نسبت ابعاد ویدیوها در رسانه‌های اجتماعی
نسبت ابعاد در ویدیوها
4.6
(25)

آیا دیدن اعدادی مانند 16:9، 4:3، 2.35، 4K و 1080p گیجتان می‌کند؟ پس نگران نباشید، چون این راهنمای ساده، نکات مهم درباره نسبت ابعاد و وضوح ویدیو را برایتان توضیح می‌دهد.

وقتی می‌خواهید ویدیوی خود را در فضای آنلاین آپلود کنید، شاید در ابتدا به ابعاد ویدیو توجه نکنید، اما بهتر است که از همان اول حواستان به این نسبت مهم باشد. تعیین ابعاد درست برای ویدیو، کیفیت آن را به‌شدت افزایش می‌دهد. ازآنجاکه امروزه کاربران، گزینه‌های ویدیویی بی‌شماری در فضای آنلاین دارند و می‌توانند از میان آن‌ها انتخاب کنند، نباید به کیفیت ویدیوی خود بی‌توجه باشید، به‌خصوص اگر فقط با تغییر ابعاد کیفیتش افزایش یابد. نسبت ابعاد ویدیو مهم است، اما این نسبت دقیقا چیست؟ چه ارتباطی با وضوح تصویر دارد؟ و برای آپلود ویدیو در فضای آنلاین باید از چه نسبت‌هایی استفاده کنید؟

 

نسبت ابعاد ویدیو چیست؟

نسبت ابعاد ویدیو، یک نسبت مثلا 1:1 یا 1:2 است که اندازه و کیفیت تصویر را تعیین می‌کند. عدد اول عرض و عدد دوم ارتفاع است که هر دو با واحد «پیکسل» اندازه‌گیری می‌شوند. نسبت رایج برای ویدیوی آنلاین 16:9 است، اما یک تصویر 16 در 9 پیکسلی آن‌قدر کوچک است که قابل دیدن نیست، پس به‌جای آن از تصویر 1920 در 1080 پیکسلی استفاده می‌کنیم. این نسبت‌ها را می‌توان به‌صورت اعشاری هم نوشت و مثلا 4:3 معادل 1.33 است. نسبت ابعاد ویدیو معمولا بر اساس دستگاهی تعیین می‌شود که می‌خواهید ویدیو را در آن ببینید.

 

مروری بر تاریخچه کادربندی ویدیو

تعیین نسبت‌ ابعاد ویدیو به ابتدای دوران فیلم‌سازی در اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. اولین ابعاد برای فیلم‌های 35 میلی‌متری تعیین شد و 4:3 بود. این نسبت تا اواخر دهه 1950 مورداستفاده بود و سپس پرده‌های پهن یا سینما‌ اسکوپ با ابعاد 2.35 به بازار آمد. نسبت 4:3 تا دهه 1980 و پیش از ظهور ویدیوهای دیجیتال هم رایج بود. در آن زمان، نسبت 16:9 که بین 4:3 و 2.35 قرار داشت، متولد شد و برای تلویزیون‌های تخت و ویدیوهای آنلاین مورداستفاده قرار گرفت.

 

وضوح یا رزولوشن ویدیو چیست؟

حالا که با ابعاد ویدیو آشنا شدید، باید با وضوح ویدیو و رابطه بین این دو عدد هم آشنا شوید. تصاویر، پر از مربع‌های کوچک یا پیکسل هستند که در کنار هم قرار گرفته‌اند. وضوح، تعداد پیکسل‌هایی است که تصویر را شکل می‌دهند و معمولا با PPI (پیکسل در هر اینچ) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه وضوح و کیفیت تصویر بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ مربع بیشتر است.

 

وضوح یا رزولوشن تصویر چه رابطه‌ای با ابعاد دارد؟

ابعاد و وضوح تصویر ارتباط نزدیکی با هم دارند. وضوح تصویر با ضرب عرض در ارتفاع و نسبت ابعاد با تقسیم عرض بر ارتفاع به دست می‌آیند. وقتی برای محاسبه وضوح از دو عدد استفاده می‌کنیم، پس چرا وضوح را فقط با یک عدد مثل 1080p نشان می‌دهد؟ 1080p به تعداد پیکسل‌های افقی تصویر (یا ارتفاع تصویر) اشاره دارد. وقتی درباره وضوح صحبت می‌کنیم، معمولا به ارتفاع (عدد دوم) اشاره می‌کنیم؛ بنابراین 720p نشان می‌دهد که تصویر 720 پیکسل افقی دارد و 4K  هم تصویری با 3840 پیکسل افقی است.

لازم به ذکر است که تقریبا همه پرده‌های دیجیتال از ابعاد 16:9 استفاده می‌کنند و فقط وضوح تصویرشان تغییر می‌کند. عرض و ارتفاع تصویر دیجیتال همیشه 16:9 است، اما برای افزایش وضوح تصویر، تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ مربع را افزایش می‌دهند. معمولا، وضوح تصویر یا ویدیو، نسبت ابعاد آن را مشخص می‌کند؛ مثلا وضوح 1080p بیشترین همخوانی را با ابعاد 16:9 دارد. البته برعکس آن صادق نیست، زیرا نسبت ابعاد بر انتخاب مقدار وضوح اثر ندارد. استفاده از وضوح بیشتر تقریبا همیشه به نفع شما است و نشانه تصویر با‌کیفیت‌تر است، اما گاهی هم وضوح کم بهتر است، به‌خصوص اگر بخواهید حجم ویدیو کم باشد یا هم‌زمان در چند پلتفرم لایو برگزار کنید.

 

در ادامه به انواع وضوح‌ها اشاره می‌کنیم:

 

رایج‌ترین ابعاد ویدیو کدامند؟‌

قبلا به چند نسبت ابعاد ویدیو از جمله 16:9 و 4:3 اشاره کردیم، اما این نسبت‌های ویدیویی تنها گزینه‌های موجود نیستند. در ادامه رایج‌ترین نسبت‌های موجود و موارد استفاده از هر کدام را ذکر می‌کنیم.

 

16:9

16:9 یک نسبت استاندارد برای ویدیوهای آنلاین، تلویزیون‌های جدید و پرده سینما است. این نسبت برای سازگاری با روند‌های متغیر رسانه‌های دیجیتال طراحی شد، بنابراین یکی از سازگارترین نسبت‌ها است و می‌تواند با کمترین میزان ماسکه یا پنهان کردن حاشیه (نوارهای سیاهی که در کناره‌ها یا بالا و پایین ویدیو مشاهده می‌کنید) جایگزین نسبت‌‌های 1:1، 4:3 و 2.35 شود.

 

9:16

نسخه عمودی 16:9 است. این نسبت با شروع فیلم‌برداری با گوشی‌های هوشمند محبوب شد و می‌توانید آن را در اسنپ‌چت، استوری اینستاگرام، تیک‌تاک و استوری فیس‌بوک ببینید.

 

4:3

4:3 اولین نسبتی بود که در فیلم‌ها مورداستفاده قرار گرفت و پیش از ظهور HD در تلویزیون‌های قدیمی‌تر جعبه‌ای و مانیتورهای کامپیوتر هم دیده می‌شد. 4:3 نمی‌توانست از وضوح‌های بیشتر پشتیبانی ‌کند، بنابراین 16:9 جایگزین آن شد.

 

1:1

این نسبت مربعی بهترین نسبتی بود که تا مدت‌ها در تلویزیو‌ن‌ها استفاده می‌شد، اما در حال حاضر فقط در رسانه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام دیده می‌شود.

 

21:9

فیلم‌های فوق عریض برای ایجاد جلوه 360 درجه از نسبت 21:9 استفاده می‌کنند. این نسبت در پرده‌های تخصصی و بعضی مانیتورها و تلویزیون‌های فوق عریض استفاده می‌شود.

 

در رسانه‌های اجتماعی باید از کدام نسبت‌ها استفاده کنید؟

همه رسانه‌های اجتماعی از یک نسبت ویدیویی یکسان استفاده نمی‌کنند. در حقیقت، شاید برای استفاده از هر ویژگی‌ یک پلتفرم هم به ابعاد متفاوت نیاز داشته باشید.

 

فیس‌بوک

پست، استوری و لایو، سه مکان بارگذاری فیلم در فیس‌بوک‌ هستند. نسبت ویدیوهای لایو باید 16:9 باشد، درحالی‌که برای استوری‌ها باید از نسبت برعکس آن یعنی 9:16 استفاده کنید. توصیه شده که برای بارگذاری فیلم در اخبار فیس‌بوک از 1:1 یا 4:5 استفاده کنید. 4:5 یک نسبت عمودی/پرتره‌ای است و در رسانه‌های اجتماعی محبوب است.

 

توییتر

ویدیوهای توییتر می‌تواند 16:9 یا 1:1 باشد، اما 16:9 ظاهر بهتری دارد.

 

اینستاگرام

اینستاگرام چهار مکان برای اشتراک‌گذاری ویدیو دارد.

  1. پست اینستاگرام. در این بخش می‌توانید از 16:9، 1:1 یا 4:5 استفاده کنید، اما 1:1 و 4:5 بهتر هستند.
  2. IGTV اینستاگرام. بیشتر کاربران اینستاگرام برای تماشای فیلم در IGTV گوشی‌های خود را نمی‌چرخانند، پس نسبت عمودی 9:16 بهترین گزینه برای این مورد است.
  3. لایو اینستاگرام. لایو اینستاگرام هم باید در 9:16 باشد.
  4. استوری اینستاگرام. برای استوری می‌توانید ابعاد دیجیتال استاندارد یعنی 16:9 یا برعکس آن یعنی 9:16 را انتخاب کنید. 1:1 و 4:5 هم خوب هستند، اما معمولا 9:16 بهترین گزینه است.

 

تیک‌تاک

ویدیوهای تیک‌تاک باید در 9:16 یا 1:1 باشد، اما 9:16 بهتر است، زیرا ویدیوهای 1:1 کل صفحه را پر نمی‌کنند.

 

اسنپ‌چت

در اسنپ‌چت می‌توانید استوری ده ثانیه‌ای یا یک تبلیغ ویدیویی طولانی به اشتراک بگذارید. استوری باید 9:16 باشد و تبلیغ طولانی هم می‌تواند در 9:16 یا 16:9 باشد.

در نهایت، این نسبت‌ها به نوع ویدیوی شما و محل انتشار آن بستگی دارد. برای رایانه‌های رومیزی با مانیتورهای عریض یا برای تلویزیون‌های تخت، همان نسبت‌ صفحات ‌عریض را در نظر بگیرید. برای هر ویدیویی هم که در موبایل منتشر می‌شود، از نسبت مربعی 1:1 استفاده کنید که بهترین گزینه است و جای هیچ تردیدی باقی نمی‌گذارد.

 

کدام نسبت‌های ویدیویی برای لایو مناسب هستند؟

برای پخش لایو، 16:9 بهترین نسبت است، اما به پلتفرمتان هم بستگی دارد. ابعاد پیش‌فرض یوتیوب و توییچ هم 16:9 است. اگر از ابعاد دیگری استفاده کنید، نوارهای مشکی در اطراف صفحه لایو ظاهر می‌شود تا آن را با اندازه گوشی متناسب کند.

 

روش تغییر ابعاد در نرم‌افزار OBS

اگر می‌خواهید از ماسکه (نوارهای سیاه) اجتناب کنید، باید ابعاد ویدیو را با پلتفرم موردنظرتان هماهنگ کنید. همچنین شاید لازم باشد وضوح را تغییر دهید تا با پارامترهای آن پلتفرم هماهنگ شود. خوشبختانه این دو با هم رابطه دارند.

اگر برای لایو‌استریم از OBS 25 استفاده می‌کنید، بر اساس وضوحی که انتخاب کرده‌اید، ابعاد مناسب برایتان نمایش داده می‌شود. می‌توانید این ابعاد را در بخش تنظیمات ویدیو تغییر دهید و گاهی برای مشاهده این تغییرات باید OBS را ری‌استارت کنید.

 

نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده کردید، نسبت‌های ویدیویی چندان هم پیچیده نیستند. اغلب، دستگاه‌ و نرم‌افزاری که برای ضبط ویدیو استفاده می‌کنید، نسبت ابعاد آن را به شما نشان می‌دهد. تغییر این ابعاد هم تا حدودی آسان است. فقط کافی است که به هدف ویدیو/لایو و محل بارگذاری آن‌ توجه کرده و ابعاد مناسب را انتخاب کنید.

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 25

دوره سایت پلاس با 60 درصد تخفیف

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب