مدیر سبز تی‌وی

قسمت: 24 ژان بقوسیان

دانلود ویدیو

کیفیت HD کیفیت Full HD

رشد کسب‌وکار و بهبود فردی با «کاستن»

4.6
(45)

اخیرا کتاب بسیار فوق‌العاده‌ای به نام Subtract یا کاستن از Leidy Klotz را خوانده‌ام. در این کتاب توضیح داده می‌شود، اغلب برای هر بهبود در زندگی‌ یا کسب‌وکارمان مواردی را اضافه می‌کنیم؛ مثلا اگر می‌خواهیم محل کارمان را زیباتر کنیم چند قلم جنس و دکور جدید خریداری کرده و به محیط اضافه می‌کنیم یا اگر می‌خواهیم سایتمان را بهبود دهیم امکانات یا گرافیک‌ّهایی اضافه می‌کنیم.

همیشه پیش‌فرض افراد این است که برای بهبود چیزی لازم است مواردی به آن اضافه شود. این کتاب ایده‌ای کاملا عکس این موضوع را مطرح می‌کند و بیان می‌کند اغلب، برای بهبود چیزی به‌جای اینکه چیزی اضافه کنیم، بهتر است مواردی را کم کنیم.

مثال:

 

1. بهبود فردی

  • رژیم غذایی. مثلا می‌خواهیم سالم‌تر زندگی کنیم که یک ایده بهبود فردی است. شاید خیلی بهتر باشد در رژیم غذایی خودمان به‌جای اضافه کردن چیزی ببینیم چه چیزی را می‌توانیم کم کنیم. یک مورد را انتخاب کنیم و سعی کنیم از آن مورد کمتر بخوریم یا اصلا نخوریم.
  • افزایش تمرکز. اگر می‌خواهیم تمرکزمان بیشتر شود، کافی است یک یا دو مورد از عادت‌های روزانه خودمان را کم کنیم؛ مثلا موبایلمان را در جای دوری قرار دهیم که مرتب نخواهیم آن را چک کنیم؛ درواقع زمان استفاده از موبایل را کم کنیم یا زمان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را کم کنیم؛ مثلا در تنظیمات اینستاگرام، می‌توانیم تعریف کنیم که در روز می‌خواهیم چند دقیقه استفاده کنیم و وقتی به آن مرز می‌رسیم، اینستاگرام پیامی می‌دهد که شما این زمان را مصرف کرده‌اید. با این کار آگاه می‌شویم که بیشتر از آن وقتمان را در رسانه‌های اجتماعی نگذرانیم.

 

2. کسب‌وکار

  • سایت. این ایده در کسب‌وکار خیلی خوب و عالی جواب می‌دهد. خودمان مدتی است که این ایده را تست می‌کنیم، مثلا چند روز پیش Home Page سایت مدیرسبز را با همین ایده از اول طراحی کردیم که حتما توصیه می‌کنم به صفحه اصلی سایت com بروید. ایده آن کاستن بوده است، مثلا به‌جای اینکه در دو ردیف محصولات را نشان دهیم در یک ردیف نشان می‌دهیم و از کاروسل استفاده می‌کنیم تا امکان جابه‌جایی وجود داشته باشد.

به‌جای اینکه توضیحات مختصری زیر عنوان‌ها بنویسیم که اغلب هیچ‌وقت خوانده نمی‌شود، آن‌ها را حذف کنید و خود عنوان اصلی را طوری واضح بنویسید که مفهوم اصلی را منتقل کند.

به‌جای استفاده از آیکون و اقلام اضافه‌ای که هدف فقط زیبایی است و کمکی به‌سادگی کار و بیان بهتر موضوع نمی‌کند، می‌توانیم آن‌ها را حذف کنیم.

بنابراین حتی در سایت می‌توانیم از ایده کاستن استفاده کنیم و ببینیم امسال چه مواردی را بهتر است از سایتمان حذف کنیم تا بازدهی سایت بهتر شود. یکی از مواردی که چند ماه پیش از سایت حذف کردیم، قسمت دوره‌های آنلاینی بود که با پلاگین LMS ساخته‌شده بود. این موضوع پیچیدگی ایجاد می‌کرد که بعضی از دوستان خریدی را انجام می‌دهند که در سفارش‌ها و دانلودها است و بعضی از خریدها مثلا در دوره‌های آنلاین است و این پیچیدگی باعث می‌شود که افراد گیج شوند؛ ولی ما با کاستن قسمت دوره‌های آنلاین درواقع به مخاطب‌های خود کمک کردیم تا بدانند هر وقت محصول آموزشی دانلودی خریداری کردند، مشخص است که جای آن کجاست و لازم نیست در دو جا بگردند تا آن را پیدا کنند.

با این ایده می‌توانیم روی صفحه مقالات کارکنیم و هر المان اضافه‌ای را حذف کنیم تا آن‌قدر ساده و تمیز باشد که شخص دقیقا این حس را پیدا کند که در مجله‌ای مقاله می‌خواند.

  • بازاریابی. کاستن نه‌تنها در سایت، بلکه می‌تواند در بازاریابی (آفلاین یا آنلاین) هم اتفاق بیافتد. سعی کنیم از بازاریابی خودمان هر جمله‌ای که کمک خاصی نمی‌کند کم کنیم؛ از گرافیک‌های بازاریابی المان‌های اضافی که فقط قصد زیبایی است را حذف کنیم.
  • محیط کار. اگر می‌خواهید بهره‌وری‌تان را بالا ببرید، اتاق کارتان را از حداقل اجزا و دکوراسیون درست کنید و هر مورد اضافی را از اتاقتان حذف کنید. سال‌ها پیش خلاصه کتابی به اسم از بی‌نظمی تا نظم را ترجمه کردم که در آن خلاصه کتاب توضیح داده‌شده بود که اغلب مواردی که مدیران در کشوی خوددارند تا ماه‌ها استفاده نمی‌کنند. این موارد را می‌توانیم از خودمان دور کنیم و حتی چیزی که با چشم در اتاق کارمان می‌بینیم آن‌قدر کم باشد تا بتوانیم حداکثر تمرکز را روی کار اصلی بگذاریم.

بنابراین ایده‌ای که می‌توانید در سال جدید روی آن تمرکز کنید به همین سادگی است که برای بهبود هر چیزی به‌جای افزودن موارد، اول به این فکر کنید آیا این بهبود امکان‌پذیر است که با کاستن حاصل شود؟ اگر چنین امکانی داشت تا حد ممکن موارد را کم کنید تا ببینید چقدر به‌راحتی می‌توانید پیشرفت کنید.

 

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد آرا: 45

11 دیدگاه برای “رشد کسب‌وکار و بهبود فردی با «کاستن»

  1. سياوش امامى گفته:

    به نظرم اصلا مدل آموزشی شما هم بنیانش کاستن هست , به دور از حاشیه رفتن هایی که لازم نیست .تو این دورانی که در همه جا و به هر روشی زمانمون از دست میره , شما بدور از گزافه گویی , جان یک موضوع رو برای ما آماده میکنید که بسیار کاربردی و قابل اجرا هست
    سپاس از استاد بقوسیان عزیز

  2. علی اکبر اسداللهی گفته:

    نکات هم خیلی مهم و هم کاربردی ، و مهمتر از همه نیاز به تمرین و تکرار داره ، تا تبدیل به یک عادت قدرتمند و کاربردی بشه و نهادینه بشه در ناخو آگاهمون جهت بهتر شدن …سپاس از مطالب کاربردی و آموزندتون

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه، نیاز است که وارد حساب کاربری خود شوید

 دوره تبلیغ نویسی با 60 درصد تخفیف 

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

فیلم دوره سیستم سازی با 60 درصد تخفیف ویژه - فقط تا امشب