4 معیار برای انتخاب میکروفن یقه‌ای
4 معیار برای انتخاب میکروفن یقه‌ای
4.5
(17)

آیا مجبورید برای ضبط ویدیو و اجرای پخش زنده­‌، جلوی کامپیوترتان بنشینید، زیرا تنها میکروفونی که دارید میکروفون USB متصل به کامپیوترتان است؟ آیا دوست دارید در حین ضبط یک ویدیو، حرکت کنید، قدم بزنید یا حتی جلوی پرده سبز بایستید؟

اگر پاسخ شما مثبت است پس نیاز به یک میکروفون یقه‌­ای دارید. در این راهنما، موضوعاتی از قبیل میکروفون یقه‌­ای چیست؟ کجا مورداستفاده قرار می گیرد؟ و کدام مدل برای شما مناسب­‌تر است را مرور می­‌کنیم.

 

میکروفون یقه­‌ای چیست؟

میکروفون یقه‌­ای که گاهی آن را میکروفون Lapel، میکروفون Clip-on یا lav-mic هم می­‌گویند، میکروفون کوچکی است که قابلیت اتصال به لباس شما در اطراف صورت و دهان را دارد. این مزیت به صحبت کننده این اجازه را می­‌دهد که آن را به لباس خود متصل کرده و قادر باشد هم‌زمان حرکت کند یا راه برود و صدا نیز ضبط شود.

میکروفون­‌های یقه‌­ای به‌راحتی پنهان می­‌شوند؛ بنابراین برای برنامه­‌های تلویزیونی عالی هستند. حتما تابه‌حال گویندگان اخبار را دیده‌­اید که به یقه خود میکروفون وصل کرده‌اند. همچنین برای سخنرانی­‌های عمومی، وبینارها و اجرای برنامه روی صحنه، از میکروفون‌های یقه­‌ای استفاده می‌­کنند. میکروفون­‌های یقه‌­ای برای ویدیوهای یوتیوب و پخش زنده و همچنین برای تیزرها بسیار مناسب‌اند.

بزرگ‌ترین مزیت این میکروفون­‌ها، درعین‌حال که قابل‌حمل بوده، کیفیت صدای آن­‌ها است. حتی اگر پخش زنده شما پشت میز کارتان است، می­‌توانید با میکروفون­‌های یقه­‌ا‌ی صدایی بلندتر و رساتر داشته باشید.

 

پارامترهای موثر در انتخاب میکروفون­‌های یقه‌­ای

میکروفون­‌های یقه‌­ای در انواع مختلف و قیمت­‌های متفاوت در بازار موجود هستند. چهار پارامتر مهم در هنگام خرید میکروفون­‌های یقه‌­ای عبارتند از:

1. بودجه

بیشتر میکروفون­‌های یقه­‌ای خیلی گران نیستند. شما می­‌توانید با  هزینه‌ای نه‌ چندان زیاد، یک میکروفون یقه‌ا‌ی معمولی بخرید. البته هرچقدر بیشتر هزینه کنید، کیفیت میکروفون بالاتری خواهید داشت. بنابراین با هر بودجه‌ای می‌توانید میکروفون یقه‌ای تهیه کنید.

 

2. نوع

وقتی در مورد نوع میکروفون­‌های یقه‌­ای صحبت می‌­کنیم منظور نوع عملکرد آن­ها در دریافت صدا است. از این دیدگاه دو نوع میکروفون یقه‌­ای موجود است: نوع اول همه جهته و نوع دوم کاردیود.

میکروفون­‌های یقه­‌ای همه جهته. از هر جهتی صداها را جذب می‌­کنند، به این معنی که شما می­‌توانید آن را به پیراهن خود متصل کنید یا در موهایتان پنهان نمایید یا هر جای دیگری نزدیک به دهانتان بگذارید. همچنین اهمیتی ندارد که میکروفن دقیقا رو به دهان شما باشد. حتی می‌توانید آن را رو به پایین به پیراهن خود وصل کنید!

میکروفون­‌های یقه‌­ای کاردیود. این میکروفون‌ها که به میکروفون­‌های جهت‌دار نیز معروف‌اند، دقیقا به سمت هر جایی باشند از همان جهت صدا را دریافت می­‌کنند. اگر در نظر دارید حرکت کنید حتما از میکروفون­‌های همه جهته استفاده نمایید.

3. اتصال

میکروفون‌­های یقه‌­ای در دو نوع باسیم و بی­‌سیم مورداستفاده قرار می‌گیرند. بهترین انتخاب برای شما وابسته به تجهیزات و کاربرد شما است. میکروفون­‌های بی­‌سیم این مزیت را دارند که می‌­توان با آن­ها حرکت کرد و در صورت تغییر تجهیزات، قابل‌انعطاف هستند. بااین‌حال میکروفون­‌های بی­‌سیم گران­‌تر بوده و نیاز به باتری و تعیین کانال فرکانسی دارند.

 

4. سازگاری

سازگاری به شما می­‌گوید که میکروفون یقه‌­ای با چه تجهیزاتی هماهنگ می­‌شود. اول باید مشخص کنید که می‌خواهید چه محتواهایی ضبط کنید و بعد سراغ خرید میکروفون بروید. میکروفون­‌های یقه‌­ا‌‌ی قادر هستند به‌طور مستقیم به دوربین‌های DSLR، ضبط‌کننده­‌های قابل‌حمل صدا، کامپیوترها، میکسرها و حتی تلفن­‌های هوشمند متصل شوند. ضبط صدا از طریق تلفن­‌های هوشمند با پیشرفت فناوری بسیار رایج شده است.

تلفن­‌های همراه قابل‌حمل و به‌راحتی در دسترس هستند و اگر برنامه خوبی ضبط صدا داشته باشید، کیفیت خوبی هم دارند. برای ضبط صدا روی تلفن هوشمند، شما نیاز به میکروفون یقه‌­ای با اتصال TRRS دارید.

میکروفون­‌های یقه­‌ای زمانی استفاده می­‌شود که نمی‌­خواهید میکروفونی بزرگ را در دستانتان بگیرید یا پشت آن بنشینید. تولید محتوا، وبینارها، پخش­ زنده روی صحنه و هر ویدیویی که در آن نیاز به حرکت وجود دارد، جایی است که میکروفون­‌های یقه‌­ای بهترین گزینه هستند.

 

چه میکروفونی بخریم؟

اگر ابتدای راه هستید می‌توانید از میکروفن‌هایی مثل Boya by m1 استفاده کنید که با توجه به قیمت، کیفیت بسیار خوبی دارند. البته اگر بخواهید بودجه‌ای چند میلیون درنظر بگیرید برند Rode گزینه‌هایی بسیار عالی دارد که در خانواده Wireless Go هستند. شرکت سونی هم یک میکروفن یقه‌ای بی‌سیم تولید کرده که مدل آن ECM-AW4 است. در مدیرسبز سال‌ها از این میکروفن استفاده کرده‌ایم. البته برای بسیاری از ویدیوهای اینستاگرام یا سایت از میکروفن Boya یا Green Audio استفاده می‌کنیم.

 

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 17

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

کتاب مدرس مرجع

چگونه بهترین مدرس حوزه خود باشیم و زندگی دیگران را متحول کنیم؟

220.000 تومان

فقط 132،000 تومان

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب