10 نکته برای صحبت جلوی دوربین
4.4
(83)

تصور کنید دارید یک بازی ویدیویی انجام می‌دهید، استعدادتان را به نمایش می‌گذارید یا مقابل جمع بزرگی سخنرانی می‌کنید. قطعا همه در چنین شرایطی کمی مضطرب یا نگران می‌شوند! جالب اینجاست که مغز فوق‌العاده هوشمند ما فرقی بین تماشاگر واقعی با بینندگان لایو نمی‌گذارد. نکته این است که حتی موفق‌ترین برگزارکنندگان لایو هم در ابتدای کارشان مقابل دوربین مضطرب می‌شدند.

یکی از روش‌های طبیعی و مهم برای ارتقای لایوها، افزایش اعتمادبه‌نفس و حذف عامل ترس است. ما چند مورد از موثرترین نکات بهبود اعتمادبه‌نفس مقابل دوربین، جلوگیری از اتلاف انرژی و شروع لذت‌بخش کار محبوبتان را به شما یاد می‌دهیم.

 

چگونه در برنامه زنده با اطمینان جلوی دوربین صحبت کنیم؟

افراد دارای اعتمادبه‌نفس زیاد، مقابل دوربین برتر از دیگران هستند. به همین دلیل فکر می‌کنیم کمک گرفتن از متخصصان برای افزایش اعتمادبه‌نفس خیلی بهتر از تجربه دست‌های عرق‌ کرده، نفس‌های سنگین و سخنرانی مضحک است. بیایید مستقیم سر اصل مطلب برویم و نکات بهبود اعتمادبه‌نفس مقابل دوربین را توضیح دهیم.

 

1. تماشاگر و منتقد همیشگی خود شوید

آسان‌ترین راه کسب اعتمادبه‌نفس زیاد، تمرین مقابل آینه قبل از لایو است. خودتان را از چشم یک تماشاگر ببینید. یادتان باشد شما تنها کسی هستید که از همه عیب‌های کوچک خودتان آگاهید. اکثر مردم حتی نیمی از آن‌ها را متوجه نمی‌شوند. به‌علاوه، مخاطب خیلی بخشنده‌تر از منتقد درونی شماست. پس، از اشتباه کردن نترسید، زیرا همه ما گاهی اشتباه می‌کنیم.

 

2. زبان بدنتان را بشناسید و کنترل کنید

یک ژست یا حالت خاص اثر زیادی بر ظاهرتان دارد. مطالعات نشان می‌دهد که ما حدود 55 درصد اطلاعات هر مکالمه را از زبان بدن شخص مقابل می‌فهمیم؛ یعنی برای دوست داشتن یا نداشتن شخص، بیشتر به زبان بدنش توجه می‌کنیم. به همین دلیل باید زبان بدنتان و مفاهیمی که انتقال می‌دهد را بررسی کنید. پس از تحلیل رفتارتان می‌‌توانید به‌ کمک بدنتان خود را مقابل دوربین سرشار از اعتمادبه‌نفس نشان دهید؛ ‌مثلا خیلی‌ها برای نشان دادن اعتمادبه‌نفس شانه‌های خود را رها می‌کنند و عقب می‌دهند.

به گفته روانشناسان، لبخند زدن عمدی می‌تواند شما را خوشحال‌تر کند. همین مکانیسم را می‌توان برای ایجاد حس اعتمادبه‌نفس و قدرت هم به‌کار گرفت. فقط موارد زیر را انجام دهید و تفاوتش را ببینید:

  • صاف بایستید.
  • عضلات گردن را شل کنید.
  • شانه‌ها را عقب دهید.

بدنتان را حداقل 5 تا 10 دقیقه در این حالت نگه دارید تا احساس راحتی و قدرت بیشتری پیدا کنید. همچنین، می‌توانید قبل از اجرای زنده یا پخش لایو، کمی نرمش کنید تا اضطرابتان کم و بدنتان آرام شود.

 

3. مراقب سلامتی و روحیه خود باشید

سلامتی و روحیه شما تاثیر زیادی بر کیفیت ارائه دارد. نمی‌توانم بگویم این دو عامل چقدر مهم هستند. مثلا، شاید به ‌‌خاطر کمبود خواب یا کم‌آبی بدن خسته باشید و درنتیجه تمرکز و جذابیتتان کمتر شود؛ درنتیجه خودآگاه‌تر و مضطرب‌تر می‌شوید.

بااین‌حال، یادتان باشد حتی اگر حالتان خوب نیست، فقط سعی کنید بیشتر لبخند بزنید و کمی شوخ‌طبع باشید. یک شوخی کوچک و مودبانه کسی را نمی‌رنجاند. در غیر این صورت، این شوخی ممکن است کل برنامه زنده را خراب کند.

 

4. آهسته‌تر صحبت کنید

یکی دیگر از مفیدترین نکات برای صحبت جلوی دوربین که گاهی آن را نادیده می‌گیریم، آهسته صحبت کردن (البته نه خیلی آهسته) است. این روش به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از آنچه می‌گویید داشته باشید، به‌علاوه باعث می‌شود حرفه‌ای و با اعتمادبه‌نفس و راحت به نظر برسید.

 

5. مستقیم به دوربین نگاه کنید

درست مثل اجرای حضوری، نگاه مستقیم به لنز دوربین اعتمادبه‌نفستان را نشان می‌‌دهد. پس، فرصت خیره شدن به روح مخاطبان را از دست ندهید. لنز دوربین را چشم دوستتان تصور کنید. بعد، سعی کنید طوری با دوربین صحبت کنید انگار رفیقتان است. اما لطفا عجیب‌وغریب نباشید! خیره شدن زیاد مخاطب را معذب می‌کند یا حتی شاید به‌سلامت عقلتان شک کنند. اغلب توصیه می‌شود که تماس چشمی بیش از پنج ثانیه نباشد.

 

6. به ظاهرتان توجه کنید

اولین چیزی که پس از پیوستن به لایو یک فرد متوجه می‌شوید، چیست؟ قطعا ظاهر او. نمی‌توان اهمیت ظاهر را دست‌کم گرفت. نه‌تنها ظاهر عالی بیننده بیشتری را به خود جلب می‌کند، بلکه اعتمادبه‌نفس بیشتری به شما می‌دهد و درنتیجه می‌توانید افرادی که تازه به لایو شما پیوسته‌اند را در لایو نگه‌ دارید. به همین دلیل به نفعتان است که خوب لباس بپوشید و آراسته باشید. هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر یک ظاهر قوی و با اعتمادبه‌نفس مقاومت کند!

 

7. کاملا آماده باشید

کدام کار سخت‌تر است: بداهه گویی روی صحنه یا خواندن شوخی‌های از پیش نوشته‌شده با صدای بلند؟ وقتی واقعا نمی‌دانید باید درباره چی صحبت کنید، ممکن است بسیار مضطرب شوید و اعتمادبه‌نفستان را از دست بدهید. درنتیجه بهتر است مباحث اصلی مطالبی که می‌خواهید درباره‌شان صحبت کنید را یادداشت کنید. در حالت ایده آل، می‌توانید کل متن صحبتتان را بنویسید تا اصلا تپق نزنید، اما بخشی را هم به بداهه گویی اختصاص دهید. با این روش، مقابل دوربین طبیعی‌تر به نظر می‌رسید و برنامه جذاب‌تر می‌شود.

 

8. از یک فضای مناسب استفاده کنید

اگر فکر می‌کنید ظاهر خوب و رفتار پرانرژی برای جذب مخاطب کافی است، سخت در اشتباهید. برخی عوامل فنی هم بسیار مهم هستند.

هر مدرس مشهوری می‌داند که نورپردازی مناسب چقدر مهم است. نورپردازی خوب شگفتی می‌آفریند! می‌توانید ابزارهای مفید زیر را تهیه کنید:

  • ابزار نورپردازی مناسب برای گرفتن سلفی.
  • استند فلش
  • رینگ لایت
  • پرده سبز

خودتان خواهید دید که با استفاده از این ابزار ویدیوهایتان چقدر حرفه‌ای‌تر می‌شوند. تولید ویدیوهای فوق‌العاده اعتمادبه‌نفستان را بیشتر می‌کند!

یک مشکل فنی رایج دیگر، کیفیت بدِ وبینار یا پخش زنده است. دلایل زیادی از تجهیزات نامناسب تا مشکل اتصال به اینترنت می‌تواند بر برنامه زنده اثر بگذارد. چنین مشکلاتی باعث ترس زیاد می‌شود و وقتی بترسید دیگر اعتمادبه‌نفس ندارید.

 

9. از خطاها و اشتباهاتتان درس بگیرید

اولین توصیه‌ای که به شما کردیم را به خاطر دارید؟ همه ما دائم اشتباه می‌کنیم، اما اشکالی ندارد. بااین‌حال، همه ما از اشتباهاتمان درس نمی‌گیریم. برخی از مردم از شکست می‌ترسند و نمی‌دانند که شکست مهم‌ترین درس است.

فقط با پذیرش نواقص خود می‌توانیم خود واقعی‌مان باشیم و موفق شویم. اثر این نگرش روی ذهن، درست مانند اثر ورزش بر بدن است و کمک می‌کند اضطراب بیش‌ازحد نداشته باشید و مقابل دوربین طبیعی باشید. حتی اگر در لایو اشتباه کردید، فقط یادتان باشد هیچ‌کس کامل و بی‌عیب نیست.

نکته مهم: آن‌قدر سخنرانی خودتان را ضبط کنید تا راضی شوید!

مدام ویدیوهای آزمایشی از خود ضبط کنید. با این روش می‌توانید رفتارتان را تحلیل کرده و عیب‌هایتان را برطرف کنید. آن‌قدر این کار را تکرار کنید تا از اجرایتان راضی شوید. فقط خیلی وسواسی نباشید!

 

10. به خودتان سخت نگیرید

همه ما می‌دانیم وقتی نوبت به انتقاد از دستاوردهایمان می‌رسد، اغلب می‌توانیم بدترین دشمن خود باشیم؛ اما اگر شجاعت ایستادن جلوی دوربین را دارید پس راحت باشید و به خودتان سخت نگیرید. اغلب ایرادهایی که از خودمان و ویدیویی که ضبط کردیم می‌گیریم احتمالا اصلا مورد توجه دیگران قرار نمی‌گیرد.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌بینید، داشتن اعتمادبه‌نفس چندان سخت نیست. مسیر تبدیل‌شدن به یک استریمر حرفه‌ای موانع زیادی دارد، اما نرم‌افزار ری‌استریم همیشه آماده کمک به شما است. خوشبختانه، توصیه‌های ما به شما کمک می‌کند سخنرانی با اعتمادبه‌نفس مقابل دوربین را یاد بگیرید. نکات زیر را همیشه به خاطر داشته باشید:

  • به خودتان سخت نگیرید.
  • زبان بدنتان را مدیریت کنید.
  • شیوه زندگی سالمی داشته باشید.
  • با مخاطب تماس چشمی برقرار کنید.
  • برای ظاهرتان خرج کنید.
  • برنامه داشته باشید.
  • تجهیزات مناسب بخرید.
  • اشتباه کردن خوب است.

 

برگزاری لایو هم مثل اکثر فعالیت‌های انسانی نیازمند تعهد است. برای حرفه‌ای شدن باید ثبات و پایداری داشته باشید. پس اگر فکر می‌کنید اعتمادبه‌نفس کمی دارید، کمی به خودتان وقت بدهید و همیشه برای پیشرفت تلاش کنید، زیرا در بلندمدت این شخصیت شماست که بیشترین اهمیت را دارد. پس تسلیم نشوید و سرتان را بالا نگه دارید!

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد آرا: 83

 دوره ارتقا با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب