی عالی برای ایجاد باشگاه کتاب هستند که در آن شما و یک یا دو مهمان می‌توانید با هم درباره کتابی بحث کنید.

 

18. استندآپ کمدی

آیا از خنداندن مردم لذت می‌برید؟ بعضی برنامه‌های کمدی را توسعه دهید و آن‌ها را در پادکست خود اجرا کنید. همچنین می‌توانید یک سری پادکست کمدی تهیه کنید.

 

19. پادکست سفر

در هر قسمت این پادکست، شنوندگان را به سفری جدید ببرید. درباره تجربیات سفر خود صحبت کنید یا با مسافران دیگر مصاحبه کنید. ارائه نکات و ترفندهای سفر نیز موضوع خوبی برای پادکست است. می‌توانید روی یک کشور یا منطقه خاص از جهان تمرکز کنید یا کل کره زمین را پوشش دهید.

 

20. پادکست محلی

آیا در شهر یا منطقه‌ای زندگی می‌کنید که می‌خواهید افراد مطالب بیشتری درباره آن بدانند؟ یک پادکست در مورد تمام رویدادها، اخبار و ویژگی‌های عجیب شهر خود بسازید. با این کار شنوندگان محلی از آنچه در منطقه سکونتشان روی می‌دهد آگاه می‌شوند و شنوندگان غیر محلی هم از آشنایی با مکانی جدید لذت می‌برند.

 

در نهایت این‌که ساخت یک پادکست جدید، هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز است. خیلی نگران یافتن ایده نباشید، زیرا موضوعات بسیار زیادی وجود دارد! کمی فکر کنید، تحقیق کنید و موضوع پادکستی پیدا کنید که برایتان جذاب باشد. اگر از این روش استفاده کنید، همیشه برای تولید قسمت‌های جدید انگیزه دارید.

 

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 26

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب