چگونه نام تاثیرگذاری برای کسب‌وکارمان پیدا کنیم؟
چگونه نام تاثیرگذاری برای کسب‌وکارمان پیدا کنیم؟

فهرست مقاله

4.6
(9)

آیا می‌دانستید 33 میلیون کسب‌وکار در ایالات‌متحده وجود دارد؟ همین موضوع به‌تنهایی انتخاب نام برای کسب‌وکارتان را دشوار می‌کند. حالا تصور کنید این نام باید بر موفقیت کسب‌وکارتان هم اثر بگذارد و پس از انتخاب آن هیچ راه برگشتی ندارید (مگر اینکه درگیر کاغذبازی شوید و کارت ویزیت و تجهیزاتی با نام جدید بخرید). این کار بسیار سخت است، اما نگران نباشید. من در این مقاله به شما یاد می‌دهم چطور نام دلخواهی برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید. من ایده‌های خلاقانه و نکاتی برای طوفان فکری در اختیارتان قرار می‌دهم و همچنین به گام‌های عملی و قانونی لازم اشاره می‌کنم تا این کار را بی‌دردسر انجام دهید.

 

روش انتخاب نام کسب‌وکار: نکاتی برای طوفان فکری

اگر خلاق باشید، این بخش خیلی لذت‌بخش است. در اینجا به چند نکته و ایده برای انجام طوفان فکری و انتخاب نام مناسب کسب‌وکار اشاره می‌کنم.

 

1. داستان خود را بنویسید

بله می‌دانم این کار خیلی سخت است، اما بالاخره باید آن را انجام دهید. لزومی ندارد این اسم بی‌نقص باشد. همه قرار نیست آن را ببینند. فقط آن را برای خودتان بنویسید. وقتی چیزی را می‌نویسید نسبت به زمانی که فقط درباره آن فکر یا صحبت می‌کنید، لایه‌های عمیق‌تری از آن را کشف می‌کنید. درباره اینکه چطور به ایده کسب‌وکارتان رسیدید، چرا آن را شروع کردید یا می‌خواهید شروع کنید، با چه چالش‌ها یا فرصت‌هایی روبه‌رو هستید و می‌خواهید به کجا برسید، مطالبی بنویسید. پس از انجام این کارها، نوشتن ماموریت سازمان و صفحه «درباره ما» بسیار راحت می‌شود.

 

2. مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصی خود را یادداشت کنید

حالا باید ببینید آیا چند ویژگی شخصی دارید که بتوانید آن را در نام کسب‌وکارتان بگنجانید. موارد زیر را یادداشت کنید:

  • علایقتان
  • نام‌های مستعارتان
  • کتاب‌ها، آهنگ‌ها و جمله‌های موردعلاقه‌تان
  • روش تربیتتان
  • ارزش‌های اصلیتان

همچنین:

  • مردم چه نظری درباره شما دارند و شما را چطور توصیف می‌کنند
  • چه افراد، مکان‌ها و چیزهایی برایتان مهم هستند
  • چه مواردی به شما الهام می‌بخشند

آیا می‌دانستید IKEA مخفف Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd است؟ یعنی نام بنیان‌گذار شرکت، نام خانوادگی او، مزرعه‌ای که در آن بزرگ شده و روستای زادگاهش.

 

3. به نام کسب‌وکارهای دیگر در صنعت خود توجه کنید

این استراتژی از چند جهت مفید است. ابتدا به شما می‌گوید اگر می‌خواهید متمایز شوید، نام کسب‌وکارتان را چه نگذارید. دوم اینکه می‌تواند ایده‌های خلاقانه‌ای به شما بدهد. سوم، به شما چند مضمون کلی می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها الهام بگیرید. اکثر نام‌های کسب‌وکار باید تا حدودی با شرایط سازگار باشند و نباید آن‌قدر منحصربه‌فرد باشند که شرکتتان خارجی یا غریبه به نظر برسد. پس:

  • دایرکتوری‌های مخصوص صنعت خودتان را جستجو کنید.
  • کسب‌وکار خود را در نقشه‌های گوگل کشورهای مختلف جستجو کنید.
  • «فهرست مشاغل» صنعت خود را در گوگل جستجو کنید.

 

4. به نام کسب‌وکارها در سایر صنایع توجه کنید

علاوه بر اینکه هنگام نام‌گذاری کسب‌وکار باید به صنعتتان توجه کنید، روش‌های زیاد دیگری برای این کار وجود دارد. پس فقط به نام کسب‌وکارها در بازار تخصصی خودتان نگاه نکنید و از نام کسب‌وکارها در صنایع دیگر هم ایده بگیرید.

 

5. یک طوفان فکری احساسی برگزار کنید

به این فکر کنید که مشتریان پس از استفاده از محصولات و خدمات شما چه احساسی پیدا می‌کنند یا دوست دارند چه احساسی پیدا کنند. حتی یک کلمه که احساسات اعضای جلسه را برانگیزد، می‌تواند نام قدرتمند و جذابی برای کسب‌وکارتان باشد که خودبه‌خود عامل بازاریابی شود. مثلا:

  • مشتریان پت‌شاپ آنلاین می‌خواهند حس افتخار، آسودگی، شادی، خنده، هیجان، دوست‌داشتنی بودن داشته باشند.
  • اعضای باشگاه ورزشی می‌خواهند حس کنند قوی، رقابتی، در حال پیشرفت، تحسین‌برانگیز و موفق هستند.
  • مددجویان گفتاردرمانی می‌خواهند حس امنیت، اعتماد‌به‌نفس، شادی و تعلق داشته باشند.

 

6. واژگان ارائه‌ شده را بررسی کنید

واژگانی که در طوفان فکری مطرح شده را بررسی کرده و آن‌ها را در فهرستی بنویسید. ده‌ها کلمه جالب و بامزه وجود دارد که می‌تواند به نام کسب‌وکارتان تبدیل شود. مثلا کلمه Bravery یا شجاعت مترادف‌های زیر را دارد:

  • Gallantry یا دلاوری (شرکت طراحی وب Gallantry)
  • Grit یا رشادت (شرکت تولید پوشاک Grit n Glory)
  • Fortitude یا شهامت (آکادمی تناسب‌اندام Fortitude)
  • Intrepidity یا جسارت (موسسه بازپروی معتادان Intrepid Detox Residential).

واژه‌های جذاب بی‌انتها هستند.

 

7. به اسطوره‌ها، فیلم‌ها و افسانه‌ها فکر کنید

آیا شخصیت داستانی یا سخن محبوبی دارید که بتوانید آن را در نام کسب‌وکارتان بگنجانید؟ شخصیت‌های زیادی در تاریخ و فرهنگ‌عامه وجود دارند که می‌توانند مفاهیم برندتان را به‌خوبی انتقال دهند. پس کمی تحقیق کنید!

 

8. از ابزار سازنده نام برند استفاده کنید

من چندان به این روش علاقه ندارم و فکر نمی‌کنم شما هم نام کسب‌وکارتان را با استفاده از چنین ابزاری پیدا کنید، اما این ابزار می‌تواند در شروع کار ایده‌هایی به شما بدهد یا حداقل باعث شود کمی به این اسم‌های عجیب‌وغریب بخندید. بد هم نیست! اما بهتر است از طوفان فکری استفاده کنید و اسم مناسبی انتخاب کنید.

 

پنج مرحله ضروری برای تعیین نام کسب‌وکار

کاربردی بودن اسم در این مرحله مشخص می‌شود. حالا وقت آن رسیده اسم‌هایی که در طوفان فکری جمع کرده‌اید را آزمایش کنید.

 

1. در دسترس بودن آن را بررسی کنید

همه پایگاه‌های داده ملی و دامنه‌ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که این اسم در دسترس و قابل‌استفاده است.

 

2. کلیدواژه‌های این اسم را در گوگل جستجو کنید

باید نام کسب‌وکارتان را در یک ابزار جستجوی کلیدواژه بررسی کنید تا مطمئن شوید کلمه رایجی نیست و بر نتایج جستجوی شما در موتورهای جستجو اثر منفی نمی‌گذارد.

 

3. اسم کامل را در گوگل جستجو کنید

اگر نتایج جستجوی یک اسم در گوگل کم است، به این معنی نیست که محتوای غنی و جذابی در همان تعداد کم وجود ندارد. پس حتما نام کامل موردنظر برای کسب‌وکارتان را در گوگل جستجو کنید. مطمئن شوید اصطلاحی عامیانه نیست، معنی نامناسب یا نامربوطی ندارد، به چیزی نامناسب مربوط نیست یا آن‌قدر رایج نیست که ترافیک را از سایت شما منحرف کند و به سایت‌های مشابه بکشاند.

 

4. آن را امتحان کنید

به این فکر کنید که این نام به‌عنوان بخشی از لوگوی شما، در وب‌سایت شما و در محتوای بازاریابی شما چطور به نظر می‌رسد. بعضی اسم‌ها راحت‌تر در لوگوها جا می‌شوند. این نام را در قالب‌های مختلف امتحان کنید تا مطمئن شوید از این نظر محدودیت و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.

 

5. آن را اعلام کنید

این اسم را به دیگران اعلام کنید. این افراد می‌توانند با شما، کسب‌وکارتان یا ایده‌تان برای راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا باشند. به واکنش‌ها، بازخوردها و نظرات آن‌ها توجه کنید.

مثلا، بنیان‌گذاران برند کلاویو اول نام کلاویا را انتخاب کرده بودند، اما پس از اعلام آن به دوستان و امتحان آن متوجه شدند که هیچ‌کس نمی‌تواند دیکته آن را بنویسد و همچنین شبیه اسم یک بیماری ترسناک است. بنابراین آن را به کلاویو تغییر دادند.

 

چک‌لیست انتخاب نام کسب‌وکار

با این‌که طوفان فکری برگزار کرده و با آزمایش‌های مختلف به چند اسم نهایی رسیده‌اید، کارتان هنوز تمام نشده است. یادتان باشد بعضی نام‌ها به دلایل خاصی هنوز در دسترس هستند؛ مثلا شاید اصلا جذاب نباشند. با چند سوال زیر مطمئن شوید که نام انتخابیتان مناسب است.

 

1. آیا منطقی است؟

شاید این نام بسیار هوشمندانه باشد، اما اگر فقط برای شما یا تعدادی از مخاطبانتان منطقی است، استفاده از آن ایده خوبی نیست. اگر لازم باشد که این نام را در هر جمع و برای هر مشتری توضیح دهید، کارتان سخت می‌شود. پس خیلی مهم است که نظر افراد آشنا و ناآشنا با کسب‌وکارتان را درباره این نام بپرسید.

 

2. آیا برای صنعت شما مناسب است؟

کلمات قدرتمند زیادی وجود دارد، اما باید قدرتشان با صنعت شما متناسب باشد. مثلا، کلماتی که به قدرت و استواری اشاره دارند، برای قفل‌سازها و شرکت‌های امنیتی خوب هستند، اما برای خانه‌های سالمندان یا شرکت‌های ارسال پرستار خانگی مناسب نیستند. بهتر است برای چنین شرکت‌هایی از کلمات ملایم و مهربانانه استفاده کنید.

 

3. آیا در آینده هم موجه و مناسب باقی می‌ماند؟

ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، اما هنگام تعیین نام کسب‌وکارتان باید همه احتمالات را در نظر بگیرید.

  • اگر قرار است به‌جای دیگری بروید یا کسب‌وکارتان را در شهرهای دیگر گسترش دهید، از نام‌هایی مانند «خشکشویی تهران» اجتناب کنید.
  • اگر احتمال دارد محصولات و خدماتتان را گسترش دهید، از نام‌هایی مانند «صبحانه عمو علی» یا «تعمیر لپ‌تاپ راد» اجتناب کنید، زیرا شاید بعدا این خدمات گسترش یابند.
  • اگر امکان تغییر مشتریان وجود دارد، از نام‌هایی مانند «مسیر سالمندان» که به نوع مخاطبان شما اشاره می‌کند اجتناب کنید.

 

4. آیا نوشتن آن آسان است؟

شاید تلفظ نام یک کسب‌وکار آسان و نوشتن آن سخت باشد. مردم باید بتوانند به‌راحتی کسب‌وکارتان را جستجو کنند و هیچ مشکلی از نظر قانونی برایتان پیش نیاید. گاهی قبل از اینکه بخواهید املای اسم شرکت را به کسی توضیح دهید تا به وب‌سایتتان سر بزند، حوصله‌اش سر می‌رود و توجه او را از دست می‌دهید.

 

5. آیا تلفظ آن آسان است؟

نام کسب‌وکار شما به‌خودی‌خود می‌تواند یک اثر هنری باشد، اما اگر بشود آن را به دو روش و با دو معنی تلفظ کرد، باعث سردرگمی مخاطب می‌شود.

 

6. آیا یادآوری آن آسان است؟

راحتی نوشتن و تلفظ و همچنین طول نام تجاری، نقش مهمی در به خاطر آوردن آن دارد. به خاطر آوردن نام‌های کوتاه آسان‌تر است، اما شاید در هیاهوی سایر نام‌ها و برندها گم شوند. نام خیلی طولانی هم باعث می‌شود مشتریان نتوانند شما را در جستجوها پیدا کنند و طراحی لوگوی آن هم دشوار است. همچنین باید نامی انتخاب کنید که ارتباط زیادی با محصول یا خدمتتان داشته باشد. این ترفند یادآوری برندتان را آسان‌تر می‌کند، اما نام‌های منحصربه‌فرد و جذاب هم به‌راحتی قابل یادآوری هستند. پس به همه جوانب فکر کنید و تعادل را برقرار کنید.

 

روش رسمی نام‌گذاری کسب‌وکار

خوب حالا آماده هستید تا نام کسب‌وکارتان را انتخاب کنید! اگر کسب‌وکارتان قانونی است، لازم نیست آن را جایی ثبت کنید، اما اگر خواهان استفاده از مزایای حقوقی و مالیاتی هستید، باید آن را جایی ثبت کنید. پس:

 

1. نوع شرکت خود را مشخص کنید

ابتدا نوع شرکت خود را انتخاب کنید. هر شرکتی از نظر مالکیت، مسئولیت‌ها و الزامات مالیاتی متفاوت است، مثل مالکیت انحصاری، مشارکت، شرکت با مسئولیت محدود و … .

 

2. در دسترس بودن نام انتخابی خود در سطح ملی و استانی را بررسی کنید

بسته به کشور و شرکتتان، شاید بتوانید آن نام را ثبت کنید و شاید نتوانید.

 

3. در دسترس بودن دامنه را بررسی کنید

با این‌که شاید عاشق نام تجاری خود باشید، اما اگر نتوانید وب‌سایتی دقیقا به همان نام داشته باشید، ارزشش را ندارد. در حال حاضر شاخص کردن وب‌سایت‌ها به اندازه کافی سخت است. آن را سخت‌تر نکنید. حتی اگر بتوانید دامنه خود را با افزودن کلمات «etG» یا «oG» قبل از نام شرکت متمایز کنید، مشتریان این کلمات را جستجو نمی‌کنند و نمی‌توانند شما را پیدا کنند. می‌توانید از جستجوگر نام دامنه GoDaddy هم کمک بگیرید.

 

4. شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید

همچنین باید بتوانید صفحه‌هایی با نام شرکتتان در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید و در همه رسانه‌ها نام یکسان داشته باشید. اگر قبلا شرکت دیگری از همان نام موردنظر شما استفاده کرده ببینید چقدر محبوب است، زیرا اگر آن صفحه محبوب باشد و شما اسمی شبیه آن انتخاب کنید، مثل نسخه تقبلی آن به نظر می‌رسید و ارزش خودتان را از دست می‌دهید.

 

5. نام کسب‌وکارتان را ثبت کنید

نام دامنه خود را در اسرع وقت و پیش از آن‌که دیگران آن را بربایند، ثبت کنید! سپس بسته به نوع کسب‌وکارتان نیاز به ثبت شرکت یا لوگو را بررسی کنید.

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 9

این 3 کتاب بهترین کتاب‌های بهبود فردی است!

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب